Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tintelingen aan beide handen en beide voeten - Forum Wereldfietser

tintelingen aan beide handen en beide voeten

ik fiets al zo'n 45 jaar en heb in die tijd waarschijnlijk meerdere malen om de aarde gereden. Mijn fietshouding is afgesteld op basis van een bikefit. Ik kon altijd urenlang fietsen zonder enige klachten. Soms een beetje rugpijn ofzo, maar dat zakte dan weg als ik 5 min van de fiets was.
De afgelopen maanden heb ik ineens tintelingen aan de handen en voeten. Alleen tijdens fietsen. Rechts erger dan links. Het begint met tintelingen en wordt dan erger tot pijn en verkramping. De dokter weet het niet. Een MRI geeft geen oorzaak of indicatie.
Is er iemand die dit bekend voor komt?
Er was laatst nog een discussie over tintelingen. Daar staan wellicht wat tips in:
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... =8&t=31930
Maar dat ging alleen over handen.

Of is er iets anders in je leven begonnen? Als een bezetene 845 kg bonen uit de moestuin gaan doppen... smartphone gekocht en uren zitten priegelen op het kleine schermpje...?
Het zou ook een vaatprobleem kunnen zijn: https://www.grinta.be/nl/actua/nieuws/t ... tproblemen
Hoe lang geleden is die bikefit gedaan? Als dat al lang geleden is misschien nog eens laten doen en mogelijk de fietshouding wat aanpassen.
Here we go again.... :roll:

Medische klachten? - maak eens een afspraak met je dokter in plaats online advies te vragen op een forum met leken. Doktoren hebben hier lang voor doorgeleerd. :idea: Beterschap!

Oeps ik zie dat je al bij een dokter bent geweest. Second opinion dan?
Ik ben al bij meerdere doktoren geweest. Hier ben ik op zoek naar suggesties van mensen die me een spoor kunnen zetten waar ik zelf nog niet aan gedacht heb.

[*disclaimer*]Van niemand verwacht ik bovennatuurlijke gaven die hun in staat stellen via het kijken in een glazen bol een oplossing aan te reiken.
Heb je suggesties? Laat me die dan lezen. Heb je geen suggesties? Dank voor het meedenken en meelezen.
Tintelingen in de handen heb ik éen keer per jaar, in het voorjaar, als ik weer op de blote fiets kan rijden -- die zonder spatborden en verlichting -- waarvan het stuur net iets verder weg staat van het zadel dan van mijn andere fietsen. Eén rit leun ik dan te veel op mijn handen. De keer daarop is me duidelijk dat dit niet weer moet gebeuren.

Tintelende handen kunnen dus volgens mij ook komen van een slechtere stabiliteit -- slappere buik- en rugspieren -- die het net wat moeilijker maken dan voorheen om iets voorover gebogen te zitten, waardoor de handen ineens moeten doen waar ze niet heel goed in zijn, en meer gewicht dragen dan gewoonlijk.

Bij voeten kan er nog meer spelen. Ook al omdat er daar meer variabelen zijn. Passen uw schoenen nog ruim? Ook na een paar uur inspanning in de warmte? De schoenmaat verandert in de loop van een mensenleven, voorvoeten zakken uit.

Zet u uw voeten vast aan de pedalen, of niet? Schoenplaatjes staan vaak te ver naar voren onder de schoen. Etc., etc..
Ook relevant is hoe lang het duurt voor die tintelingen ontstaan. Enne.. Als je eens op een andere fiets rijdt. Wat gebeurt er dan?
Het allerbelangrijkste is natuurlijk een goede houding. Als je makkelijk zit op je fiets, dan is je lichaam ontspannen en vindt er een goede doorstroming plaats naar alle ledematen. Door lange tijd in dezelfde houding te zitten, kan het echter gebeuren dat je vingers toch beginnen te tintelen. Op tijd en stond even van de fiets springen en ... een terrasje? Bij ons helpt het in elk geval :wink:
Tintelingen in de handen: carpaal tunnel syndrome.
Wordt tegenwoordig door plastisch chirurg verholpen. Prima resultaat (bij echtgenote)
Voorheen meer slechte dan goede resultaten.
Tintelingen in BEIDE handen EN voeten is waarschijnlijk geen 'lokaal' 'orthopedisch' probleem zijn a la CTS want dat zou wel verdómd toevallig zijn om dat precies op 4 plekken tegelijk te hebben, je denkt dan eerder aan een 'systemisch' of centraal neurologisch probleem.
ik ben geen dokter of zo en die raadpleeg je gelukkig al, maar ik denk aan: je beide voeten en handen zijn de uiteinden van je lijf (je extremiteiten)... ik vraag me af of er iets met bloedtoevoer/afvoer/doorbloeding of de zuurstofvoorziening misgaat. dat is te onderzoeken/meten.
of is er misschien aandacht voor als je een sportmedische keuring (met een inspanningstest op de fiets) zou doen bij een SMA? (je hebt er, zeg maar, (nog) niet de leeftijd voor, maar wie weet).
anderen geven hier al aan dat er misschien meer lijf-mechanisch iets kan zijn (houding).
goed dat Berger aangeeft dat een meting aan je lijf een momentopname is (dat geldt bijvoorbeeld ook voor aangemeten orthopedische zooltjes. ik heb daar baat bij en herhaal dat om de paar jaar (bij Goessens Podologie)) .

succes/beterschap! hoogframe
Let op: dit is al een oudere discussie.
Leon schreef:
do 21 feb, 2019 20:07
Let op: dit is al een oudere discussie.
Weet je het zeker? Het onderschrift van Shrek bevat namelijk nog steeds de oude tikfout :|
willem.m schreef:
do 21 feb, 2019 20:12
Leon schreef:
do 21 feb, 2019 20:07
Let op: dit is al een oudere discussie.
Weet je het zeker? Het onderschrift van Shrek bevat namelijk nog steeds de oude tikfout :|
Onderschriften worden met terugwerkende kracht aangepast.
Leon schreef:
do 21 feb, 2019 22:00
willem.m schreef:
do 21 feb, 2019 20:12
Leon schreef:
do 21 feb, 2019 20:07
Let op: dit is al een oudere discussie.
Weet je het zeker? Het onderschrift van Shrek bevat namelijk nog steeds de oude tikfout :|
Onderschriften worden met terugwerkende kracht aangepast.
/serieusaan
Ja dat weet ik.
/serieusuit
Oeps, aangepast (met terugwerkende kracht)

Maar dan ben ik ook wel benieuwd of HenkS al verder is met zijn klachten.
Uiteindelijk... :D wil ik dat ook wel weten.

-Jan
Ben ik.
Ik heb andere (lees bredere) schoenen gevonden waarmee ik weer verder kan.
En voor de handen krijg ik sinds een jaar periodiek een prikje in de carpale tunnel van de neuroloog. Er zal wel een keer geopereerd moeten worden wegens CTS