Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zadel: waterpas of kantelen, naar voren of naar achteren? - Forum Wereldfietser

zadel: waterpas of kantelen, naar voren of naar achteren?

Ik ben een oude man (50)
Nooit problemen gehad met mijn zadel,
tot dit jaar.
Telkens zadelpijn. Gewoon proefondervindelijk van alles geprobeerd:
--mijn brooks-zadel vervangen door een terry-innovator (zou moeten passen bij mijn 'sportieve zit').
--dit hielp niet.....mijn Terry-liberator waterpas gezet, naar voren gekanteld, en naar achteren gekanteld............echt lekker werd het niet.

Dus, vanuit de gedachte dat niets zo praktisch is als een goede theorie, de volgende vragen:
--moet een zadel waterpas staan?
--Als een zadel naar voren gekanteld is, levert dat meer druk op op je zitbotjes, of juist op je 'edele delen'?
--Hoe zit dat met een zadel naar achteren gekanteld?
--Als je je zadel 'verplaatst' richting stuurpen, krijg je dan meer druk op je zitbotjes of juist meer op 'je dele delen'

ben benieuwd
Mijn ideeën hierover zijn als volgt:
-Een zadel moet horizontaal.
-Er is maar één juiste afstand zadel-stuur.
-Een zadelprobleem kan gemakkelijk verward worden met een fietsbroekprobleem.
-Vijftig is niet oud, althans voor een fietser. Je kunt fietsen van je vijfde tot je 95ste jaar, zodat je pas op de helft bent...
mijn zadel staat vrij horizontaal. Verder is het lijkt mij persoonlijk of je de neus iets omlaag of omhoog wilt zetten.

Waarom bevalt je Brooks zadel niet? Ik neem aan dat het leer niet de framestangetjes raakt?

Verder vind ik persoonlijk een sportieve zit er wel mooi voor een ander uitzien, maar zelf vind ik het vrij oncomfortabel voor zowel mijn achterwerk, polsen als rug. Misschien moet je eens proberen wat rechter op te zitten? Dan maar wat meer luchtweerstand voor meer comfort :D
Theo B schreef:Ik ben een oude man (50)
Begrijp wel dat veel leden van de Wereldfietser inclusief ondergetekende zich nu ernstig zorgen maken :shock:
Theo B schreef:Nooit problemen gehad met mijn zadel, tot dit jaar.
Telkens zadelpijn. Gewoon proefondervindelijk van alles geprobeerd:
--moet een zadel waterpas staan?
--Als een zadel naar voren gekanteld is, levert dat meer druk op op je zitbotjes, of juist op je 'edele delen'?
--Hoe zit dat met een zadel naar achteren gekanteld?
--Als je je zadel 'verplaatst' richting stuurpen, krijg je dan meer druk op je zitbotjes of juist meer op 'je dele delen'
ben benieuwd
NIKS MOET.
Het is wel een goed gemiddelde om met een standaardafstelling te beginnen. Maar wat ik van jou begrijp is dat je geen beginneling bent, dus het ligt m.i. voor de hand om te zoeken naar de oorzaak van de plotselinge zadelpijn.
De suggestie van Jeroen dat je Brooks eens aangespannen moest worden kwam ook meteen bij mij op.
Het kantelen en schuiven van een tot dan goed afgesteld zadel tegen zadelpijn is riskant; te vergelijken met het gaan zitten op eén bil als je een puist hebt op de andere: de bil wordt ontlast maar aardige kans dat je last van je rug krijgt.
Ik zou dus op zoek gaan naar de oorzaak.
Succes
Leon
Theo B schreef:Ik ben een oude man (50)
Theo, het lijkt of je door de perikelen met je zadel, je daardoor ouder ben gaan voelen. :cry: Je bent nl zo oud als je voelt.

In ieder geval na mijn ervaringen met een Brooks zadel en later met een Tempur zadeldek erop, was ik (achteraf) een van de gelukkigen die dit jaar gebruik kon maken van de aanbieding van Selle Royal om het uit te proberen. Inmiddels heb ik >2000 km met soms dagen van meer dan 80-100 km opzitten zonder noemenswaardige problemen.
Ik wil geen reklame maken, maar dit is slechts de ervaring die ik heb opgedaan.

Wim (niet te verwarren met Wim uit het Noorden)
Ik had hetzelfde al op 32 jarige leeftijd; 20 jaar lang veel en zonder problemen gefietst zonder problemen en dan opeens op elke zadel (ook op mijn tot dan perfect zittende brooks) verschrikkelijke fietsplezierverpestende zadelpijn na al 10km fietsen. Bij mij was de miraculeuze oplossing de zadels van SQ Lab, zowel op mijn vakantiefiets, de mountainbike en de racefiets..
Ik heb geen idee wat je precies bedoelt met zadelpijn, maar mocht het iets neurologisch zijn (doof gevoel, tintelingen), dan zou het volgende zadel wel eens uitkomst kunnen bieden. Een vriend van mij rijdt inmiddels vrij van klachten door dit zadel. Erg aantrekkelijk is het echter niet om een mooi Brooks zadel te vervangen voor een dergelijk monster...

http://www.ismzadel.nl/?gclid=CLmY3ouiy ... 3godiyKM0w
Ik las adviezen van eem horizontaal zadel, dat hielp mij super. Na een tijd op de Brooks zat ik minder lekker. Opgelost door opnieuw te spannen. Een net gespannen zadel zit heerlijk.
Geen Wereldfietser maar ik zit regelmatig op de fiets.
Probeer ik weer eens een nieuw zadel en dat zijn er inmiddels nogal wat en ik ben nog steeds zoekend naar meer comfort.
De laatste jaren zijn het uitsluitend zadels met een gleuf ook voor de racefiets. Het dooie gevoel, bij mij werkt die gleuf. :wink:
Met een nieuw zadel begin ik altijd waterpas. Ga ik de stand van het zadel veranderen zet ik de fiets op een vast plek. Met de bel van de waterpas ga ik de helling van het zadel optimaliseren. De hoogte van het zadel staat ook genoteerd.
De laatste aankoop is een zadel, voor de Jut en Jul fiets, waar men hier enthousiast over was en dat beviel mij ook erg goed. Mijn vrouw wilde dat zadel ook wel even proberen, volgens de info van de fabrikant is dit type geschikt voor heren en dames, helaas ik krijg hem niet meer terug.
Van die fabriek bestaat een type dat voor iemand die iets voorover op de fiets zit beter geschikt zou zijn. Dit komt eraan ben benieuwd.
Zadels niet op bezuinigen en de ontwikkeling in de gaten houden.
En welk zadel was dit dan. Die je niet meer terug kreeg van je vrouw?
Persoonlijk zou ik niemand adviseren om een zadel met de voorkant omhoog te kantelen. Dit door het simpele feit dat de bekken dan naar achteren wordt gekanteld.Dit heeft als gevolg dat de ruggewervel gedwongen wordt om een 'extra' bocht te maken (S-curve). Dit is niet bevorderlijk voor je rug, spieren en de doorbloeding.
Veelal is een horizontaal geplaatst zadel een uitstekend positie. Voordeel is ook dat je ook beter blijft zitten op het zadel en minder glijdt. De hoogte van de zadel is uiteraard ook belangrijk en naarmate men ouder wordt, kan men de spieren minder ver strekken. Dit heeft tot gevolg dat het zadel iets lager dient te worden gezet. Uiteraard hebben we het dan niet direct met centimeters naar beneden maar een halve centimeter kan al een groot verschil uitmaken. 'Te laag' zitten is ook niet erg ok en gaat ten kosten van de kracht die je kunt zetten op de pedalen.
Kenben, laat menig Brooks rijder nu juist zijn zadel een tikje naar achteren kantelen om te vermijden dat ze naar voor glijden... Lijkt mij nogal kort door de bocht te stellen dat een zadel naar achter kantelen direct problemen geeft met de rug...
Ik begin ook met het zadel horizontaal en stel het dan bij tot het goed zit. Je voelt zelf wel in welke richting je het zadel best bijstelt. Neem dus gewoon het nodige sleuteltje mee, ga lekker lang rijden en stel onderweg bij naar hartenlust.
Lasse schreef:Kenben, laat menig Brooks rijder nu juist zijn zadel een tikje naar achteren kantelen om te vermijden dat ze naar voor glijden... Lijkt mij nogal kort door de bocht te stellen dat een zadel naar achter kantelen direct problemen geeft met de rug...
Ik begin ook met het zadel horizontaal en stel het dan bij tot het goed zit. Je voelt zelf wel in welke richting je het zadel best bijstelt. Neem dus gewoon het nodige sleuteltje mee, ga lekker lang rijden en stel onderweg bij naar hartenlust.
Klopt. Een zadel met een vrij hangend leren dek heeft namelijk een typische zadelvorm. Daadoor varieert de effectieve hoek in langsrichting met de plek waarop de berijder er op zit. Fietsers die op hun fiets de neiging hebben naar achteren te verzitten, waarom dan ook, hebben daardoor ook de neiging om het zadel als geheel naar achteren te kantelen juist met als doel om met hun zitbotjes op een horizontale plaats te steunen zodat ze niet ongewenst glijden. Met die neiging is niets mis, maar als de ideale positie uitkomt op een stand die wel erg fors afwijkt van de horizontaal kun je m.i. wel op zoek gaan naar de oorzaak daarvan.
Vaak is het aanspannen van een verwaarloosd zadel actiepunt één.
Leon
haha zo zie je maar weer dat men vaak vanuit zijn eigen perspectief (subjectief) antwoord.. rijd met standaard zadel, geen brooks oid (los zadeldek). Dan zijn mijn opmerkingen wellicht beter op zijn plaats.

@lasse, ik stel niet dat het per definitie tot (directe) klachten leid...

@leon kortom wanneer het zadeldek wordt aangespannen zal de zitpositie in de buurt komen van horizontale positie.. Kantelen is dus het gevolg van een onjuiste ( te slap) spanning van het dek? Klopt mijn redenatie?
kenben schreef:@leon kortom wanneer het zadeldek wordt aangespannen zal de zitpositie in de buurt komen van horizontale positie.. Kantelen is dus het gevolg van een onjuiste ( te slap) spanning van het dek? Klopt mijn redenatie?
Kantelen KAN een gevolg zijn hiervan, maar het is niet noodzakelijkerwijs zo.
Leon
Lasse schreef: Neem dus gewoon het nodige sleuteltje mee, ga lekker lang rijden en stel onderweg bij naar hartenlust.
Ik kan me niet voorstellen dat je onderweg de stand van je zadel kan optimaliseren. Het gaat, althans dat stel ik me voor, om een paar mm. Nu zijn er zadelpennen met stysteem wat traploos te stellen is. Daar zou dat geen probleem zijn. De meeste hebben een geribbelde schalen een klein tikje tegen het je zadel je kan helemaal opnieuw beginnen. :wink:
conclusie: er is geen eenduidig antwoord op de vraag hoe het zitprobleem op te lossen. Of in ieder geval tot nu toe..
Zowel soort zadel, voorkeur positie als lichaamsbouw spelen mee.

Waarschijnlijk zijn er nog meer meningen en suggesties waarmee Theo aan de slag kan en hopelijk worden zijn klachten met een van de aangedragen suggesties opgelost.

Wens hem succes en sterkte toe. hopelijk dat hij snel weer pijnloos kan fietsen.
Dank allen,
mij leek niets zo praktisch als een goeie theorie,
de tijd leerde:
elke praktijk heeft zijn eigen waarheid.......
en alles bij elkaar: het al dan niet comfortabel zitten op een zadel is slechts een luxe-probleem.........ik fiets voort
Beste Theo,
Het kan toch iets te maken hebben met je leeftijd hahaha.
Ik ben zelf 46 en heb op dit moment namelijk ook een "worsteling" met een Brooks zadel. Ik hoop dit echter op te lossen door 'm goed in te rijden.
Na het standaardzadel van Cannondale (reed ik mijn huid op stuk) en een Selle Royaal zadel waarop de pijn (links) begon, ben ik overgestapt op de volop geprezen Brooks B17 Standard. De pijn bleef echter (werd zelfs nog erger). De pijn ontstond steeds links. Mijn podotherapeut verklaarde dat door aan te geven dat mijn linkerbekkenhelft een beetje gekanteld staat t.o.v. rechts. Dit is volgens hem toch echt een kwaal die vaak ontstaat op wat latere leeftijd. Kortom : Als je bekkenhelften niet lekker los zijn t.o.v. elkaar kan je zadels kopen tot je een ons weegt, maar dan helpt dat niet. Ik heb dus toch mijn hoop op het soepele nog goed in te rijden leer van de Brooks gevestigd. NB : Voel me nog niet oud, maar krijg wel steeds meer kwaaltjes hahaha. Groet, Aad
AadMec schreef:De pijn ontstond steeds links. Mijn podotherapeut verklaarde dat door aan te geven dat mijn linkerbekkenhelft een beetje gekanteld staat t.o.v. rechts. Dit is volgens hem toch echt een kwaal die vaak ontstaat op wat latere leeftijd.
Als mens ben je niet alleen links- of rechtshandig, maar ook -benig. dingen als opstapjes neig je daarom vaak met hetzelfde been te nemen en ook met staan heb je vaak een voorkeursbeen. (Dan nog niet gesproken over de vele sporten waarbij links- of rechtbenigheid wordt uitgebuit (bijv. voet- en handbal)). Het is dus niet zo gek dat je langzaam maar zeker steeds asymmetrischer wordt.