Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eten overdag in het buitenland, ontbijt/lunch - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Eten overdag in het buitenland, ontbijt/lunch

Op bruinbrood of muesli kun je waarschijnlijk langer door, omdat die geleidelijker worden opgenomen. Al zul je in totaal er niet minder-meer calories per dag van nodig hebbben,je voelt met meer vezels in je eten niet zo gauw een energiedip.

Croissants die laxerend werken: dat is ongebruikelijk, bij mijn weten. Maar wie weet zat er melk(poeder) door. De meeste melkproducten werken laxerend als mensen lactose-intolerant zijn. Mocht dat bij jou het geval zijn, dan weet je in elk geval dat je daar ook bij croissants op moet letten.
Ik gooi er in wat ik tegen kom... van Frans stokbrood tot Koerdak [schapenvlees met uien en bier]

Geen gezeur! :wink:

Henk

kunst en fietswerk
SjirkM schreef:Stap over naar vier maaltijden per dag en wat tussendoortjes.
Vier? Ik eet maar één maaltijd per dag. Die maaltijd begint om half acht 's ochtends en eindigt om tien uur 's avonds.

Wit brood is prima fietsvoer. Als je na een paar uur weer honger krijgt, dan komt dat omdat je te lang niet gegeten hebt. Ik zou juist willen waarschuwen tegen voedsel dat 'beter vult', omdat je dan te weinig eet en dus gaat interen. Heb zelf die fout wel gemaakt met roggebrood, en dat was geen pretje.

Groetjes,
Walter
Het witte brood op de balkan is eigenlijk je bestek, als je ziet hoe de mensen daar eten zul je verbaasd zijn hoeveel brood ze bij elke maaltijd naar binnen werken, al was het maar om hun bord schoon te maken.
Het ritme van eten is daar heel anders, het is daar niet ongewoon om het ontbijt over te slaan en op de warmste uren van de dag uitgebreid te gaan lunchen, en als ze om 8 uur 's avonds aan tafel gaan is dat vroeg. daarom bestaat het ontbijt uit niet meer dan koffie en wat brood met jam of kaas.
Ook de hoeveelheden die je bij een diner opgediend krijgt zeggen wel iets over de andere manier van eten, als je tenminste op de lokale gast ingestelde restaurantjes gaat eten. Macedonïe is wat eten betreft een stuk beter dan Servië maar ook hier is wit brood de norm.
Als fietser zul je je aan moeten passen door te kijken in de winkels of er iets te vinden is waar je je energie wel uit kan halen. De meeste hotels daar serveren naast hamandeggs (uitsmijter dus) ook muesli, met lekkere dikke yoghurt (die we hier alleen uit Turkije kennen).
waltertje schreef: Ik zou juist willen waarschuwen tegen voedsel dat 'beter vult', omdat je dan te weinig eet en dus gaat interen. Heb zelf die fout wel gemaakt met roggebrood, en dat was geen pretje.
Interen? Ik leef al heel lang op roggebrood en dat gaat prima hoor.

Ik eet het vooral omdat het zo'n klein pakvolume heeft. Een pakje van 500gram is 10 x 8 x 6cm, dat past net in een zadeltasje. 8)
En daarbij is de prijs van circa 70cent ook zeer leuk.

Maar als ik het zo snel even bereken (met het pakje rågbröd voor me):
. een sneetje wit brood van 30 gram geeft 75 kcal
. een plak roggebrood van 70 gram geeft 160 kcal
dus 6 sneetjes roggebrood zou circa 13 - 14 witte boterhammen zijn. :shock:
Nou dan mag ik met al dat gevreet van mij wel een paar extra fietstassen meenemen.
Pman schreef:balkan
Het ritme van eten is daar heel anders, het is daar niet ongewoon om het ontbijt over te slaan en op de warmste uren van de dag uitgebreid te gaan lunchen, en als ze om 8 uur 's avonds aan tafel gaan is dat vroeg. daarom bestaat het ontbijt uit niet meer dan koffie en wat brood met jam of kaas.
Ook de hoeveelheden die je bij een diner opgediend krijgt zeggen wel iets over de andere manier van eten, als je tenminste op de lokale gast ingestelde restaurantjes gaat eten. Macedonïe is wat eten betreft een stuk beter dan Servië maar ook hier is wit brood de norm.
Het binnenland van Spanje is precies hetzelfde, al gaan ze daar niet voor 20.30 aan tafel. Brood bij het ontbijt is soms een cakeje, soms brood van gisteren, maar nooit vers want het verse brood komt pas na 09.00 uur.
Leon
Voor ons is fietsvakantie juist om alles te eten en uit te proberen met zijn diabetes hoeft hij geen exstra insuline te gebruiken zelfs nog meer koolhydraten naar binenwerekendus zeker geen lightproduckten liefst vol veten dingen die later op de dag gaan weken
Gr kaasmuis
Net als sommigen hierboven, wij eten wat we tegenkomen. Natuurlijk is een plakje bruin brood met kaas of hagelslag heel fijn, maar die ga je niet vaak vinden elders op de wereldbol. Goede ervaringen hebben we met tomaten die zoveel lekkerder zijn dan hier om alles wat op brood lijkt naar binnen te duwen - hoe droog ook - (TanteGerrit) of de onvolprezen boterham-dameblanche (banaan+nutella) of pannekoek-dameblanche en aanverwante combi's (OmeGerrit).

Met name in Azie geldt dan ook nog dat alles wat voor mijn neus in elkaar wordt gedraaid en verhit, of alle eetgelegenheden die door een vrouw worden gerund ok zijn.
Ik heb in juli in 11 dagen van Schinnen (Zuid-Limburg) naar Assisi gefietst.Vanwege (te)veel allergieën is eten buiten de deur voor mij een probleem. Dus waren mijn fietstassen vooral gevuld met veilig voedsel, waaronder Teffontbijt (glutenvrije pap) en voedzame glutenvrije en lactosevrije crackers. Bij het ontbijt een eitje, een eitje mee voor overdag en ja, (helaas) kost me dat wel wat kilo's maar die komen er wel weer bij.
Ik heb twee overnachtingen van tevoren vastgelegd zodat ik daar een doos met eten naar toe kon sturen.
Zo zie je maar, met wat creativiteit is veel mogelijk..... :D
Janneke V schreef: Croissants die laxerend werken: dat is ongebruikelijk, bij mijn weten. Maar wie weet zat er melk(poeder) door. De meeste melkproducten werken laxerend als mensen lactose-intolerant zijn. Mocht dat bij jou het geval zijn, dan weet je in elk geval dat je daar ook bij croissants op moet letten.
Bij de meeste mensen die last hebben van te veel witbrood is inderdaad het omgekeerde het probleem. Zou het, zoals Janneke V al zegt, niet iets anders kunnen zijn waar je op reageert? Een bepaald ingrediënt wat thuis niet in brood zit of gewoon pech gehad met slechte hygiëne in de hotels?

Als het toch gebrek aan vezels is kan je ook overwegen om (naast wat van dat fantastisch klinkende tochtbrood) tarwezemelen of lijnzaad mee te nemen. Weegt niets en bevat enorm veel vezels. LET OP: probeer dat thuis wel even uit, bij sommige mensen werkt het te goed. (Misschien beter niet combineren met grof volkoren).
Dit jaar hebben we voor als experiment ontbijt van Adventure Food meegenomen. Ik schrok wel even van het extra gewicht wat je meesleept, maar voordeel is dat dat elke dag minder wordt.

Het experiment is overigens geslaagd! Waarom?
Bij vorige vakantie ontbeten we met het donkerste brood uit de plaatselijke supermarkt/bakker o.i.d. en dan belegd met zoet en hartig. Daarnaast namen we altijd iets van (drink)yogurt. Mijn vriend 'deed het er goed op', maar ik had heel vaak last van ontzettende trek (nog net geen hongerklop) na 1,5 a 2 uur gefietst te hebben. Ik kon er dan bijna niet tegen eten om weer 'back on track' te komen. Met dat Adventure Food heb ik daar geen last van gehad. Het is meer uitgebalanceerd kennelijk en geeft z'n energie geleidelijker af.
abennen schreef:Het experiment is overigens geslaagd! Waarom?
Bij vorige vakantie ontbeten we met het donkerste brood uit de plaatselijke supermarkt/bakker o.i.d. en dan belegd met zoet en hartig. Daarnaast namen we altijd iets van (drink)yogurt. Mijn vriend 'deed het er goed op', maar ik had heel vaak last van ontzettende trek (nog net geen hongerklop) na 1,5 a 2 uur gefietst te hebben. Ik kon er dan bijna niet tegen eten om weer 'back on track' te komen. Met dat Adventure Food heb ik daar geen last van gehad. Het is meer uitgebalanceerd kennelijk en geeft z'n energie geleidelijker af.
Of je bent wat minder dun?
Toen ik vel over been was - lang geleden - moest ik zeker na één uur fietsen al iets eten anders kreeg ik na anderhalf uur problemen. Nu is die termijn verdubbeld. Gelukkig ben ik niet twee keer zo zwaar.
Leon
In plaats van duur speciaal voer mee te slepen kun je dus ook veel witbrood en banaan eten. En lekkere koffie tegen de verstopping. Van dat laatste heb ik overigens met al die beweging zelden last.
Laten we overigens niet al te vrolijk doen over granen als voedsel. De overgang op een dieet met meer granen mag dan aan de basis staan van de moderne beschaving, ruim 10000 jaar geleden, maar zoals een voedingsdeskundige mij vrolijk uitlegde zouden granen nu nooit meer door de toelating komen vanwege de ingewandstoornissen en ziekten die ze kunnen veroorzaken. :D
Wim
Leon schreef:Of je bent wat minder dun?
Toen ik vel over been was - lang geleden - moest ik zeker na één uur fietsen al iets eten anders kreeg ik na anderhalf uur problemen. Nu is die termijn verdubbeld. Gelukkig ben ik niet twee keer zo zwaar.
Leon
Ik ben behoorlijk gemiddeld (BMI 21) denk ik. Vel over been is voor mij ook al een tijdje geleden :wink: Toen had ik ook altijd trek, of ik nu fietste of niet.

Ik moet er overigens niet aan denken om te ontbijten met veel witbrood en banaan. Dat krijg ik met 3 sloten koffie nog niet weggespoeld.