Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bewegen in de plaats van sporten - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

bewegen in de plaats van sporten

Leon schreef:
PietV schreef:Sporten is absoluut geen goede methode om overgewicht aan te pakken.
Piet, waarom blijf je tegen beter weten in volharden in het spreken van een andere taal terwijl je weet dat niemand je dan begrijpt en je mensen tegen je opzet? Met jouw definite van sport is het erg moeilijk communiceren, maar het kweken van onaangename misverstanden is toch niet je doel? Of wel?
Leon
Als ik op dit forum een aantal deelnemers naar de zin moet schrijven, dan zal ik feiten moeten verdraaien en zal het plezier in het schrijven verdwijnen. Het is vrij om mijn berichten te lezen.

Het is algemeen bekend dat gezond gewicht het best kan worden bereikt met gezonde voeding aan de ene kant van de balans en meer bewegen aan de andere kant. Waarbij voeding verreweg de belangrijkste factor is. Alleen sporten is absoluut niet de beste methode. Dat commerciele omroepen met diverse programma's anders verkondigen moet ik om glimlachen. Blijvende resultaten op de lange termijn zijn erg klein.

Piet.
pietv, dat heb je perfect verwoord , zo is het helemaal!
PietV schreef: Het is algemeen bekend dat gezond gewicht het best kan worden bereikt met gezonde voeding aan de ene kant van de balans en meer bewegen aan de andere kant. Waarbij voeding verreweg de belangrijkste factor is. Alleen sporten is absoluut niet de beste methode. Dat commerciele omroepen met diverse programma's anders verkondigen moet ik om glimlachen. Blijvende resultaten op de lange termijn zijn erg klein.

Piet.
Schoenmaker blijf bij je leest en kijk niet teveel RTL4/SBS.

De titel is bewegen in plaats van sporten, maar je onderbouwing daarvoor is overgewicht en suikerverslaving. Jij bent de enige in NL die die twee met elkaar weet te verbinden en het als een evangelie van deur tot deur verkondigt.

Dat half NL suikerverslaafd is, is een groot probleem. Om sport daar mede de schuld van te geven gaat ver. Alsof mensen met bewegende beroepen (bouwvakkers, stratenmakers, schoffelaars) allemaal gezond levende mensen zijn en geen beroepsblessures oplopen. Kern van elke verslaving is een gebrek aan zelfdiscipline (enige manier om endorfinen de baas te zijn, tenminste als je gelooft in het maken van vrije keuzes).

Als het doel is om heel oud te worden kun je beter (naast sporten/bewegen/gezond eten) de hele dag achter de geraniums gaan zitten en een boek lezen, dat voorkomt verkeersongelukken en dementie.

PS
Fietsen met 17kg staal, 2kg tassen, 20kg bagage, 5kg eten en drinken, met een lichaam van 70-90kg, over bergpassen, soms offroad, de hele dag door weer en wind. Ik zie dat meer als een sport dan als een vorm van bewegen.
AB schreef:De titel is bewegen in plaats van sporten, .....
Klopt en de vraag was of Piet zijn levenswijze zou willen uitleggen. Dat heeft hij gedaan. Ik begreep heel goed wat hij met bewegen bedoelde, want dat heeft hij opgesomd. De discussie over wat nu wel of niet sport is, is daarom geheel niet relevant. Wel lachwekkend.
PietV schreef: Ik ben vrijwilliger geweest in de bejaardezorg. Vitale bejaarden hebben nooit gesport. Wel gewerkt. De meest vitalen lopen de 4 daagse nog. Als dat weer een vingertje is. :)
Nu werk ik ook in de zorg, maar zie maar zeer weinig vitale bejaarden; de meeste liggen in de kreukels of zijn zwaar dement, die hebben zeker te weinig bewogen en te veel gesport??

Piet, je kunt dit echt niet zo zwart/wit stellen want je bezeert hierdoor heel wat mensen. Ziekte en schuldgevoel liggen nl zeer naast elkaar.

Net als dat kankerpatienten schuldgevoelens hebben (had ik maar eerder/beter etc..) en zieke kinderen denken dat het komt doordat ze iets verkeerds hebben gedaan, zo hebben ook bejaarden hun verdriet/twijfel dus wees voorzichtig met die beschuldigende vinger.

En het is voor vele een geruststellende gedachte dat als we maar goed leven, zullen we gezond en gelukkig blijven maar zo werkt het natuurlijk niet. Je kunt zonder enige aanleiding een (al dan niet ongeneeslijke) ziekte krijgen, daar hoef je soms niets voor te doen. En het uit alle macht achterhalen waarom/waardoor heeft dan geen zin.

En ja, natuurlijk kunnen we ons best doen om blabla maar daar heb ik het nu niet over.
SjirkM schreef:
AB schreef:De titel is bewegen in plaats van sporten, .....
Klopt en de vraag was of Piet zijn levenswijze zou willen uitleggen. Dat heeft hij gedaan. Ik begreep heel goed wat hij met bewegen bedoelde, want dat heeft hij opgesomd. De discussie over wat nu wel of niet sport is, is daarom geheel niet relevant. Wel lachwekkend.
Piet geeft aan dat (top) sport niet gezond is , dus de discussie over wat bewegen,sport en topsport is ,is volgens mij wel relevant in dit geval.
Piet geeft ook aan dat in zijn geval het aanpassen van zijn voedingspatroon en het stoppen met "sporten" heeft bijgedragen aan zijn huidige tevredenheid.

Natuurlijk heeft hij gelijk dat we met z,n allen ongezond leven,maar hij slaat een beetje door als hij sport slecht vind.
Overigens kan sporten en bewegen uitstekend samengaan en ja een beetje beter op onze voeding letten ook. :oops:
Piet zijn huidige lifestyle heeft natuurlijk ook te maken met zijn levensfase waarbij hij voldoende tijd heeft en op de fiets een boodschapje kan doen 100 km verderop , maar dit is voor de meeste niet weggelegd
Dat hij de (top) sport nu zo slecht vindt heeft er wellicht mee te maken dat hij dit door leeftijd en blessures niet meer zelf kan doen.

ps. ik herken er veel in maar pas het niet zo extreem toe dan Piet, oja ik ben ook een pensionado die veel beweegt en veel sport en alles eet wat lekker is :D
Ik weet niet of Sjirk geïnteresseerd is in mijn bijdrage want ik ben halverwege het epistel in deze discussiedraad afgehaakt. Afgelopen zomer waren er uitzendingen van NTR Focus (Horizon in Engeland) waarin Michael Mosley onderzoek doet naar de effecten van beweging. Ik vond dat het goed werd uitgelegd en als je de resultaten mag geloven is er duidelijk verschil tussen de effecten die rustig en intensief bewegen ('sporten') hebben; beide met positieve maar wel verschillende effecten. Ze legden ook uit dat niet ieder lichaam op dezelfde manier op beweging reageert. De uitzendingen zijn helaas lastig terug te vinden op internet dus ik weet niet of je ze nog kunt bekijken. Er is wel een aflevering over voeding en vasten terug te vinden.
Iets anders wat mensen misschien de moeite waard vinden zijn de lezingen die onder de naam het fitte brein worden gehouden.
Maar welk energiesysteem gebruik je dan, AB? Is dat ook onder je omslagpunt? Gebruik je dan ook voornamelijk koolhydraten? Ik denk dat een dergelijke studie meer vragen dan antwoorden oproept.
Verder vraag ik me af wat de funfactor is voor fietsreizigers van een dergelijke aanpak en of het helpt makkelijker lastigere fietsreizen te maken. :roll:
Misschien prima voor de gezondheid,maar kom je hiermee ook met veel bepakking en 80 km de bergen over?

En is deze specifieke training nou bewegen of sporten? :wink:
Leuk, die discussie hier.

Toch wil ik een ander balletje opgooien als dat niet al te sportief klnkt. En dat is de nadruk op gezondheid. Ik heb asthma, weeg meer dan 100kg, sport en beweeg graag, snoep, drink en (vr)eet ook graag en doe de dingen waar ik zin in heb.

Volgens mij hebben we momenteel vooral last van een gezondheidsmanie. We moeten allemaal gezond leven, goed op ons gewicht letten, en gezond oud worden is de norm. Maar gezond oud worden is met zichzelf in tegenspraak. Leven is per definitie een ongeneeslijke ziekte die leidt tot de dood. Het gaat er volgens mij in het leven niet om dat je zo gezond mogelijk leeft, maar dat je zo veel mogelijk leeft, van het leven geniet en je van betekenis bent voor mensen om je heen. De een doet dat mogelijk door zoveel mogelijk op verantwoord bewegen en eten te letten, de ander (ik dus) door zich uit te sloven op het werk, zich daarna lekker af te raggen op de fiets en daarna een flesje wijn met stukjes kaas achterover te slaan.

Trouwens: ook de gezondheidsmanie heeft iets onlogisch. Elk jaar dat je leeft neemt de gemiddelde leeftijdsverwachting met 20 dagen toe. Zo slecht is het dus bepaald niet met de gezondheid gesteld. Daarbij is ook nog eens aangetoond dat (te) dikke mensen gemiddeld ouder worden dan dunne mensen (een groot artikel in TROUW van twee maanden terug), zij het dat ze wel eerder 'ongezond' zijn, wat dat ook moge zijn.

De vraag die ik bij mij boven komt in al die nadruk op gezond blijven: is onze gezondheidsmanie verwant aan angst voor de dood?

Als ik voor mezelf spreek: ik ben nu 50 en als ik dit jaar sterf (wat ii niet hoop, want ik geniet van vrouw en kinderen en de dingen die ik doe) heb ik een mooi leven gehad waarin ik met volle teugen geleefd heb. Persoonlijk verkies ik mijn intensieve en misschien ongezondere manier van leven dan een veel langer leven waarbij ik me voortdurend heb moeten beheersen. Ben benieuwd hoe anderen dat zien.
AB schreef: PS
Fietsen met 17kg staal, 2kg tassen, 20kg bagage, 5kg eten en drinken, met een lichaam van 70-90kg, over bergpassen, soms offroad, de hele dag door weer en wind. Ik zie dat meer als een sport dan als een vorm van bewegen.
Deze komt zeker in de catagorie sporten je hartslag komt gegarandeerd boven de 140. Skieen is bewegen. :lol:
Twee soorten vakanties dan, Sportfietsvakantie en Beweegfietsvakantie.
dik5 schreef: Misschien prima voor de gezondheid,maar kom je hiermee ook met veel bepakking en 80 km de bergen over?

En is deze specifieke training nou bewegen of sporten? :wink:
Ja deze is lastig! Je hartslag komt boven de 140 dat dan wel weer.

Die uitzending heb ik op de TV gezien. Heel bijzonder wat ze hebben ontdekt. Geen idee of je er vermogen van krijgt, ik vermoed van niet. Voor vermogen zal je, denk ik, voorlopig meer moeten sporten.
Aart Veldhuizen schreef:We moeten
Bij mensen bij wie gezondheidsvoorlichting overkomt als moeten zal het uiteraard niet lukken.

Iedereen maakt uiteindelijk zijn eigen keuzes uit de grote kast met gezondheidstips. Ik ben zelf geen heilig boontje, maar sta wel te kijken als mensen die net 60 jaar zijn de trap met moeite opkomen vanwege de longemfyseem en tegelijk nog een flinke haal nemen aan hun sigaret.
Leon
dik5 schreef:
Misschien prima voor de gezondheid,maar kom je hiermee ook met veel bepakking en 80 km de bergen over?

En is deze specifieke training nou bewegen of sporten? :wink:
Geen flauw idee wat het nut van die training is, ik dacht ik pluk ook eens wat van het internet.
Als training is het wel een interessante gedachte om eens een keer te doen, 5x30seconden maximaal met 4minuten serierust. Al met al ben je dan al snel een uurtje aan het sporten/bewegen, terwijl je toch al je zones even meepikt. Zo'n hele intensieve prikkel activeert kennelijk het lichaam zodanig dat je ook gewoon vet verbrandt (soort afterburn-effect).

Met betrekking tot fietsvakanties geen flauw idee of het helpt, maar het lijkt me dat je van soms een zeer intensieve korte prikkel sterker van wordt dan van alleen maar monotoom bewegen. Sporten is in mijn ogen veel afwisselen (vaste ritmes verstoren zodat je geprikkeld blijft met voldoende rust daartussen). Veel extensief duur zo nu en dan intensief duur en één keer per 10 dagen een weerstandstraining en een paar keer een hersteltraininkje. Zie niet in wat daar mis mee is, als je je daarbij lekker voelt. Goede voeding en geen overgewicht als basis, net als in Piet's bewegingstheorie.
Het is ook maar zeer de vraag of je met louter bewegen een berg overkomt met 40kg massa aan je kont. Het is wel lekker als je ook wat kracht in de benen hebt. En als je alleen maar beweegt (=kennelijk elke activiteit tussen wakker worden en sporten) dan kom je er ook niet, lijkt me. Piet kan het in ieder geval niet weten, die heeft nog nooit in de bergen gefietst ;). Maar Piet is ook niet aan het bewegen, als je 200km fietst met 20-25kmh gemiddeld, dan ben je gewoon een fulltime sporter, ook al beweert de praatjespiet het omgekeerde. Ik heb meer het idee dat ie zich wil afzetten en het leuk vindt om tegengeluiden te onderbouwen, iets wat ik wel weer kan waarderen :).
Aart Veldhuizen schreef:Leuk, die discussie hier.

Toch wil ik een ander balletje opgooien als dat niet al te sportief klnkt. En dat is de nadruk op gezondheid. Ik heb asthma, weeg meer dan 100kg, sport en beweeg graag, snoep, drink en (vr)eet ook graag en doe de dingen waar ik zin in heb.

Volgens mij hebben we momenteel vooral last van een gezondheidsmanie. We moeten allemaal gezond leven, goed op ons gewicht letten, en gezond oud worden is de norm. Maar gezond oud worden is met zichzelf in tegenspraak. Leven is per definitie een ongeneeslijke ziekte die leidt tot de dood. Het gaat er volgens mij in het leven niet om dat je zo gezond mogelijk leeft, maar dat je zo veel mogelijk leeft, van het leven geniet en je van betekenis bent voor mensen om je heen. De een doet dat mogelijk door zoveel mogelijk op verantwoord bewegen en eten te letten, de ander (ik dus) door zich uit te sloven op het werk, zich daarna lekker af te raggen op de fiets en daarna een flesje wijn met stukjes kaas achterover te slaan.

Trouwens: ook de gezondheidsmanie heeft iets onlogisch. Elk jaar dat je leeft neemt de gemiddelde leeftijdsverwachting met 20 dagen toe. Zo slecht is het dus bepaald niet met de gezondheid gesteld. Daarbij is ook nog eens aangetoond dat (te) dikke mensen gemiddeld ouder worden dan dunne mensen (een groot artikel in TROUW van twee maanden terug), zij het dat ze wel eerder 'ongezond' zijn, wat dat ook moge zijn.

De vraag die ik bij mij boven komt in al die nadruk op gezond blijven: is onze gezondheidsmanie verwant aan angst voor de dood?

Als ik voor mezelf spreek: ik ben nu 50 en als ik dit jaar sterf (wat ii niet hoop, want ik geniet van vrouw en kinderen en de dingen die ik doe) heb ik een mooi leven gehad waarin ik met volle teugen geleefd heb. Persoonlijk verkies ik mijn intensieve en misschien ongezondere manier van leven dan een veel langer leven waarbij ik me voortdurend heb moeten beheersen. Ben benieuwd hoe anderen dat zien.
mooi gezegd!
vincent schol schreef:Ik weet niet of Sjirk geïnteresseerd is in mijn bijdrage want ik ben halverwege het epistel in deze discussiedraad afgehaakt. Afgelopen zomer waren er uitzendingen van NTR Focus (Horizon in Engeland) waarin Michael Mosley onderzoek doet naar de effecten van beweging. Ik vond dat het goed werd uitgelegd en als je de resultaten mag geloven is er duidelijk verschil tussen de effecten die rustig en intensief bewegen ('sporten') hebben; beide met positieve maar wel verschillende effecten. Ze legden ook uit dat niet ieder lichaam op dezelfde manier op beweging reageert. De uitzendingen zijn helaas lastig terug te vinden op internet dus ik weet niet of je ze nog kunt bekijken. Er is wel een aflevering over voeding en vasten terug te vinden.
Iets anders wat mensen misschien de moeite waard vinden zijn de lezingen die onder de naam het fitte brein worden gehouden.
Zeker geïnteresseerd, want ook gezien. Bedankt voor andere links.
Ik laat me nu even verleiden tot de sportdiscussie (uit die betreffende uitzending): 3X1,5 minuut in de week maximaal gaan, heeft hetzelfde effect op je VO2 max als urenlang in een sportschool zweten. Ook was het mooi om te zien wat voor effect bewegen (wandelen) heeft op het vetgehalte in je bloed.
Dag Leon,

Je legt de vinger bij mijn 'we moeten'. En terecht. Want de teneur van alles wat er op ons af komt via radio en tv is dat je jong en fit moet zijn en moet letten op je voeding en gewicht.

Ik stel daar vragen bij. Want waarom 'moet' dat eigenlijk? Wat zit er achter die drang naar jeugdigheid en jong zijn, wat zit er achter de gezondheidsmanie, de bodyscans en het verantwoorde eten?

Naar mijn idee is dat het streven dat ik maar noem: 'gezond oud worden'. Vooralsnog kan ik dat niet andere zien als het ontkennen van de onmiskenbaarheid van de naderende dood.
Aart Veldhuizen schreef:Ik stel daar vragen bij. Want waarom 'moet' dat eigenlijk? Wat zit er achter die drang naar jeugdigheid en jong zijn, wat zit er achter de gezondheidsmanie, de bodyscans en het verantwoorde eten?
Van de kant van de overheid en vezekeraars is het antwoord simpel: geld.
Ik weet zo de bronnen niet, maar als ik het begrijp is men er wel van overtuigd dat mensen die gezond oud worden uiteindelijk goedkoper zijn dan degenen die ongezond oud worden. Ongezond oud worden betekent - kennelijk - meer jaren van kostbaar dokteren dan gezond oud worden, lang produktief blijven en dan - kennelijk - sneller het loodje leggen.
Het laatste lijkt mij ook prettiger.
Leon
Gezonde mensen zijn voor de overheid financieel totaal niet gunstig omdat ze veelal eindigen met degeneratieve ziekten die juist ontzettend veel geld kosten. Rokers en 'ongezonde' mensen kosten de samenleving juist veel minder geld.
Matthie9001 schreef:Gezonde mensen zijn voor de overheid financieel totaal niet gunstig omdat ze veelal eindigen met degeneratieve ziekten die juist ontzettend veel geld kosten. Rokers en 'ongezonde' mensen kosten de samenleving juist veel minder geld.
Kijk daar hebben we er weer zo heen die compleet zonder enige reservering of bronvermelding de wijsheid in pacht heeft :roll:

Daarmee wil ik niet zeggen dat je niet best gelijk kunt hebben, alleen presenteer je het niet erg aangemaam.

Leon