Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voedselsurvivaltips :) - Forum Wereldfietser

Voedselsurvivaltips :)

Weet even geen goede naam voor dit topic, 'expeditievoedsel' klinkt wat zwaar maar 'outdoormaaltijden' geeft wrs een hoop 3-pansrecepten en dat is niet de bedoeling. Mocht iemand een leuker/geschiktere naam weten, laat maar horen. :)

Ik bedoel een topic over droogvoer, outdoorvoeding, adventurefood, ultralichte buitensportmaaltijden, freezerbagcooking, expeditievoedsel, roadsideshopping, voedselsurvivaltips en alles waar je tegenaan loopt als er onderweg geen winkels zijn om je voedselvoorraad aan te vullen. In het fatbike- en bikepacktopic staan ondertussen heel wat tips maar die zijn moeilijk te vinden. Dus vandaar maar een eigen topic.

Dacht aan vragen, tips, links etc over bv:
. zelf voedsel (vries)drogen en zo maaltijden samenstellen
. gezonde/verkeerde calorieën, vetten etc
. hoeveelheid voedsel bij zware offroadtochten, ultralight racen, bikerafting of in extreme temperatuur en ander moeilijk gedoe
. hoe neem je het voedsel mee zonder dat de zakjes scheuren zodat je niet later alles uit slaapzak/kleding hoeft te schrapen
. wat is de beste plek in bikepackingtassen (in framebags schudt alles door elkaar, in drybags wordt het samengeperst etc)
. hoe kook je het makkelijkst, snelst en met zo minder mogelijk water, brandstof en afwas maar toch voedzaam
. wordt het koken in een pan, zakje of bv een Jetboil
. wat vind je in de natuur wat eetbaar is
. roadsideshop tips
. welke maaltijden/brandstof is in de vorst slim (sneeuw en ijs tot drinkwater smelten kost veel brandstof en het wachten kan ijzigkoud zijn zodat je niet wilt eten)

Ik maak zelf vaak wildkampeertochten door onherbergzame gebied en geef weinig om koken/eten (ben een 'als je honger hebt is alles lekker' type) maar tijdens lange zware tochten verlies ik altijd behoorlijk wat gewicht dus moet er toch beter op gaan letten. En juist op dat soort tochten is dat moeilijk; je kunt bikepackend weinig meenemen, het is vaak koud/guur in berggebieden en strandkusten waardoor je meer energie verliest etc. Ik vergis me iig vaak in de hoeveelheid voedsel wat je zoal in een week verslindt, en ik kan wel wat kilo's verliezen maar liever niet.

Het stomme is ook als je eindelijk weer normaal kan bijbunkeren dat dat niet lukt omdat je maag protesteert, die weigert vette zooi en grote porties. Althans mijn maag is dan na een paar happen al propvol en dooreten tot het aan alle kanten eruitkomt is niet mijn ding (ik zal wrs ook nooit dik worden). Dus als ik dan de volgende dag weer voor twee weken wildernis vertrek ben ik niets opgeschoten.

Ik heb een voedseldroogmachine maar zit nog steeds een beetje in de experimenteerfase. Tis wel heel leuk, je kunt van alles drogen; pastasaus, groenten, fruit etc. Vlees, vis, ei, zuivel kan ook maar daar waag ik me (nog) niet aan. Het is iig veel goedkoper dan kant en klare Outdoormaaltijden en je weet wat je eet. 8)


Afbeelding

Nog een foto om het topic wat aan te kleden, van een herfstontbijtje als er weereens geen brood is. Bosbessen en wilde appeltjes zijn er dan meer dan genoeg en dat met veel kokosolie even bakken en in muesli/havervlokken roeren. Mjammjam lekker. En energievol :)
Leuk idee Yopie om hier een topic over aan te maken. Ben dan wel geen bikepacker maar volg het altijd met interesse.
Leuk draadje Yopie! Ik ben geen bikepacker - maar heb wel heel veel ervaring op 'bickepacker-paden' maar dan met gewone fietstassen. 8) Door gebieden waar winkels en water heel erg schaars zijn zoals de Himalaya, woestijnen en de Pamir waar je soms voor een hele week aan voeding mee moet nemen ....

In dit soort omstandigheden wil je zoveel mogelijk energie plus andere voedingsstoffen met een zo'n klein mogelijk volume/gewicht meenemen. Daarvoor zijn producten met een lage glycemische index (GI) geschikt. Deze zorgen ervoor dat je gedurende een paar uur voldoende energie hebt; volkoren/ volle graan producten of peulvruchten. En harde groenten die bewaard kunnen blijven in je fietstas zonder schade waarvan je een eenpansgerecht kan maken. Het liefst met een zo'n kort mogelijke kooktijd en met zo min mogelijk water en waarmee het water dat je gebruikt volledig geabsorbeerd wordt door het gerecht zodat jij het weer binnen krijgt als vocht. In plaats van dat je grote hoeveelheden afgiet zoals bij bijv. pasta. Boekweit, linzen en bulgur voldoen aan deze criteria en gaan daarom altijd mee in de fietstas.


* Ontbijt = boekweit, noten en gedroogde vruchten (gedroogde dadels of abrikozen). Kook water met alle voorgenoemde ingrediënten. Even koken, daarna afgedekt en ingepakt even laten doorsudderen zodat al het water opgenomen is. Niet roeren want dan wordt het pap en heb je een kleverige pan voor de afwas. Voor dit gerecht is slechts weinig water nodig wat bovendien helemaal in je product opgenomen wordt. Hier fiets je letterlijk uren op in tegenstelling tot een witte boterham met zoet beleg..

* Lunch/avondeten = linzen met beetje olie, tomaten puree, ui, knoflook en wortel, zout of bouillonblokje, peper en bijvoorbeeld komijnpoeder. Bak de uien, daarna de knoflook en kruiden in een beetje olie. Voeg de tomatenpuree toe en daarna genoeg water om de linzen te laten wellen. Voeg in de tweede helft van het koken de wortel toe. Je kan de linzen ook korter koken en afgedekt verder laten broeien. Voor dit gerecht is slechts weinig water nodig wat bovendien helemaal in je product opgenomen wordt. Ik neem altijd een eigen gemaakte kruidenmengsel mee Ras el Nout of Garam masala = bijv. kaneel, peper, chili vlokken, komijn, kruidnagel, foelie, ed. Roosteren en fijnmalen. Je kan dit gerecht ook maken met boekweit of bulgur.

Wildplukken = Mevrouw onkruid alias Maaike Pfann ook wereldfietser) heeft ook veel tips over wildplukken. Zij is ook lid van een heus wildplukkersgilde in NL. Daarin zit ondermeer ook Bosbaas.

- http://mevrouwonkruid.nl
- http://www.paradijsvogelsmagazine.nl/?s=mevrouw+onkruid
- http://www.foodwalks.nl/recepten




Afbeelding
Ik heb hier eens wat gekocht en was ontzettend tevreden. Op deze site en hun facebook veel tips over drogen en brood bakken tijdens een outdoortocht.
https://www.globetrotter.nl/winkel/?pro ... elf-drogen
* Nog meer wildpluk:

- http://oogstenzonderzaaien.nl/wiki/Hoofdpagina
- http://wildplukken.nl

In landen als Armenië en Iran is het een algemeen gebruik om wilde planten te verzamelen en te eten. Met name in Iran levert dat hilarische beelden op want het wordt natuurlijk gecombineerd met de o zo populaire picknick. Als het het seizoen is voor een bepaalde plant dan trekken hordes mensen erop uit om te plukken en te picknicken. Hele berghellingen vol. Gaat er fietsen en leer van de lokale bevolking wat eetbaar is en wat niet.

En als je op de juiste schone kustlocatie zit dan kan je zeewier (erg lekker en eiwitrijk) oogsten, mosselen en scheermesjes e.d. verzamelen.

- http://www.vimeo.com/199453008
- http://www.superfoods-for-superhealth.c ... aweed.html

Bij wildpluk geldt natuurlijk dat je over de juiste kennis moet beschikken om het veilig te houden. Welke plant is eetbaar en welke niet? Is deze omgeving wel veilig voor wildpluk? En uiteraard moet wildpluk ook niet leiden tot kaalslag. Beetje studie, gezond verstand en beleid is dan wel op zijn plaats.


Afbeelding
-
Kijk hier ook even...zijn geen bikers maar hikers. Hier huist een schat aan ervaring.

http://www.hiking-site.nl/prikbord/inde ... voeding.5/
Inge1 schreef:Leuk idee Yopie om hier een topic over aan te maken. Ben dan wel geen bikepacker maar volg het altijd met interesse.
Ik krijg soms PB met vragen over voedsel meenemen op solo fatbiketochten enzo en opeens kwam er iemand met 't idee om er een soort sub-onderwerp/topic van te maken. Slim natuurlijk want samen weten we meer. Of er behoefte is aan zo'n topic is iets anders maar dat zien we dan wel weer. Maar er zijn al mooie tips, vooral Frans&Dieuwertje zijn lekker enthousiast bezig, leuk! 8)

En je hoeft geen bikepacker te zijn hoor, tis alleen dat het meenemen van voedsel zonder zijtassen heel wat moeilijker is. De meeste zijtasfietsers reserveren een voortas voor voedsel, dat kan dus al niet, net als kruidenpotjes meenemen die de boel opvrolijken etc. Een bikepacker moet vaak de gekochte waar direct voor de winkel opeten en dan weer boerend en burpend verder fietsen. :D

Maar hopelijk zitten er hier heel veel slimme avonturiers en vooral (ex)backpackers want die hebben veel ervaring met (ultra)lichte bepakking, kunnen wij fietsers nog veel van leren. 8)
Ik zou zelf, indien mogelijk, voor de optie van vooraf klaarmaken willen gaan. In een stevig zakje stoppen (eentje die zijn vorm behoudt; dus geen boterhamzakje, zo heb ik mogen ondervinden) en onderweg alleen met een lange spork oplepelen. Idem voor 's avonds: de hierboven genoemde diners vooraf klaarmaken en in een stevig zakje stoppen.

Mocht je de mogelijkheid hebben om het te dehydrateren, dan zou ik daar zeker voor opteren. Mits je natuurlijk makkelijk water kunt aanvullen onderweg.

Met deze opties heb je onderweg minder brandstof nodig, hooguit om water te koken. Dat kokende water doe je dan in je zakje en je laat het even (een paar minuten) staan. Buiten je spork om geen afwas en je zakje is al het afval (en herbruikbaar als plastic).

'Nadeel' van bovenstaande is dat je niet uitgebreid en gezellig zal kokkerellen. Daarentegen zul je wel meer tijd onderweg hebben. Bijvoorbeeld om foto's te maken, op een bankje te genieten van de stilte, of om meer (langer) te fietsen en daardoor meer te kunnen zien. Maar het vraagt wel een behoorlijke tijdsinvestering vooraf.
En van de andere kant: erg leuk om thuis te kokkerellen wat je onderweg zult gaan gebruiken!
@FelixFietst - En hoe houd je de maaltijden dan gekoeld om ze te beschermen tegen bederf als je deze niet dehydrateerd? Als je ziek wordt blijft er ook weinig tijd over voor genieten, langer doorfietsen of foto's maken. :wink:

En daarnaast is dehydrateren van bulgur en boekweit is natuurlijk grote onzin. De kooktijd en benodigde hoeveelheid water is minimaal. Bulgur is namelijk voorgekookt graan dat daarna weer gedroogd is. En boekweit heeft aan 7-10 minuten wellen/koken genoeg. Zorg wel dat je de geroosterde boekweit koopt of thuis maakt want das lekkerder. Gewone boekweit is groen, geroosterde boekweit (kasha) is bruin. Verkrijgbaar bij de Oosterse super of bio winkel.
Felix Fietst schreef:Ik zou zelf, indien mogelijk, voor de optie van vooraf klaarmaken willen gaan. In een stevig zakje stoppen (eentje die zijn vorm behoudt; dus geen boterhamzakje, zo heb ik mogen ondervinden) en onderweg alleen met een lange spork oplepelen.
Zo doe ik het ook weleens, handig als je eindelijk weer in de bewoonde wereld bent, je voedsel kunt kopen en een keuken tot je beschikking hebt. Ik koop nl zelf altijd teveel eten en kan dat dan nooit de volgende dag weer meenemen (zak pasta, courgette, zak uien, bolletje knofllook, blik bonen etc is veel teveel voor één solo maaltijd) dus dan maak ik gewoon een grote pan met alles wat er is en gaat dat in dunne zakjes in de rugzak mee. :shock: Heel gevaarlijk ja, maar je moet het doen met wat er op dat moment is en dat zijn van die gratis supermarktzakjes. Dan hoef ik het later alleen maar ff warm te maken of desnoods eet ik het koud want dat kan ook lekker zijn.

Bederven gaat moeilijk als je het snel weer opeet (of het moet zeer warm zijn, bedenkelijk vlees inzitten etc). Zo doe ik dat ook met bv eieren; een klein doosje van 6 eieren kopen kan vaak niet, 12 eieren in één keer opeten is me te gortig, rauwe eieren meenemen gaat ook een beetje moeilijk, weggooien vind ik zonde dus dan bak ik alle eieren in één keer en neem ze zo mee. Wel zo makkelijk.

Als ik onderweg bij vrienden logeer krijg ik vaak porties ingevroren eten mee, heel leuk want ik weet vaak niet wat het is, altijd een heerlijke verrassing. En soms heel luxe zoals gerookte zalm met roomsaus enzo. 8)
Leuk idee om terug te doen, alleen is mijn kookkunst niet echt supersuper, maar het gaat om 't gebaar denk ik dan maar. :)

Boekweit, bulgur etc is trouwens niet te krijgen in kleine Scandinavische landwinkeltjes. Wist eerst niet wat boekweit was, moest het ff vertalen en als het idd in het zweeds 'bovete' is is dat ook in grote winkels moeilijk te krijgen.
Het vervelende van Scandinavische supermarkten is dat de porties afgestemd zijn op de grote van de vrieskist van de inwoners. En daar er vaak een complete eland inpast is bv één stukje vis of vlees moeilijk te krijgen en zijn het meestal 1 of 2 kilo verpakkingen. Logisch in een land waar de afstanden te groot zijn om dagelijks boodschappen te doen maar onhandig voor een solofietser.
Yopie schreef:Wist eerst niet wat boekweit was, moest het ff vertalen en als het idd in het zweeds 'bovete' is
Klopt: https://sv.wikipedia.org/wiki/Bovete

Carl
Eet op lange fiets/wandeltochten in gebieden met weinig inkoopmogelijkheden vooral zaken die je met relatief weinig water kunt klaarmaken: volkoren couscous, gele of rode linzen (gepelde linzen dus...), aardappelpuree, havermout, etc. Vaak een handje gedroogde uitjes erin voor de smaak en als groente. Vitaminepillen A-Z ter aanvulling en flink 'inhalen' als je weer wel kunt inkopen. Als kooksysteem blijf ik de Trangia spiritusbrander trouw: (relatief) zuinig, betrouwbaar, licht en goedkoop.