Additionally, paste this code immediately after the opening tag: meniscus scheurtje en fietsen in Noorwegen - Forum Wereldfietser

meniscus scheurtje en fietsen in Noorwegen

Na een half jaar pijn klachten in mijn rechter knie weet ik sinds een week dat ik een scheurtje heb in een meniscus. Deze klachten zijn ontstaan nadat ik was begonnen met een hardlooptraining vorig najaar. Hiervoor had ik nooit klachten van mijn knie.
Het beleid is voorlopig conservatief, nl fysiotherapie en oefeningen.
Met fietsen heb ik over het algemeen weinig last, alleen als ik mijn knie wat meer belast heb (bijv 2 dagen veel lopen) dan voel ik hem wel tijdens het fietsen.

Vanaf half juni gaan we 3 weken in Zuid-Noorwegen fietsen, en ik ga me toch wel afvragen of dat wel door kan gaan.
Wie heeft dit ook gehad? en wat zijn je ervaringen hiermee?

groeten, Corine
Het is er vaak stevig klimmen. Of je dat aan zult kunnen is iets waar alleen je arts en fysiotherapeut iets over kunnen zeggen.
Wim
Ik heb mijn 2 knien een menicus scheurtje. Ik kan prima fietsen wordt ook door mijn sportarts aangemoedigd.

Ik fiets gewoon in een lichte versnelling.

Mario
Hoi,

Ik heb een aantal keren een scheurtje in mijn meniscus gehad. Een simpele kijkoperatie, waarbij ze de meniscus weer ´mooi en glad´ maken, lijkt mij het meest handige om te doen. Wanneer je geen andere problemen met je knie hebt, is de kans groot dat je heel snel weer op de been bent en gemakkelijk weer kunt fietsen.

Groeten,
Harmien
Hoi Corinne,

Wanneer je onder behandeling bent bij een (sport)fysiotherapeut kun je het beste hem/haar om advies vragen. Deze heeft beter zicht op je huidige belastbaarheid en kan zo beter een prognose geven wat betreft je fietsvakantie. Een herstel is heel individueel en is van meerdere factoren afhankelijk. Heb je alleen een meniscusruptuur, evt kraakbeenschade / lichte artrose. Is je knie gezwollen, en voelt hij vaker opgezet na belasting. Zak je soms door die knie en heb je slotklachten? Bij alleen een meniscusruptuur zonder ander onderliggende klachten/pathologie is meestal conservatief beleid het meest effectief. Meestal zie je na 4-8 weken (meestal 6 weken, 2x per week) of het conservatieve beleid effect heeft (dit vanwege het trainingseffect en weefselherstel). Wanneer de klachten persisteren tot in de 4e week van de revalidatie zou ik je aanraden om evt., in overleg met je Ft, een consult te overwegen bij een orthopeed. Een gemiddeld herstel na een kijkoperatie is ook weer afhankelijk van evt. nevenletstel (artrose, kraakbeenschade, etc) en ligt ongeveer op 4-6 weken. Hierna ligt nadruk van je herstel op sporthervatting.

Voorkeur behandeling, ook voor een orthopeed, is altijd conservatief, dus Ft - wanneer dit geen effect FT evt een scopie. Ik zou sowieso nu blijven fietsen en je belastbaarheid op peil houden. Juni op fietsvakantie is haalbaar in beide scenarios. Ik zou alleen in een niet te zwaar verzet fietsen, zadelhoogte op correct hoogte, enkele weken voor vertrek een trainingsrondje in zuid-limburg. Ik heb zelf ook een klein scheurtje in mijn buitenmeniscus maar kan jaren zonder pijn op vakantie en/of racefiets.

Succes met je herstel :)
Patrick (fysio- en manueeltherapeut)
Heb ook knieklachten gehad. Te veel belast. Ik leerde eigenlijk dat ik per dag niet te veel moet plannen. Ook geef ik er de voorkeur nu aan om te gaan lopen als het echt te zwaar wordt, dus bij lange klimmen boven de 10 procent. Dan ontlast ik mijn knie. Ja met bergop lopen, belast je meer je kuiten, maar daar heb ik geen last van. Vooral: plan niet te veel en luister naar je lichaam.
Eigenlijk ben jij de enige die antwoord kan geven. Zoals Rutger zegt: luister naar je lichaam. Misschien beter gezegd: Leer je lichaam kennen. Je hebt een probleem (dat scheurtje), maar de gevolgen (wat kan je wel/niet? wat doet pijn? wat niet? Hoe kan je ontlasten? wat belast juist?, etc. Is een klein verzet fijner? Of is veel ronddraaien juist prettiger?) is erg individueel. Ik zou gewoon een weekendje Zuid-Limburg doen, en van alles uitproberen, er flink tegenaan gaan en als je dit overleeft vol vertrouwen naar Noorwegen gaan
Bedankt voor jullie reacties.
Inmiddels weer naar de fysiotherapeut geweest en zij verwacht ook dat ik gewoon moet kunnen fietsen in Noorwegen in juni/juli. Ik zal trouw mijn knie-versterkende oefeningen doen :)
Ik zag het even somber in omdat ik al 3 maanden niet zonder pijnklachten ben. Gelukkig gaat het steeds een stukje beter. Eind april hopen we een weekend te kunnen fietsen, en dan inderdaad richting Limburg.

groet, Corine
Bijna een jaar later en even een update.... 3 weken fietsen in Noorwegen ging probleemloos, het ging steeds beter met m'n knie. Geen pijn klachten tijdens deze vakantie. Zodra ik thuis was en weer meer ging lopen, oa op mijn werk en wandelen met de hond, weer pijn klachten.
Begin oktober is een groot deel van de binnenste meniscus verwijderd, ik ben nog niet helemaal klachtenvrij, maar dat komt vast wel. Helaas kreeg ik een maand na de ingreep een trombose in mijn arm. Zoiets kan na een een operatie, maar in mijn geval best vreemd, ik was nl direct mobiel na de knie-operatie, (de krukken niet nodig gehad, een wandeling na 4 dagen, en binnen een week weer op de fiets).
Maar goed, het is wat het is, en nu is het voornamelijk afwachten of ik last blijf houden van mijn arm en hoe het zal gaan tijdens meerdaagse fietstochten. We gaan het zien, te beginnen met een 4-daagse tocht tijdens het paasweekend... (met therapeutische steunkous.... :( ).
Mocht het te belastend zijn door de druk op je arm: een ligfiets belast je armen (vrijwel) niet, dus kan een idee zijn voor de toekomst.
Mijn orthopeed zei: je kan alles doen. Opereren doen we alleen als je knie dik wordt, of op slot schiet. IK heb mijn zadel goed afgesteld zodat ik tijdens het fietsen mijn been voor 98% kan strekken, alleen als ik in een zwaar verzet fietst krijg ik pijn.

Mario
Wat hielden je klachten in je knie precies in? Ik heb de laatste tijd namelijk een lichte irritatie in mijn knie bij belasting. Ik rij altijd vrij zwaar. Momenteel niet veel op de atb of iets dergelijks maar wel huis-studie km met een flinke snelheid.
Ik heb dan wat zeurend gevoel in mijn rechter knie aan delinker onderkant van de knieschijf. Vind het echter nog niet erg genoeg qua last om naar de dokter te gaan....
Ik heb een gescheurde meniscus gehad. Maar mijn huisarts zei destijds dat als het uitgehouden is qua pijn dat ik er niks aan moest laten doen. Het wordt alleen maar erger daardoor. Hij raadde me Arrnica massage olie aan. Arnica helpt tegen zwellingen en voedt de spieren. En hoewel de meniscus natuurlijk kraakbeen is gaf het wonderwel verlichting en uiteindelijk heb ik er geen last meer van. Sindsdien heb ik altijd een flesje Arnica olie bij me als ik fiets, ik vind het werkelijk motorolie voor mijn spieren

Zorg voor het juiste verzet op je fiets, zodat je niet te zwaar trapt, en de knie niet te zwaar belast wordt. En luister goed naar de signalen die worden afgegeven, neem genoeg pauze onderweg of plan genoeg rustdagen in zodat het nooit overbelast kan raken. 3 weken Noorwegen is mooi, maar is het niet waard om er een knie voor in puin te draaien waar je de rest van je leven last van blijft houden, met het risico dat je nooit meer lange afstanden kan fietsen.
Lennart-Tampico schreef:Ik heb de laatste tijd namelijk een lichte irritatie in mijn knie bij belasting. Ik rij altijd vrij zwaar. [...] Vind het echter nog niet erg genoeg qua last om naar de dokter te gaan....
Met een beetje 'geluk' wordt het vanzelf erg genoeg om een deskundige te raadplegen als je gewoon te zwaar door blijft rijden, Lennart... :wink: Serieus, wat iemand anders voor klachten heeft, is voor jou niet zo relevant. Pijn op (bijna) dezelfde plek kan bij de ene persoon een heel andere blessure zijn dan bij de ander. Omgekeerd heb ik vijf keer dezelfde knieblessure (niet van het fietsen hoor - hardlopen) gehad, waarbij het drie keer heel verschillend voelde. Ik vind het erg lovenswaardig als mensen niet bij elk wissewasje naar een arts rennen, maar ik zou het ook rot voor je vinden als je beetje bij beetje je knie aan gort draait. Hoe langer je een aanstaande blessure laat sudderen, hoe moeilijker je er in het algemeen ook weer vanaf komt.

Misschien is het een idee toch eens wat lichtere verzetten te draaien en kritisch naar je zadelstand te kijken. Gaat het daarmee over, mooi! Gaat het niet over, toch maar een deskundige naar laten kijken? (En dan komt het nogal eens voor dat de huisarts twee mogelijkheden heeft: of die weet niet wat het is, en zegt dat je er maar eens een fysiotherapeut naar moet laten kijken, of de huisarts weet het wel, en geeft je een verwijzing voor de fysiotherapeut... Fijn dus dat je tegenwoordig ook zonder verwijzing rechtstreeks naar een fysio kunt. :wink: )

Beterschap gewenst!

Carl
Of je gaat naar een sportarts, schijnen het eea te weten van sportgerelateerde blessures.
Matthie9000 schreef:Of je gaat naar een sportarts, schijnen het eea te weten van sportgerelateerde blessures.
Vaak wel ja. :wink: Ik wilde het een beetje laagdrempelig houden voor Lennart, maar misschien moet ik niet voor een ander denken.

Groeten,

Carl
Thanks. Ik heb altijd zo'n "wat denk je er zelf van" huisarts dus kun je het beste
zelf al een dreun info geven wat je verwacht wat het is anders is het enige wat hij zegt: gewoon rust houden :D Vandaar even deze vraag (snap dat hij wat algemeen is enz)
Gelijk een andere huisarts nemen. Iedere sportarts kan je vertellen dat rust nemen niet echt het beste is wat je kunt doen. Echter als je overbelast is het ook niet goed. Enige beweging (met mate(n)) is vrijwel altijd aan te bevelen.
Bij knieoverbelasting draait behandeling vaak uit op spierversterkende oefeningen (quadriceps) onder begeleiding van fysio en 'relatieve rust': wel bewegen maar niet provoceren van pijn; in de tussentijd zou ik zelf gaan spelen met de afstelling van je fiets (mn zadel hoger; trappen met hakken wat naar beneden gericht). Om echt duidelijkheid te krijgen is een bezoek aan een sportarts aan te raden.
Lennart-Tampico schreef:Wat hielden je klachten in je knie precies in? Ik heb de laatste tijd namelijk een lichte irritatie in mijn knie bij belasting. Ik rij altijd vrij zwaar. Momenteel niet veel op de atb of iets dergelijks maar wel huis-studie km met een flinke snelheid.
Ik heb dan wat zeurend gevoel in mijn rechter knie aan delinker onderkant van de knieschijf. Vind het echter nog niet erg genoeg qua last om naar de dokter te gaan....
Persoonlijk denk ik dat je zelf vaak zelf in staat bent dit soort problemen op te lossen. Een bezoekje aan een arts kan natuurlijk nooit kwaad maar zolang het niet al te ernstig is kan je ook zelf gaan "prutsen". Ook krijg je dan evt. iets meer handigheid / inzicht om lichamelijke klachten zelf op te lossen.

Ik spreek inmiddels uit ervaring, ik rijd op een ligfiets en ook dit jaar (2e jaar) wordt ik geplaagd door kniepijntjes. Het lijkt er weer op dat ik het onder controle heb. (vorig jaar zelfde verhaal, na opstartproblemen kon ik zoveel fietsen als ik wou)

Wat je zou kunnen proberen:

* spelen met de afstelling van je fiets (zalen beetje omhoog / omlaag / naar voren / naar achteren)
* spelen met positie van je voet op het pedaal
* warm kleden, wellicht is de knie gevoeliger voor problemen bij lagere temperaturen
* hoge trapfrequentie wordt ook vaak aangeraden, vooral bij ligfietsen. Misschien werkt dit ook voor bukfietsen? Ik zit volgens mij op een trapfrequentie van 110 a 120 omwentelingen per minuut
* een logboek van iedere tocht bijhouden met gereden afstand, weersomstandigheden, bevindingen en instellingen van je fiets
* optrekken kost ook vrij veel kracht, dus bij stoppen alvast in lage versnelling schakelen en heel langzaam wegrijden
* ten minste om de dag rust nemen en afhankelijk van de ontwikkelingen meer / minder rust inbouwen
* op laag tempo fietsen (dan kom je er ook wel)