Landelijke Dag van de Fietshelm 20 april 2022

137 berichten
Ik ben het helemaal eens met Bert en Willem. In principe zijn alle helmen ook ongeveer even goed (als ze passen) want ze moeten allemaal aan dezelfde internationale eisen voldoen.
Ik althans draag mijn helm altijd, en zeker in de stad. De ongelukken statistiek maakt niet echt vrolijk, al zal een flink deel van de toename wel veroorzaakt worden door Ebikers op leeftijd. Ik zou een groot voorstander zijn van een helmplicht voor 25 km scooters en Ebikes. Wat mij overigens opvalt is dat ik ook in de stad steeds meer mensen met fietshelmen zie.
Elke helm met een CE markering is geschikt. Die hoeft niet meer dan 50 euro te kosten. Al het meerdere daarboven is gaat over looks en uitstraling
Helemaal eens, maar let op wat de kracht van marketing is.
Of verwacht je dat iedereen jouw een helm gaat verkopen van 50€ (Wat eigenlijk al teveel geld is. De gebruikte materialen kosten geen drol.) als er ook helmen zijn van 200,=.
Je krijgt toch het zelfde effect als waarom je een helm moet gaan dragen. :wink:
HenkS schreef:
wo 20 apr, 2022 19:53
Elke helm met een CE markering is geschikt. Die hoeft niet meer dan 50 euro te kosten. Al het meerdere daarboven is gaat over looks en uitstraling
En ventilatie, pasvorm, gewicht, maar idd mijn grabbelbakhelm waar ik eens in een impuls €12 voor betaalde is de laatste jaren mijn favoriet. Ik had er gelijk 5 moeten meenemen natuurlijk :lol:
Grandonneur schreef:
wo 20 apr, 2022 20:12
...... mijn grabbelbakhelm waar ik eens in een impuls €12 voor betaalde is de laatste jaren mijn favoriet. Ik had er gelijk 5 moeten meenemen natuurlijk :lol:
Impulsaankoop, grabbelbakhelm, goeie om te onthouden voor volgend potje Scrabble.
Wereldfietsersforumkletspraattopic.... mmm
Tompidomdomtiedom.... pompom...
Draadje van Dag van de Fietshelm samen gevoegd in dit draadje.
Leon schreef:
wo 20 apr, 2022 16:27
Hoeveel reacties die eindigen met "... we hopen dat uw vraag hiermee is beantwoord" heb je inmiddels gehad?
Ik heb eveneens een rondzendmail gestuurd naar mijzelf en in BCC naar alle email adressen op de lijst. Geheel conform AVG.
Ik kreeg enkele reacties terug. Meesten reageerden niet. Een reactie; "dat men niet betrokken was bij de foto en verwijst door naar de Hersenstichting".

De beste reactie tot nu toe;
"Excuses. Het was een hele klus om een figuur te vinden met oudere dame en kind. Maar u heeft helemaal gelijk dat het educatief niet een goede foto is. Inmiddels heeft Abus ons een nieuwe foto toegestuurd.

We gaan er in het vervolg beter op letter.



Dank voor uw reactie".

Beter erop letten? Kwam niemand op idee over hoe je een helm behoort te dragen? Draagt men eigenlijk zelf een helm?
En waarom niet zichzelf laten portretteren met helm? Het komt allemaal stuntelig en onprofessioneel over.
Ik heb zojuist Leon, Poppink en Joukon opgegeven als vrijwilliger bij de stichting. Ze zoeken nog perfecte medewerkers op de afdelingen Fotografie en Klantenservice. 😉
willem.m schreef:
wo 20 apr, 2022 22:06
Ik heb zojuist Leon, Poppink en Joukon opgegeven als vrijwilliger bij de stichting. Ze zoeken nog perfecte medewerkers op de afdelingen Fotografie en Klantenservice. 😉
We rekenen op jou Willem.
Je bent de laatste om ons in de steek te laten!

Overigens vind ik het eerder geschreven standpunt dat als je iets vindt dat je dan ook de daad bij het woord moet voegen te makkelijk van je.
Met betrekking tot de helm: afgelopen weekend zag ik op de pont een ouder echtpaar op de fiets, het was nog wat fris, zodoende had de dame een solide wollen muts op, daar overheen dus de helm, maar ook nog een fraaie oorwarmer, veer-beugel achterlangs de nek, en over de twee warmers die tegen de oren zaten had ze zo te zien nog een soort hoesje gehaakt voor extra warmte. Alles te samen zorgde het voor een nogal volumineuze indruk, temidden van al deze attributen kon je nog nét haar gezichtje ontwaren. Vriendelijke dame, en ze hadden beiden plezier in de vroege fietstocht.

Ik bedoel maar, de “last” van een helm zal waarschijnlijk toch relatief zijn.
Uit de krant van zaterdag.
Helmen voor fietsers: nog zo'n verkeersonderwerp waarbij op het eerste oog logische ingrepen misschien wel averechts uitpakken. Neem de discussie over de helmplicht, die vorige week oplaaide na publicatie van de nieuwe jaarcijfers over verkeersdoden. De trend van de afgelopen twintig jaar: minder doden in auto's, gelijkblijvend aantal fietsdoden.

Ik gun iedereen die van zijn fiets valt een helm. Maar een belangrijke vraag is: wat zou een helmplicht nog méér veranderen en hoe pakt dat uit voor onze gezondheid?

De Britse wetenschapper Ian Walker deed ooit een origineel experiment, waarbij hij soms met en soms zonder helm fietste. Een afstandsmeter registreerde hoe dichtbij auto's en busjes hem passeerden. Conclusie na 2.500 inhaalacties: droeg hij zijn helm dan reden de auto's 8,5 centimeter dichter langs zijn fiets. Mogelijk komt dit, zo oppert Walker in een interview met de BBC, omdat fietsers met helm worden gezien als meer ervaren en voorspelbaar, een soort 'asfaltkrijgers in lycra'.

Lekker dan: verkleint zo'n helm weliswaar het risico op letsel áls je valt, maar vergroot die juist het risico dat je wordt aangereden. Nog een voorbeeld van hoe een helmplicht via een omweg de gezondheid negatief kan beïnvloeden: in Australië gingen na het invoeren van zo'n plicht weliswaar meer fietsers een helm dragen, maar er volgde óók een daling van 30 tot 40 procent van het aantal fietsers, want gedoe, overheidsbetutteling, enzovoorts.

Hordes mensen die minder gaan bewegen: dat lijkt me bepaald geen gezond bijeffect van de helmplicht.
@Poppink. Sterker nog. Het onderzoek is veelvuldig herhaald.
Steeds met dezelfde conclusie.
Vooral wapperende blonde lokken blijken automibilisten af te schrikken.
Dus. Als je afstand tot passerende autos wilt creeeren: Helm af, en blonde pruik op.
Poppink schreef:
zo 24 apr, 2022 12:10
De Britse wetenschapper Ian Walker deed ooit een origineel experiment, waarbij hij soms met en soms zonder helm fietste.
tndmbkr schreef:
zo 24 apr, 2022 12:13
@Poppink. Sterker nog. Het onderzoek is veelvuldig herhaald.
(Cursiveringen van mij.) Een experiment is nog geen onderzoek. Ik zie vooral een anecdotisch verhaal over een blonde pruik veelvuldig herhaald worden. ;)
Poppink schreef: Conclusie na 2.500 inhaalacties: droeg hij zijn helm dan reden de auto's 8,5 centimeter dichter langs zijn fiets. Mogelijk komt dit, zo oppert Walker in een interview met de BBC, omdat fietsers met helm worden gezien als meer ervaren en voorspelbaar, een soort 'asfaltkrijgers in lycra'.
Persoonlijk zie ik als Nederlander fietsers met helm in daagse kleding als toeristen die niet kunnen fietsen, en waar je in een grote boog omheen moet rijden. Fietsers die zeg maar zichtbaar aan het sporten zijn zonder helm zie ik eigenlijk maar weinig.

Waar ook eens onderzoek naar gedaan zou moeten worden: hoe snel na een post met het woord 'fietshelm' erin het woord 'helmplicht' valt en hoe dit interval zich verhoudt tot het interval tussen 'fietshelm' en 'blonde pruik'.

Groetjes,

Carl
@Carl. De vraag of het onderzoek van Ian Walker al dan niet een onderzoek genoemd mag worden, is niet relevant.
Het probleem is dat niemand de moeite neemt om van het onderzoek kennis te nemen, en alleen maar reageert op het persbericht van de BBC.

https://helmets.org/walkerstudy.htm
Ik rij nu 3 weken en heb mijn helm doorlopend op gehad tijdens het fietsen. Hier in Polen ben ik geneigd hem pas af te zetten als ik in de slaapzak lig.
Andere reden om hem op te houden is dat ik niet hoef na te denken waar ik hem laat.
Ik heb een keer mijn fietssleutel in de helm gelegd en bij vertrek de helm opgezet.
Het duurde best wel een poos voordat ik ging zitten om na te denken waar die sleutel dan wel kon zijn.
Bij dat denken zette ik mijn helm af en voilá, daar was 'ie dan.
https://youtu.be/WflYjsaC19g?t=64

Het specialistisch advies als aanjagende kracht in de risico-regelreflex :idea:

https://crisislab.nl/wordpress/wp-conte ... eelden.pdf
Bladzijde 18.