Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bewegen in de plaats van sporten - Forum Wereldfietser

bewegen in de plaats van sporten

PietV schreef:
Yopie schreef:
PietV schreef:Niet alleen de BMI is bepalend. Vele fietsers rijden zich het snot voor de ogen. Staan stijf van de cortisol en eten verkeerd. Loze calorieen. Het gaat er niet om hoeveel je eet, maar wat jou voedt. Alle gel-sleurpende fietsers krijgen langzaam een leververvetting en minder ruimte voor de opslag van glycogeen. Als ze even tegen wind moeten trappen, zweten ze als een beer.

Fiets rustig en zonder zorgen,
Kom je er vandaag niet, dan ben je er morgen,
Hou het lijf altijd in ere,
Alleen een gek fietst zich de kolere.

Een zelden zwetende vakantiefietser, die in een gesloten regenpak niet klam of koud wordt. Piet.
Nu is mijn BMI precies goed en ben ook geen gel-slurper maar drijf altijd snel uit een regenpak, ondingen zijn het.

En Piet, het is toch echt:
fiets lekker snel en zonder zorgen
want dan kom je er vandaag en niet pas morgen!

en ik hou juist wel van gekken, vooral van fietsende gekken :wink:
Snel fietsen zonder "zorgen" is niet voor een ieder weggelegd. Ik lees te vaak op wielrenners-sites de vele chronische klachten en -blessures bij fietsers op snelheid.
Door ervaring wijzer geworden ben ik me gaan verdiepen in duurzaam bewegen en voeding. Dat is me goed gelukt. Gestopt met sporten en gaan bewegen.
Nu, 1200 dagen later, beweeg ik veel gemakkelijker zonder aan duurvermogen in te leveren. Ben wel gemiddeld ruim 20 gram per dag lichter geworden zonder 1 dag sport-stress. Dat had ik met sporten nooit bereikt. Heb ook geen last van schommelingen in gewicht na een week intensief gewegen.

Bovendien is mijn stofwisseling of metabolisme veel efficienter geworden. Door beter fuctionerende bijnieren. Ik eet en drink selectiever en sla nu veel minder naar binnen, zonder te kort aan voeding en vocht. Mijn "thermostaat" staat scherper afgesteld en ook de aanvang en de mate van transpireren is sterk verbeterd. Scheelt op een fietstocht tenminste 1 liter drinken daags. Heb het nu minder snel warm bij- of koud na inspanning.
Ruim 20 gram daags is niet veel, maar over 1200 dagen tikt het aan. Het gewicht is van 105 naar 79 kg gezakt. Maar nog steeds fors gebouw en veel spieren.

Op de vlakke weg merk ik er weinig van. Alleen bij het wegrijden. Bij het klimmen ga ik relexter naar boven en schakel tenminste 1 keer minder terug met de Rohloff dan voorheen. En dat alles zonder pijntjes of blessures. Hartslag rust tussen de 50 en 55 slagen/min. Tegen wind en op hellingen maximaal 160% van de rustslag. Rustig en zonder zorgen. Afstand en tijd onbelangrijk. Ben dus niet geinteresseerd in km/h.

Vroeger was ik competitief en wilde ik nooit verliezen. Nu ben ik een levensgenietende vakantiefietser.

Piet.
even er nieuw topic van gemaakt omdat anders "Nat en koud" gekaapt zou worden.

Hoi Piet,
Kun je iets meer verdieping brengen onder je verhaal. Iets met links of zo?

Sjirk
SjirkM schreef: Fiets rustig en zonder zorgen,
Kom je er vandaag niet, dan ben je er morgen,
Hou het lijf altijd in ere,
Alleen een gek fietst zich de kolere.


Hoi Piet,
Kun je iets meer verdieping brengen onder je verhaal. Iets met links of zo?

Sjirk
Heeft onze Piet na zijn gedichtje een e-bike van de Sint gekregen? :)
AB schreef:
SjirkM schreef: Fiets rustig en zonder zorgen,
Kom je er vandaag niet, dan ben je er morgen,
Hou het lijf altijd in ere,
Alleen een gek fietst zich de kolere.

Hoi Piet,
Kun je iets meer verdieping brengen onder je verhaal. Iets met links of zo?

Sjirk
Heeft onze Piet na zijn gedichtje een e-bike van de Sint gekregen? :)
Het is veel droeviger gesteld. Heb jaren gespaard voor het gemak van een "wastrommel" en ben nu ongemerkt uitgekomen op een "wasbordje". :(

Piet.
Ik kan er goed in het verhaal van piet geloven. Na een jaar in Afrika ondervoed te zijn (kwa inhoud niet hoeveelheid), ben ik sinds mij terugkeer heel anders naar eten gaan kijken.

Ben niks afgevallen omdat ik toch nog steeds van een biertje hou en meer dan voldoende eet. Maar, merk heel goed dat ik een stuk beter tegen mijn ploegendienst kan en meer energie heb dan in de laatste 10 jaar, en deze zomer heb ik meer uren gemaakt op het werk dan andere jaren :?: .

Ik ben niet overdreven andere aan het eten, gewoon normaal eten, cola/cola light en andere rotzooi laten liggen, weinig snoep meer en kies vaak voor vers eten ipv maaltijden vol met E nrs, helemaal biologische eten vind ik te duur, en niet praktisch, maar alle beetjes helpen.

Hierdoor ben ik heel anders gaan denken waar ik wil gaan fietsen in de toekomst. Sommige landen zullen niet meer voldoen aan mijn voedingswaarden eis...

Ik ben geen snelle fietser, maar door de extra energie kan ik vaker de fiets pakken naar mijn werk of een klein rondje (3km) hardlopen voor of na mijn werk wat ook lekker is.
Piet, hoeveel tijd heb jij per dag voor dat "bewegen" ipv "sporten"?
ik snap piet heel goed...
geen enkele sport is gezond, en wedstrijdsport (topsport) daar moeten we het niet eens over hebben hoe slecht dat wel is, ronduit op een gevaarlijke manier je lichaam naar de kl.....n aan het helpen, zo is het gewoon...

en idd "bewegen" moet je doen dan ben je goed bezig....
Ik ben het er ook mee eens maar denk wel dat bewegen meer tijd kost dan wat intensiever sporten. Als ik 1,5 uur mtb dan heb ik een voldaan vermoeid gevoel maar bij bewegen (gewoon fietsen) duurt dat een hele dag.
johnny-vs schreef:ik snap piet heel goed...
geen enkele sport is gezond, en wedstrijdsport (topsport) daar moeten we het niet eens over hebben hoe slecht dat wel is, ronduit op een gevaarlijke manier je lichaam naar de kl.....n aan het helpen, zo is het gewoon...

en idd "bewegen" moet je doen dan ben je goed bezig....
Wanneer wordt "bewegen" ,sporten???
Op verzoek

Ik geloof niet in dieten, maar was wel genoodzaakt het lijf beter in conditie te brengen. Heb een lijst aan ongemakken, mede door het sporten, en levenslang medicijngebruik kwam om de hoek kijken. Dan moet je er zelf wat aan doen, oude kennis wat opfrissen en nieuwe kennis eigen maken.

Ik ben intensief gaan wandelen en fietsen, aangevuld met zwemmen. Sporten was geen optie, omdat mijn rechteronderbeen en enkel nog wat achterblijft na een zwaar verkeersongeval. Zitten nog altijd 5 schroeven in.

Omdat lichaamsgewicht hormonaal wordt geregeld, ben ik uitgebreid gaan experimenten op basisvoeding. Net als het gehele lijf wordt geregeld door hormonen en enzymen. Onder ander: stofwisseling, smering van gewrichten en pezen, temperatuurhuishouding, vochthuishouding en daarmee ook de mate van transpireren.

Zelf je voedingresultaten controleren is een lange weg. Steeds 1 groep voedingsstoffen innemen. Vervolgens weer weglaten en weer van voren af beginnen met een andere groep. Dat had regelmatig resultaat. Maar resultaten worden weer beinvloed door wisseling van hormonen.

Mede via adviezen van natuur-dietisten en internet-info, de bevestiging gekregen dat ik op de juiste weg zat. Voelde me aanmerkelijk fitter, ging nauwelijks minder eten, had verzadigingsgevoel en nauwelijks honger tussen de 3 hoofdmaaltijden. Sluipenderwijs raakte ik kilo's kwijt, zonder aan duurvermogen in te leveren.

De belangrijkste hormoonleverancier zijn de bijnieren. Bijnieruitputting komt steeds vaker voor zonder dat die diagnose gesteld wordt. De meest gehoorde kreten zijn: Overtraint, overwerkt, overspannen, overbelast en “zit gewoon tussen de oren”. Achterblijvende of falende bijnieren leveren een verstoring op van alle andere hormoonklieren en het gehele zenuwstel.

Aanbevolen boek: Bijnieruitputting van Dr. James L. Wilson.

http://www.youtube.com/watch?v=wBaL2S_O ... XDBf2VD-pz

Topsporters kunnen dat ondervangen door het spuiten van kunstmatige hormonen. Tot aan de toegestane bloed- of urinewaarde is het geen doping.

Wat uit mijn voeding zo goed als is verdwenen zijn zuivel, uitgezonderd boter, tarweproducten en suikers. Met name het weglaten van fructose heeft veel geholpen. Fructose is net zo giftig als alcohol. Dus met mate, om leververvetting te voorkomen. Bovendien zijn alle suikers “loze” calorieen, die snel gisting bevorderen in de darmen. Waarom suikers werden aanbevolen als brandstof door een spreker op de beurs in Bussum is mij een raadsel. Duidelijk een spreker zonder kennis van zaken. Heeft zeker nog geen TV college gehad van Dr. Robert Lustig. Suger, The Bitter Truth, is het kijken waard. Als je 90 minuten kunt vrij maken.

http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6 ... 316B425249

Ik volg redelijk de inhoud van het boek De Hormoonfactor van de voedingsdeskundige Ir. Ralph Moorman en zijn boekje De Boodschappencoach.

http://www.dehormoonfactor.nl/

Wat duidelijk is, is het fabeltje die vele dietisten rondbazuinen over je energiebalans. 1 calorie innemen = ook 1 calorie verbruiken. Maar die vlieger gaat niet op. Er zijn zelfs geen goede wetenschappelijk onderzoeken gedaan naar het rendement van onze spijsvertering. Geen analisten die langdurig uitwerpselen onderzoeken op calorieen die ongebruikt ons lichaam verlaten. Hoezo calorieen tellen?

Voor mij geldt wel dat deegwaren uit tarwe, zoals spagetti, macaroni, lasagne, couscous en bulgar veel minder energie opleveren, dan een vergelijkbare hoeveelheid rijst. Deze deegwaren zijn vervaardig van harde- of durumtarwe met een zeer hoog gehalte van gluten of lijmstoffen. 80% van de eiwitten in tarwe zijn gluten en dus niet opneembaar. Die eiwitten verlaten het lijf ongebruikt. Of geven overlast. Tarwegluten hebben ook een hoog gehalte aan gliadine. Die smeren de darmwand dicht, waardoor de opneembaarheid van alle voeding wordt verkleind. Ik eet al meer dan een jaar geen deegwaren meer.

Piet.
LHTJoost schreef:Piet, hoeveel tijd heb jij per dag voor dat "bewegen" ipv "sporten"?
Ik wandel nu makkelijker dan toen ik 26 kg zwaarder was. Gemiddeld 8 km per dag. Soms 20 km daags. Haal alle boodschappen lopend met rugzak.
Fietsen die ik tussendoor. Ook veel boodschappen op fiets tot 60 km rond Zeewolde. Amsterdam, Utrecht, Arnhem, Deventer en Zwolle zijn prima bereikbaar. Tot 200 km voor een lange dagtocht is met redelijk weer goed te doen. Beweeg tussen de 2 en 10 uur daags.

Sporten verstoort je energiebalans sterker dan bewegen. Ik eet redelijk wat vetten. Koolhydraten, eiwitten en vetten, respectievelijk 40, 30 en 30 procent. Het ontbijt is veel vetter dan het avondeten. Verhouding energie ontbijt, lunchs avondeten, 30, 40 en 30 procent. 's avonds eet ik veel groente en eiwitten. Bij veel bewegen eet ik 4 of 5 keer daags. Tussen 19.00 en 07.00 uur eet ik zelden

Piet..
PietV schreef:Tarwegluten hebben ook een hoog gehalte aan gliadine. Die smeren de darmwand dicht, waardoor de opneembaarheid van alle voeding wordt verkleind.
Dan zou ik toch broodmager moeten zijn.
Leon
Eureka, het werkt, na het lezen van je aanbevelingen krijg ik spontaan zin om te fietsen, heel hard. Fenkjoe
PietV schreef:
LHTJoost schreef:Piet, hoeveel tijd heb jij per dag voor dat "bewegen" ipv "sporten"?
Ik wandel nu makkelijker dan toen ik 26 kg zwaarder was. Gemiddeld 8 km per dag. Soms 20 km daags. Haal alle boodschappen lopend met rugzak.
Fietsen die ik tussendoor. Ook veel boodschappen op fiets tot 60 km rond Zeewolde. Amsterdam, Utrecht, Arnhem, Deventer en Zwolle zijn prima bereikbaar. Tot 200 km voor een lange dagtocht is met redelijk weer goed te doen. Beweeg tussen de 2 en 10 uur daags.
Dacht al dat mij baan voor mij het grootste probleem was om jou leefstijl te leven. Dat klopt dus.
Ik heb je hele verhaal uitleg gegeven en ik ben het wel eens met je gekozen voedingspatroon. Volgens mij maak je goede keuzes maar over dit statement wil ik toch wel iets kwijt:
PietV schreef:.....Hartslag rust tussen de 50 en 55 slagen/min. Tegen wind en op hellingen maximaal 160% van de rustslag. Rustig en zonder zorgen. Afstand en tijd onbelangrijk. Ben dus niet geinteresseerd in km/h....
Je hartslag bepalen op basis van je rustpols is nieuw voor mij. Dat heb ik nog nooit iemand zien doen. En ik heb toch al aardig wat boeken en sites gelezen over trainingsleer op basis van hartslagen. Bijna elke methode gaat uit op basis van max hartslag of omslagpunt.

160 % van 50-55 = 85 hf

Als ik uitga van een max hartslag van 160 (en dat is laag geschat) dan zou je volgens de trainingsleer de volgende hartslag zones hebben:
Herstel (H) = tot 104 (65% van je max)
duurtraining extensief (D1) = 104 -120 (65 -75% van je max)
duurtraining intensief (D2) = 120 -136 (75 -85% van je max)
Omslagpunt training (D3) = 136 -144 (85 -90% van je max)
weerstand (W) = 144 -160 (90 -100% van je max)

Je komt dus niet eens boven H uit en fietsr heel laag in de Herstelzone. Dat is vrij laag en heeft dus helemaal niets met sport te maken. Duursporters trainen voornamelijk in D1 en D2. Plus 1-2 keer per week een training waar ook wat D3 en W inzit. Zelfs al je geen haast hebt, fiets een gewone fietser als snel halverwege de Herstel zone. Weet je heel zeker dat je HF 85 is? Hoe bepaal je dat?

En verder ben ik van mening dat:
Topsport is niet gezond. Sport wel; en bewegen ook.
Bij diverse onderzoeken ben ik er op gewezen dat ik een lage hartslag in rust heb. Dat noemen een sporthart bij bejaarden. Heb wel een sport verleden, maar sport al jaren niet meer. Zolang ik in rust niet onder de 50 slagen/min kom, schijnt dat prima te zijn.

Op mijn leeftijd zou ik volgens de algemene norm een maximale hartslag van 154 lagen/min mogen hebben. Voor onderhoud van hart en longen is 60% van het maximum of 93 slagen/min voldoende. Daar kom ik tijdens het wandelen nooit aan.

Tijdens het fietsen tegen wind of helling op, bij erg stevig doorfietsen, haal ik nabij de 70% van die algemene maximum of tegen de 108 slagen/min. Mijn z.g. omslagpunt zou volgens de algemene norm rond de 131 slagen/min liggen. Daar kom ik nooit aan.

Langzaam het trapvermogen opgevoerd heb ik een maximaal 118 slagen gehaald. Gemeten met mijn Polar hartslagmeter. Volgens een cardioloog heel gewoon voor een bejaarde met een groot slagvolume. Dus op algemene regels zijn uitzonderingen. Feitelijke vaststellen waar mijn omslagpunt ligt is volgens mijn cardioloog niet zinvol, omdat ik nooit meer ga sporten.

Bij keuringen in het verleden, bij een APK duurtest, was mijn omslagpunt niet te meten, omdat apparaat niet meer dan 350 Watt aan kon en mijn hartslag te laag bleef. Toen was ik al lang gestopt met sporten. Volgens die keuringsarts had ik een "sporthart".

Kort geschreven: Dat omslagpunt is voor mij totaal onbelangrijk. Tussen de 85 en 90 slagen/min is het erg fijn fietsen, wandelen en zwemmen. :D

Piet.
FYI (bij gebrek aan Marten :wink: ):
"Adrenal fatigue or hypoadrenia are terms used in alternative medicine to describe the unproven theory that the adrenal glands are exhausted and unable to produce adequate quantities of hormones [...] There is no scientific evidence supporting the concept of adrenal fatigue and it is not recognized as an actual diagnosis by the medical community."
http://en.wikipedia.org/wiki/Adrenal_exhaustion
eindgebruiker schreef:FYI (bij gebrek aan Marten :wink: ):
"Adrenal fatigue or hypoadrenia are terms used in alternative medicine to describe the unproven theory that the adrenal glands are exhausted and unable to produce adequate quantities of hormones [...] There is no scientific evidence supporting the concept of adrenal fatigue and it is not recognized as an actual diagnosis by the medical community."
http://en.wikipedia.org/wiki/Adrenal_exhaustion
Yeh, I heard the world is round too, instead of flat. Hilarious.......like anyone would believe the world is round......
eindgebruiker schreef:FYI (bij gebrek aan Marten :wink: ):
"Adrenal fatigue or hypoadrenia are terms used in alternative medicine to describe the unproven theory that the adrenal glands are exhausted and unable to produce adequate quantities of hormones [...] There is no scientific evidence supporting the concept of adrenal fatigue and it is not recognized as an actual diagnosis by the medical community."
http://en.wikipedia.org/wiki/Adrenal_exhaustion

Bijnieruitputting (in medische termen ‘hypoadrenia’ en ‘hypoadrenalisme’) is de laatste vijftig jaar één van onze meest voorkomende, doch zelden gediagnosticeerde, aandoeningen geweest. Ondanks het feit dat deze aandoening in medische teksten in de 19e eeuw beschreven werd en ondanks de ontwikkeling van de eerste daadwerkelijk effectieve behandeling in de jaren 1930, zijn de meeste ‘conventionele’ artsen zich er niet bewust van dat het probleem bestaat!


http://www.wanttoknow.nl/boeken/bijnier ... deze-tijd/

:idea:
Leon schreef:
PietV schreef:Tarwegluten hebben ook een hoog gehalte aan gliadine. Die smeren de darmwand dicht, waardoor de opneembaarheid van alle voeding wordt verkleind.
Dan zou ik toch broodmager moeten zijn.
Leon
Er staat "verkleind". Van 10% minder opneembaarheid wordt je echt niet magerder. Zeker niet omdat brood zorgt voor suikerpieken die alleen maar zorgen dat je meer trek krijgt in brood. Dus al snel eet je een boterhammetje te veel en dat compenseert ruimschoots de verkleinde opneembaarheid. Maar je zou je ook kunnen inlezen in de wereld van gluten en darmen.
Marjan schreef: Bijnieruitputting (in medische termen ‘hypoadrenia’ en ‘hypoadrenalisme’) is de laatste vijftig jaar één van onze meest voorkomende, doch zelden gediagnosticeerde, aandoeningen geweest. Ondanks het feit dat deze aandoening in medische teksten in de 19e eeuw beschreven werd en ondanks de ontwikkeling van de eerste daadwerkelijk effectieve behandeling in de jaren 1930, zijn de meeste ‘conventionele’ artsen zich er niet bewust van dat het probleem bestaat!


http://www.wanttoknow.nl/boeken/bijnier ... deze-tijd/

:idea:
Alles wat op internet staat is waar en als er een heleboel verkooplinks op een pagina staan moet je vooral niet te kritisch worden :lol: :lol: :roll:

Hartslagzones kun je alleen individueel/experimenteel bepalen en volgen géén regeltjes omdat er natuurlijk zoiets als genetische variatie is.

Verder wordt hier zo ontzettend veel onzin verkondigd over dichtgesmeerde darmen etc. etc. die opname van al het eten voorkomen (knap werk) dat ik me verder maar ga onthouden van discussies :D.