Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voeten onbewust naar achteren. - Forum Wereldfietser

Voeten onbewust naar achteren.

Na de bouwvakvakantie ben ik begonnen met fietsen naar het werk. Daarvoor kon het door de afstand nooit. Het grappige is dat ik in het begin met het midden van mijn voeten op de pedalen zat maar ik heb ze onbewust steeds verder naar achteren verplaatst en nu zit ik met de ballen van mijn voeten op de pedalen. Het voelt nu ook heel raar om met het midden van mijn voeten te trappen. Ik merk gewoon dat het totaal niet efficiënt is.
Dat klinkt alleen maar gunstig.
Is er een oorzaak voor? Heb je misschien het zadel los gehad en is het nu verder naar voor of achter gemonteerd, of zijn zadel of stuur op een andere positie terechtgekomen? Dat kan allemaal dit soort effecten hebben.
Het kan nooit kwaad om wat te experimenteren met afstellingen. Fiets eens een paar dagen of zelfs een week met stuur of zadel een halve of hele centimeter verplaatst of zo. Doe één afstelling tegelijk en onthoudt vooral wat de vorige afstelling was. Doe bv een plakbandje ergens omheen om aan te duiden hoe diep de zadelpen er eerst in zat of gebruik een goede markeerstift.
Leon schreef:
zo 20 nov, 2022 12:39
Is er een oorzaak voor?
Is er een vraag?

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
Leon schreef:Is er een oorzaak voor?
Is er een vraag?
Samen met mijn andere vraag, die je niet geciteerd hebt, inmiddels drie. :D
Er is qua afstelling van stuur en zadel niets verandert dus ik denk dat ik onbewust gewoon een meer efficiënte positie heb aangenomen. Ik moet hier bij zeggen dat het nu ik er aan terug denk begon toen ik echt conditie begon op te bouwen en de hele rit een hogere snelheid kon aanhouden. De snelheid zal er vast en zeker invloed op hebben.
Men hoort met de bal van je voet op de pedalen te gaan fietsen. Dat werd algemeen geadviseerd bij het fietsen. Niet onder de middenzool of zelfs onder de hak, wat ik soms wel heb gezien. Hoe ongemakkelijk. Ik zag ook veel te laag zittende zadels, daardoor neigt men onbewust naar het trappen met de middenzool. De fietsenverkopers zouden daarin beter moeten voorlichten.
De houding met de bal van de voet boven de pedaalas is gebaseerd op de meest efficiënte overdracht van de geleverde kracht. Dan is het wel een voorwaarde dat je gewrichten en spieren normaal functioneren. Comfort speelt volgens mij niet mee bij deze houding. Als je problemen hebt om de hoek van de voet en onderbeen op 90 graden te houden, dan kan het nodig of onontkoombaar zijn dat je je voet verder naar voren zet.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 15 mar, 2023 19:47
...Ik zag ook veel te laag zittende zadels, daardoor neigt men onbewust naar het trappen met de middenzool. ...
Daar kan ook een verhaal achter zitten. Denk aan iemand die vanwege fysieke problemen moeite heeft om op het zadel te komen, of uit angst graag beide benen op de grond wil kunnen zetten. Oordeel niet voordat je weet wat er aan de hand is.
Ik heb ook ooit een stadsfiets gehad en een paar schoenen met welke combi ik altijd de voeten naar voren liet glijden totdat de pedalen tegen de hakken steunden. Dat was in dat geval comfortabel. De fiets hield het net als een reeks andere 3V Strumey-Archer met trommelremmen en RVS velgen-fietsen niet lang vol. Ik heb nooit begrepen hoe het kwam van die hakken.
Hier juist liefhebbers van "a mid-foot pedal position".
https://bikepacking.com/gear/pedaling-i ... st-review/
De bal van de voet kan de meest gewenste positie zijn, Als de botjes in je voeten door bijvoorbeeld botontkalking of artritis dan juist op die plaats tegen elkaar aan gaan schuren wordt fietsen een pijnlijke aangelegenheid. Ook met de juiste schoenen en inlegzolen kan het verschuiven van de positie ervoor zorgen dat je pijnvrij (of met veel minder) door kan blijven fietsen. Ook dat is een gewenningsproces,