Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vrouwen in een fietsbroekje - Forum Wereldfietser

vrouwen in een fietsbroekje

Hoi iedereen!

Ik vertrek volgende week zaterdag op fietsvakantie naar Zwitserland met 2 vrienden en een vriendin. Ikzelf en de jongens onder ons hebben al eens een grote fietsvakantie ondernomen maar mijn vriendin is nog totaal onervaren. gisteren stelde ze me een vraag die ik zelf niet kon beantwoorden: "Draag ik een slip onder mijn koersbroekje?" (met dat vochtverlies soms enzoo jeweetwel).

Achtergrondinformatie: Wij zullen wildkamperen en dus niet veel sanitair tegenkomen. Wij zullen ons vooral moeten behelpen met beekjes en biologisch afbreekbare zeep. Onze reis zal 17 dagen duren.

Alle hulp is welkom!

Groetjes jonathan
Als de zeem niet regelmatig gewassen kan worden is het wellicht verstandiger een katoenen slip onder de fietsbroek te dragen. Ik denk dat de meeste vrouwen dit doen. Wel is het een goed idee als je vriendin vantevoren test of ze dit comfortabel vindt.
Persoonlijk vind ik het niks, een slip onder de fietsbroek.
Katoen wordt nat en droogt slecht, daardoor krijg je eerder huidproblemen.
Verder heb je naden op plekken waar je ze niet wilt.
Ik neem een extra fietsbroek mee en nog een dun fietsonderbroekje met zeem.
Ik wissel elke dag van broek.
's Avonds bij aankomst op de camping was ik de gedragen broek gelijk, spoel hem goed uit en hang hem te drogen. Volgende ochtend is hij meestal redelijk droog.
Daarna eventueel verder drogen onder de snelbinder.
Het fietsonderbroekje kan ik eventueel onder mijn afritsbroek dragen. Ik gebruik het zelden, maar vind het een prettig idee om het bij me te hebben. Het weegt bijna niks.
Dankjewel voor de antwoorden!
Katoenen slip? Nee! Doet het effect van een - dure - fietsbroek grotendeels teniet.
Fietsonderbroek onder een 'normale' korte broek? Ja, in een poging er nog iets redelijkst van te maken. Eric vond een fietsbroek onder een spijkerbroek in ieder geval een ramp. Het schuift.
Fietsonderbroek onder een fietsbroek? Nee!

Maar wat wel werkt, nu 10 jaar lang, AnkEric, is een string onder een fietsbroek.
Dagelijks te wassen, snel droog. En in de moessontijden is er nog een tweede, droge beschikbaar.
Materiaal is - waarschijnlijk (niet meer leesbaar) - polyester/katoen. 0f katoen. Volgens Anke altijd een katoenen kruisje.
Slip onder fietsbroek wordt een doffe ellende. Zie de schuurplekken nu al zitten. Niet doen. Gewoon twee fietsbroeken meenemen en onderweg lekker uitspoelen en desnoods achter op je fiets laten drogen.
Ik doet het niet meer, ondergoed onder een fietsbroek. Niet zozeer vanwege het materiaal of schuren, maar vanwege de randjes die irriteren.
Geen onderbroek onder een fietsbroek.
Het schuurt en schuift... en je wilt geen geïrriteerde huid hebben, zeker niet als vrouw en al helemaal niet bij de "edele delen".

Neem een reservebroek mee, en wissel deze regelmatig om
ankeric schreef:Katoenen slip? Nee! Doet het effect van een - dure - fietsbroek grotendeels teniet.
Fietsonderbroek onder een 'normale' korte broek? Ja, in een poging er nog iets redelijkst van te maken. Eric vond een fietsbroek onder een spijkerbroek in ieder geval een ramp. Het schuift.
Fietsonderbroek onder een fietsbroek? Nee!

Maar wat wel werkt, nu 10 jaar lang, AnkEric, is een string onder een fietsbroek.
Dagelijks te wassen, snel droog. En in de moessontijden is er nog een tweede, droge beschikbaar.
Materiaal is - waarschijnlijk (niet meer leesbaar) - polyester/katoen. 0f katoen. Volgens Anke altijd een katoenen kruisje.
mijn vriendin wil de fietsvreugde met mij delen en had impulsief een fietsbroek gekocht. Hartstikke leuk tot ik zei dat ze er geen ondergoed in moest dragen. Nu lees ik dat jij een string draagt onder je fietsbroek. Is dat echt zonder zweren en nare plekken enzo? (uitgaande van wat jullie ervaren, aangezien iedereen het anders ervaart)
Ik ben weliswaar geen vrouw, maar heb wel mijn leven lang met vrouwen gefietst.
Als je erge last hebt van afscheiding draag dan een tampon. En draag sowieso geen maandverband of inglegkruisje tijdens je maandelijkse cyclus.

Je hebt overigens ook uitwasbare tampons. Die zijn handig als je in landen bent waar je geen maandverband of tampons kunt krijgen. (ik weet overigens niet waar je deze kunt krijgen)
aapje99 schreef:Nu lees ik dat jij een string draagt onder je fietsbroek. Is dat echt zonder zweren en nare plekken enzo? (uitgaande van wat jullie ervaren, aangezien iedereen het anders ervaart)
Echt waar :)
Wij hebben ook voldoende ervaring met "zonder"... ervaren geen enkel negatief verschil. De naadjes zitten daar waar je er geen last van hebt. Anke is extreem kritisch. Fietsbroeken worden regelmatig afgekeurd vanwege naadjes op de verkeerde plaatsen. Uiteraard zijn er wel verschillen in strings. Een goede is beter dan een slechte :wink:
Onderbroeken onder fietsbroeken gaan prima. De Hema verkoopt zeer geschikte seamless onderbroeken van prettig stretchspul, dat ook nog eens snel droogt.

Ouderwets katoen zou ik zelf niet gebruiken.
Toen ik nog fietste met fietsbroeken (tegenwoordig hoeft dat niet meer want ligfiets) droeg ik microvezel tanga's van Sloggi onder de fietsbroek. Dat geeft geen irritatie, want het is heel zacht materiaal. Koop ze niet te klein. Eventuele inlegkruisjes e.d. zou je natuurlijk ook gewoon op je zeem kunnen plakken. Je hebt van die hele ademende/soepele lichte inlegkruisjes tegenwoordig (Libresse - So Slim).
Het is zeker niet zo dat iedereen die een slip onder de fietsbroek draagt last krijgt van schuurplekken. Dit verschilt per persoon. Daarom zou ik het vantevoren testen.
TanteGerrit zegt "iets onder mijn fietsbroek, nee natuurlijk niet", klinkt als een no-go voor haar. Wij trekken op het moment rond in Sri Lanka (per fiets, met de kleine gerritjes) en dan is het nooit lastig om een laundry service te vinden, maar dat is niet wat TS gaat doen. Laundry werkt prima zolang je erbij vertelt dat ze echt niet hoeven te strijken, de volgende dag retour, of dezelfde als je bijbetaalt.
Dankjewel voor de vele respons! het is aangenaam om zoveel reacties te krijgen :) door tijdsgebrek kunnen we niet meer op voorhand uitproberen maar de string en de naadloze-stretchy-onderbroeken zullen alleszins in de bagage zitten!
Hartelijk bedank voor al de tips! Ik ben laat maar ik moest nog een conclusie schrijven: We hadden uit voorzorg 2 extra fietsbroekjes, 2 naadloze slips en een stapeltje strings mee (die nemen toch bijna niets van plaats in). De naadloze slips verdwenen al snel weer in de tassen. Nadat ze er lang in zat, begon het toch te schuren aan de zijkant van de billen. De strings echter bleken wel heel goed te werken. elke dag iets vers en het irriteerde nergens! De fietsbroekjes konden af en toe gewassen worden dus alles is goed en hygiënisch verlopen :p

groetjes!

jonathan
Eric Schuijt schreef:Ik ben weliswaar geen vrouw, maar heb wel mijn leven lang met vrouwen gefietst.
Als je erge last hebt van afscheiding draag dan een tampon. En draag sowieso geen maandverband of inglegkruisje tijdens je maandelijkse cyclus.

Je hebt overigens ook uitwasbare tampons. Die zijn handig als je in landen bent waar je geen maandverband of tampons kunt krijgen. (ik weet overigens niet waar je deze kunt krijgen)
Ik krijg spontaan jeuk van dit advies. Daarbeneden. Het is goed bedoeld maar ik weet niet hoe verstandig het is.

Een candida-infectie lijkt me zeer onaangenaam bij het fietsen en dat is wel een risico denk ik bij gebruik van tampons tegen afscheiding. Afscheiding is juist hetgeen dat beschermt tegen bacteriele infecties. Bij mijn weten is bij het gebruik van tampons buiten de menstruatie de kans op TSS groter en dat kan dodelijk zijn. Er staat vrij duidelijk in de bijsluiter van tampons dat je ze niet buiten de menstruatie mag gebruiken. (In ieder geval toen ik dat ding voor het laatst las.)

Er zijn trouwens diverse herbruikbare alternatieven voor tampons. I.v.m. infecties wil je wel iets dat echt goed schoon te krijgen is tijdens je reis. De menstruatiecup kwam ter sprake bij de damessessie en meerdere mensen waren tevreden. Diverse webwinkels verkopen het. Omdat de menstruatiecup van siliconen gemaakt is en zelf niets opneemt lijkt het me makkelijker schoon te houden dan bijvoorbeeld natuurspons dat ook weleens gebruikt wordt. Het steeltje van de cup is af te knippen (geheel of gedeeltelijk), mijn ervaring dat die namelijk niet ontworpen is voor fietsende vrouwen.

Meer gerelateerd aan de vraag: Een van de dames bij de wereldfietsbeurs vertelde dat ze van een leren zeem een soort inlegkruisjes had gemaakt die ze dan in haar fietsbroek deed. Ik ben vergeten te vragen waar ze de zeem vandaan had of hoe ze dat vastmaakte, het leek me behoorlijk handig. Iemand een idee?
Onderbroeken onder je fietsbroek?! Tampons in als je niet ongesteld bent?! NIET DOEN - dit gaat goed fout! Als je meerdere fietsbroeken meeneemt kan je er altijd een spoelen en overdag op je fiets laten drogen - gaat bij mij al jaren prima in allerlei soorten klimaten. En als je ongesteld bent dan is de mooncup een aanrader. Het is een soort siliconen vouwbaar bakje dat je inbrengt. Je kan deze ook langer veilig inhouden dan een tampon. En je hoeft nooit meer op zoek naar tampons in verwegistan. Ik heb hem aangeschaft voor onze lange reis en wil niet meer zonder. Je kan ze bij diverse nederlandse webwinkels krijgen.

Fiets ze! Diewertje
Eric Schuijt schreef:Ik ben weliswaar geen vrouw, maar heb wel mijn leven lang met vrouwen gefietst.
Als je erge last hebt van afscheiding draag dan een tampon. En draag sowieso geen maandverband of inglegkruisje tijdens je maandelijkse cyclus.

Je hebt overigens ook uitwasbare tampons. Die zijn handig als je in landen bent waar je geen maandverband of tampons kunt krijgen. (ik weet overigens niet waar je deze kunt krijgen)


Hè gatver :shock:
Zijn er ook mensen die net als ik überhaupt geen fietsbroek gebruiken? Ook zonder alle onsmakelijkheden hierboven lijkt het mij als man vrij smerig...