Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eten overdag in het buitenland, ontbijt/lunch - Forum Wereldfietser

Eten overdag in het buitenland, ontbijt/lunch

Deze zomer heb ik 4 weken gefietst door de Balkan.

Goede voeding was voor mij een probleem.

Hotels met ontbijt serveren zonder uitzondering wit brood. Meestal met gebakken ei en ham. Het vult niet, na een paar uren weer honger. Soms zelfs buikpijn.

In de meeste landen volop winkeltjes waar van alles te krijgen is. Echter alleen wit brood, geen bruin brood.

De voorverpakte 7-days croissants zijn ook volop verkrijgbaar en hebben op mij de werking van een laxeermiddel. Doen meer slecht dan goed.

Ik heb het een paar keer opgelost met Spaghetti eten tussen de middag bij een restaurant. In Macedonië en Servië is dat zo goedkoop (3 á 4 euro) dat dit wel kan.

Wat is het beste voedsel vóór en tijdens het fietsen in landen waar normaal bruin brood niet te krijgen is?
Is normaal hoor, honger na een paar uur fietsen.

Pastamaaltijd tijdens de lunch is een prima oplossing, in de ochtend vragen om meer brood. Dat bruin brood meer vult is volgens mij een fabeltje.
Stap over naar vier maaltijden per dag en wat tussendoortjes. Ze hebben in de Balkan genoeg fruit dus dat ook zeker gebruiken. Alleen spaghetti eten is jammer als er nog heel veel andere gerechten op tafel kunnen staan.

je kunt vast ook wel pannenkoekjes kopen, met nutella erop is dat een caloriebom.
Ook bij de lokale dorpsbakker is heel zwaar bruin brood te krijgen .dat je buikpijn krijgt van witbrood en een eitje is zeer onwaarschijnlijk.
Zie verder de suggesties hierboven
Volgens mij blijf je bij Sjirks' advies ook eten. Witbrood, maar ook witte spaghetti en pannekoekjes, is gemaakt van geraffineerd meel en dat zijn "snelle suikers". Je lichaam heeft dit zo verbrand en opgenomen. Langzame suikers (volkoren of roggenbrood) neem je daarentegen langzaam op, zodat je er veel langer mee toe kunt.
Misschien kan een echte voedingsdeskundige met een advies komen...?
Tot die tijd moet je tussendoor maar extra happen.
groet Tjitte
Wielrenners eten juist bij voorkeur witbrood omdat dit makkelijker opgenomen wordt. Koffie bij het ontbijt helpt tegen verstopping. Zo doet heel zuid Europa dat.
Wim
tjpr schreef:Witbrood, maar ook witte spaghetti en pannekoekjes, is gemaakt van geraffineerd meel en dat zijn "snelle suikers". Je lichaam heeft dit zo verbrand en opgenomen. Langzame suikers (volkoren of roggenbrood) neem je daarentegen langzaam op, zodat je er veel langer mee toe kunt.
Even rechtzetten, de koolhydraten in wit brood en ik volkorenbrood zijn hetzelfde. Alleen zit er bij volkorenbrood meer 'ander spul' in, wat de opnamen van die kookhydraten vertraagt en het percentage kookhydraten doet dalen.

Renaat
gios schreef:Is normaal hoor, honger na een paar uur fietsen.

Pastamaaltijd tijdens de lunch is een prima oplossing, in de ochtend vragen om meer brood. Dat bruin brood meer vult is volgens mij een fabeltje.
Dit is geen fabeltje. In bruinbrood zit volkorenmeel samen met bloem. Vaak 70/30 (70% volkorenmeel 30% tarwebloem). In die volkorenmeel is de hele korrel verwerkt. Wat het graankorreltje heeft aangemaakt aan voedingswaarde wordt er ook weer helemaal in gestopt. De zemelen die er dan inzitten maken het zwaarder. Volkerenbrood is dan ook weer zwaarder dan bruin (tarwebrood) omdat dit gemaakt wordt van 100% volkorenmeel. Vaak wordt aan het deeg nog gebroken/gekneusde tarwe toevoegd.
Je moet onderscheid maken tussen een gevuld gevoel geven (dat doet volkorenmeel door die vezels) en meer voeding leveren. Dat laatste doet volkorenmeel niet echt, op wat vitamine b na. Het voordeel van witbrood is dat het lichter verteerbaar is, en dat je er dus makkelijker veel kilojoules mee naar binnen kunt krijgen. Want dat is het probleem voor wielrenners: ze verbruiken zoveel dat het lichaam niet genoeg kan verteren en opnemen om de balans te bewaren tussen verbruik en opname. Dus moeten wielrenners zoveel mogelijk heel licht verteerbare dingen eten, zoals witbrood, banaan en pasta. Voor de vakantiefiester doet dit e rniet heel veel toe, want zoveel kilojoules verbruiken we nu ook weer niet. Maar als je verder een beetje afwisselend eet heb je heus geen volkorenbrood nodig (ook al vind ik dat zelf vaak lekkerder).
Wim
Een beetje late tip, aangezien je al terug bent, maar afgelopen juni hebben wij In Slovenië en Kroatië veel bürek gegeten, wat volgens mij overal op de Balkan te krijgen is. Dat is een bladerdeegbroodje gevuld met groente, aardappelen, vlees of kaas. Vers en warm van de bakker echt heerlijk en het vult uitstekend. Wel een beetje vette hap maar dat fiets je er wel weer af.

Bruin brood is vaak niet te krijgen maar overal in Europa zijn andere lekkere dingen te krijgen. Vorig jaar in Engeland veel heerlijke pasteitjes en opwarmen met high tea. In Italië af en toe een warme lunch en veel ijs. Vet en suiker afwisselen met vers fruit van het seizoen of bv. tomaat. (vult niet enorm maar is weer eens wat anders).Volle melk drinken. Als ik me slap voel neem ik wat vruchtenyoghurt of vruchtensap (snelle suikers).

Wij bakken 's ochtends op de camping trouwens graag een eitje. Een half stokbrood met gebakken eieren, champignons, spek en tomaat, daar kan ik een ochtend op door de bergen hoor :D
Volledig eens met Wim.
Een witbrood van 800 gram weegt even veel als een bruinbrood.....
Als ik de voedingswaardes op http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/B/ vergelijk dan de hoeveelheid vezels het enige verschil dat een beetje spannend is. Dat is voor mij volgens mij de reden dat ik op vakantie minder vaak voor een grote boodschap hoef te gaan en dus een voordeel.
De verschillen in de hoeveelheid suikers is er ook wel, maar wordt meteen teniet gedaan als je een lik jam op je brood smeert, laat staan een heerlijke plaatselijke perzik eet.
Fruit is is ideaal voor onderweg: vaak langs de weg te koop, veel koolhydraten en direct inzetbare suikers en ook nog vezels.
Leon
+1
SjirkM schreef:Stap over naar vier maaltijden per dag en wat tussendoortjes.
Een soep even opwarmen of de vies instant noodles met brood is een aardig second breakfast.

Als je heel graag bruin brood wil eten kan je het ook overwegen om je eigen Bannockste bakken.
Wij eten onderweg:
(Stok)brood met banaan en reep chocola 8)
oh ja, met een eitje of twee bij je ontbijt kan je er volgens mij ook goed tegenaan.
t
Als topicstarter zich niet goed voelt bij 't eten van wit brood (honger, buikpijn, laxerend) waarom dan voorstellen dat hij dit juist moet eten??

Ik lig zelf na een ontbijt met wit brood ook heel snel naast m'n fiets dus voor mij graag muesli en zeer grof brood. En momenteel fiets ik veel km's dus kan wel zeggen dat 't prima werkt.

En van vezelrijk voedsel heb je ook geen laxeermiddel meer nodig, zoals blijkbaar heel zuid Europa nodig heeft. (?)

Er wordt helaas vaak meer naar de fiets en kampeerspullen gekeken dan naar de fietser (de motor) zelf. Want zonder de juiste brandstof is de vakantie echt niet leuk; diarree, verstopping, uitdroging, moe, slap, hoofdpijn, verzuring .. je kunt het zomaar krijgen.
Wit brood, suikers, vetten .. ja hoor gooi d'r maar in... lekker. En maar klagen dat we langzaam dichtslibben.

@SvMp, probeer een volgende keer muesli of haver/rogge/tarwevlokken, samen met bv kwark/yoghurt/vruchtensap een heel voedzaam ontbijt en zoals Sjirk al zei: onderweg vaak eten, veel fruit, pasta, rijst enzovoort. Of desnoods zoals Shane: zelf je broodjes bakken.

Succes!
Ik maak voor al mijn tochten (rugzaktrekkings, winterkampeertochten, fietskampeertochten e.d.) altijd Noors toerbrood om mee te nemen. Kan je evt. gewoon invriezen om te bewaren. Zelfgebakken toerbrood dat wekenlang goed blijft en bijzonder maagverzakkend is, ideaal tochtenvoer dus.

voor 3 platte broden

325 g volkorenmeel
125 g bloem
1 zakje bakpoeder
125 g griesmeel
60 g roggemeel
125 g gedroogde, ongezwavelde abrikozen
125 g hazelnoten
flinke handvol rozijnen
80 g margarine
50 g honing
75 g suiker
250 ml karnemelk

Verwarm de oven voor op 175 graden.
Hak de abrikozen en de noten fijn.
Doe volkorenmeel, bloem, bakpoeder, griesmeel, roggemeel, abrikozen, noten en rozijnen in een grote kom en meng goed.
Smelt de margarine en roer hier de honing, suiker en de karnemelk door. Meng dit geheel door de droge massa en kneed goed tot een compacte bal. Verdeel het deeg in 3 stukken, duw ze plat en leg ze in beboterde bakvormen. Duw het deeg nog wat uit zodat het ongeveer 2 a 3 cm dik is en aansluit op de randen. Bak de broden ongeveer een uur tot ze gaar en bruin zijn. Laat afkoelen op een rooster.

Daarnaast maak ik mijn eigen "mueslirepen".
Ik snap het probleem niet zo goed. Ik ontbijt 's ochtends gewoon twee keer: het vroege ontbijt om op gang te komen als ik de tent en de spullen inpak, en het late ontbijt als ik in een leuk plaatsje aankom (met een supermarkt of een goeie banketbakker).
Yopie schreef:suikers, vetten .. ja hoor gooi d'r maar in... lekker. En maar klagen dat we langzaam dichtslibben.
Moos60 schreef:Noors toerbrood
voor 3 platte broden {samen ca. 1300 g}
125 g hazelnoten
80 g margarine
50 g honing
75 g suiker
Je hebt wel lef om dit na de opmerking van Yopie te plaatsen :wink: Het lijkt me wel erg lekker!

Er blijken twee kampen te bestaan:
1. zij die etenswaren indelen in goed en fout
2. zij die kijken wat er in zit

Leon
Moos60 schreef:Ik maak voor al mijn tochten (rugzaktrekkings, winterkampeertochten, fietskampeertochten e.d.) altijd Noors toerbrood om mee te nemen. Kan je evt. gewoon invriezen om te bewaren. Zelfgebakken toerbrood dat wekenlang goed blijft en bijzonder maagverzakkend is, ideaal tochtenvoer dus.
Ah ik ga gelijk een paar kilo bakken want ik ga binnenkort ultralicht bepakt op reis. :D

En sorry mensen maar het is even tijd voor 't uitwisselen van recepten:
@Moos, als je nu geen griesmeel hebt, kun je dat dan vervangen door bv korenmeel of geplette tarwe want dat heb ik nl wel. En hoeveel gram is een zakje bakpoeder want waar ik woon hebben ze geen zakjes maar alleen potten.
Ja, dat kan zomaar gebeuren.
Leon schreef:
Er blijken twee kampen te bestaan:
1. zij die etenswaren indelen in goed en fout
2. zij die kijken wat er in zit

Leon
Dan behoor ik tot kamp 3:

1. zij die etenswaren indelen in goed en fout
2. zij die kijken wat er in zit
3. zij die naar binnen proppen wat ze maar tegen komen

:oops: :D