Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Medicijnen laten opsturen - Forum Wereldfietser

Medicijnen laten opsturen

In het verleden maakte ik middellange reizen en daarbij nam ik medicijnen mee.
Nu ben ik met pensioen en zou ik een lange reis willen maken van een jaar of meer en ook dan heb ik medicijnen nodig.
Heeft iemand ervaring met het laten opsturen van medicijnen. Post restante, of naar een bekend adres, of zelfs naar een ambassade o.i.d. Je weet van te voren niet waar en wanneer je ergens bent. Maar mogelijk is er een mechanisme, of protocol dat je kunt volgen. Alle ideeën zijn welkom. Wie weet er iets? Alvast dank voor de reacties.
Groet Cees
Uit onwetendheid: is meenemen voor een jaar geen optie?
Ik ben in bezit van een geel Europees medisch paspoort (te bevragen bij je huisarts). Daarin staan de medicijnen beschreven. Misschien kun je ermee bij de plaatselijke apotheek komen. Maar ook voor als je onderweg wat overkomt en je niet aanspreekbaar bent?

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/di ... poort.html
De plek om dit goed na te vragen is bij je zorgverlener, meestal je apotheek of ziekenhuis met daarnaast de verzekering, want deze mag/moet/behoort? het te vergoeden.
Ik weet dat er bepaalde garanties gegeven kunnen worden voor bepaalde medicijnen in bepaalde omstandigheden, maar hoe dat tegenwoordig zit met alle besparingen en manieren om onder uitbetaling uit te komen is me niet duidelijk. Maar het voorbeeld waar ik op doel is dat toen ik meen klm garandeerde medicijn xx binnen 24 op iedere plek ter aarde zou kunnen leveren. (beetje vaag ik weet het)

Je zou natuurlijk ook kunnen proberen te regelen dat je arts een wereld-recept meegeeft zodat je dingen lokaal zou kunnen halen. Maar dan zul je misschien achter het net vissen als het weer niet leverbaar is. Dit zal afhangen van het soort medicatie.
Een pakket met bijvoorbeeld fietsonderdelen is bij mij nog nooit een probleem geweest, zowel post restante als naar een hotel. Maar van medicijnen kan ik mij goed voorstellen dat die zomaar ergens bij de douane blijven hangen.

Het is natuurlijk nogal afhankelijk van het soort medicatie, maar misschien vrienden, familie, kennissen et. die toevallig in de buurt komen inschakelen?
Toen ik mijn reis van 15 maanden ging ondernemen, had ik medicatie mee voor het eerste halfjaar. Het plan was dat mijn partner nadien "op bezoek" ging komen en de rest van de medicatie zou meenemen.

Mijn dokter had een attest in het Engels geschreven met alle medicatie op die ik moet nemen en/of medicatie die ik mee heb genomen. Ik had een attest en mijn partner had er twee. ééntje zou hij bij zich in handbagage houden en de andere in zijn ruimbagage, voor als de douane zijn tas zou bekijken. Ik had dan nog een briefje geschreven waarin ik hem toestemming geef om de medicatie voor mij mee te nemen, vergezeld van een kopie van mijn identiteitskaart. Verder helpt volgens mij om de originele aankoopbewijzen bij te houden en medicatie in originele doosjes houden.

Mijn reis is uiteindelijk vroeger stopgezet, dus hebben we het nooit echt uitgetest.

Succes!
Het hangt ook nogal van de middelen en de bestemmingen af, van landen waar alles mag tot de doodstraf op Ritalin. Googelen op medijnen verzenden buitenland levert ook wat info.
misschien eens bij een wielerploeg informeren... 8) :lol:

wat zegt je huisarts?
wat staat er op een site van bijvoorbeeld het ministerie van Buitenlandse Zaken of het Havenziekenhuis in Rdam (die veel weten over inentingen en misschien ook wel hierover)?

en stel je mogelijk de vraag (of bespreek met je huisarts): gaat het om medicatie die ik al die tijd onveranderd (medicijn, dosering, vorm van inname) moet blijven gebruiken?

succes en met groet! hoogframe
Hallo Cees,
Opsturen van medicijnen is erg lastig en wel om drie redenen:
1. Medicijnen op recept hebben altijd de koppeling nodig tussen de gebruiker en het recept en het medicijn.
2. Vervoer per vliegtuig gaat in het vrachtruim. Over het algemeen zijn de condities in het vrachtruim niet goed genoeg voor het vervoer van medicijnen (te koud, etc). Uiteraard afhankelijk van de medicijnen die je wilt vervoeren.
3. Ik ga er even vanuit dat de medicijnen voor jou van levensbelang zijn (is bij ons wel het geval) en het risico om het niet te ontvangen is voor ons te groot.

Wij hebben door 88 landen gefietst en onze ervaring is dat veel medicijnen toch wel te verkrijgen zijn. Vaak in een andere verpakking, onder een andere naam en soms in een andere samenstelling.

Wij hebben het tijdens onze reizen als volgt gedaan:
1. Door het ziekenhuis internationale recepten laten schrijven met daarop ook de Latijnse naam.
2. Met de fabrikant contact opgenomen en een wereldwijde lijst ontvangen met daarin een overzicht waar van de medicijnsoorten per land.
3. Van de fabrikant een lijst ontvangen van apotheken per grote stad waar het medicijnen zeker te verkrijgen was.
4. Van de fabrikant een lijst ontvangen van alle kantoren in het buitenland. Mocht het echt fout gaan dan konden we daar aankloppen.

Hoop voorbereiding. Hoe ging het in de praktijk?
Verrassend goed. Elke hoofdstad had een goede apotheek (ook in landen in Afrika, etc) waar medicijnen onder goede condities bewaard worden. Meestal was dat in de wijk met de ambassades. Je kan ook een ambassade inlopen en advies vragen waar de beste apotheek is.
Het verkrijgen van de medicijnen was eenvoudig. Ik heb nog nooit een recept moeten laten zien. Heel anders dan in Nederland. Uiteraard moet je dan wel betalen maar ach, dat een kleine prijs vergeleken met je laatste adem uitblazen. Je kan het later wel weer declareren uiteraard.

Veel succes,
Marco
Deze „Apoteket Hjärtat" in Hagfors, Zweden (vertaald: apotheek 't Hartje), daar ben ik wel een paar keer geweest, bijv. voor paracetamol toen ik daar in 2011 mijn been heb gebroken en uit het ziekenhuis van Karlstad thuiskwam (daar bedoel ik ons tweede huis in Zweden mee) en ook voor mijn hartmedicijnen op vertoon van mijn reeds genoemde EU-medicijnenpaspoort. Geen probleem. Wel betalen en de nota achteraf naar Menzis opgestuurd en ik kreeg het bedrag terug.
Denk erom: paracetamol is in Nederland gewoon in de supermarkt verkrijgbaar, maar in het buitenland vaak alleen via de apotheek. Om te beginnen in België al.

https://www.google.nl/maps/@60.0343496, ... 312!8i6656
Wij zijn inderdaad de wereld rond gefietst in 2016/17 waarbij mijn partner meervoudig gehandicapt is. Waar een wil is is een fietspad maar dit was een hele kluif. Als je er belang bij hebt kan ik je een telefoon nr. geven daar het verhaal niet binnen een forum zou passen qua -reakties van gezonde mensen -legaliteit -privacy.
We wilden het als pagina aan onze website toevoegen maar dat is er nooit van gekomen. Wij konden toendertijd inderdaad niets bruikbaars vinden zoals nu nog steeds.
Maar......succes gewenst, groetjes Pier.