Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eenpitsgerechten. - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Eenpitsgerechten.

Zo voor erbij nog even iets "pittigs" waar je helemaal geen pit voor nodig hebt.

Men neme een(rode) paprika, snij die klein. Wat tomaat(jes), snij ook die klein.
En maak het af met iingemaakte/geroosterde zout-zure paprika's die je dus ook klein snijdt.

Deze rode (maaltijd) salade smaakt prima bij (semi) verse Torteloni of ravioli (sommige moeten niet eens echt koken, soms is alleen heet water genoeg).
Vandaag weer eens een maaltijd buiten de kaders, dit keer geen "pasta" (en/of andere "granen").

Koop een zak (of doos) diepvries aardappelblokjes (zo'n diepvries-zak is dus ook handig om het bier oid koud te houden).
Koop ook een doosje eieren (soms krijg je eieren en weet je er geen raad mee ... bij deze dan.).
Bak de aardappelblokjes in ruim olijfolie snel bruin (naar smaak mag er wat fijngesneden ui en/of knoflook bij).
Breek een aantal eieren en klop ze (met eventueel een beetje water+melkpoeder), en gooi het ei-mengsel over de aardappelblokjes en maak de aardappel-omelet gaar. (De roerei-variant is een ... makkelijke variant, hij toont wat minder.)
Carnivoren gooien eventueel nog vóór het eimengsel wat klein gesneden harde worst bij de aardappelblokjes, is het vette harde worst dan mag die iets langer meebakken. Vind je het "kale" origineel te kaal heb/wil je geen worst dan kan je er aan het eind ook wat kaas bij nemen ... voor de voedzaamheid is het allemaal niet nodig.   Eet hierbij een groene(re) salade.

O ja, als je geen anti-aanbak pannetje hebt vrees ik dat de afwas wat tegenvalt.
Vandaag weer een heel andere buitengewone eenpitsmaaltijd.
Een beetje lastige want ... pindakaas en wat meel is geen alledaagse bagage.

Smoor een kleingesneden (grote) rode paprika, en zet de paprika apart.
Bak kleingesneden ui/uien in ruim olijfolie.
Voeg hieraan wat meel toe, laat even gaar worden en voeg water toe teneinde een roux te maken.
Strooi eventueel wat melkpoeder in een scheutje nog niet heet water bovenop de roux.
De roux mag op dit moment nogal massief lijken, de volgende ingrediënten maken alles weer wat soepeler.
Roer door de roux een paar lepels pindakaas, en gooi er een blikje mais en uiteindelijk de gesmoorde paprika's door. De basis is klaar, je kan de smaak wat verbeteren met ketoumbar = gemalen koriander-zaad en verder naar smaak sambal of harissa.

De pinda-mais-soep is goed als je hem met een vork kan eten (met een lepel mag het ook).

Een klein nadeel is de afwas, een voordeel is weer dat als de soep goed gelukt is er beslist iemand is die de pan uitlikt.
Ik zie op foto’s van fietsers in Verweggistan altijd potten pindakaas. Dus vermoed dat die pindakaas geen probleem is.
De bloem zou ik lastiger vinden.
Wel een lekker makkelijk recept verder. Ook voor thuis.
Anja
Nu maar weer eens een wat bewerkelijker meerpans- maar eventueel eenpits-maaltijd.
Allereerst: maak de rijst (eventueel een niet te vliezige zilvervliesrijst) klaar voor de "hooikist" (dus fleece-trui en slaapzak).
Bak (semi)kleingesneden uien en daarna in (gehalveerde) schijven gesneden [iaubergine[/i] in olijfolie.
Gooi de uien en aubergine bij elkaar en voeg er wat kleingesneden tomaat bijen laat verder garen, voeg ook wat Provence kruiden toe.
Snij (zon)gedroogde tomaat klein (heb je zulke tomaat in olie gooi wat olie bij de aubergines - droge (zon)gedroogde tomaat is natuurlijk lichter, en ook een handige smaakmaker voor een noodhap).
Meng de gedroogde tomaat door de aubergine-mix.
Snijd of verbrokkel wat zachte geitenkaas, het soort geitenkaas is niet "kritisch" als ie maar bijdraagt aan de smeuïgheid van het geheel.
Mix op je bord (of in je voederbak) rijst + geitenkaas + aubergine-mengsel en klaar is je armeluis pseudo-moussaka.

Carnivoren kunnen er ook nog grof verkruimeld gebakken mager gehakt oid aan toevoegen ... maar dat vraagt gauw een tweede pit
Carnivoren kunnen er ook nog grof verkruimeld gebakken mager gehakt oid aan toevoegen ... maar dat vraagt gauw een tweede pit
Gewoon beginnen met het rullen van het gehakt, en de ui toevoegen als het gehakt los komt maar nog niet helemaal rul is. Verder recept volgen.
Optie 2: spek- of hamblokjes toevoegen, spek met de ui meebakken, ham kan je later toevoegen.
Optie 3: gedroogde plaatselijke worst in plakjes/blokjes. Is vaak ook lekker pittig (let wel op, kan ook zout zijn)
Polling schreef:
do 20 feb, 2020 12:12
Carnivoren kunnen er ook nog grof verkruimeld gebakken mager gehakt oid aan toevoegen ... maar dat vraagt gauw een tweede pit
Gewoon beginnen met het rullen van het gehakt, en de ui toevoegen als het gehakt los komt maar nog niet helemaal rul is. Verder recept volgen.
Optie 2: spek- of hamblokjes toevoegen, spek met de ui meebakken, ham kan je later toevoegen.
Optie 3: gedroogde plaatselijke worst in plakjes/blokjes. Is vaak ook lekker pittig (let wel op, kan ook zout zijn)
't Kan allemaal, maar 1º ik let op mijn eigen smaak en ik vind spekblokjes nooit een aanwinst, 2º ik vind ham of worst niet passen bij Aubergine, en 3º ik ben een flexitariër en kan het vlees hier wel missen (gehakt is sowieso een wat gevoeliger vlees-product, een enkele maal is diepvries gehakt oid te koop, maar indien niet dan wil ik gehakt graag goed doorbakken hebben).
De gedroogde (zon)tomaten geven al heel veel "vlees-smaak" aan het gerecht, en de kaas voegt eiwitten toe.

Maar goed: alles kan, sommige combinaties hebben mijn voorkeur en die combinaties schrijf ik hier dan uit.
O ja, ik kan best leven van dagelijks een "noodhap" maar ik eet ook graag wat lekkerder en gevarieerd daarom dus allerlei mogelijkheden waarbij je heel gevarieerde gerechten toch met slechts één pit kan maken.

PS   Wil je toch gehakt, gebruik dan ook ketoumbar (=gemalen koriander-zaad). kruid daarmee het gehakt tijdens het bakken, dat verbeterd de smaak.
Ik lees al een tijdje mee en al erg veel geleerd hier maar nu dus een eerste postje. Waarom wordt pasta steeds afzonderlijk gekookt en weggestoken in een slaapzak? Je kan deze prima toevoegen aan het gemaakte mits genoeg vocht toegevoegd is (en uiteraard de pot groot genoeg is).
Peul schreef:
do 20 feb, 2020 13:33
Ik lees al een tijdje mee en al erg veel geleerd hier maar nu dus een eerste postje. Waarom wordt pasta steeds afzonderlijk gekookt en weggestoken in een slaapzak? Je kan deze prima toevoegen aan het gemaakte mits genoeg vocht toegevoegd is (en uiteraard de pot groot genoeg is).
Ik kook vaak eerst pasta, nog niet de volledige kooktijd, giet dan wat af, maar niet alles, voeg dan courgette/tomaat toe, daarna saus en tot slot, een blikje tonijn of wat wordt (salami, chorizo).
JanH schreef:
do 20 feb, 2020 15:46
Peul schreef:
do 20 feb, 2020 13:33
Ik lees al een tijdje mee en al erg veel geleerd hier maar nu dus een eerste postje. Waarom wordt pasta steeds afzonderlijk gekookt en weggestoken in een slaapzak? Je kan deze prima toevoegen aan het gemaakte mits genoeg vocht toegevoegd is (en uiteraard de pot groot genoeg is).
Ik kook vaak eerst pasta, nog niet de volledige kooktijd, giet dan wat af, maar niet alles, voeg dan courgette/tomaat toe, daarna saus en tot slot, een blikje tonijn of wat wordt (salami, chorizo).
Tja, misschien komt het omdat ik een overdreven "fijnproever" ben, maar in geval van haast of gemakzucht of vermoeidheid is een gemengde bereiding natuurlijk ook mogelijk.
Eigenlijk vind ik dat je pasta's echt moet koken, en zelfs niet mag wegzetten om aan elkaar plakken te voorkomen (maar ik ben zelf ook niet fundamentalistisch consequent, dus komt het voor dat ik voor de gemengde bereiding kies - er waren zelfs al twee zulke recepten).

Overigens ben ik blij te horen dat de recepten met smaak worden gelezen, ik hoop dat ze ook met smaak worden gegeten.
Begrijpelijk. Eigenlijk voeg k het enkel samen als k alleen op pad ben. Voor vrouw en kind (en dus grotere hoeveelheid) hier ook de hooi-methode. Pasta in zo n klein potje gaat snel kleven, ook afzonderlijk, maar even terug opwarmen met wat olijfolie kan helpen.
Als liefhebber van een stevige kaassaus zal k bv ook geen béchamel gaan maken op onze trangia maar durf wel gewoon wat room op te warmen en geraspte kaas/ hesp toevoegen. iets waar je mij thuis niet zal op betrappen.
Ik denk even na over enkele éénpansgerechtjes.
Bridgestone SM schreef:
do 20 feb, 2020 13:02
Polling schreef:
do 20 feb, 2020 12:12
Carnivoren kunnen er ook nog grof verkruimeld gebakken mager gehakt oid aan toevoegen ... maar dat vraagt gauw een tweede pit
Gewoon beginnen met het rullen van het gehakt, en de ui toevoegen als het gehakt los komt maar nog niet helemaal rul is. Verder recept volgen.
Optie 2: spek- of hamblokjes toevoegen, spek met de ui meebakken, ham kan je later toevoegen.
Optie 3: gedroogde plaatselijke worst in plakjes/blokjes. Is vaak ook lekker pittig (let wel op, kan ook zout zijn)
't Kan allemaal, maar 1º ik let op mijn eigen smaak en ik vind spekblokjes nooit een aanwinst, 2º ik vind ham of worst niet passen bij Aubergine, en 3º ik ben een flexitariër en kan het vlees hier wel missen
8<
De gedroogde (zon)tomaten geven al heel veel "vlees-smaak" aan het gerecht, en de kaas voegt eiwitten toe.

Maar goed: alles kan, sommige combinaties hebben mijn voorkeur en die combinaties schrijf ik hier dan uit.
O ja, ik kan best leven van dagelijks een "noodhap" maar ik eet ook graag wat lekkerder en gevarieerd daarom dus allerlei mogelijkheden waarbij je heel gevarieerde gerechten toch met slechts één pit kan maken.

8<
HELEMAAL mee eens. Ik ben ook flextarier, en heb echt genoeg aan een vega-maaltijd, thuis doen we dat gemiddeld zo’n drie keer per week.
Maar jij begon over een carnivoren-variatie, die al snel twee pitten nodig zou hebben. Ik gaf daar 1-pits variaties voor aan.
Omdat de (semi)verse pasta's, en met name de gevulde pasta's zoals ravioli, torteloni, etc. meer en meer gemeengoed zijn in de supermarkt is dit ook iets om wat mee te doen. Zo kaal vind ik toch wel erg kaal, een een standaard saus maakt het wel erg standaard. Daarom een andere invalshoek.

Snijdt een grote (of twee kleinere) rode paprika's klein, smoor de paprika zachtjes in olijfolie, voeg er wat tomaat of tomaatjes als je die toch hebt aan toe, haal het van het vuur, en zet het water voor de pasta op.
In de tussentijd snijd je wat zoetzuur ingemaakte paprika klein en je geeft daarmee de lauwe paprika-salade smaak.
De pasta bereid je vlgs de voorschriften.
NB Sommige pasta's zijn klaar zodra je in daar net nog kokend water zijn geplonsd, anderen willen nog even op het vuur. En let op: gevulde pasta's kan je maar beter niet woest laten koken, je loopt het risico dat je de vulling afgiet en nog kalere pasta overhoudt.
De pasta geef je dan nog wat "diepgang" met wat kaas (naar keuze en beschikbaarheid), en eventueel wat knoflook of knoflook-pasta.

Een vlotte en eenvoudige maaltijd, heel geschikt als het eind van de dag te mooi weer is om vroeg te eten ... daarna moet het dan ineens toch weer haastig.   En ... als bonus: rode paprika zit barstensvol met vitamine C (paprika verslaat qua vitamines ruimschoots de obligate sinaasappel).

= = = = = = = = = = = =

En wil je het nog makkelijker, vervang dan de gesmoorde paprika door kleingesneden tomaten, en voeg daar wat meer ingemaakte zoet-zure paprika aan toe.   Tomaat zonder extra's valt mij wat rauw op de maag.
Hier een matig vlotte maaltijd, eens wat anders, niet geschikt voor obligaat carnivoren, maar ook niet voor wie geen enkel beest eet. Een beetje "verspillend" en het komt ook wat nauwer wat betreft de beperkte ontdooi-tijd.

Koop een zak "calamares a la romana" (= voorbewerkte inktvisringetjes beignets) uit de diepvries.
Kijk goed uit, sinds een tijdje moet je heel goed opletten, en de kleine lettertjes ontcijferen.
Je hebt echte inktvisringetjes en je hebt ze die zijn "gereconstrueerd" uit inktvis- en vis-pulp. Eenmaal in de pan of op je bord zie je het al: allemaal even grote ringetjes, of zeg maar ringen ... maar ja dan is het te laat.
Verder heb je een forse hoeveelheid olijfolie nodig ... dus het is wellicht handig als je net een te grote fles moest kopen omdat er geen kleinere waren (of omdat de grotere flessen zelfs goedkoper, en/of lichter want geen glas, waren).

Maak tegelijkertijd (of vooraf) een of andere frisse (rood) groene salade ... veel hoef je niet te doen, de ringetjes zijn al zout dus gewoon groenvoer (of zoals sommigen zeggen konijnenvoer) is al goed.
En maak desgewenst een sausje:
Met wat stevige yoghurt en wat (Franse) mayonaise (in de Franse zit vaak wat ruimer mosterd) maak je in geen tijd een geweldig sausje.
Wil je het luxe, koop dan ook nog een potje cornichons (= kleine augurkjes, meestal goed zuur in Frankrijk). Augurkjes zijn ook handig als je geen hele fles azijn wilt kopen !!

Het is even werk, de inktvisringetjes moeten heet en redelijk snel - dus met een redelijk felle brander 4 in de pan en 2 voor 2 nieuw toevoegen en eruit vissen. Is de olie niet heet genoeg dan wordt de inktvis elastiekig.

't Is weer eens iets heel anders, ik vind het lekker op z'n tijd.

De omstandigheden moeten er naar zijn (bij heet weer is het bakken pas laat in de avond prettig werk) .... je moet wat ruimer olie hebben en de diepvries ringetjes moeten niet te veel ontdooien ... het beignet-deeg sneuveld dan namelijk gemakkelijk (en ik houd de inktvis ook liever zo fris mogelijk).

O ja, in Spanje hebben ze de calamres-a-la-romana soms ook gewoon los, dan kan je je eigengekozen portiegrootte in een zakje scheppen.
Even een luie inslag op alle culinaire brouwsels: Sinds enkele jaren nemen wij slechts 1 pan mee, een Bo-camp koekenpan. Niet de lichtste, maar we kiezen dan ook bewust voor 1 pan. Aan het einde van de dag kopen we een zak diepvriesgroente en een blik peulvruchten oid. Op de bagagedrager alvast een beetje ontdooien werkt prima. Misschien niet de meest culinaire oplossing, maar met de verschillende diepvriesgroentemixen eet je wel gevarieerd en we hebben gelijk een afvalzak voor op de camping. Soms kiezen we ook voor een variant met pasta of rijst, helemaal makkelijk. Olie hebben we op deze manier ook niet nodig. Met restant kruidenzakjes van Hello Fresh van vrienden maken we prima curries en met tabasco redt je ieder gerecht :lol: Verder gaat pasta koken ook prima voor een pastasalade. Vaak gebruiken we dan verse pasta zoals tortellini voor een korte kooktijd.
En natuurlijk kijk je ook naar wat er veel in het land gegeten wordt. Zo eten we in Frankrijk vaak cassoulet. Beetje vers eraan toevoegen en voìla, een prima fietsvakantiemaaltijd.
Met stip op 1 bij mij staat spaghetti met kant en klare saus en ansjovis. Natuurlijk kan je de saus zelf klaar maken maar ik doe dat zelden. Wat een hoop mensen hier schijnbaar niet weten is dat je het plakken van pasta kan voorkomen door wat olijfolie of zonnebloemolie aan het kookwater toe te voegen en regelmatig te roeren. Verder heb ik een leuke voor een warme hap tussendoor; Men neme een paprika en snij hiervan dikke plakken. De plak gaat in de pan en in de paprika kieper je een geklutst ei, beetje peper en zout erop en even pruttelen. Je kan het geheel op een broodje schuiven, dat is wat ik meestal doe.
patrick_ijsselstein schreef:
do 09 jul, 2020 20:55
Wat een hoop mensen hier schijnbaar niet weten is dat je het plakken van pasta kan voorkomen door wat olijfolie of zonnebloemolie aan het kookwater toe te voegen en regelmatig te roeren.
Sorry, maar dit is niet waar.

https://www.google.com/search?q=pasta+olive+oil+sticky
Naast het fietsen ben ik ook enthousiast motorrijder. En op het motor forum kwam ik dit tegen, ook voor fietsreizigers bruikbaar lijkt me.

https://www.motor-forum.nl/threads/adve ... ng.452607/