Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bewegen in de plaats van sporten - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

bewegen in de plaats van sporten

Met zoveel mogelijk bewegen ben je er nog niet, je kunt het beste ook zo min mogelijk stil zitten.
Leon schreef: "Sport" is dus niet meer dan een setje 5 letters van een klank die begint met een sissend geluid en eindigd met een tik. Wat je daaronder verstaat is niet iets dat bij voorbaat vaststaat maar uitsluitend datgene wat we onderling afspreken.
Inderdaad. Daarom is elke zinvolle discussie onmogelijk zonder duidelijk afspraken over wat er nu juist bedoeld wordt.

De talloze reacties wijzen er in ieder geval op dat johnny-vs als zo makkelijk en logisch ziet, dat in werkelijkheid dus helemaal niet is. Ik heb hier immers al zoveel verschillende definities van sport/bewegen gelezen als er hier definities zijn gegeven.
Yopie schreef: En hoe wil je zonder sport het overgewicht bij de mens aanpakken?
Hoe deden mensen dat vroeger toen overgewicht nog een marginaal probleem was en mensen slechts uitzonderlijk als ontspanning aan bewegen/sporten deden? Hun dagelijks leven bood immers voldoende beweging en hun voedselinname zorgde niet voor een overmaat aan calorieën.
Robertjan schreef:Met zoveel mogelijk bewegen ben je er nog niet, je kunt het beste ook zo min mogelijk stil zitten.
Inderdaad. Men moet mensen niet allemaal aan het 'sporten' krijgen (m.a.w. aan het doen van fysieke inspanningen die behoorlijk wat van het lichaam vragen) om ze gezonder te maken, men moet er vooral voor zorgen dat mensen in hun dagelijks leven voldoende beweging integreren. Traplopen (in plaats van de lift nemen), in de keuken de eiwitten met de hand opkloppen in plaats van de keukenrobot inzetten, met de fiets of te voet naar het werk, de winkel, ... gaan en niet in de auto kruipen, het gras afmaaien met een niet zelftrekkende grasmachine, ...

Renaat
Revanho schreef: Men moet mensen niet allemaal aan het 'sporten' krijgen (m.a.w. aan het doen van fysieke inspanningen die behoorlijk wat van het lichaam vragen) om ze gezonder te maken, men moet er vooral voor zorgen dat mensen in hun dagelijks leven voldoende beweging integreren. Traplopen (in plaats van de lift nemen), in de keuken de eiwitten met de hand opkloppen in plaats van de keukenrobot inzetten, met de fiets of te voet naar het werk, de winkel, ... gaan en niet in de auto kruipen, het gras afmaaien met een niet zelftrekkende grasmachine, ...
Nu is meer dan de helft van de Nederlanders te zwaar en dit aantal groeit alleen maar en met wat meer beweging (zoals traplopen) haal je er echt geen 20 kg af, bewust maken dat men teveel vette rotzooi eet duurt te lang, junkfood/snoepgoed/chips/cola etc uit de handel halen gaat ook niet.
Dus sporten (en ik ga hier echt geen definitie aanplakken) is dan een zeer goede methode om het overgewicht aan te pakken.

En wat te doen met kinderen die te dik zijn? Aan het bewegen zetten dmv eh slagroom kloppen zal weinig helpen, op straat spelen is in de stad ook geen optie .. Dus zet ze gewoon op zwemmen, voetbal, judo en laat ze lekker sporten.

En dan de peuters en baby's met overgewicht. Hun ouders castreren is te laat, en peutergym/babyzwemmen lijkt me dan ook beter dan gewoon wachten tot ze op latere leeftijd diabeet zijn of hart/vaatproblemen krijgen.

En aangezien er een duidelijke relatie bestaat tussen het gewicht op jonge leeftijd en overgewicht op latere leeftijd kun je er niet vroeg genoeg mee beginnen. Dus hard roepen dat sporten gevaarlijk is lijkt mij zeer dom.
Yopie schreef:Dus sporten (en ik ga hier echt geen definitie aanplakken) is dan een zeer goede methode om het overgewicht aan te pakken.
Sporten is absoluut geen goede methode om overgewicht aan te pakken. Bewegen is veel effectiever dan sporten. Sporten zorgt namelijk een grotere verstoring van de energie-balans.
De beste methode zit aan de andere kant van die balans. De juiste voeding. Door verkeerde voeding raken mensen verslaafd aan snelle koolhydraten en worden sluipenderwijs dikker. Jaar in, jaar uit. Dat is niet weg te sporten, omdat sporten hongerig maakt.

Nederlanders zijn zoeterkauwers geworden. Van gemiddeld 12 kg per persoon/jaar in de eersrte helft van de vorige eeuw, naar gemiddeld 40 kg per persoon/jaar heden. Verslaafd aan het witte gif. Vooral de toename het aandeel zeer zoet smakende fructose is zorgelijk. Ook wel HFCS genoemd. High Fructose Corn Syrup. Het zit overal in onder verschillende namen. Onder andere in vleeswaren, vis, snacks, ijs, koek, snoep en vooral frisdranken. Fructose is giftig net als alcohol. De lever geeft aan beide stoffen voorrang bij de afbraak en zet een groot deel om als in vet in de lever. Niet goed voor volwassenen en zeker niet voor kinderen.

Verder eten we te koolhydraat rijk in verhouding tot vetten en eiwitten. Snelle koolhydraten hebben een hoge GI waarde (glycemische index) en zorgen voor korte hoge pieken in de bloed-glucose waarde. Met de aanmaak van insuline wordt die schadelijke hoge glucose waarde in het bloed omgezet als glycogeen en vetten in de spieren en bij overschotten aan glucose omgezet in onderhoudse vetten en in vetten rond de organen in de buikholte. Je kunt het aan de kinderen en volwassenen zien. Nederlanders groeien nog steeds. Dat stopt niet met sporten.

Bovendien loert het gevaar van insuline-resistentie in de lichaamscellen. Insuline voldoende maar geen omzetten meer van bloed-glucose in glycogeen en vet. Diabetes type 2 wordt bijna een volksziekte. Vroeger leeftijds-diabetes genoemd. Na je 50 ste. Nu vaak al op jonge leeftijd. Dan helpt sporten ook niet meer, maar alleen regelmatig en gezond eten i.c.m. bewegen.

Sporten is een hype. Net als sportdrank. Kinderen drinken voor, tijdens en na het sporten sportdrank. Heb je nodig om te presteren en als hersteldrank. Goed voor herstel van de spieren.

Piet.
Yopie schreef:
Dus sporten (en ik ga hier echt geen definitie aanplakken) is dan een zeer goede methode om het overgewicht aan te pakken.
En toch minder dan je zou denken. Sporten is absoluut goed, maar dat doe de gemiddelde mens (voor zover deze bestaat) maar 1 of 2 uurtjes in de week. Door beweging standaard in te bouwen in je leefpatroon (op de fiets of lopend boodschappen doen, naar werk etc.) bereik je veel meer. Met name doordat zich meer voordoet in de week en zich er ook nog eens beter over spreid.
En even belangrijk of nog belangrijker is dan weer het voedselpatroon.

Jaap
PietV schreef:
Yopie schreef:Dus sporten (en ik ga hier echt geen definitie aanplakken) is dan een zeer goede methode om het overgewicht aan te pakken.
Sporten is absoluut geen goede methode om overgewicht aan te pakken. Bewegen is veel effectiever dan sporten. Sporten zorgt namelijk een grotere verstoring van de energie-balans.
Piet.
Het moet niet gekker worden, nu is sporten al per definitie gekoppeld aan een ongezonde levenstijl... Die redenatie volgend zullen ongezonde topsporters dus wel de hele dag aan de patat en het bier zitten.
Welvaartsziektes komt het meest voor onder bewegers, omdat die niet (top)sporten.... trek je conclusie, bewegen is ongezond.

En ik maar denken dat je een fascinatie hebt voor bewegen, omdat je meer vrije tijd hebt door je pensioen, onderhevig bent aan slijtage door je verleden als motorcrosser en nu opeens aan je gezondheid denkt omdat je al tegen de 70 loopt. Waar is het vroeger misgegaan Piet?

Maar positief bekeken wil je de wereld verbeteren (obesitas aanpakken), hoe wil je dat doen in een dienstverlenend landje als NL? Betere voorlichting op scholen? Meer sportdagen? Betere biologie lessen?
Marjan schreef: Bijnieruitputting (in medische termen ‘hypoadrenia’ en ‘hypoadrenalisme’) is de laatste vijftig jaar één van onze meest voorkomende, doch zelden gediagnosticeerde, aandoeningen geweest. Ondanks het feit dat deze aandoening in medische teksten in de 19e eeuw beschreven werd en ondanks de ontwikkeling van de eerste daadwerkelijk effectieve behandeling in de jaren 1930, zijn de meeste ‘conventionele’ artsen zich er niet bewust van dat het probleem bestaat!

http://www.wanttoknow.nl/boeken/bijnier ... deze-tijd/
Het is bijzonder moeilijk om iemand ernstig te nemen die naar zo'n onzinwebsite verwijst.
Yopie schreef: Dus sporten (en ik ga hier echt geen definitie aanplakken) is dan een zeer goede methode om het overgewicht aan te pakken.

En wat te doen met kinderen die te dik zijn? Aan het bewegen zetten dmv eh slagroom kloppen zal weinig helpen, op straat spelen is in de stad ook geen optie .. Dus zet ze gewoon op zwemmen, voetbal, judo en laat ze lekker sporten.

En dan de peuters en baby's met overgewicht. Hun ouders castreren is te laat, en peutergym/babyzwemmen lijkt me dan ook beter dan gewoon wachten tot ze op latere leeftijd diabeet zijn of hart/vaatproblemen krijgen.

En aangezien er een duidelijke relatie bestaat tussen het gewicht op jonge leeftijd en overgewicht op latere leeftijd kun je er niet vroeg genoeg mee beginnen. Dus hard roepen dat sporten gevaarlijk is lijkt mij zeer dom.
Natuurlijk is overgewicht een groot probleem dat aangepakt moet worden.
De vraag is hoe het het beste aangepakt wordt. En dan denk ik net als Jaap dat het stimuleren van sporten niet zal volstaan.
Als men het enkel moet hebben van wat sporten, dan zal de grote meerderheid nooit aan voldoende beweging geraken om iets aan het probleem van overgewicht te doen. Daarvoor is het noodzakelijk om bewegen te integreren in het dagelijkse leven.
Zaken als peutergym zijn niet meer dan een symptoombestrijding van een verkeerde levensstijl.
En zonder een gezond eetpatroon zullen de meeste mensen met sport geen goed gewicht kunnen bereiken.

Het zou me overigens niet verbazen (maar ik heb geen cijfers die het bewijzen) dat er nog nooit zoveel gesport wordt als nu. En toch neemt het probleem van overgewicht toe.
Yopie schreef:Dus hard roepen dat sporten gevaarlijk is lijkt mij zeer dom.
Dat zal je mij niet horen roepen. (Eigenlijk roept enkel Piet, die men moeilijk kan beschuldigen van een overdosis nuance, dat.)

Dat topsport niet gezond is lijkt me behoorlijk zeker.
Maar niet al te fanatiek sporten hoeft (afhankelijk van de sport en hoe men sport) volgens mij niet schadelijk te zijn en wel sporten lijkt me beter dan niet bewegen.

Maar ik ben er wel van overtuigd dat het in het dagelijks leven integreren van beweging beter is voor de mens dan 2 uurtjes per week er stevig invliegen.

http://www.zeronaut.be/dagelijks-fietse ... fitnessen/

Overigens vergeten te veel mensen dat het belang van bewegen/sporten in het verlies van gewicht niet zozeer zit in de calorieën die verbrand worden tijdens de eigenlijke activiteit maar wel in de wijziging van het metabolisme (ook in rust) welke regelmatig bewegen teweeg brengt .

Renaat
Beste AB,

Begrijpend lezen is niet je sterkste punt. Als je je overgewicht beheersbaar wilt houden kun je beter op je voeding letten, dan gaan sporten. Ik kan daarom jouw redenatie niet volgen.

Verder ben ik liberaal en laat een ieder vrij in zijn of haar afweging van eten en bewegen. Ook (top)sport is bewegen. Vaak met ups en downs en langdurig blessureleed.

Over obesitas kan ik me niet druk maken. Iedereen heeft de vrije keuze om ongezond te leven. Roken, alcohol, drugs en topsport horen bij onze vrijheden. Goed voor de economie, levert vaak geld op voor de overheid en gaat de vergrijzing tegen. Blijft de AOW betaalbaar. Vele topsporters krijgen nooit AOW. :wink:

Piet,
Revanho schreef: En zonder een gezond eetpatroon zullen de meeste mensen met sport geen goed gewicht kunnen bereiken.

Het zou me overigens niet verbazen (maar ik heb geen cijfers die het bewijzen) dat er nog nooit zoveel gesport wordt als nu. En toch neemt het probleem van overgewicht toe.

Dat topsport niet gezond is lijkt me behoorlijk zeker.
Maar niet al te fanatiek sporten hoeft (afhankelijk van de sport en hoe men sport) volgens mij niet schadelijk te zijn en wel sporten lijkt me beter dan niet bewegen.

Maar ik ben er wel van overtuigd dat het in het dagelijks leven integreren van beweging beter is voor de mens dan 2 uurtjes per week er stevig invliegen.

http://www.zeronaut.be/dagelijks-fietse ... fitnessen/

Overigens vergeten te veel mensen dat het belang van bewegen/sporten in het verlies van gewicht niet zozeer zit in de calorieën die verbrand worden tijdens de eigenlijke activiteit maar wel in de wijziging van het metabolisme (ook in rust) welke regelmatig bewegen teweeg brengt .

Renaat
Sporten kun je ook elke dag. Ik ken veel sporters voor wie sporten een levenswijze is en heel bewust leven en eten. Het is bijna niet te geloven, maar ze bewegen er ook nog naast. Daarnaast ken ik ook veel topsporters, die zijn wedstrijdgericht, in de bloei van hun leven en geen enkele statistiek wijst erop dat ze vroegtijdig aan welvaartsziektes zullen sterven.
Het zou Piet sieren als hij eens zin en onzin scheidt in zijn betoog. De hoeveelheid onzin die hij de wereld in slingert, maakt bijna dat je zijn goede intenties (aanpakken suikerverslaving) niet meer overziet.
PietV schreef:Beste AB,

Begrijpend lezen is niet je sterkste punt. Als je je overgewicht beheersbaar wilt houden kun je beter op je voeding letten, dan gaan sporten. Ik kan daarom jouw redenatie niet volgen.

Verder ben ik liberaal en laat een ieder vrij in zijn of haar afweging van eten en bewegen. Ook (top)sport is bewegen. Vaak met ups en downs en langdurig blessureleed.

Over obesitas kan ik me niet druk maken. Iedereen heeft de vrije keuze om ongezond te leven. Roken, alcohol, drugs en topsport horen bij onze vrijheden. Goed voor de economie, levert vaak geld op voor de overheid en gaat de vergrijzing tegen. Blijft de AOW betaalbaar. Vele topsporters krijgen nooit AOW. :wink:

Piet,
Ik heb een hekel aan bewegen (herstel, weinig tijd om te bewegen, net als de rest van dienstverlenend NL) en ben dol op sporten, ouwe zeurpiet van me.
En ja, ben me volledig bewust van mijn suikerverslaving. Onthutsend om te realiseren waar overal suiker in zit.
AB schreef: Sporten kun je ook elke dag.
Dat kan, maar hoeveel mensen ga je zover krijgen?
AB schreef: Daarnaast ken ik ook veel topsporters, die zijn wedstrijdgericht, in de bloei van hun leven en geen enkele statistiek wijst erop dat ze vroegtijdig aan welvaartsziektes zullen sterven.
Dat zou best kunnen. Maar dat betekent nog niet dat topsport gezond is. Zijn er statistieken over knieproblemen, breuken, peesscheuren, ... bij topsporters?

Renaat
AB,

Het is een jouw vrije keuze. Houd er rekening dat sporten ingrijpt op jouw metabolisme. De behoefte aan een pot bier en een bak borrelnootjes zal sterk toenemen. Ook het risico van een jo-jo effect op jouw gewicht wordt groter. Je zult dan blijven schommelen tussen de 90 en 100 kg.

Die lange Tom Boonen weegt maar 82 kg. Let waarschijnlijk beter op zijn voeding. :wink:

Piet.
Revanho schreef:
Dat zou best kunnen. Maar dat betekent nog niet dat topsport gezond is. Zijn er statistieken over knieproblemen, breuken, peesscheuren, ... bij topsporters?

Renaat
Bij breedtesporters niet dan? Denk eens aan contactsporten als voetbal/hockey. Op het moment dat hier het sloten bevroren zijn, dan stromen de ziekenhuizen vol. E-bikers die bewegen vallen ook bij bosjes om. Van leven ga je dood, etcetera.... met andere woorden, totaal zinloze discussie. Om succesvolle topsporters de hemel in te prijzen gaat me ook veel te ver (sporten voor geld versus sporten voor gezondheid), maar je kunt best wel van ze leren.
An sich heb ik best wel respect voor Piet's levenswijze, maar hij formuleert het veel te zwart wit en dat snap ik niet. Veel mensen voelen zich erg prettig door naast hun werk erbij te sporten..... al dan niet met een gezonde levenswijze daarnaast. Qua hierarchie kan ik mijn Piet's visie wel volgen: gezonde levenstijl eerst, voldoende bewegen daarnaast (al dan niet in de vorm van sporten). Topsporters anno 2013 leven zeer bewust.
PietV schreef:AB,

Het is een jouw vrije keuze. Houd er rekening dat sporten ingrijpt op jouw metabolisme. De behoefte aan een pot bier en een bak borrelnootjes zal sterk toenemen. Ook het risico van een jo-jo effect op jouw gewicht wordt groter. Je zult dan blijven schommelen tussen de 90 en 100 kg.

Die lange Tom Boonen weegt maar 82 kg. Let waarschijnlijk beter op zijn voeding. :wink:

Piet.
Benieuwd naar Tom Boonen als ie een jaar of 50 is. Veel sporters presteren voor de kick, het geld en de aandacht. Iemand als Erben Wennemars kan ik erg waarderen, die blijft na zijn sportcarrière maar doorgaan met topsporten, puur voor de fun.
AB schreef: An sich heb ik best wel respect voor Piet's levenswijze, maar hij formuleert het veel te zwart wit en dat snap ik niet.
Yep, hier nog een.

Piet, ik zie nu een wereld vol chagrijnige bewegers die de hele dag zuur op wortels knagen, brr is niet mijn wereld. Doe mij dan maar sport, bier en borrelnoten.
En ik heb een erge hekel aan zwaaiende vingertjes, krijg dan gelijk zin om heel hard te gaan fietsen, zo van wegwezen! :wink:
Ik denk dat er een soort onderscheid is tussen mensen die sporten gewoon omdat ze van hun sport houden en mensen die sporten omdat ze worden aangezwengeld door een maatschappelijk gedachte dat sport gezond.

De tweede groep mensen gaat 3 keer per week een uurtje naar de sportschool en de rest van de tijd vegeteren ze op de bank en eten ze fout voedsel. Maar ze zeggen, ik sport dus ik doe gezond. Dat is dus inderdaad niet waar. Om gezond te zijn zouden ze vaker moeten bewegen en minder suikers moeten eten.

De mensen die sporten omdat ze van hun sport houden, zijn volgens mij net iets anders. Ze willen voortuitgang boeken. Ze willen een keer die volleyball competitie in hun dorp winnen. Of ze willen een keer een wedstrijdje hardlopen. Of een hele lange fietstocht kunnen volbrengen. En omdat te kunnnen gaan vanzelf ook gezonder eten en meer bewegen. Ze gaan gezond leven om beter te kunnen worden in hun sport. Sport is bij deze een stimulans om gezond te gaan leven. Niet zozeer de sport zelf is gezond maar het werkt als stimulans om gezond te leven.

Daarom is het denk ik ook goed om kinderen al vroeg te laten sporten. Ze te laten ontdekken hoe leuk sport kan zijn. Als eenmaal het plezier van sport er inzit, dan komt die gezonde leefwijze er vanzelf bij.

En ik ga met het droge weer van vandaag lekker een lang eind fietsen. En geen gedoe met langzaam bewegen maar lekker snel op mijn racefiets.
Zo... nu ga ik een eind hardlopen met interval.

Gisteren tot 23:00 gewerkt, een paar biertjes genomen en nu naar de baan voor intervaltraining, morgen een lange duurloop en als het een beetje meezit komt er weer een marathon van Rotterdam.

Daarna in het voorjaar lekker weer fris op de fiets voor brevetten en een 1200 km van Merselo naar Verona.
Het fietsvakantie tochtje zal hoogst waarschijnlijk Ierland worden. :D

Ben bijna 55 jaar en voel me kip lekker.

Mijn motto... gewoon doen waar je je happy bij voelt.

Als ik de soven hier in Zutphen zie wordt ik ook niet echt vrolijk van. :wink:
Ik kijk als oud medewerker van de Voedsel en Waren Autoriteit wel uit wat ik eet maar ik wordt niet nerveus om een keer de snackbar binnen te lopen.

Henk

kunst en fietswerk
Yopie schreef:
En wat te doen met kinderen die te dik zijn? Aan het bewegen zetten dmv eh slagroom kloppen zal weinig helpen, op straat spelen is in de stad ook geen optie .. Dus zet ze gewoon op zwemmen, voetbal, judo en laat ze lekker sporten.
En dan de peuters en baby's met overgewicht. Hun ouders castreren is te laat, en peutergym/babyzwemmen lijkt me dan ook beter dan gewoon wachten tot ze op latere leeftijd diabeet zijn of hart/vaatproblemen krijgen.
En aangezien er een duidelijke relatie bestaat tussen het gewicht op jonge leeftijd en overgewicht op latere leeftijd kun je er niet vroeg genoeg mee beginnen. Dus hard roepen dat sporten gevaarlijk is lijkt mij zeer dom.
Voor de jeugd is sporten ook niet slecht, zolang het recreatief sporten blijft en niet ontaardt ion al te fanatiek een scheidsrechter molesteren...

Maar wat vooral helpt, is kinderen laten bewegen. Door ze niet met de auto naar school te brengen, maar lopend of per fiets. En fiets maar mee. Ja, dat kan best in de stad. Net zoals buitenspelen in de stad best kan volgens mij. In ieder geval niet de hele dag achter de (spel)computer en ander beeldscherm, maar in beweging laten komen.
PietV schreef:Sporten is absoluut geen goede methode om overgewicht aan te pakken.
Piet, waarom blijf je tegen beter weten in volharden in het spreken van een andere taal terwijl je weet dat niemand je dan begrijpt en je mensen tegen je opzet? Met jouw definite van sport is het erg moeilijk communiceren, maar het kweken van onaangename misverstanden is toch niet je doel? Of wel?
Leon
Yopie schreef:
AB schreef: An sich heb ik best wel respect voor Piet's levenswijze, maar hij formuleert het veel te zwart wit en dat snap ik niet.
Yep, hier nog een.

Piet, ik zie nu een wereld vol chagrijnige bewegers die de hele dag zuur op wortels knagen, brr is niet mijn wereld. Doe mij dan maar sport, bier en borrelnoten.
En ik heb een erge hekel aan zwaaiende vingertjes, krijg dan gelijk zin om heel hard te gaan fietsen, zo van wegwezen! :wink:
Ik leef heel vrolijk en zonder zorgen. Ben een levensgenieter. Dat algemene bekende feiten zwart/wit op papier komen, zal ik niet veranderen. Ik hou van koken en uitgebreid ontbijten en lunchen. Ik moet lekker en gevarieerd eten om niet af te vallen.
Ik ben vrijwilliger geweest in de bejaardezorg. Vitale bejaarden hebben nooit gesport. Wel gewerkt. De meest vitalen lopen de 4 daagse nog. Als dat weer een vingertje is. :)

Ik hou van alle mensen en wens sporters veel succes, vrij van blessureleed.

Piet.