Additionally, paste this code immediately after the opening tag: LF4 midden-Nederlandroute verdwenen? - Forum Wereldfietser

LF4 midden-Nederlandroute verdwenen?

Ben me aan het oriënteren op een weekje fietsen met de kinderen 10 en 12 jaar, en mij leek de midden-Nederlands-Route Lf4 erg mooi.
Ik kan echter nergens meer boekjes vinden en lees nu dat alle lf-routes in icoonroutes worden omgevormd. De Lf4 zie ik echter nergens terug…

Wie weet hier meer van?
Dat klopt, ze worden niet meer onderhouden en daar steekt zelfs een redenering achter.
Gelukkig heeft Frank een kopie van alle routes voor je bewaard om te kunnen downloaden.
Jon Rietman heeft een website met routes, routedatabank.nl.
Daar vindt je ook een link naar de landelijke fietsroutes.
Nu vind ik het toch lastig om te achterhalen wat er met route bedoeld wordt. De omschrijvingen? De boekjes? Een gpx-bestand? De bordjes? De route zelf, dwz het asfalt?
deze route is nog te down laden op nederland fietsland
succes andries :wf_blue :D
Voor de oude lf routes kun je er niet meer vanuit gaan dat ze bewegwijzerd zijn, dat is heel vaak niet meer zo. Sommige bestaan nog wel en hebben nog bordjes, andere zijn opgegaan in een themaroute, en er zijn ook een paar geheel of gedeeltelijk verdwenen. Maar de routes op zich bestaan natuurlijk nog gewoon en zijn zeker rijdbaar met gps, met alleen heel soms een enkel omweggetje omdat de situatie veranderd is. Zo heb ik twee weken geleden nog over de LF2 van Dordrecht tot Antwerpen gereden en daarna over de LF30 naar Vlissingen.
Dankjulliewel!!! Heeft iemand deze route wel eens gefietst? Wat was jullie ervaring?
Ik heb een paar jaar geleden een groot stuk van de lf4 gereden, als deel van de r1 naar Berlijn, van het kruispunt met de lf2 tot aan Borculo. Ik vond het zeker een mooie route om te rijden, oa over de Utrechtse Heuvelrug en door de Veluwe.
Als inwoner van Utrecht heb ik afgelopen twee jaar de route beide jaren nog voor een deel gefietst. Aangezien deze route langs mijn huis komt is het altijd een mooi begin. Volgens mij is hij in Utrecht nog bewegwijzerd maar je moet zeker navigatie meenemen.
Ik vind het een schitterende route.
Meld de klachten bij het Landelijk Fietsplatform. Voor alle verdwenen LF-routes komen er slecht een paar Icoonfietsroutes terug. Dit jaar komt er geen enkele, want men wil eerst de icoonroutes uit de voorgaande jaren evalueren.
Je kunt de oude routes volgen via de knooppunten.
Zwak punt van de Icoonroutes is de vermelding van overnachtingsadressen in de gidsen en op de websites en de kaartjes. Alleen campings, hotels, herbergen en pensions die het label "Fietsers Welkom " hebben van het Landelijk Fietsplatform worden vermeld. Het Landelijk Fietsplatform regelt dit zelf. Heeft een camping of hotel dit label niet Onderweg zijn er veel meer zonder dat label. Je bent er vaak als fietsers ook van harte welkom, maar zij voeren het label niet. Blijkbaar lukt het dat Landelijk Fietsplatform niet om voldoende adressen te mobiliseren voor hun label. Ik ben diverse keren op een camping geweest langs een route, die nog nooit gehoord had van dit label. Zo heb je feitelijk onvoldoende aan de officiële kaartjes, gidsen of websites van de routers om overnachtingen onderweg te selecteren.
Opmerkelijk dat iedereen in Duitsland graag mee wil doen met Bett&Bike van de Duitse Fietsersbond ADFC. Bett&Bike is bij onze oosterburen wel echt een begrip.
Zet gewoon de gpx in je gps of mobiel en klaar om te fietsen.
supermario schreef:
vr 08 apr, 2022 23:07
Zet gewoon de gpx in je gps of mobiel en klaar om te fietsen.
Dat kan natuurlijk, maar juist het 'officiële karakter' kan denk ik overheden motivatie geven om bijvoorbeeld de paden van de route in goede staat te houden (doorfietsbaar, maar w.m.b. ook behoud van schelpenpad ipv betonnen tegels) bij renovatie en/of een goede omleidingen aan te bieden bij omleidingen.

Voor mij zijn de LF routes trouwens erg fijne richtlijnen bij de wat spontanere fietstochten over meerdere provincies. De knooppunten lenen zich daar w.m.b. een stuk minder voor.
mavave schreef:
za 09 apr, 2022 16:01
supermario schreef:
vr 08 apr, 2022 23:07
Zet gewoon de gpx in je gps of mobiel en klaar om te fietsen.
Dat kan natuurlijk, maar juist het 'officiële karakter' kan denk ik overheden motivatie geven om bijvoorbeeld de paden van de route in goede staat te houden (doorfietsbaar, maar w.m.b. ook behoud van schelpenpad ipv betonnen tegels) bij renovatie en/of een goede omleidingen aan te bieden bij omleidingen.

Voor mij zijn de LF routes trouwens erg fijne richtlijnen bij de wat spontanere fietstochten over meerdere provincies. De knooppunten lenen zich daar w.m.b. een stuk minder voor.
Veel LF-routes lopen (en voor de opgeheven routes liepen) samen met de knooppunten.
Bij een LF-route was echter meestal de mooiste route uitgezocht. Bij de knooppunten heb je veel meer keuzes. Dat is niet altijd een voordeel, want niet alle keuzes zijn even fraai. Er zitten ook wel eens mindere stuikjes tussen bij die fungeren als een verbindingsstukje. Feitelijk zou men op de knooppuntenkaarten fraaie stukjes moeten arceren (net als de Michelin-kaarten), zodat je bij een keuze de mooiste route kunt samenstellen.
Leon schreef:
do 07 apr, 2022 22:25
Nu vind ik het toch lastig om te achterhalen wat er met route bedoeld wordt.
Ik ook. Maar toch hebben veel mensen blijkbaar een enorme fascinatie voor, en behoefte aan, routes. :wink:
Shrek schreef:
zo 10 apr, 2022 12:11
Leon schreef:
do 07 apr, 2022 22:25
Nu vind ik het toch lastig om te achterhalen wat er met route bedoeld wordt.
Ik ook. Maar toch hebben veel mensen blijkbaar een enorme fascinatie voor, en behoefte aan, routes. :wink:
Veel mensen verwachten bij een route die als fietsroute op de markt wordt gezet dat het nodige uitzoekwerk is verricht.
Bij de LF-routes gingen proeffietsers op pad om de routes te testen.
Bij de knooppunten waren het meer lokaal bekenden die meewerkten met het maken van het netwerk. Ik heb daar destijds ook nog aan meegewerkt, al was ik het regelmatig niet eens met de keuzes. Het was toen ook al logisch en vaak ook onvermijdelijk om de LF-routes te benutten voor in het knooppuntennetwerk.
Het kunnen opheffen van andere routesystemen was zelfs een expliciet doel van het knooppuntensysteem omdat de wildgroei van het aantal routes fenomenaal was. Op sommige plaatsen stonden wel tien fietsroutebordjes bij elkaar. Dat het werkte leerde de praktijk.
De LF-routes zijn een van de weinige routesystemen die de knooppunten overleefd hebben en vervolgens deels ook nog de opkomst van de navigatiesystemen.
bert sitters schreef:
zo 10 apr, 2022 14:27
Veel mensen verwachten bij een route die als fietsroute op de markt wordt gezet dat het nodige uitzoekwerk is verricht.
Bij de LF-routes gingen proeffietsers op pad om de routes te testen.
Logisch. Moet behoorlijk arbeidsintensief zijn om zo'n route inclusief borden en routeboekje up-to-date te houden.
Shrek schreef:
zo 10 apr, 2022 16:37
bert sitters schreef:
zo 10 apr, 2022 14:27
Veel mensen verwachten bij een route die als fietsroute op de markt wordt gezet dat het nodige uitzoekwerk is verricht.
Bij de LF-routes gingen proeffietsers op pad om de routes te testen.
Logisch. Moet behoorlijk arbeidsintensief zijn om zo'n route inclusief borden en routeboekje up-to-date te houden.
Precies… dit leek mij het gemak ook ervan. Vandaar. Knooppunten inderdaad eerder wisselende ervaringen mee gehad als je een gebied niet kent…
Zo'n route onderhouden is behoorlijk arbeidsintensief, maar fietsers die een route doen leveren ook geld op.
Bovendien worden gidsen verkocht.
bert sitters schreef:
ma 11 apr, 2022 11:39
...fietsers die een route doen leveren ook geld op. ...
Hoe leveren mensen die een LF fietsen geld op, en voor wie?
Ik vind het jammer dat de LF-routes verdwijnen. Dat ze ' in het veld' niet meer bijgehouden worden dmv wegwijzers snap ik op zich nog wel, maar dat ze ook van de kaarten verdwijnen vind ik wel suf. Gelukkig heb k de gps-tracks nog.

De knooppunten vind ik trouwens geen waardige vervanging. Ze missen de charme van een specifieke route (met een naam!) die naar een einddoel gaat. Een knooppunten-route vind ik eerder nuttig als je ff geen idee hebt hoe je moet rijden (of lopen) als je ergens moet zijn en er toch snel en makkelijk naartoe wilt fietsen. Ik zie ze nog eerder als vervanging voor de fietsborden met plaatsnaam.

Aanname: Knooppuntroutes zijn volgens mij bedacht door een saaie fantasieloze boekhouder van de anwb, LF-routes door een creatieve geest.

:roll: