Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Delta-variant: Hoe erg is het? & Kan ik nog op vakantie? - Pagina 12 - Forum Wereldfietser

De Delta-variant: Hoe erg is het? & Kan ik nog op vakantie?

249 berichten
Ach, wat moet het heerlijk zijn om dingen zo simpel te zien.

Nieuw-Zeeland; ongebruikelijk hoog aantal ziekenhuisopnames van kinderen (baby’s) met rsv door verlaagde werking immuunsysteem, https://www.theguardian.com/world/2021/ ... unity-debt
Beste man,
Mijn oprechte excuses.
Naast het feit dat ik het artikel over Pueyro en de weifelende overheid interessant vind, plaatste ik mijn tekst ook om jou te prikkelen.
Dat is gelukt, je bent leeggelopen als een ontplofte fietsband.
Ik ben van mening dat je je schuldig maakt aan een herhaling van zetten
Ik kan absoluut niet meer je meegaan op het punt van de repressie.
Toch maakt naleving van de voorschriften wel degelijk verschil.
Kijk naar het eerder door mij aangehaalde verschil tussen Nederlanders en Duitsers.
Zeg je tegen beiden 'spring!', dan vraagt de Nederlander 'waarom?' en de Duitser 'hoe hoog?'
Dit verschil in mentaliteit is een van de mogelijke oorzaken waarom de Nederlandse besmetting getallen zo veel hoger zijn dan de Duitse.

Mijn excuses ook naar de oorspronkelijke vraagstelling. Ik dwaal wel erg af.
Mijn eigen ervaringen tot nu toe:
Ik ben vorig jaar 6 weken in het buitenland geweest en dit jaar worden het opnieuw 6 of 7 weken.
Ik houd mij nauwgezet aan de regels van afstand houden en handen wassen en mijd drukke plekken.
Dat is goed mogelijk.
Vorig jaar was het erg rustig op de campings, dit jaar is er ook voldoende ruimte om zonder reservering er op uit te kunnen gaan.
Alleen in Zuid Limburg was het vol.

Kortom, trek er lekker op uit en pas goed op jezelf.
Poppink schreef:
ma 02 aug, 2021 10:22
Kijk naar het eerder door mij aangehaalde verschil tussen Nederlanders en Duitsers.
Zeg je tegen beiden 'spring!', dan vraagt de Nederlander 'waarom?' en de Duitser 'hoe hoog?'
Dit verschil in mentaliteit is een van de mogelijke oorzaken waarom de Nederlandse besmetting getallen zo veel hoger zijn dan de Duitse.
Dat was in het begin zeker zo. Volgens Worldometers heeft Duitsland inmiddels het dubbele aantal besmettingen van Nederland (3,8 mln vs. 1,9 mln), maar op een vijfmaal zo grote bevolking zijn dat inderdaad relatief een stuk minder besmettingen. Petje af dus voor de volgzamere Duitse mentaliteit, hun testbeleid dat veel eerder op orde was en hun ziekenhuiscapaciteit die een stuk ruimer was dan de onze.

Alleen... rapporteert Duitsland wel disproportioneel meer coronadoden (92 dzd vs. 18 dzd). Nu is bekend dat ook de registratie van coronadoden tussen landen om diverse redenen niet 1-op-1 te vergelijken is, maar dat Duitsland niet helemaal de corona-heilstaat is, lijkt me daarmee toch ook wel helder.

Vraagje aan Man Met Fiets: ik lees continu de loftrompet over China en Nieuw-Zeeland. Voor zover ik begrepen heb, had Australië een tamelijk vergelijkbaar beleid met Nieuw-Zeeland en hebben ze daarmee de boel ook redelijk onder controle gehouden (tegen een enorme lockdownprijs, maar toch), tot (nagenoeg?) eliminatie aan toe. Alle quarantaineregels ten spijt hebben ze er inmiddels toch alweer de nodige regionale oplaaiingen en daarop volgende lockdowns. Wat gaat daar mis?
Poppink schreef:
ma 02 aug, 2021 10:22

Toch maakt naleving van de voorschriften wel degelijk verschil.
Kijk naar het eerder door mij aangehaalde verschil tussen Nederlanders en Duitsers.
Zeg je tegen beiden 'spring!', dan vraagt de Nederlander 'waarom?' en de Duitser 'hoe hoog?'
Dit verschil in mentaliteit is een van de mogelijke oorzaken waarom de Nederlandse besmetting getallen zo veel hoger zijn dan de Duitse.

Hier wordt wel erg ingespeeld op de clichés.
Hoe zit dat dan met Belgen?
Als je tegen een Belg zegt "spring!" dan antwoordt die "spring zelf maar".
Toch heb ik het gevoel dat de Belgen (met uitzondering van de Brusselaars) zich behoorlijk gezagsgetrouw hebben laten vaccineren.
Overpeinzing.
Afgelopen zaterdag meen ik in Trouw.
Wat heb je eraan als Nederland met vaccinatiebereidheid boven de 80% zit en mogelijk op 90% uit komt, en hiermee in eigen land mogelijk groepsimmuniteit bereikt.
Zoals we zouden moeten weten is Nederland een doorvoerland met onze luchthavens, zeehavens en vrachtverkeer en onze eigen reislustigheid maakt dat die groepsimmuniteit drastisch afneemt naarmate elders in Europa en andere werelddelen de vaccinatie 'nauwelijks' nog op gang komt.
Alleen Griekeland kent al zo'n 7.000 kilometer buitengrens.

Fort Europa is op papier zo lek als een mandje.

Engeland voert al de 3e vaccinatieprik in tegen de Delta variant.
Nederland aarzelt of verkeert nog in vakantiemodus net als vorig jaar.
Man Met Fiets schreef:
zo 01 aug, 2021 23:41
Die eliminatie door containmentbeleid (hamer) is helemaal nooit bereikt en nooit geprobeerd te bereiken hier en dat moet je eerst bereiken wil je daarna de 'dans' KUNNEN doen door individuele KLEINE NIEUWE her-INTRODUCTIES uit het buitenland succesvol te verslaan zoals men in China en Nieuw Zeeland wel kon doen.
Waarschijnlijk niet zo bedoeld, maar ik triggered op het woordje "kon" (een-na-laatste word van citaat, verleden tijd)

Dit CNN artikel Delta variant challenges China's zero Covid strategy past wel bij dat woordje kon.

But some prominent Chinese public health experts have raised the prospect that like elsewhere in the world, China will eventually need to learn to coexist with the coronavirus.

Hoe lang moeten we nog wachten voordat het "inzicht" zo ver "voortschrijdt" dat men door krijgt dat mitigatiebeleid heel grote kans heeft een doodlopende weg te zijn en men eindelijk serieus werk gaat maken van eliminatie?
Ik had graag gezien dat de keuze gemaakt was voor eliminatie maar die had gemaakt (en uitgevoerd) moeten worden zeg maar voor April 2020 en wereldwijd, daarna was de verspreiding zodanig dat dat wat mij betreft geen goede strategie meer was.

Ik geloof niet dat eliminatie werkt zolang niet de hele wereld op die koers zit.
daulagari schreef:
ma 02 aug, 2021 23:37
Ik had graag gezien dat de keuze gemaakt was voor eliminatie maar die had gemaakt (en uitgevoerd) moeten worden zeg maar voor April 2010
Ik vermoed dat je hier april 2020 bedoeld. Of ga je uit van 10 jaar voorgeschiedenis in een duister hoekje van een viruslab?
keesswart schreef:
di 03 aug, 2021 10:53
Ik vermoed dat je hier april 2020 bedoeld. Of ga je uit van 10 jaar voorgeschiedenis in een duister hoekje van een viruslab?
Bedankt voor de correctie, ik heb het oorspronkelijke bericht aangepast.

Even nagekeken maar Bill Gates vertelde pas in 2015 over "de volgende uitbraak, we zijn nog niet klaar ervoor" maar ik was we van niets bewust tot eind 2019. Inmiddels begrijp ik hij vindt dat we als mensheid niet goed voorbereid zijn voor een pandemie als deze, klimaatverandering en ... bioterrorisme.
daulagari schreef:
di 03 aug, 2021 21:49

Even nagekeken maar Bill Gates vertelde pas in 2015 over "de volgende uitbraak, we zijn nog niet klaar ervoor" maar ik was we van niets bewust tot eind 2019. Inmiddels begrijp ik hij vindt dat we als mensheid niet goed voorbereid zijn voor een pandemie als deze, klimaatverandering en ... bioterrorisme.
Goegel en je vind veel meer 'voorspelling' dat "we" niet goed voorbereid zijn op pandemie.
De eerste rapporten waarin wordt geconcludeerd dat Nederland onvoldoende is voorbereid op een pandemie, dateren uit 2000.
Maar dat gevaar werd door de kabinetten-Rutte onderschat, zeggen meerdere (ex-)GGD-directeuren tegen het AD. "Bewindslieden vonden onze waarschuwingen belachelijk. 'Infectieziekten zijn voorbij', zei een bewindsman me letterlijk", aldus Paul van der Velpen, 22 jaar directeur van drie GGD's.

Daarnaast kampten 21 van de 25 GGD's in 2015 al met een tekort aan artsen en/of verpleegkundigen voor infectieziektebestrijding, bleek uit een rapport van Jos van de Sande, jarenlang hoofd infectieziektebestrijding bij GGD Hart voor Brabant.

Bron: https://www.nu.nl/coronavirus/6128213/a ... unnen.html
Ik ga niet overal op in omdat ik merk dat mensen opmerkingen plaatsen waaruit blijkt dat ze mijn voorgaande bijdragen niet/niet voldoende hebben gelezen. Daar zijn die antwoorden dus te vinden. Ik beperk me tot enkele punten.

Dat eliminatiestrategie het liefst zo vroeg mogelijk wordt geïmplementeerd mag duidelijk zijn. Mensen zoals ik hebben dat dan ook heel vroeg al geroepen. Dat neemt niet weg dat het ook nu, of op elk moment in de toekomst, nog altijd de beste strategie zal zijn. Wellicht juist alleen maar meer zo omdat het toenemende vermogen van het virus om schade te doen dat alleen maar meer noodzakelijk/onvermijdelijk gaat maken. Zie ook die .pdf waar ik weer naar linkte. 'Hopen' dat er zich een beter alternatief zal aanbieden is geen degelijke basis voor beleid. Als de hele EU bijv. nu die vijf weken in lockdown zou gaan en het virus elimineert dan verdwijnt daarmee ook een fors deel van de infectiedruk in de 'schone' landen voor welke hun buitenland het voor hun steeds moeilijker maakt om de levens van hun inwoners te blijven redden en hun economie te beschermen en wordt containmentbeleid daar ook weer wat beter vol te houden. Win-win dus.

Je ziet ook dat de 'foute' landen waar door wanbeleid gigantische aantallen doden zijn gevallen nu willen proberen hun falen te verdoezelen door in plaats van nu ook het juiste beleid te voeren willen proberen de 'schone' landen naar hun niveau omlaag te trekken en zeggen dat ze 'moeten leren leven met het virus' en het virus zich maar door hun landen moeten laten verspreiden. China en Australië hebben allang aangegeven in elk geval tot in 2022 strikt containmentbeleid te willen voeren.

Zo vraag ik me ook af of China misschien niet op een gegeven moment haar economische macht zal gaan gebruiken om de rest van de wereld onder druk te zetten om ook eliminatie na te streven. En als ze bijv. vrezen het virus op diepgevroren vlees te importeren dat ze dan 'gewoon' zelf meer vlees zullen gaan produceren en zoveel mogelijk zelfvoorzienend zullen proberen te worden waardoor andere landen hun inkomsten uit export naar China zullen verliezen.


"Bewindslieden vonden onze waarschuwingen belachelijk. 'Infectieziekten zijn voorbij', zei een bewindsman me letterlijk",

Dit vond ik wel illustratief voor het gemiddeld veel te lage niveau van relevante tot absoluut noodzakelijke kennis en vermogen tot vormen van visie/ínzicht t.a.v. onbekende scenario's.

Maar ja... als je je zaakjes ook zo slecht regelt.

Als je het vak van Slager wilt uitoefenen in dit land moet je eerst een diploma van de slagersvakschool behalen. Heel verstandig zo'n eis.

Als je het 'vak' van Eerste- Tweede kamerlid, Minister, Staatssecretaris of Minister President wilt uitoefenen en de levens van 17 miljoen mensen gaat beïnvloeden dan wordt daar geen enkele formele eis aan gesteld. Iedereen die de vinger opsteekt en zegt: "ik wil, ik wil" kan daar terechtkomen en enorme schade aan de levens van 17 miljoen mensen aanrichten, wat helaas ook veel te regelmatig gebeurt (toeslagenaffaire anyone?).

Dit vind ik al zó lang volstrekt belachelijk. "De incompetenten runnen de aarde". Dat heb ik me al tientallen jaren geleden gerealiseerd en voor mezelf zo geformuleerd en er is sindsdien nog geen dag geweest dat ik de behoefte heb gevoeld dat standpunt te herzien.

Bush (jr.)? Trump? Beiden in posities van wat gewoonlijk als 'de machtigste man op aarde' wordt aangeduid. Hoe is het toch mogelijk dat deze mensen op die positie terecht hebben kunnen komen? George 'Dubya' kon niet eens een hele zin tot een goed einde brengen zonder de hulp van een 'idiot board'. Twee peperdure en voornamelijk zinloze oorlogen waren o.a. het gevolg van zijn 'beleid'. Over schade gesproken.

Op die vraag heb ik mij het antwoord, na veel observeren en nadenken, gerealiseerd. Want het lijkt zo simpel als je het eenmaal leest, maar om tot dat inzicht te komen duurt toch echt wat langer. Anders had iedereen dat inzicht ook allang gehad.

"De methode waarmee wij de mensen selecteren die in deze posities het land besturen is fout. Dus komen de foute mensen in die posities terecht."

De eerste stap om dit te verhelpen is "acknowledge you have a problem". Dan moeten we op zoek naar een betere selectiemethode waarmee wel de mensen op deze functies terecht zullen komen die die functies het best kunnen uitoefenen. Ik heb daar ook al wel enige ideeën over.

Bestuurder moeten daar terecht komen "omdat ze het zo goed kúnnen". Niet "omdat ze het zo graag wíllen". Twee zéér verschillende zaken.

De huidige chaos van deze pandemie is nagenoeg volledig veroorzaakt door incompetente bestuurders die uit onkunde en foute motieven fout beleid hebben gevoerd. In Nieuw Zeeland en nog enkele landen die wel containmentbeleid met eliminatie hebben gevoerd hadden ze wel de juiste mensen in die hoge beleidsfuncties. Dat is het hele verschil.

"Het virus is het probleem en het gevaar niet, dat zijn de beleidsmakers." (WHO: "This is a controllable pandemic")

Dat is in die landen heel duidelijk geïllustreerd. Met de juiste mensen aan het roer gaat het wel goed en wordt het virus adequaat verslagen. Met de foute mensen aan het roer strandt het land in een uiterst toxische zee van coronavirussen.
Man Met Fiets schreef:
wo 04 aug, 2021 11:39
Ik ga niet overal op in omdat ik merk dat mensen opmerkingen plaatsen waaruit blijkt dat ze mijn voorgaande bijdragen niet/niet voldoende hebben gelezen.
Hoe zou dat nou komen?
Man Met Fiets schreef:
wo 04 aug, 2021 11:39
Ik ga niet overal op in omdat ik merk dat mensen opmerkingen plaatsen waaruit blijkt dat ze mijn voorgaande bijdragen niet/niet voldoende hebben gelezen. Daar zijn die antwoorden dus te vinden. Ik beperk me tot enkele punten.
Dit was in zoverre nog een veelbelovende openingszin, omdat het de indruk wekte dat je vervolgens met iets nieuws zou komen.

Hans
Man Met Fiets schreef:
wo 04 aug, 2021 11:39
"De methode waarmee wij de mensen selecteren die in deze posities het land besturen is fout. Dus komen de foute mensen in die posities terecht."

De eerste stap om dit te verhelpen is "acknowledge you have a problem". Dan moeten we op zoek naar een betere selectiemethode waarmee wel de mensen op deze functies terecht zullen komen die die functies het best kunnen uitoefenen. Ik heb daar ook al wel enige ideeën over.
Welke ideeën?

Hans
Man Met Fiets schreef:
wo 04 aug, 2021 11:39
Als je het vak van Slager wilt uitoefenen in dit land moet je eerst een diploma van de slagersvakschool behalen. Heel verstandig zo'n eis.
En als je vervolgens die slager zijn eigen vlees laat keuren, gaat het alsnog mis.

Of. Kijk eens naar Keuringdienst voor waarde, uitzendingen gerelateerd aan vlees.
Man Met Fiets schreef:
wo 04 aug, 2021 11:39
... Zo vraag ik me ook af of China ... 'gewoon' zelf meer vlees zullen gaan produceren en zoveel mogelijk zelfvoorzienend zullen proberen te worden waardoor andere landen hun inkomsten uit export naar China zullen verliezen. ...
Als je het nieuws bijhoudt, dan weet je dat China hier al lang mee bezig is. En het zou een zegen zijn als dat kan bijdragen aan de noodzakelijke krimp van onze veeteeltsector. Win-win dus.

P.S. 1
Het draadje ontspoort zo wel richting geopolitiek. Willen we dat indammen, of vinden we vrijheid van discussie belangrijker?

P.S. 2
Om op mijn oorspronkelijke vraag terug te komen: ik ben op vakantie in het buitenland, en het gaat allemaal prima.
Beste man,
Ik sta wederom versteld van wat je allemaal te berde brengt.
Onnavolgbaar.
willem.m schreef:
wo 04 aug, 2021 18:37
P.S. 1
Het draadje ontspoort zo wel richting geopolitiek. Willen we dat indammen, of vinden we vrijheid van discussie belangrijker?

P.S. 2
Om op mijn oorspronkelijke vraag terug te komen: ik ben op vakantie in het buitenland, en het gaat allemaal prima.
"de Delta-variant: Hoe erg is het?"
Redelijk erg in de rijke landen die als eerste de vaccinaties hebben weten te bemachtigen.
Vreselijk erg voorlopig in nogal wat arme landen die achteraan in de rij staan.

"Kan ik nog op vakantie?"
Ja. Met alle kansen op bescherming die de overgrote meerderheid van de Nederlandse en Belgische bevolkingen tot nu toe heeft gehad, is dat op het ogenblik best aardig mogelijk. Daar mag ook anders over gedacht worden.

Wat die extra achterhoede - discussie betreft: na deze langdurig in dit draadje te hebben gemitigeerd, zouden we kunnen denken aan een containment. Discussie over de wenselijkheid van democratie kan tenslotte ook buiten dit draadje om, als het al zou moeten.

We leven in een vrij land (NL en B) en zolang dat duurt, biedt dat ook aan Man met Fiets de vrijheid om al zijn kritiek te uiten zonder dat het slecht met hem afloopt. Inwoners van oa China kunnen, wanneer zij onverhoopt een nóg slimmere kijk op de pandemie zouden hebben dan Man met Fiets, deze niet publiek over het voetlicht brengen. :idea:

Hans
Vanochtend waren ze aan de Duitse grens ("kleine" grensovergang tussen Kerkrade en Horbach) aan het controleren op "toegangs"bewijzen.
Fedor schreef:
do 05 aug, 2021 16:11
Vanochtend waren ze aan de Duitse grens ("kleine" grensovergang tussen Kerkrade en Horbach) aan het controleren op "toegangs"bewijzen.
Wordt daar altijd gecontroleerd of soms wel/soms niet?

En heeft iemand misschien ervaring met op doorreis zijn als fietser? Ik wil volgende week een klein stukje door Duitsland om de Vennbahn te fietsen. Ik heb al een camping gereserveerd in Luxemburg en de route uitgestippeld om aan te kunnen tonen dat het slechts om een doorreis gaat, wat volgens de regels zou mogen. Maar iemand hier al ervaring mee op de fiets?
ThomasG schreef:
do 05 aug, 2021 21:05
Wordt daar altijd gecontroleerd of soms wel/soms niet?
Ik denk steekproefsgewijs. Paar dagen geleden stonden ze er iig niet.