Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eenpitsgerechten. - Forum Wereldfietser

Eenpitsgerechten.

Hallo,

Ik ben op zoek naar een boek of een site die eenpitsgerechten heeft. Kan iemand mij helpen want ik kan dusver nog niet zo heel veel vinden.
Ben wel een boek tegengekomen van, Haaften, Heleen van - EENPITS KOOKKUNST, maar of dit nou wat is weet ik niet.

Volgend jaar ga ik drie weken op fietsvakantie en het wordt dus ook de eerst keer dat ik ga koken op een camping. Ik weet nog niet wat beter is, 2 pitjes meenemen, of gewoon 1 pitje ivm de ruimte.

En ik heb nu nog geen idee hoe ik met 1 pitje mijn eten klaar krijg zonder dat er iets koud staat te worden. Heb al wel iets gelezen over het warmhouden in een slaapzak ed.

Groet Remco.
Kunt natuurlijk ook pasta koken tot die net niet gaar is en dan van het vuur afhalen en dan gaart die nog een beetje door waardoor die perfect gaar wordt en ondertussen maak je de saus.
Of couscous. Gaat nog sneller. 2 delen couscous in je mok of bord, 3 delen kokend water/bouillon erover gieten. Laten wellen. In de tussentijd op je brandertje een prutje maken met alles wat je lekker vind. Tomaten, sjalotjes, knoflook,paprika, courgette, aubergine, Sugar snaps, mais, kikkererwten enz. enz. Chorizo, tonijn uit blik, gerookte zalm/forel, tofu enz.enz. erbij.
De gewelde couscous losroeren, erbij/erdoor en smakelijk eten!
Remcob. schreef:Ik ben op zoek naar een boek of een site die eenpitsgerechten ...
Volgend jaar ga ik drie weken op fietsvakantie en het wordt dus ook de eerst keer dat ik ga koken op een camping.
Kijk, daar is de Fietsvakantiewiki dus óók voor: eenvoudige instructies en recepten geschreven door Wereldfietsers. Link: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... n_recepten
Heb je naderhand zelf recepten gemaakt die zo goed bevalen dat je ze wilt delen, doe dan mee met de wiki!
Veel plezier ermee,
Leon
Kijk ook eens in het vriesvak van de plaatselijke supermarkt. Vaak vind je er goed eetbare gerechten voor 1-2 personen. Paella en zo.
Als wij zelf koken op reis, maken we eigenlijk uitsluitend pasta met één pit. Pasta in gezouten water aan de kook brengen en met deksel op de pan wegzetten, wat ontbijtspek en paprika in wat olie lichtjes bakken, potje gekochte saus erbij, pasta nog even op het vuur, afgieten en klaar. Je kunt ook een blikje tonijn nemen, of ander vis of vlees natuurlijk. Strooikaas erover is ook wel lekker. Erbij nog salade (gewassen en gesneden gekocht uiteraard) met gekochte dan wel zelfgemaakte dressing en een tomaatje en smullen maar.
In ieder nummer van het tijdschrift 'de wereldfietser' staat een recept onder de noemer, koken onderweg.
Helaas is Remco (nog) geen lid :wink:
Couscous is al gegaard voordat die de verpakking in gaat. Die kun je zelfs wellen met koud water. En dab blijft je pan/pit vrij voor ander werk.

Ik maak geregeld: couscous + blokjes rauwe tomaat + een blikje sardientjes.
peter de rijk schreef:Als wij zelf koken op reis, maken we eigenlijk uitsluitend pasta met ...
Janneke V schreef:Ik maak geregeld: couscous + blokjes rauwe tomaat + een blikje sardientjes.
Voor de meest gerechten geldt dat je ze onderweg vrijwel net zo kunt maken als thuis, alleen moet je wat meer aan de timing doen omdat je maar één pit hebt.
Als je het zo eenvoudig wilt houden lijkt mij een keuze die los staat van het feit dat het om één pit gaat.
Aardappelen met groenten en een stukje vlees zou ook zelfs kunnen, maar dan heb je veel wachttijd en weinig te doen. Stamppot (!) is al sneller. Stamppot met rookworst helemaal :D
Leon
dik5 schreef:Helaas is Remco (nog) geen lid :wink:
Wellicht aanleiding om lid te worden. Kun je ook meedoen aan leuke activiteiten van de Wereldfietser, zoals de kampeerweekenden. Zie je in de praktijk hoe andere fietsers een lekkere maaltijd maken op slechts één brandertje. Dat koken is altijd een groot feest!
Wij zijn in juli met ons gezin (ik, mijn vriendin en ons zoontje van 4) voor het eerst op fietsvakantie geweest en hebben ons prima gered met onze Trangia spiritusbrander. Ik heb als 'verwende' eter heerlijk gegeten, ondanks dat we slechts 1 pitje beschikbaar hadden. Als je alleen op pad gaat, zou dit dus zeker ook moeten lukken... :wink: succes met het zoeken naar goede recepten!
Zoek eens op eenpansgerechten, zoals hier:http://www.ah.nl/allerhande/recepten/vi ... ansgerecht.
Ik heb zo eeen aardige verzameling gemaakt in een notitieboekje zodat ik bij gebrek aan inspiratie iets heb om op terug te vallen.
En pannenkoeken. Heerlijk!
Thuis maak ik ze nooit, maar tijdens mijn fietsvakanties minstens één keer.
Ik maak thuis een mix van bloem, volkorenmeel en boekweitmeel, vanillesuiker, beetje bakpoeder en een snufje zout. Melkpoeder heb ik altijd mee voor mijn ontbijt en eieren zijn onderweg vaak wel te koop.
Als toetje vers fruit.
Marjan schreef:In ieder nummer van het tijdschrift 'de wereldfietser' staat een recept onder de noemer, koken onderweg.
Onder de noemer 'traphap' was het toch? :lol:
hester b. schreef:En pannenkoeken. Heerlijk!
Thuis maak ik ze nooit, maar tijdens mijn fietsvakanties minstens één keer.
Ik maak thuis een mix van bloem, volkorenmeel en boekweitmeel, vanillesuiker, beetje bakpoeder en een snufje zout. Melkpoeder heb ik altijd mee voor mijn ontbijt en eieren zijn onderweg vaak wel te koop.
Als toetje vers fruit.
Je hebt ook kant en klaar shakers die je moet aanvullen met melk of water. Ze zijn goed te eten en je hebt genoeg pannenkoeken.
Al doende leert men. In het begin ga je misschien een foutje maken als je op 1 pitje moet koken, maar al snel zul je het onder de knie krijgen. Belangrijkst is een goede planning. En waarom niet alvast thuis proberen?

Ik kook op vakantie voor 5 op 1 pit. (maar zorg wel dat de kinderen(8, 10 en 12 jaar) vlak voor het eten een zak chips naar binnen duwen :wink: )
Stokbrood, sla en een stukje vlees is al heel makkelijk. Koud vlees of een kant en klare quiche zoals je in Frankrijk of Italie overal kunt kopen zijn nog makkelijker. Twee warme onderdelen gaat vaak ook nog erg goed, omdat veel ingredienten (zoals pasta of groenten) prima doorgaren in heet water terwijl je ondertussen iets anders bakt of warm maakt.
Wim
Als aanvulling op het brandertje hebben wij deze zomer een paar keer een wegwerp-bbq gebruikt. Is uitstekend bevallen! Zeker wanneer je toevallig ergens een viskraam tegenkomt. Forelletje van de bbq, wat salade erbij en een stukje stokbrood....

Pasta, couscous of rijst zijn inderdaad makkelijk maar met een beetje creativiteit is er veel mogelijk.
Zou er geen een kookboekje uitgegeven zijn voor fietsers/wandelaars met voedzame eenpansmaaltijden?

Afgelopen winter heb ik voor het eerst ervaren hoe gemakkelijk het is alles met 1 pitje klaar te maken. De pannenset die we destijds gekocht hebben heeft een strakke 'tas' waar je de pannen in opbergt, maar waar je ze ook in kan zetten als ze heet zijn. Goed stevig spul wat extra warm houdt.

Na een aantal weken fietsen wordt je steeds creatiever met koken.
Van pastamaaltijden (pasta eerst koken en dan wegzetten) en vervolgens de saus maken. Koken vinden we erg leuk en op vakantie helemaal. We kopen vaak verse groenten en snijden alles voor. Met olijfolie maken we alles klaar.

Maar je kunt ook gemakkelijk aardappelen, vlees en groenten maken.
Aardappelen eerst, daarna de groenten erbij koken (of in andere pan wokken) en als je een 3e pan hebt (bijv. een dekselpan) kun je die op de pan met groenten zetten (stapelkoken).

- Gebakken ei, met tomaat erdoor geruld en brood erbij is lekker.
- Broodjes hamburger (met veel salade).
- Rijst (eerst koken, dan wegzetten) met kip en daarna de wokgroenten toevoegen.
- Stevige uiensoep, tomatensoep of maaltijdsoep (kost wel wat brandstof).
- Goulash-potje (kleine stukjes vlees braden, daarna tomatenblokjes en overige groenten erbij).
- gemarineerde kippenpootjes etc etc. :)