Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wildkamperen - Forum Wereldfietser

Wildkamperen

Hoi allemaal,

Mijn man en ik willen vanaf september vertrekken op de fiets. Dit zal zeker voor een half jaar zijn, misschien langer.

Nu twijfelen we erg tussen een aantal bestemmingen. We zijn in ieder geval van het rustig reizen, geen gejakker om ergens te komen.
In eerste instantie wilden we naar Turkije fietsen, maar we kwamen erachter dat het daar toch wel erg koud is in de winter. Of is het zuidoosten misschien wel een optie?
We weten dat je in Turkije overal mag kamperen, super handig.

Nu weten we niet zo goed hoe dit in Spanje, Portugal, Griekenland, Marokko en Italië is.
Heeft iemand hier ervaring mee in bovenstaande landen?

We lezen graag jullie tips en adviezen!

Groetjes Natas
Hier is een prima website over met regels per land.
In de werkelijkheid is wildkamperen iets waar je gewoon aan begint en steeds beter in wordt. Zelf houden wij van de uitgestrekte vlaktes als Gobi en Outback dus moeten we wel wildkamperen maar in 50 jaar nog geen problemen gehad behalve een Zuid-Koreaanse agent en 2 Duitse jagers.In 51 landen kampeerden wij ,alleen niet in Cuba ; "want daar doen ze zo streng"
Wel op tijd beginnen met oefenen.
Ik wil er geen reclame voor maken om misbruik te voorkomen ,wat het paalkamperen o.a. de das heeft omgedaan maar je mag me altijd persoonlijk belle of meele.
Groeten van Pier
Zeker geen antwoord op je vraag over wildkamperen maar wie weet heb je er toch wat aan. Een paar jaar geleden zat ik een trip in het vroege voorjaar te plannen (zuiden van Spanje, niet doorgegaan vanwege Covid) en het leek erop alsof een behoorlijk deel van de campings het hele jaar door geopend was. Dus mogelijk kan je hier in de winter alsnog terecht op campings, of in ieder geval eens in de zoveel dagen.
Of het kan en of het mag, zijn twee verschillende dingen.
Maar van de landen die je opsomt, heb ik ooit wat onderzoek gedaan voor Italië.
We hebben besloten het daar maar niet te proberen.
Het is overal expliciet verboden (met een uitzondering in een natuurpark in Piemonte, waar één nacht bivakkeren mag als ik met niet vergis).
Als je betrapt wordt, kun je een boete van verschillende honderden euro krijgen.

Vergeet ook niet dat Italië op vele plaatsen een behoorlijk dichtbevolkt land is. Even een plekje zoeken "in de vrije natuur" is dan geen sinecure. Vaak loop je het risico dat je op privéland staat, en daar mag het alleen met expliciete toestemming van de eigenaar.
...en niet te vergeten dit treurige bericht:
viewtopic.php?f=23&t=9168&start=80#p71337
Natas schreef:
vr 29 jul, 2022 09:45

Nu weten we niet zo goed hoe dit in Spanje, Portugal, Griekenland, Marokko en Italië is.
Heeft iemand hier ervaring mee in bovenstaande landen?
Prima wild kunnen kamperen in zowel Spanje, Portugal als Italië. Solo, groene tent neerzetten vlak voor zonsondergang en in de ochtend op m'n gemak weer weg met alleen wat voetstappen, bandensporen en een tentafdruk achterlaten. Nooit gedoe mee gehad, en op plekken overnacht die mooier zijn dan menig camping.

Voordeel van in je eentje is dat je niet in gesprek bent met je reisgenoot. Zonder praten blijven er toch een stuk minder geluiden over en word je wat minder snel gehoord. Koken doe ik ook het liefst in de middag al.
Wat mij betreft is het verschil tussen legaal of illegaal wildkamperen niet zo groot.
Als je illegaal wild kampeert, ben je voorzichtiger met het zoeken van een plek. Bijvoorbeeld diep in het bos. Als je legaal wild kampeert, zet je mogelijk je tent eerder op, op een meer zichtbare plek. Met het risico op gedoe met toevallige passanten. De kans daarop is ook klein maar je kan wel van alles in je hoofd halen. Er stopt een auto en de motor blijft draaien. Je ligt in je tent en je ziet niet wat er buiten gebeurd. Dan liever diep in het bos.
Ik heb in Spanje en Frankrijk dan weer juist vlakbij dorpjes wildgekampeerd (niet wild gekampeerd, dat is niet netjes) zodat in luttele uren ierdereen in het dorp wel wist dat er gasten waren. Dan geeft sociale controle een veilig gevoel.
Maar je moet wel weten in welke landstreken en lokaties je kunt wildkamperen en in welke beslist niet.
Van de Europese landen die genoemd worden kan je geloof ik enkel in Catalonië legaal wildkamperen. Er is een app, iOverlander, waarin gebruikers ondermeer tips en ervaringen uitwisselen ivm (wild)kampeerplekken. Kan drempelverlagend werken als je weet dat ergens een mooie plek is waar er al vaker is gekampeerd.
Een paar jaar geleden bij een lezing van Bert Sitters over de Zilverroute vertelde hij dat in Spanje als je in kleine dorpjes gewoon de plaatselijke kroeg of gemeentehuis binnen loopt (wat soms hetzelfde is kennelijk) haast overal kan staan als je maar gewoon netjes vraagt. Het plaatselijke voetbalveld (waar ze soms gewoon de kleedkamer voor je open maken zodat je zelfs kan douchen), naast een riviertje, in de tuin van het gemeentehuis...en ja, het hele dorp weet het in no time. Maar dat betekent ook dat het hele dorp op elkaar let, of er niets raars gebeurt. Dus hartstikke veilig in feite!
Een beetje Spaans lijkt me alleen wel handig hiervoor. Maar dat is het zowiezo denk ik, buiten de steden spreken nog niet alle mensen Engels!
Dankjewel allemaal voor de reacties! Super fijn, hier kunnen we wat mee :)

Zijn er ook mensen die de winter in Zuid Turkije hebben doorgebracht? Is dit te doen qua temperatuur en neerslag?

Alvast bedankt weer.
Groetjes Natascha
Ik heb niet wild gekampeerd in zuid turkije, ik vind je vraag of 'het te doen is qua temperatuur en neerslag' nogal subjectief... Wat voor de 1 verschrikkelijk is kan voor de ander geweldig zijn :) Bovendien speelt je materiaal hier nogal een rol, dat kan letterlijk een dealbreaker zijn :lol:

Waarschijnlijk niet het antwoord dat je hoopte, sorry 8)
Recent filmpje op faceboek van jeugdig stel Oostenrijkers "Saddlestories ". Inderdaad , ze stoppen i.v.m. blubber en kou.
Noordkust is winderig en nat, zuidgrens wordt bevolkt door miljoen vluchtelingen. Blijft over ; de middelandse zee-kust ; altijd voorjaar met af en toe een dag herfst.
Groeten Pier.
Tja,

ik doe niets liever, wildkamperen. Hoe een ander het doet weet ik niet, fiets & kampeer meestal alleen.Ik zorg er wel voor dat bij vertrek, niemand weet dat ik gekampeerd heb. Theezakjes, papiersnippertjes, (desnoods van anderen) worden meegenomen, en blijf vooral uit het zicht van de weg, Op industrie gebiedjes, achter kantoorgebouwen, vaak grasveldjes, prima plekken. Rustig na zessen.

En wat te denken over begraafplaatsen, en sportterreinen? Altijd water voorhanden. Soms mag/kan je daar een douch nemen. Afgelopen zomer van Rome naar Istanbul gefietst. In Italië ernstig gewaarschuwd voor 'idyllische' plekjes aan (moeras-meertjes) door lokale mensen. Wilde zwijnen s' nachts! En in Turkije..., 'n Ramp. honden en nog eens honden. Kuitenhappers. Afgezien van de ganse nacht blaffen. Mijzelf dan maar verwend in goedkope hotelletjes.

Tja, en of je overal mag staan...? Weet ik niet. Ben zelden weggestuurd en dan ook niet zeuren. Je leert omgaan met angsten. Stom is om op een molshoop gaan staan, of de hele nacht akelig geritsel tegen de tent. (bleken wat verdorde blaadjes te zijn)
Kampeer & fietsvreugd...
Gijs.van.Hulst schreef:
wo 25 jan, 2023 10:29
Tja, en of je overal mag staan...? Weet ik niet.
Ik denk dat je dat wel weet.