Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voedingscentrum: Waterflesjes kun je hervullen ... - Forum Wereldfietser

Voedingscentrum: Waterflesjes kun je hervullen ...

Niet nieuw, maar ik had het nog niet gezien.
Waarschijnlijk heeft het Voedingscentrum ontdekt dat Wereldfietsers en alle andere fietsers met bidons niet bij bosjes brakend en sterk vermagerd hun reis beëindigen:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws ... ilig-.aspx

"28 augustus 2013
Je waterflesje elke keer hervullen is goedkoop en goed voor het milieu. Maar soms hoor je wel eens dat het niet veilig zou zijn om plastic waterflesjes opnieuw te gebruiken, vanwege de bacteriën. Hoe zit dat nu?

Een waterflesje dat continue opnieuw gebruikt wordt, kan wel miljoenen bacteriën bevatten. Vooral op uittrekdoppen zitten er veel, omdat die lastig schoon te spoelen zijn. Gelukkig kunnen deze bacteriën meestal geen kwaad. Het zijn je eigen bacteriën uit maaltijdresten en speeksel en de kans dat je daar ziek van wordt is erg klein.
Zo houd je het veilig

Op warme dagen is het verstandig om je flesje uit de zon te houden en als het kan in de koelkast te leggen. In een hete auto laten liggen kun je beter niet doen. Door de hitte groeien bacteriën namelijk veel sneller.

Om het risico dat je ziek wordt zoveel mogelijk te beperken, kun je je flesje (inclusief de dop) het beste goed omspoelen met warm water en een druppeltje afwasmiddel. Doe dat als het kan elke dag. Zo wordt de bacteriegroei vertraagd. Spoel het goed na met koud water. Of stop het flesje samen met de dop in de vaatwasser."
Ik koop alleen nog bidons met een zo groot mogelijke halsopening. Na gebruik goed omspoelen de fles van binnen en de schroefdop zo droog mogelijk maken.
Afbeelding
Met steradent of een beetje poeder uit de vaatwasser kun je idd goed je bidon reinigen.

Echter doe geen steradent of vaatwaspoeder in een vochtige aluminium bidon !

Vul de bidon eerst voor tenminste de helft met water alvorens je steradent of vaatwaspoeder erin doet.

Een klein beetje water met de steradent of vaatwaspeoder geeft een heftige reactie wat de coating in je aluminium bidon of Sigg fles beschadigd.

Ook maar proefondervindelijk ondergaan, helaas voor de bidon. :(
Leon schreef:Niet nieuw, maar ik had het nog niet gezien.
Waarschijnlijk heeft het Voedingscentrum ontdekt dat Wereldfietsers en alle andere fietsers met bidons niet bij bosjes brakend en sterk vermagerd hun reis beëindigen:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws ... ilig-.aspx

"28 augustus 2013
Je waterflesje elke keer hervullen is goedkoop en goed voor het milieu. Maar soms hoor je wel eens dat het niet veilig zou zijn om plastic waterflesjes opnieuw te gebruiken, vanwege de bacteriën. Hoe zit dat nu?

Een waterflesje dat continue opnieuw gebruikt wordt, kan wel miljoenen bacteriën bevatten. Vooral op uittrekdoppen zitten er veel, omdat die lastig schoon te spoelen zijn. Gelukkig kunnen deze bacteriën meestal geen kwaad. Het zijn je eigen bacteriën uit maaltijdresten en speeksel en de kans dat je daar ziek van wordt is erg klein.
Zo houd je het veilig

Op warme dagen is het verstandig om je flesje uit de zon te houden en als het kan in de koelkast te leggen. In een hete auto laten liggen kun je beter niet doen. Door de hitte groeien bacteriën namelijk veel sneller.

Om het risico dat je ziek wordt zoveel mogelijk te beperken, kun je je flesje (inclusief de dop) het beste goed omspoelen met warm water en een druppeltje afwasmiddel. Doe dat als het kan elke dag. Zo wordt de bacteriegroei vertraagd. Spoel het goed na met koud water. Of stop het flesje samen met de dop in de vaatwasser."

Leon et al,

Bij gebrek aan vaatwaser achterop en dus onderweg: even dop en mondstuk hetzij in je campingpannetje of met je dompelaartje uitkoken. Voorborstelen met, jawel, je tandenborstel die je dan ook gelijk meekookt. Ook de kleine randjes zijn dan schoon. Ik doe dat vaal en merk geen slijtage van dop, mondstuk, of tandenborstel.
Robw
Als liefhebber van schoon water onderweg, gebruik ik geen kunststof flessen of bidons meer. Ook sluitingen met uittrekdoppen is verleden tijd. Ik stap van de fiets om te drinken. Nu nog aluminium bidons met schoefdop, maar ook die gaan na jaren gebruik aan de binnenzijde oxideren. Stap binnenkort over de RVS Klean Kanteen bidon en flessen. Makkelijk bij te vullen bij de vele gratis tappunten in de Nederlandse dorpen en steden.

Piet
Hoe zou je dit het beste tegen kunnen gaan met een camelback? Ze zijn aak lastig droog te krijgen. In de zon leggen is geen optie.
Wat is er met het immuunsysteem van mensen gebeurd? We moeten kennelijk alles schoonmaken en ontsmetten voordat we het aanraken.
Onze kat is op ditzelfde moment in de tuin aan het spelen met een spitsmuis. De muis gaat zodra de kat het spelen moe is rauw, ongekookt en onwassen, met huid, haar, staart, ingewanden, uitwerpselen en al naar binnen. Burp. Niks infectie 8)
Leon
Leon schreef:Wat is er met het immuunsysteem van mensen gebeurd? We moeten kennelijk alles schoonmaken en ontsmetten voordat we het aanraken.
En dat komt weer omdat we alles schoonmaken en ontsmetten voordat we het aanraken.

Ik wil niet zeggen dat ik nooit iets schoonmaak, maar ik ben zeker geen fanatiekeling.

En op fietsvakantie?
Bidon even omspoelen en vullen. 4 (vier) weken lang.

Ik heb 1 theedoek bij me. Die gaat al of niet vochtig bij de pannetjes in de tas. En die wordt gebruikt als theedoek, servet en bij vergissing (?) ook wel eens al zakdoek. En dient ook nog wel eens lap voor andere voorkomende zaken.
En wordt in die 4 weken niet gewassen.

Tegen alle bovenstaande regels in dus, maar ik leef nog steeds. :D

Peter
Wat dat afweer systeem betreft: dan moet je ook realistisch zijn: accepteer je 1 overleden baby in het eerste levensjaar per X geboortes of 1 per X + geboortes.
In het eerste geval zullen de overlevenden ook later bij welk gebruik van niet ontsmette drinkflessen ook een grotere overlevingskans hebben.
Dus voor ons westerlingen is ontsmetten niet onverstandig.

Ons afweersysteem treft niet zozeer blaam maar eerder, als je eerlijke bent, het feit dat er in onze (westerse) samenleving een hoger aantal baby's het eerste levensjaar overleven. Niet voor niets werd vroeger (pak weg meer dan 200 jaar geleden) niet zo zeer de geboorte gevierd maar de eerste verjaardag. Had je die bereikt dan was de kans groot niet door ziektes geveld te worden. Dit was overigens ook de reden dat de gemiddelde overlijdensleeftijd laag lag. Laat je het eerste levensjaar weg kom je veel en veel hoger uit, maar dat terzijde.
Leon schreef:Wat is er met het immuunsysteem van mensen gebeurd? We moeten kennelijk alles schoonmaken en ontsmetten voordat we het aanraken.
Leon
Met het immunsysteem is nog steeds niets mis. Ik pluk vele planten uit de natuur en eet die ongewassen als rauwe groente. Maar de kunststof bidons, vooral de doorzichtige, krijgen van binnen een alg aanslag. Na enkele dagen de bidon gevuld te hebben, proef je bij warme zonige dagen wat alg en weekmakers van de fles in je drinkwater. Dat proef je niet met RVS flessen en bidons van Kleen Kanteen.
Als liefhebber van water, drink namelijk geen thee, koffie of alcoholhoudende dranken, is een schone heldere slok een lekkernij.

Piet.
als je nu gewoon petflessen gebruikt en je koopt geregeld onderweg een nieuwe dan zit je toch niet met dat probleem van schoonmaken.....
(ik zeg zomaar wat hoor, gewoon mijn gedachtengang wat ik doe...)
Leon schreef:Wat is er met het immuunsysteem van mensen gebeurd? We moeten kennelijk alles schoonmaken en ontsmetten voordat we het aanraken.
Anderzijds hoor ik af en toe - PietV was me reeds behulpzaam - over algengroei in de bidon. Daar heb ik me de eerste keer enorm over verbaasd; ik ging ervanuit dat iedereen net als ik bidons gewoon afwast na gebruik. Zet men de glazen thuis ook zo weer terug in de kast nadat er uit gedronken is?
Leon schreef:Onze kat is op ditzelfde moment in de tuin aan het spelen met een spitsmuis. De muis gaat zodra de kat het spelen moe is rauw, ongekookt en onwassen, met huid, haar, staart, ingewanden, uitwerpselen en al naar binnen. Burp. Niks infectie 8)
Van mij mag je, Leon, maar je krijgt na je muis niet mijn bidon voor een slok om hem weg te spoelen. :wink:

Carl
ik reinig mijn PET flessen nooit en hervul ze dagelijks met leidingwater. Ook kleine 0,5 liter hergebruikte flesjes reinig ik nooit. Voor zover ik weet heeft dit nooit problemen opgeleverd.

Pan, beker en bestek was ik met mijn handen en water. Theedoek, zeep en doekjes neem ik nooit mee vanwege gewicht en omdat ik het onnodig vind.

Sinds kort doe ik een experiment, ik ben volledig gestopt met het gebruik van zeep. Ik was mijn lichaam alleen nog maar met water. Maar ik vermoed dat ik voor fietsvakanties toch wel wat zeep nodig zal hebben voor bijvoorbeeld de voeten.
jeroen_ schreef:Sinds kort doe ik een experiment, ik ben volledig gestopt met het gebruik van zeep. Ik was mijn lichaam alleen nog maar met water.
Ook geen shampoo mag ik aannemen?
Al klachten gekregen?
Leon
Leon schreef:
jeroen_ schreef:Sinds kort doe ik een experiment, ik ben volledig gestopt met het gebruik van zeep. Ik was mijn lichaam alleen nog maar met water.
Ook geen shampoo mag ik aannemen?
Al klachten gekregen?
Leon
hoi,

ik gebruik inderdaad ook geen shampoo. Ik doe dit experiment nog maar een maand, maar ik heb nog steeds geen klachten gekregen van vrienden en familie. :) Ook bewust navraag gedaan, niemand merkt een verschil. Alleen het haar ziet er nog steeds wat minder fraai uit hoewel dat volgens mij heel langzaam beter wordt.

Wat mij wel opvalt: ik voel mijzelf niet zo snel "vies¨ meer. Voor het experiment douchte ik dagelijks want na 1 dag had ik het idee dat ik ¨vies¨ was. Nu was ik mij met beetje water en washandje slechts om de dag en voel mij daar goed bij.
Wanneer je haar niet al te lang is gaat dat heel goed. De natuurlijke vetten nemen dan bezit van je haar en vuil ed blijft er niet meer zo makkelijk in zitten. Ook wordt je haar minder statisch waardoor het ook minder vuil aantrekt. Wanneer het haar bij mij wat langer wordt gaat het niet meer. Maar dan volstaat 1x per week met shampoo wassen. De rest van de tijd gewoon spoelen met water. Iedere dag is echt niet nodig. Alleen de shampoofabrikanten raden dat aan.

Interessant onderwerp, maar met fietsen heeft het niet heel veel te maken, toch?

En over het hergebruik van flesjes. Hier een interessant filmpje. Mocht je liever lezen over de afvalberg die veroorzaakt wordt door plastic flesjes, klik dan hier>>>
ruudvp schreef:Mocht je liever lezen over de afvalberg die veroorzaakt wordt door plastic flesjes, klik dan hier>>>
Er wordt daar wel wat zinvol geschreven. Maar in de eerste alinea lees ik:
Water drinken is goed om afvalstoffen in je lichaam af te voeren.
...
Drink bij een normale lichamelijke inspanning, zo’n 1,5 à 2 liter water per dag, dan zit je prima.
Zulke onzin is voor mij voldoende om alarmbellen te doen rinkelen en grote vragen te stellen dat bij andere beweringen op zo'n website.

Renaat
Ik lees wel vaker discussies over de waarheidsgehalte van websites. Ik ga niet voor de ultieme waarheid, maar probeer mijn eigen mening te vormen. Over de hoeveelheid water per dag doen inderdaad vreemde verhalen. 1,5 a 2 liter is gemiddeld wat je aan vocht nodig hebt per dag, maar water/vocht zit overal zo'n beetje in. En als aanvulling water, thee, koffie krijg je genoeg binnen.
Maar ga naar watersites i.c.m. gezondheid op zoek en dan kom je wel heel vreemde beweringen tegen ja. Maar het gaat mij om de afvalberg die al die flesjes veroorzaken. Het filmpje propageert je flesje bij te vullen. En daar ging dit topic toch over?
toch even over mijn eerdere bericht:
gewoon de dop van bidon uitkoken met dompelaar of op potje, tandenborstel erbij en klaar is kees. Volgens mij zijn dat die zogenaamd vreselijk ziekmakende bacteriën dood. Dit is toch de meest effectieve manier? robw