Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsvakantie moeten afbreken wegens kniepijn - Forum Wereldfietser

fietsvakantie moeten afbreken wegens kniepijn

hallo,

ik was eens benieuwd of er nog mensen zijn die het ongeluk hadden om hun geplande fietsreis na enkele dagen te moeten onderbreken wegens één of ander kwetsuur?
wij hebben dit jaar tijdens onze Barcelona reis zulke pech ervaren :(

ps: de belgische Ardennen waren de boosdoener :twisted:
Had ik het maar afgebroken, ik was maar 3 weken van het eindstreep in New York, dus toch doorgezet met de nodige pijnstillers. Het herstel was bijna 2 jaar.

Volgende keer beter, rustiger, etc, etc..........
Niet moet afbreken, wel moeten onderbreken. Zie mijn ervaring in dit topic

Als het een oppervlakkige ontsteking is, bijvoorbeeld slijmbeursontsteking vooraan de knie, en nog niet zo lang bezig (dus zeker nog geen vochtophoping elders in de knie en geen kraakbeenschade), valt het herstel wel mee. Waarschijnlijk heb ik dat geluk toen wel gehad. En natuurlijk ook tijdig ontstekingsremmer genomen.

Het verdwijnt niet altijd even makkelijk. Onlangs in april nog 6 weken lang zitten sukkelen met een ontsteking, omdat ik blijkbaar toch te snel weer te veel aan het fietsen was, ondanks de ontstekingsremmers.
Balen!!

Was het de eerste keer dat je last kreeg op de fiets van je knie? Afstelling verandert, of de eerste keer (met bagage) hellingen fietsen?
Zorg in ieder geval dat je niet verder forceert en laat er goed naar kijken.

Als je gevoelig bent en je moet 'zwaar' trappen dan kan het zomaar fout gaan. Zelf dacht ik dat ik toen ik nog veel roeide dat 200 km op een dag op de fiets ook geen probleem zou zijn. Conditioneel was dat ook geen probleem, maar daarna heb ik een half jaar niet kunnen roeien en deed traplopen mij behoorlijk pijn.

Sindsdien ben ik altijd heel huiverig om iets aan mijn afstelling te veranderen, en ik trap hoge frequenties om overbelasting te voorkomen.
Door toeval ben ik er achter gekomen dat het gebruik van spd-pedalen voorkomt dat mijn 'lastige knie' opspeelt. En een fietsende fysiotherapeut heeft mij een aantal tips en oefeningen kunnen geven waardoor ik nu eerder moe ben dan dat ik last heb van mijn knie.

Kortom, ga naar een fysiotherapeut (liefst één die ook fietst) en trap altijd een zo hoog mogelijke frequentie!

Sterkte!

Eric
Inderdaad afstelling. Wij hebben ook bijna eens een vakantiemoeten afbreken omdat Douwe zo'n last van zijn knie. Na voldoende rust en een andere afstelling van zijn zadel was het over. Sindsdien staat er bij onze zadels en sturen een streepje op d ebuis. Zo kunnen we na het vliegen de fiets weer goed afstellen. Fiets vooral niet te lang door met zo'n knie.
Kort voor mijn fietsvakantie door Vlaanderen, Frankrijk en Engeland in 1984 heb ik van mijn fiets een lelijke smak gemaakt, pijn in mijn rechterknie. Onderzoek in het ziekenhuis, niets gevonden. Op de dag van vertrek ondanks aarzeling toch op het zadel gestapt en na twee dagen was de pijn over!
Afgelopen maart 2011 ben ik voor mijn huis in de modder uitgegleden, kermende pijn in mijn bekken. Naar het ziekenhuis getransporteerd. Een klein scheurtje in de bekken was geconstateerd. De pijn bleef aanhouden (doosjes zware paracetamol in huis gehaald) tot 27 mei j.l., toen ik op fietstocht in Engeland ging. Ook nu is de pijn weg! Volgens mij kan fietsen je erg goed doen. :wink:
Als de blessure niet door overbelasting is veroorzaakt dan ben ik het met je eens. Is de blessure een gevolg van een overbelasting dan is 9 vd 10 keer rust één van de beste remedies...
hallo,

Diane voelde de pijn plots, tijdens een vlak stuk fietsen, na enkele dagen achter elkaar klimmen in de Ardennen,
we zijn nog 20 km verder gesukkeld tot een (hele leuke camping, aanrader) in Verdun,
daar besloten dag rust te nemen, maar die dag werd er 2...3...toen maar besloten om huiswaarts te keren,
bezoek aan huisarts, volgens zijn eerste bevindingen zou het een scheurtje in meniscus zijn, er moet een MRI genomen worden om zekerheid te hebben,
aan de afstelling van de fiets was niets veranderd, wel hebben we dit jaar nog maar weinig fietskilometers in de benen en het was ook zwoegen met een bepakte fiets in de Ardennen,
we trappen altijd hoge frequenties, souplesse, maar in hoeverre blijft het souplesse als je met een fiets van 17 kg en bepakking van bijna 20 kg bergop moet? :?
zodra we meer info hebben over de kwetsuur lezen jullie het hier, alvast bedankt voor jullie reacties

Frank en Diane
Dat ziet er minder goed uit dan :? .
Als het richting ontsteking gaat (slijmbeursonsteking, peesontsteking enz) is rust, ijs en ontstekingsremmers meestal de weg naar snel herstel.
Als het echter richting kraakbeen of meniscus (ook kraakbeen) uitgaat, tja, dat is een ander paar mouwen... Ik vind het enerzijds wel straf dat de huisarts zonder scaninfo denkt dat het een meniscusscheurtje is, maar anderzijds, als de pijn plots opgekomen is, is het waarschijnlijk toch een trauma (en geen 'simpele' ontsteking).
hallo,

we hebben ondertussen meer info over de kwetsuur,
het gaat niet om scheurtje in meniscus,
het is meer dan waarschijnlijk een spierscheurtje geweest, vanwege overbelasting,
dagen aan een stuk zwaar klimmen in Ardennen, terwijl we dit jaar amper fietskilometers in de benen hadden :cry:
onze conclusie: een fietsvakantie vraagt niet alleen voorbereiding qua einddoel, vervoer, enz, maar zeker ook voldoende fietskilometers maken :?
groetjes en bedankt voor de reacties
frank en diane
Ik trainde jaren vechtsport en kreeg plotseling in bed een vreselijk knie pijn. Ik met de taxi naar de ehbo. Eerst dacht de arts aan kristal vorming in de knie (nee het was geen kerst) Hij stuurde mij door naar de revalidatie arts en de orthopedagoog, die stuurde mij na onderzoek door naar een sportarts tenslotte moest ik rust nemen en oefeningen doen.

Maar de pijn bleef. Terug bij de revalidatie arts, ging zij weer denken wat het wel niet zou kunnen zijn. Omdat zij geen helderziende is, stelde ik toen maar zelf voor een een scan te laten maken. Dat vond zij een goed idee. Er werd een scan gemaakt van mijn linker en rechter knie. De uitslag was dat ik op de leeftijd van 47 jaar, beginnende slijtage heb in allebei de knien en een scheurtje in mijn twee meniscussen.

Conclusie. Ik mag fietsen, zwemmen, maar nooit meer aan vechtsport doen.

Ik merk dat als ik iets te lang in een zwaar verzet trap ik last krijg en zoek dus naar een licht verzet. Laatst tegen een berg op gefietst, maar het schakelen gaat niet makkelijk. Zeker met het oog op een geplande reis door Nederland, Belgische ardennen en Luxemburg, denk ik er over om een R-naaf te kopen.

Mario
Tja, ik zit nu ook thuis met een knieprobleem. Van de winter (-tocht) de mexicaanse griep opgelopen, 3 maanden amper kunnen fietsen. En toen de temperatuur het toe liet te fanatiek begonnen en heb ik pijn in mijn rechterknie.
Eerst dan maar goed laten rusten en weer proberen. Toen dat niks hielp naar de huisarts toe gegaan. Die maakt mijn inziens een verkeerde diagnose en laat me weer een tijd rusten (in mijn dosier stond blijkbaar niet dat links ook al eens geopereerd is geweest). In de tussentijd werd het alleen maar erger en wordt zelfs lopen lastig. Nu heb ik een afspraak met de orthopeed in het ziekenhuis. En nu maar duimen dat ze het kunnen oplossen.

Als het weer goed komt, heel, heel rustig alles weer opbouwen. Voorlopig maar even niet op fietsvakantie gaan.
Laat je niet afschepen met het maken van een foto. Die maakt alleen maar je botten zichtbaar, maar niet zoals bij een scan het onder liggende weefsel, waar het met name bij knie klachten vaak om gaat.

Bij mij konden ze op de foto niks zien en wilden ze mij door sturen naar de fysio voor oefeningen. Toen ik er op aan drong om een scan te laten maken kreeg ik te horen dat het om mijn meniscussen ging.

Ik kreeg zelfs te horen dat het goed was dat ik er zelf om vroeg.

Mario
Hallo,

Mijn eerste fiets ervaring was een in 2005 een mislukte poging om naar Barcelona te fietsen. Ik kreeg last van verdoofde vingers en wel zodanig dat ik in mijn rechterhand geen kracht meer had. Dat is voorbij na meerdere tochten gemaakt te hebben. 2009 van Jakarta naar Bali willen fietsen. Halverwege Jakarta - Bandung last van beide knieen. Een week in Bandung uitgerust en verder gefietst en de zwaardere stukken met de auto afgelegd. Nergens meer last van gehad. En nu heb ik Bali dwars overgestoken zonder problemen. Geen verandering aan het stuur of zadel hoogte. Kortom het zal voor eenieder verschillend zijn hoe je ermee omgaat. Als ik bv last krijg van kramp in mijn benen dan ga ik over op de kleinste versnelling en blijf ik door fietsen tot het vanzelf overgaat.
Op dit moment ben ik aan het herstellen van een buikgriep en muisarm, die geen fietshouding verdraagt. Tien dagen geleden vertrok de trein, dus ik heb afgebroken nog voordat ik begon.

Vervelend, is de standaard reactie, ook van mezelf. Toch heb ik bewondering voor mijn lichaam, niet alleen hoe goed het het doet in het algemeen, het haalt ook de stekker eruit als het nodig is. Je wilt niet weten hoe gestrest ik was in de weken voor mijn 'vertrek'.
Frank en Diane,

Zijn jullie dat Nederlands koppel die we tegengekomen zijn op de camping in Anseremme en op zondag 3 juli nog een stukje tesamen gefietst hebben juist voor Rochefort?

We = Gunter en Evert = 2 gasten die ook onderweg waren naar Barcelona

Groeten,
Gunter
@ Gunter

Nee dat zijn wij niet :D

grts
Frank en Diane