Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Liggen Georgie, Armenie en Azerbeidjan in Azië of in Europa - Forum Wereldfietser

Liggen Georgie, Armenie en Azerbeidjan in Azië of in Europa

Aan de samensteller van Landeninformatie.

Ik zocht informatie over Georgië, Armenië en Azerbeidjan en tot mijn niet geringe verbazing vond ik die niet. Toen bleek dat ik onder Azië moest kijken. Deze landen aan de voet van de Kaukasus behoren toch echt tot Europa. Ze zijn alle drie lid van de Raad van Europa (kijk maar op http://www.coe.int/T/NL/Com/About_COE/M ... efault.asp) net zoals de hoogste berg van Europa ook de Elbroes in de Kaukasus is.
John Peeters schreef:Aan de samensteller van Landeninformatie.

Ik zocht informatie over Georgië, Armenië en Azerbeidjan en tot mijn niet geringe verbazing vond ik die niet. Toen bleek dat ik onder Azië moest kijken. Deze landen aan de voet van de Kaukasus behoren toch echt tot Europa. Ze zijn alle drie lid van de Raad van Europa (kijk maar op http://www.coe.int/T/NL/Com/About_COE/M ... efault.asp) net zoals de hoogste berg van Europa ook de Elbroes in de Kaukasus is.
Dat lijkt me niet. Denk jij dat Turkije, al lid van de Raad van Europa sinds 1949, ook tot Europa behoort? Slechts voor een deel van Istanboel geldt dat. Of de Russische Federatie die ook lid is?
De Raad van Europa is in 1949 opgericht om de democratie en de mensenrechten in geheel Europa te bevorderen. Dit orgaan is géén onderdeel van de Europese Unie en moet niet verward worden met de Raad van de Europese Unie of de Europese Raad. De Raad van Europa heeft veel meer lidstaten dan de EU, namelijk alle landen van Europa, inclusief Rusland, Turkije en de landen in de Kaukasus (Wit-Rusland en Vaticaanstad zijn geen lid).
Rachel schreef:Dat lijkt me niet. Denk jij dat Turkije, al lid van de Raad van Europa sinds 1949, ook tot Europa behoort? Slechts voor een deel van Istanboel geldt dat. Of de Russische Federatie die ook lid is?
Het grootste deel van Georgië ligt in Azië, slechts een klein deel in Europa.
Azerbeidzjan ligt voor het grootste deel in Azië, maar heeft ook een stukje in Europa.
Armenië ligt geheel in Azië.

Dus lijkt het mij logisch om ze onder Azië te plaatsen.
Misschien onder Europa erbij vermelden dat de info over deze transcontinentale staten onder Azië staat.

Kazachstan is ook zo'n land.

Cyprus staat trouwens onterecht onder Europa in de landeninformatie, het is wel lid van de EU, maar ligt toch echt geheel in Azië.
Michael W schreef:Cyprus staat trouwens onterecht onder Europa in de landeninformatie, het is wel lid van de EU, maar ligt toch echt geheel in Azië.
Lidmaatschap van de EU of de Raad van Europa is sowieso geen argument. 8)
Ik heb een kaart uitgegeven door National Geographic geraadpleegd van juni 2005.

Daar staat in de legenda:
Europa en Azië
De grens tussen Europa en Azië wordt vaak getrokken langs het Ural-gebergte, de rivier de Ural, de Kaspische Zee, de Kaukasus en de Dardanellen. Deze grens splijt Rusland en Turkije in een Europees en Aziatisch deel. Kazachstan, Azerbeidzjan en Georgië vallen eveneens onder Azië.
Uit de kleuring blijkt het zuidelijk, Griekse deel van Cyprus tot Europa te worden gerekend.

Ook in 1937 waren er al twijfels over dit alles, getuige het begin van een boek van Kurban Said, getiteld Ali en Nino
"In het noorden, zuiden, en westen is Europa omringd door zeeën. De Noordelijke Ijszee, de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan vormen de natuurlijke grenzen van het continent. Door de wetenschap wordt het eiland Magerøy als het noordelijkste puntje beschouwd, het eiland Kreta vormt het zuidelijkste en de eilandengroep Dunmore Head het westelijkste. De oostgrens van Europa loopt dwars door het Russische keizerrijk, langs de Oeral, dwars door de Kaspische Zee en vervolgens door Transkaukasië. Hier heeft de wetenschap nog niet haar laatste woord gesproken. Terwijl veel geleerden het gebied ten zuiden van het Kaukasisch bergmassief als tot Azië behorend beschouwen, vinden anderen dat vooral op grond van de culturele ontwikkeling van Transkaukasië, ook dat land als een deel van Europa moet worden gezien. Het hangt dus in zekere zin van jullie gedrag af beste kinderen, of onze stad bij het vooruitstrevende Europa of bij het achtergebleven Azië behoort."
De leraar glimlacht zelfvoldaan. Wij, veertig leerlingen van de derde klas van het Keizerlijk Russisch Humanistisch Gymnasium in Bakoe, Transkaukasië, hielden onze adem in bij het besef hoe afgronddiep kennis kon zijn en hoeveel verantwoordelijkheid er op ons rustte.
Een poosje zwegen wij allemaal, wij dertig mohammedanen, vier Armeniërs, twee Polen, drie sektariërs en een Rus. Toen stak Mehmed Haidar op de achterste bank zijn hand op en zei:"Meneer, neemt u mij niet kwalijk, maar wij willen liever in Azië blijven." De klas barstte in schallend gelach uit. Mehmed Haidar deed de derde klas al voor de tweede keer. Hij maakte grote kans ook voor de derde keer te blijven zitten, tenminste zolang Bakoe bij Azië bleef horen. Want een ministerieel besluit gaf de inwoners van Aziatisch Rusland het recht net zo vaak in een klas te blijven zitten als ze wilden.(..)
:wink:
Rachel schreef:Ik heb een kaart uitgegeven door National Geographic geraadpleegd van juni 2005.
Tot Europa behoren de volgende landen en gebieden:

Ålandseilanden – Albanië – Alderney – Andorra – Azerbeidzjan (een klein stuk ten noorden van de hoogste bergkam van het gebergte de Kaukasus) – België – Bosnië en Herzegovina – Bulgarije - Denemarken – Duitsland – Engeland – Estland – Faeröer 1 – Finland – Frankrijk – Gibraltar – Georgië (een smalle strook ten zuiden van de hoogste bergkam van de Kaukasus) - Griekenland (uitgezonderd de Dodekanesos en andere Egeïsche eilanden tegenover de Turkse kust) – Guernsey – Hongarije – Ierland – IJsland 1 – Italië – Jan Mayen 1 – Jersey – Kazachstan (gedeelte ten westen van de rivier de Oeral) – Kroatië – Letland – Liechtenstein – Litouwen – Luxemburg – Macedonië – Man – Malta – Moldavië – Monaco – Montenegro – Nederland – Noord-Ierland – Noorwegen – Oekraïne – Oostenrijk – Polen – Portugal – Roemenië – Rusland (gedeelte ten westen van het gebergte de Oeral) – Sark – Schotland – San Marino – Servië – Slovenië – Slowakije – Spanje – Spitsbergen 1 – Tsjechië – Turkije (gedeelte ten westen en ten noorden van de Bosporus, de Zee van Marmara en de Dardanellen) – Vaticaanstad – Verenigd Koninkrijk – Wales – Wit-Rusland – Zweden – Zwitserland

1 Alhoewel deze eilanden niet op het Europees continentaal plat liggen worden zij vaak om historische, staatkundige en etnologische redenen toch beschouwd als behorend tot Europa.

"De Republiek Cyprus is gelegen op het gelijknamige eiland Cyprus in het oosten van de Middellandse Zee, ca. 70 km ten zuiden van Turkije en 100 km ten westen van Syrië. Hoewel Cyprus geografisch gezien tot het Aziatische continent behoort, wordt de republiek, onder andere vanwege zijn Grieks-orthodoxe bevolkingsmeerderheid, dikwijls tot Europa gerekend. "

In ieder geval is de vraag "Liggen Georgie, Armenie en Azerbeidjan in Azië of in Europa" nu wel beantwoord :wink:

Zou 't? :roll:

Straks even John overhoren.. :wink:

Rachel schreef:Zou 't? :roll:
Straks even John overhoren.. :wink:
We kunnen ook voorstellen aan de landeninformatie om Europa en Azië onder het kopje Eurazië onder te brengen. Dan zijn alle problemen in een keer opgelost :wink:

Afbeelding

Michael W schreef: We kunnen ook voorstellen aan de landeninformatie om Europa en Azië onder het kopje Eurazië onder te brengen.
Een geniaal idee. Het gaat tenslotte om continenten. Raar eigenlijk dat Afrika dan niet mee mag doen. Zit er toch ook aan vast. :wink:

Er zijn tegenwoordig mensen die Europa met een onaangenaam cynische knipoog willen veranderen in Eurabië. :?

Rachel schreef:Raar eigenlijk dat Afrika dan niet mee mag doen. Zit er toch ook aan vast. :wink:
Afbeelding
Afrika-Eurazië of Eurafrazië

Probleem is wel dat Australië dan erg uit de toon valt naast Afrika-Eurazië en Amerika als supercontinenten :wink:

Michael W schreef: Probleem is wel dat Australië dan erg uit de toon valt naast Afrika-Eurazië en Amerika als supercontinenten :wink:
Had hij maar niet moeten wegzwemmen.. :wink:

Dank je wel voor al jullie reacties. Het meest trof mij het uitgebreide citaat dat Rachel gaf uit het overigens prachtige boek Ali en Nino. De volgende zinsnede leek mij het meest toepasselijk:

""Terwijl veel geleerden het gebied ten zuiden van het Kaukasisch bergmassief als tot Azië behorend beschouwen, vinden anderen dat vooral op grond van de culturele ontwikkeling van Transkaukasië, ook dat land als een deel van Europa moet worden gezien".

Ik vind dit een heel charmante oplossing: geografisch behoort het tot Azië, cultureel gezien tot Europa. Maar zo eenvoudig is het toch ook weer niet, getuige de grappige reacties in de derde klas van het Humanistisch Gymnasium in Bakoe (uit "Ali en Nino"). De proef op de som is natuurlijk als ik het straks onderweg aan de Georgiërs, Armenen en Azerbeidjanen zelf ga vragen. Nu nog gauw even Georgisch, Armeens en Azerbeidjaans gaan leren.......

John Peeters schreef:De proef op de som is natuurlijk als ik het straks onderweg aan de Georgiërs, Armenen en Azerbeidjanen zelf ga vragen. Nu nog gauw even Georgisch, Armeens en Azerbeidjaans gaan leren.......
Veel plezier, wen wel om te beginnen alvast aan de Z in Azerbeidzjan of anders .... Azerbaijan :wink:

Het probleem ligt grotendeels aan de definitie van het werelddeel. Geografisch, geologisch of politiek gezien kunnen verschillende grenzen worden aangehouden, die allemaal wel beargumenteerbaar zijn.

Zie het voorbeeld van Cyprus hierboven, waarbij het Griekse deel tot Europa wordt gerekend en het Turkse deel tot Azie: duidelijk ene politieke grens.

Turkije ligt deels in Europa (Makedonia) en deels in Azie (Anatolie), maar ook hier kan de beslissing anders uitvallen door andere criteria te stellen. Zelfs politiek gezien: Turken zijn duidelijk veel Europeser gericht dan hun direkte (Aziatische) buren.

Een vriend van mij die geoloog is zegt weleens dat-ie het altijd leuk vindt Spanjaarden op de kast te jagen door te stellen dat Spanje, geologisch gezien, eerder bij Afrika hoort dan bij Europa. De Pyreneeen vormen dan de grens.

.tsooJ

Alien schreef:Een vriend van mij die geoloog is zegt weleens dat-ie het altijd leuk vindt Spanjaarden op de kast te jagen door te stellen dat Spanje, geologisch gezien, eerder bij Afrika hoort dan bij Europa. De Pyreneeen vormen dan de grens.
We laten het gewoon aan de landen zelf over!
Georgië beschouwt zichzelf als een europees land en wil ook graag zo gezien worden. No problem toch.

Afbeelding

Laten we er gewoon een leuke wereld van maken volgens mij is daar grote behoefte aan. :wink:

Alien schreef:Het probleem ligt grotendeels aan de definitie van het werelddeel. Geografisch, geologisch of politiek gezien kunnen verschillende grenzen worden aangehouden, die allemaal wel beargumenteerbaar zijn.
Er was laatst een interessant TV-programma over het geografische centrum van Europa. Er zijn een stuk of 20 plaatsen in Europa die claimen het geografische centrum te zijn, compleet met gedenk teken. Allemaal afhankelijk inderdaad van de gebruikte definitie.

Enkele claimanten:

Afbeelding

Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Geographic ... _of_Europe

Zo te zien kun je een hele reis ondernemen langs alle "centra"van Europa. :D

Reizend door Georgië ontdek je dat dit volk echt dicht tegen Europa aan zit.
De architectuur, kunst en muziek zijn voor Europeanen heel herkenbaar en licht verteerbaar.
In Armenië vind je hele andere mensen. Ze gedragen zich als Turken w.b.t. het barbequen en hun muziek. Ook qua uiterlijk zie je weinig verschillen.

Europa is een raar begrip. Kijk naar het Eurovisie songfestival of recentelijk het E.K. Hier zijn landen als Turkije en Israël wel welkom maar een Syrië of Libië die toch ook aan de Middelandse zee liggen niet.

Welke criteria gelden eigenlijk voor deelname aan dit soort evenementen?

John.

En Groenland (Grønland) dan? Behoort die tot Europa of tot het Amerikaanse continent? Het maakt tenslotte deel uit van Denemarken en de hoofdstad van Groenland is Gothåb.

Martin E. van Doornik schreef:En Groenland (Grønland) dan? Behoort die tot Europa of tot het Amerikaanse continent? Het maakt tenslotte deel uit van Denemarken en de hoofdstad van Groenland is Gothåb.
Groenland hoort geografisch bij Noord-Amerika en sinds ze min of meer onafhankelijk zijn van Denemarken (en dit jaar misschien volledig zelfstandig worden) en ook geen lid meer zijn van de EU worden ze volgens mij zeker niet meer tot Europa gerekend. :wink: