Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weekje fietsen in Zwitserand - Forum Wereldfietser

Weekje fietsen in Zwitserand

Hoi allemaal, 👋

Mijn vriendin en ik zijn van plan om de laatste week van april te gaan fietsen in Zwitserland (6 fietsdagen). We starten in Zürich en vervolgens willen we kijken of we aan kunnen haken op de Seen route. Dit lijkt ons een mooie route en niet al te veel hm’s. (We zijn beide nog niet enorm ervaren, maar we hebben de leeftijd wel in ons voordeel, met 28 jaar 😉)

Hebben jullie ervaring met fietsen in Zwitserland en specifiek de Seenroute? Zelf ben ik nog nooit zo vroeg in het jaar in die regio gaan kamperen, hoe zijn jullie ervaringen?

Groetjes, Tom en Hilde
Met de Seeenroute heb ik geen ervaring. Wel gewandeld in de eerste week van mei. Boven 1.000 m nog veel sneeuw en alle passen nog gesloten, Dus je kunt pech hebben.
Het is een prachtige route. Ik heb deze ‘route des Lacs’ (nr 9) gefietst enkele jaren terug. Mijn bevindingen kan je terugvinden in dit draadje.
De meren route gefietst in augustus 2018 als onderdeel van onze 4 maanden Europa. Prachtig fietsen. Af en toe last van verkeer en af en toe vreselijk stijl en zwaar terwijl wij wel van klimmen houden. Maar nogmaals, prachtig daar!
Zie ook ons blog(aug 2018)
Inderdaad, Zwitserland is prachtig, maar eind april kan erg vroeg zijn. Ik ken het hoogteprofiel van de route niet, maar boven ligt vast en zeker nog (veel) sneeuw. In de bekende skigebieden eindigt het seizoen eind april.
Eind April lijkt me net iets te vroeg om zeker te zijn van sneeuwvrije wegen. Ik heb zelf op 14 April 2018 ooit kilometers door de sneeuw moeten lopen in de Vogezen en op 21 April 2019 rechtsomkeert moeten maken op de Wallbergstrasse en even verder iets voorbij de Suttensee beide net boven de duizend meter hoogte.
De Seenroute komt op 1275 meter op de Saanenmoser en later nog twee keer net boven de duizend.
Maar goed met Koningsdag erin kost het natuurlijk een vakantiedag opname minder. Je kunt ook de gok nemen.
Ikzelf ben van plan in die week van Madrid naar Pamplona te fietsen waarbij ik tot op 1730 meter hoogte op de Laguna Negra de Urbion hoop te komen.
Bedankt allemaal voor de reacties!

Wij zijn er nog niet helemaal over uit, misschien dat we ook nog wel een andere bestemming uitzoeken. Zwitserland leek ons een mooie optie omdat het makkelijk te bereiken is via de trein of flixbus!

Hebben jullie andere tips om heen te gaan eind april? En wat enigszins makkelijk te bereiken is met de trein?
Niet met de trein maar je noemt zelf ook de Flixbus. Ik zou zeggen: De Provence. Eventueel de route van Benjaminse.

https://www.cyclingeurope.nl/routes/provence/index.php
Wij hebben een paar jaar terug in precies die week Maastricht-Parijs van Benjaminse gefietst. We hebben 4 seizoenen in 10 dagen gehad. Gefietst in sneeuw en hagel, maar ook in de zon met aangename temperaturen. Genoten van de besneeuwde velden en later in de week van de overdadig gele velden met koolzaad. We hadden meestal een Chambre d’hôtes of een eenvoudig hotel. Erg leuke manier om zo in Parijs aan te komen.
Frankrijk is wel een stuk leuker voor je portemonnee in vergelijking met Zwitserland.
B664F625-938A-4D8E-BD41-F6828602A4FD.jpeg
Maastricht - Parijs in april moet kunnen als het weer meezit. Kamperen kan dan wel een probleem zijn. Er zijn langs de route in Frankrijk weinig campings. Dan heb je ook nog het probleem dat er diverse nog niet open zijn . Vooral gemeentecampings openen vaak pas in juni.
De laatste week van april ligt inmiddels achter ons. Hoe is het afgelopen?
Was niet al te best weer in Zwitserland afgelopen weekend geloof ik, gezien de natte wegen waar mijn flixbus terug naar huis over reed.
Mijn eigen plan om in de Koningsdag week van Madrid naar Pamplona te fietsen heb ik in verband met de weersvoorspellingen last minute gewijzigd. In mijn eerste overnachtingsplaats Riaza op 1200 meter hoogte zou de maximum temperatuur zaterdag 23 april 6 graden worden en dat bleek uiteindelijk ook zo te zijn.
In plaats van vrijdagavond naar Madrid ben ik met fiets in een kartonnen doos zaterdagochtend naar Malta gevlogen, rondrit Malta, ferry naar Pozzallo, drie fietsdagen met drie treinverplaatsingen en één taxiverplaatsing op Sicilië, ferry naar Villa San Giovanni, nachttrein naar Rome met fiets gedemonteerd in hoes, regiotrein naar Orvieto met fiets weer gemonteerd, vier dagen op vasteland met nog één treinverplaatsing en een ferry retour naar en fietsrit op Elba, flixbus Genua - Brussel, 1 mei fietsrit Brussel - Maastricht, trein naar huis.
Alleen maar mooi weer gehad dus de last minute wijziging pakte enorm goed uit.
nn001 schreef:
wo 19 jan, 2022 21:42
Frankrijk is wel een stuk leuker voor je portemonnee in vergelijking met Zwitserland.
Klopt helemaal. Met de paasdagen waren we in Basel. Een zak Chio chips kostte bij de Lidl Chf 4,79. Een koffie to go op de Rijn oever was Chf 5,50. Met een wisselkoers van ongeveer 1 op1 voor Euro naar Franc valt dat inderdaad tegen.