Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slechte conditie,geen ervaring, fietsen in (laag)gebergte - Forum Wereldfietser

Slechte conditie,geen ervaring, fietsen in (laag)gebergte

Ik wil hier even de meningen van de experts peilen.

Is het mogelijk om met mensen zonder enige ervaringen te gaan fietsen in laaggebergte zoals de Eifel en Ardennen? Ik heb het dan over mensen met een matige conditie, overgewicht, die niet veel fietsen.

Het gaat niet over meerdaagse fietstochten, maar over dagtochten van 30-40 kilometer.

Wat denken jullie? Is dit te doen, of is dit vragen om problemen? Tempo maakt zie zoveel uit, maar als mensen constant af moeten stappen omdat ze de helling niet aan kunnen is de lol er ook snel af natuurlijk. :roll:
Ik ben zelf ook begonnen met overgewicht (nog steeds) en een slechte conditie. Je noemt twee gebieden die juist qua steilte problemen kunnen geven... Er zijn gebieden met langere, maar minder steile hellingen. (Bourgogne, Champagne)

Ik begrijp dat jullie op pad gaan zonder bepakking, dat scheelt aardig denk ik. Als je zorgt dat de fietsen voldoende kleine versnellingen hebben, moet het eigenlijk wel kunnen lijkt me.
Hellingen in deze gebieden zijn behoorlijk pittig.Ik zou het eerst maar eens gewoon in NL proberen
Van belang is ook of ze over fietsen beschikken met de juiste versnellingen en wat voor leeftijd ze hebben.
Ik heb er zelf nog nooit gefietst, dus ik heb geen idee hoe stijl het daar is. Ik hoopte eigenlijk dat het wel mee zou vallen. Dat het die locatie wordt staat echter al vast, omgeving Vianden, Luxemburg.

Misschien anders maar zoeken naar mogelijkheden voor minder stijle routes, voor zover mogelijk.
Vianden is niet de Eifel, noch de Ardennen en de stille fietsbare wegen zijn vaak flink STEIL. En dan ook nog enkele kms lang. Wel mooi om er te fietsen. Huur mountainbikes.
sjefke schreef:Vianden is niet de Eifel, noch de Ardennen en de stille fietsbare wegen zijn vaak flink STEIL. En dan ook nog enkele kms lang. Wel mooi om er te fietsen. Huur mountainbikes.
Bij mijn weten ligt Vianden toch echt in de Luxemburgse Ardennen, en de eifel ligt sowieso letterlijk binnen 10 kilometer afstand. :roll:

Mountainbikes? Is dat nog niet veel zwaarder voor ongetrainde mensen? Of zijn daar onverharde bospaadjes waar je goed met de mountainbike uit de voeten kan?
Mountainbikes hebben misschien wel de juiste versnellingen maar vaak vreselijke banden om mee op verharde weg te rijden.
Je bestemming staat al vast, het enige dat ik je kan aanraden is om zoveel mogelijk rivierdalen te volgen
Het gebeurt niet vaak, maar in plaats van Ga Fietsen zeg ik nu Ga Wandelen.
Ave Gone schreef:Het gebeurt niet vaak, maar in plaats van Ga Fietsen zeg ik nu Ga Wandelen.

Ja, is het echt zo stijl daar dan? Ik ben wel benieuwd hoor, ik dacht dat het vooral heuvelachtig was.

Wat ik wel vreemd vind is dat er op toeristische sites geschreven wordt dat je zo leuk kan fietsen in Luxemburg. En dan posten ze foto's van gezinnen met kinderen op de fiets. Als het echt zo stijl is daar, is het voor kinderen toch ook niet geschikt?
Heuvelachtig, bergachtig, dat doet er allemaal niet toe. Wat er wel toe doet is hoe steil de hellingen zijn. En in de Ardennen zijn juist veel steile hellingen. Dat betekent niet dat er geen geschikte routes te vinden zijn, alleen dat je wat beter moet zoeken. Wat dik5 zegt: zoek de rivierdalen op.
Ik kan me van lang geleden nog een prachtig fietspad langs een riviertje herinneren, maar geen idee meer waar dat precies was.
Ik haal uit een tabel betreft het leveren van vermogen onderstaande getallen en dat heb je bij het klimmen echt nodig.
Een fietser van 70 kg., vlakke weg windstil, 18 km/uur trap je 45 Watt, is de helling 5% dan fiets je met het zelfde vermogen 4 km/uur op die helling. Voor elke kg. meer dan die 70kg moet je 4 Watt extra of meer vermogen trappen.
Nog een, 20 km. 57 W is op 5% helling bijna 6km./uur

Of 45 W is bij 1% helling 11km, 2% 8km , 3% 6km, 4% tussen de 4 en de 5km/uur.
Als je weet hoeveel km/afstand je in een bepaalde tijd kan afleggen is het een en ander redelijk te bepalen.
Otis schreef: Ja, is het echt zo stijl daar dan? Ik ben wel benieuwd hoor, ik dacht dat het vooral heuvelachtig was.

Wat ik wel vreemd vind is dat er op toeristische sites geschreven wordt dat je zo leuk kan fietsen in Luxemburg. En dan posten ze foto's van gezinnen met kinderen op de fiets. Als het echt zo stijl is daar, is het voor kinderen toch ook niet geschikt?
Zoals anderen reeds aangaven is het inderdaad vaak echt steil. De lengte van de hellingen valt mee (daarom zijn er slechts heuvels, geen bergen), maar als je moet afstappen is 2 km steil omhoog wandelen met een fiets opeens erg ver weg (en een uur werk voor iemand zonder conditie).

En wat die foto's betreft, ook in erg heuvelachtige/bergachtige omgeving zijn er vaak wel fietstochten te plannen naast rivieren, beekdalen, op oude spoorwegbermen, ... waarmee men steile hellingen kan vermijden. Als bestemming voor een eerste fietsvakantie voor mensen met overgewicht en een matige conditie die niet veel fietsen zou ik het absoluut afraden. Als dat toch vastligt, dan zou ik op zoek gaan naar vlakkere routes in die omgeving.

Overigens speelt niet enkel de spierkracht en conditie een rol, ook pezen, ligamenten, kapsels, ... kunnen aardig op hun donder krijgen in zo'n omstandigheden. Ik ken ook mensen met een behoorlijk conditie (op het vlakke terrein) die na 1-2 dagen Ardennen gedwongen zijn de fiets een tijdje aan de haak te hangen vanwege overbelasting van knieën, Achillespees, ...

Renaat
Natuurlijk zijn er in de Ardennen, Eifel en Luxemburg vele steile klimmetjes. Daarom vind ik het er ook zo leuk fietsen.
Maar om Otis nou helemaal een leuke fietstocht te ontzeggen...

Ik heb in april op een camping een fietsmagazine van Eifel.info uit het folderrek geplukt. Dat magazine ligt nu voor me en gaat zo meteen mee naar mijn ouders. Dat zijn ook niet (meer) zulke klimgeiten, maar ze gaan binnenkort wel naar de Eifel.

In deze gids staan enkele beter begaanbare route's door de eifel en de Oostkantons. Sommige routes gaan langs rivieren en die blijven redelijk vlak. Sommige routes gaan over voormalige spoorbanen en dus een laag stijgingspercentage. En omdat er nogal veel van dat soort fietsroutes liggen, is die omgeving ook geschikt voor gezinnen en ouderen.
De site www.eifel.info vink ik ook redelijk overzichtelijk. Je kunt de fietsroutes naar moeilijkheidsgraad sorteren. Ongetwijfeld is er ook zulke info over Luxemburg te vinden.

Het Enzdalfietspad en het Sauerfietspad liggen op korte afstand van Vianden.

Een rondje fietsen kan wel een probleem worden, ergens zul je toch van het ene dal naar het andere moeten en daartussen ligt vaak een steile helling.
Erik v S schreef:Natuurlijk zijn er in de Ardennen, Eifel en Luxemburg vele steile klimmetjes. Daarom vind ik het er ook zo leuk fietsen.
Maar om Otis nou helemaal een leuke fietstocht te ontzeggen...

Ik heb in april op een camping een fietsmagazine van Eifel.info uit het folderrek geplukt. Dat magazine ligt nu voor me en gaat zo meteen mee naar mijn ouders. Dat zijn ook niet (meer) zulke klimgeiten, maar ze gaan binnenkort wel naar de Eifel.

In deze gids staan enkele beter begaanbare route's door de eifel en de Oostkantons. Sommige routes gaan langs rivieren en die blijven redelijk vlak. Sommige routes gaan over voormalige spoorbanen en dus een laag stijgingspercentage. En omdat er nogal veel van dat soort fietsroutes liggen, is die omgeving ook geschikt voor gezinnen en ouderen.
De site http://www.eifel.info vink ik ook redelijk overzichtelijk. Je kunt de fietsroutes naar moeilijkheidsgraad sorteren. Ongetwijfeld is er ook zulke info over Luxemburg te vinden.

Het Enzdalfietspad en het Sauerfietspad liggen op korte afstand van Vianden.

Een rondje fietsen kan wel een probleem worden, ergens zul je toch van het ene dal naar het andere moeten en daartussen ligt vaak een steile helling.
Bedankt voor de waardevolle informatie.
Erik v S schreef: Maar om Otis nou helemaal een leuke fietstocht te ontzeggen...
Is dat geen erg negatieve interpretatie van de reactie van de anderen? Men kan evengoed zeggen dat anderen er net voor willen zorgen dat die eerste fietstocht ook effectief een leuke fietstocht wordt en geen afknapper.

Renaat
dik5 schreef:Mountainbikes hebben misschien wel de juiste versnellingen maar vaak vreselijke banden om mee op verharde weg te rijden.
Mountain bikes zijn uitstekend geschikt voor beginners in heuvelland omdat ze veel lage versnellingen hebben. De rolweerstand van de banden is een bezwaar op vlak terrein, maar is verwaarloosbaar als het steil omhoog gaat. Bovendien is de zit meer rechtop, wat bij klimmen een voordeel is. En ze remmen beter bij dalen. Het gewicht is wel hoger dan van racefietsen, maar meestal weer lager dan van toerfietsen.

Hellingen in Luxemburg zijn soms -maar lang niet altijd- steil, maar nooit lang. Ongetrainde of zware mensen kunnen zo'n helling beter aan dan een lange klim. En als iemand moet afstappen, hoeven de anderen nooit lang te wachten. Luxemburg is daarom beter geschikt dan de Waalse Ardennen.

Als je iets over de zwaarte van de Luxemburgese hellingen wilt weten, vind je hier een rangorde : http://www.climbbybike.com/most_difficu ... tainchain=

Ik zou me van al die negatieve commentaren niets aantrekken!
Otis schreef:
Ave Gone schreef:Het gebeurt niet vaak, maar in plaats van Ga Fietsen zeg ik nu Ga Wandelen.

Ja, is het echt zo stijl daar dan? Ik ben wel benieuwd hoor, ik dacht dat het vooral heuvelachtig was.

Wat ik wel vreemd vind is dat er op toeristische sites geschreven wordt dat je zo leuk kan fietsen in Luxemburg. En dan posten ze foto's van gezinnen met kinderen op de fiets. Als het echt zo stijl is daar, is het voor kinderen toch ook niet geschikt?
Ik hoop dat je koppigheid in het verkeerd spellen van stijl (steil dus) niet ook geldt voor het aanvaarden van adviezen van ervaringsdeskundigen. Heuvelachtig wil niet zeggen dat het niet steil kan zijn. Heuvels of bergen zegt iets over de lengte van de klims. In Vianden en omgeving zijn ook klims van 5km à 6%. Zijn dat bergen of heuvels? Kan me niet schelen, maar een mountainbike heeft daarvoor wel de versnellingen en de te huren mountainbikes zijn niet met echte modderbanden uitgerust en dus prima op de weg te gebruiken wat ook veel geoefende bikers doen, dus in Luxemburg kan dat ook. De extra weerstand valt heel erg mee met die lichte noppenbanden. Het bos induiken met ongeoefende mensen heb ik niet en zal ik niet aanraden.
Wat nauwelijks geoefende kinderen kunnen, en dat zonder aarzelen, grenst aan het ongelofelijke.
Mocht het te zwaar zijn ga je toch gewoon naast de fiets lopen, dan kom je wel over de heuvels heen en naar beneden lukt het zeker. (vergis je dan alleen niet in de snelheid)
Het is een mooie test voor je zelf, mocht het je veels te zwaar zijn heb je een goede reden om in de toekomst aan je conditie en gewicht te gaan werken en dat gaat sneller dan je denkt met de juiste inzet.
Als het gaat over Luxemburg, dan denk/weet ik zeker dat het gaat lukken. Veeel mooie routes, niet te lang, over oude spoorbanen en/oif langs riviertjes. Daar zijn voor ongetrainde mensen met een goede fiets (voldoende lage versnellingen) best leuke tochtjes uit te zetten van 30-40 km. Wij deden dat ook vanuit de camping, zelfs met een (toen nog) gewone stadsfiets met rollerbrake en 7-versnellingsnaaf. Alleen de rem beviel niet, verder was het best te doen voor een ongetrainde man van toen 40, 183 cm en 95 kg.

Ik dacht dat het over de 'echte' ardennen ging, en dan praat je echt over andere hellingen. Hetzelfde geldt voor de Eifel: het ligt er vlakbij, maar op de fiets is het een heel ander landschap.

Ook belangrijk is hoeveel de mensen van elkaar kunnen hebben en hoe verschillend de conditie is. Wil je bij elkaar blijven en is er een groot verschil, dan kan dat ergernissen geven. Het is niet vervelend als er een omhoog moet lopen, maar het wordt wel vervelend als er boven 8 zuchtend zitten te wachten.
Otis,

Ik weet niet of je de tijd hiervoor nog hebt, maar als het mogelijk is: pak de auto, laadt de fiets achterop (of er in, nog beter), rijdt naar de Ardennen of de Eiffel (moet te doen zijn binnen een dag) en pak een paar hellingen. Begin vanuit het dal en klim naar de top van een heuvel, al gauw een paar honderd meter hoger. Ervaar wat een 'steile helling' (lees: kuitenbijter) is en 'make up your mind'. Ik weet zelf, en alle andere forummers ook, dat zo'n lieflijk hellinkje je naar adem kan laten snakken als je boven bent, zeker op een hete middag. De hellingen zijn te kort om met een zigzag-/slalomkoers naar boven te gaan (a la een alpenpas), dus recht zo die gaat!
Mocht dat niet lukken, ga dan eens de Grebbeberg op vanaf de Rijn, de Italiaanseweg bij Doorwerth vanaf eveneens de Rijn (kasteel Doorwerth) of naar de Posbank vanaf Rheden (neem de Schietbergseweg voor het beste effect). Dat geeft een reeel idee. Succes.