Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies knie pijn (onderweg naar Rome) - Forum Wereldfietser

Advies knie pijn (onderweg naar Rome)

Hlo

Ik post een berichtje voor mijn partner. Hopelijk kunnen jullie hem helpen.

Mijn partner (38, man) fietst momenteel van Nederland naar Rome. Na ongeveer een week kreeg hij last van zijn linkerknie bij meer weerstand op de versnellingen.
Het gaat om de voorkant/zijkant van de linkerknie.
Het is niet echt extreme pijn maar wel een ongemakkelijk. Op momenten dat hij niet fiets heeft hij nergens last van.

Hij doet gemiddeld 100km per dag. Toen de pijn begon heeft hij meerdere dagen het aantal km aangepast naar 50-70km per dag. Gefiets in een lage weerstand.zadel hoger gezet. De pijn werd minder en de laatste dag was de pijn weg. Nu heeft hij 2 volle dagen stil gestaan in Basel om te rusten. Niet gefietst.
Vandaag 100km gedaan naar Flaach en na een paar uur toch weer pijn in zijn knie.

Na wat online onderzoek gaat hij nu proberen met andere schoenen te fietsen. Hopelijk helpt dat.

Zijn er verder nog zaken waar hij naar kan kijken die kunnen helpen? Het zou erg jammer zijn als hij vanwege kniepijn de reis moet afbreken.

Bedankt alvast voor de tips.
Als er met klikpedalen wordt gefietst zou je het ook eens zonder kunnen proberen.
Zonder klikpedalen wisselt de positie van je voeten op de trappers regelmatig. Alleen al door die afwisseling kun je soms blessures voorkomen.
Anders zul je vooral moeten kijken naar de afstelling van de fiets. Kleine aanpassingen kunnen veel uitmaken. Zadel kan ook nog naar voren/achteren.
peter123 schreef:
zo 05 mei, 2019 11:48
Anders zul je vooral moeten kijken naar de afstelling van de fiets.
Het gaat naast klikpedalen vooral, maar inderdaad niet uitsluitend, om de zadelhoogte.
Helaas hebben we geen flauw idee hoe de afstelling van de fiets nu is en hoe lang hij al met deze instelling fietste voordat hij de toch begon. We weten ook niet hoe zwaar hij fietst, dwz schakelgedrag versus totaalgewicht en aantal beschikbare versnellingen.
Wat bij kniepijn altijd beter is dan het omgekeerde is een zo licht mogelijk verzet fietsen. Ook geldt: pijn = ho! Beter dan de komende vijf jaar last van de knie.
moeilijk om de oorzaak te bepalen maar met wat je schrijft: dagafstand terug naar de 50 à 70 km per dag waarmee he goed ging. zadelhoogte: wat Leon al aangeeft en plaats anders eens een foto of filmpje van een zijaanzicht als je (voorbij)fietst. (laat iemand filmen met je smartphone als je voorbij fietst)
ik denk nog aan:
- heb je ervaring met hardlopen en je type voetfawikkeling of type schoen? ik vraag dit want de stand van je voet en enkel werkt door in hoe je kniegewricht scharniert en daarbij hopelijk niet te veel draait/zwenkt.
- fiets je met je knieën iets naar binnen of recht voor je of iets naar buiten?
- weet je of je een beenlengteverschil hebt? ga anders eens op je rug liggen, zet je voeten naast elkaar en een stuk naar je billen toe, zodat je knieën omhoog staan: staan beide knieën even hoog?
hoe dan ook: succes!! hoogframe
Ik sluit me aan bij voorgaande adviezen en vragen.
hoogframe schreef:
zo 05 mei, 2019 12:08
- fiets je met je knieën iets naar binnen of recht voor je of iets naar buiten?
Ik had destijds zeurende pijn aan een knie. Ik fietste met die knie nogal naar binnen Ik heb toen een viltje (je weet wel: dat je onder een meubelpoot kunt plakken) op de binnenzool geplakt, onder de bal van mijn grote teen. Dat hielp op dat moment bij mij.

Ik fiets trouwens ook met de voet van datzelfde been iets meer naar buiten gericht dan met de andere voet, en dat helpt wonderwel.

Mocht er een ontsteking zijn dan zou ik alleen vlak, rustig en niet zo ver fietsen.
Ik heb eens de fout gemaakt om met nieuwe sandalen op vakantie te gaan, toen het nog best wel fris was. Warm houden met een buff en spelen met de zadel hoogte en de afstelling van de plaatsjes lieten de pijn als sneeuw voor de zon verdwijnen. Of was het de warmte van de zon die dat deed? Ik ben nog steeds erg kritisch met de zadelhoogte en plaatjes afstelling. Staat het iets anders dan voel ik het direct.

Bijlagen

nog iets anders qua warmte/kou: voelt de knie bij de zere plek warm? dan na het fietsen koelen.

en je gevoel kan je soms 'foppen': zet eens flink je duim op en rond de zere kant van de knie en test zo of de pijn echt ín het gewricht zit of dat het bijvoorbeeld een van de aanhechtingen van een stuk spier buiten het gewricht is.
ik heb soms pijn aan de binnenkant van de knie, maar dat is de aanhechting en het laatste stuk spier en is goed te masseren. maar ik of de masseur moet wel eerst even door het weefsel er om heen werken/drukken om de plek te vinden. die plek dan masseren en later dit gebied rekken.
succes! hoogframe
Zoals hiervoor al gemeld:

Licht genoeg verzet, zadelhoogte en positie (daar kan enkele millimeters als een groot verschil zijn).
Indien klik-pedalen: klikplaatjes met grotere vrijheid kiezen en de klik zo los mogelijk draaien.
Ik zelf heb pedalen met een gewone en een klik-kant ... en ik vind de klik-pedalen zo beroerd nog niet want ze maken soepel/licht trappen ook weer makkelijker.

En ... vooral ook goed letten op een rechte symmetrische belasting van de knie.
Het is niet echt van toepassing op de fiets, maar een zere knie leidt snel tot "silly walks" en je moet juist die aangepaste beweging vermijden want gemiddeld geeft een aanpassing in de houding alleen maar meer problemen.

Overigens kán (met nadruk op het accentje) soms ook een pijnstiller helpen. Als de overbelasting het gevolg is van een tijdelijke eerdere belasting en daarna een contraproductieve "correctie" ten gevolge van die voorbijgaande overbelasting ... met een beetje pech blijf je dan een ongelijke belasting forceren en een pijnstiller kan dan de normale symmetrische belasting makkelijker weer tot de gewone maken.

Afhankelijk van de mate van ongemak zou ik toch ook een lokaal medisch advies overwegen, met een beetje geluk tref je een dokter die zelf ook fietst. Hoe goed en aardig de huisarts of eerste-hulp-arts in Zwitserland is weet ik niet, in Frankrijk heb ik alleen maar goede ervaringen.

Groeten BSM

PS   Ik had zelf problemen met mijn knieën, maar dan lopend, en met name met het afdalen. De knieën beter symmetrisch belasten - dus voeten meer parallel - was één. Een betere fijne motoriek rond de knie was twee (ik oefen bij de kassa en andere stilstand-momenten door wisselend op één been te staan). Dit helpt enorm, en dan nog kreeg ik een tijdje terug voor een paar dagen een stevige pijnstiller voorgeschreven om vlot over een zelf-instandhoudende irritatie heen te komen.
Bij mij is dat opgelost door met toeclips te gaan fietsen. Nieuwe schoenen en de toeclips zijn door een professional geplaatst. Bestaat het nog. :lol: Ik heb de neiging dat mijn rechtervoet niet recht op de trappers blijft staan maar mijn voet gaat tijdens het fietsen ongemerkt naar rechts wijzen.
Bridgestone SM schreef:
zo 05 mei, 2019 12:57
Overigens kán (met nadruk op het accentje) soms ook een pijnstiller helpen. Als de overbelasting het gevolg is van een tijdelijke eerdere belasting en daarna een contraproductieve "correctie" ten gevolge van die voorbijgaande overbelasting ... met een beetje pech blijf je dan een ongelijke belasting forceren en een pijnstiller kan dan de normale symmetrische belasting makkelijker weer tot de gewone maken.
Maar natuurlijk gaan serieuze mensen met serieuze klachten gewoon even naar het serieuze medische circuit en nemen vooral niets aan van adviezen op internetfora.
rooss schreef:
zo 05 mei, 2019 17:39
...
Maar natuurlijk gaan serieuze mensen met serieuze klachten gewoon even naar het serieuze medische circuit en nemen vooral niets aan van adviezen op internetfora.
Precies, niet iedereen is even goed medisch geschoold, en beoordeelt zijn eigen leed verstandig ... en zelfs dan ben je voor jezelf de slechtste dokter.

Aan de andere kant, als het met een momentje van rust en lichtere belasting (en eventueel een paracetamolletje) ook gaat ... dan kan je eventueel nog eens een telefonisch consult met de dokter thuis overwegen.

Zo van een afstand kunnen wij stuk voor stuk alleen algemenere adviezen geven. Wij weten niet hoe kleinzerig de patiënt is, we weten ook niet hoe het er allemaal uitziet, en wat de 100 km belasting precies was en uithaalde - vlak en voor de wind en licht bepakt is 100 km voor een geoefende fietser niet echt veel - rijd je een "vlak" maar steeds heuvelend parcours en ben je iets minder geoefend en heb je een zwaar bepakte fiets dan kan 100 km/dag best zwaar zijn, en na een paar dagen te zwaar. En wat ook makkelijk de verborgen oorzaak kan zijn: een keertje gewoon je knie stoten ... dat kan eenvoudig de verborgen oorzaak zijn, en ook dat kan weer lopen van een blauwe plek die slechts een beetje opspeelt maar je zo onevenwichtig doet trappen tot een blessure die je echt serieus moet nemen.

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
zo 05 mei, 2019 18:24
een keertje gewoon je knie stoten ...
Aan dezelfde steen!
rooss schreef:
zo 05 mei, 2019 19:18
Bridgestone SM schreef:
zo 05 mei, 2019 18:24
een keertje gewoon je knie stoten ...
Aan dezelfde steen!
Aan van die zig-zag chicanes op de verder geweldige Franse fietspaden wellicht ?
Dat is dan overigens ook weer een gevalletje "steeds dezelfde steen .... des aanstoots"

Groeten BSM
Ik lees lichte pijn....70 ipv 100 km per dag....2 dagen pijn vrij.....na 100 km in Zwitserland weer pijn. Klinkt niet heel dramatisch om allerlei maatregelen te gaan nemen, maar op te letten met de belasting. Het is er fris en nat, zo heb ik net nog ervaren. Nog even rustig aan doen tot de boel wat sterker is geworden.

En misschien kunnen er na de alpen wat spulletjes met de pakketpost naar huis, zodat het in Italië ook nog gaat op de steile hellingen.

Maaruh....waar is TS eigenlijk?
groverr schreef:
zo 05 mei, 2019 20:28


Maaruh....waar is TS eigenlijk?
Goeie vraag!
Maar als ik ook iets mag zeggen ... tijd om naar de dokter te gaan. En als die zegt: "rusten", dan rust je. En als die zegt: "stoppen", dan stop je.
Een knie is een heel belangrijk gewricht, veel te belangrijk om op te offeren aan een fietstocht.
Mocht de persoon in kwestie veel ervaring hebben en precies weten wat zijn gewrichten aankunnen, dan zou ik zeggen: ga door, op eigen risico. Maar dat lijkt hier niet het geval te zijn.

EDIT: Dat laatste leidt ik af uit dat zinnetje "Gefietst in een lage weerstand." Als je ervaring hebt, rij je niet met versnellingen die je kniepijn bezorgen - je bent al veel eerder naar een lichtere versnelling gegaan.
Waar ik als eerste aan zou enken met knieklachten is, doe je rek- en strekoefeningen na fietsen?
Een veel voorkomende klacht kan ontstaan door geen rek- en strekoefeningen te doen na sportbeoefening of lang op de fiets zitten/veel kilometers maken. En drink je voldoende onderweg? Neem je voldoende rust momenten?
En voorafgaande aan de tocht wat deed je aan training?
Wat doe je misschien nu anders dan tijdens die trainingen?

Te zware verzet gebruiken kan je knie belasten, maar geen belasting hebben op je knie evenzo.
Of abrupte stops maken.
Zorg voor een opbouw. En bouw rustig af.

Andere tips zijn al gegeven.
Succes.
Het lijkt het meest op het het syndroom wat in de link beschreven wordt en ook wel lopersknie genoemd wordt.
https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... e-syndroom

Vorig jaar zelfde klachten na een te lange eerste etappe tegen de wind in, vanuit Friesland naar Hoorn, bij het volgen van de Jacobsroute.
Stekende pijn aan zijkant van knie.
Neefje (intensieve sporter, snowboarden, windsurfen en wielrennen) gaf als tip om even wat meer rust te nemen, kortere afstanden te doen, licht verzetje gebruiken en smeren met voltaren crème.
Het is een overbelasting en als je die negeert dan kan het chronisch worden.
Verder zadel een paar millimeter lager gezet.
Daarnaast strekoefeningen gedaan.
3 dagen 50-60 km en dagje rust tussendoor hebben ervoor gezorgd dat ik zonder pijn de Pyreneeën heb bereikt. 3x daags gesmeerd met de crème en pijn verdween langzaam.
Ik ben geen dokter, wel verpleegkundige :lol:
Groet, Anja
Ik zit met mond open te lezen, want vandaag precies een jaar geleden heb op weg naar Rome moeten besluiten om te stoppen. Was ook week onderweg en last van knie.

Wat oorzaak kan zijn is bij topicstarter lastig te beoordelen. Afstelling van fiets kan oorzaak zijn. Maar kan ook gewoon overbelasting van pees zijn. Schoenplaatjes die verkeerd staan, zadel te laag, kan van alles zijn. En hier op forum allerlei tips en eigen ervaringen delen is gissen.

Bij stekende pijn zou ik niet doorfietsen.
alstro schreef:
ma 06 mei, 2019 23:00
Ik zit met mond open te lezen, want vandaag precies een jaar geleden heb op weg naar Rome moeten besluiten om te stoppen. Was ook week onderweg en last van knie.
Het is geen goddelijk ingegeven toeval want we hebben het verhaal van kniepijn na een week op dit forum best wel vaak gehoord.
Meestal is er dan iets mis in de combi conditie versus fietsafstelling. De knieën besluiten dat dit best een tijdje kan, maar tegen de tijd dat er een paar dagen geklommen moet worden gaan ze protesteren.
Conditie krijgen in de zin van sterke knieën (pezen, banden) krijg je overigens niet in een paar maanden trainen tijd. Maar zoals al gezegd we weten niet of...
@Rooss....
Meest onzinnige reaktie gelezen op dit forum ooit, van mij mag moderator optreden. :evil:
Google maar voorgestelde geneesmiddel van Rooss, zo kan ik er nog wel wat opnoemen.
Excuus van ironisch bedoeld en 'serieuze' mensen lezen er wel doorheen is mosterd na....