Additionally, paste this code immediately after the opening tag: transport fietser en fiets van Budapest naar Amsterdam - Forum Wereldfietser

transport fietser en fiets van Budapest naar Amsterdam

beste medefietsers

Komende (voor)zomer wil ik een fietstocht maken: Praag-Wenen-Budapest.
- Wat is niet kan vinden is hoe ik van Budapest, met fiets, weer in Amsterdam kom.
- Mogelijk zal dat vanuit Wenen moeten?

Heeft iemand ideeën of ervaringen?

NB even los van CPOVID

dank theodosius
Met de trein (3-4 uur) of flixbus (3 uur)?
willem.m schreef:
ma 20 dec, 2021 12:03
Met de trein (3-4 uur) of flixbus (3 uur)?
...of vliegen, of de auto.

En combinaties van bovengenoemde opties natuurlijk.

De fiets los laten transporteren van je eigen heen en/of terugreis kan natuurlijk ook nog.
Je hebt gelijk Jurr. Ik ging er te makkelijk van uit dat de TS met de (nacht)trein vanuit Wenen terug kan gaan.

P.S.
@TS: Waarom 2x hetzelfde bericht in 2 verschillende subfora?
willem.m schreef:
ma 20 dec, 2021 12:45
@TS: Waarom 2x hetzelfde bericht in 2 verschillende subfora?
Ik heb er één gemeld als dubbelpost, even wachten op de moderator dus.

Groetjes,

Carl
theodosius schreef:
ma 20 dec, 2021 11:55
beste medefietsers

Komende (voor)zomer wil ik een fietstocht maken: Praag-Wenen-Budapest.
- Wat is niet kan vinden is hoe ik van Budapest, met fiets, weer in Amsterdam kom.
- Mogelijk zal dat vanuit Wenen moeten?

Heeft iemand ideeën of ervaringen?

NB even los van CPOVID

dank theodosius
2 minuten zoeken op Bahn.de en ik heb een verbinding voor je. Ik heb voor het gemak gezocht voor zaterdag 22 januari, met een gewoon gemonteerde fiets dus geen gedoe met fiets verpakken

6u40 Budapest-Keleti (vertrek)
11u52 - 12.00 Salzburg (overstap)
20u08 - 20u26 Düsseldorf (overstap)
22u13 - 22u31 Arnhem (overstap)
23u35 Amsterdam CS (aankomst)

of 7u40 Budapest Keleti (vertrek)
14u34-15u28 München (overstap)
20u32 - 21u26 Düsseldorf (overstap)
23u13 - 0u01 Arnhem (overstap
1u07 Amsterdam CS (aankomst)
Goed gevonden.👍🏻

Zie je gelijk dat je je best veel moet 'schamen' om niet te gaan vliegen. Want dit doe je met het vliegtuig binnen een paar uur tegen de helft van de kosten, schat ik zo in. Klein nadeeltje is dan weer dat je even met een doos in de weer moet.
Wel weer een gegarandeerde zitplaats.🙂

(Bv KLM1976 12:50->15:05 €90,- met wel ongetwijfeld nog aardige extra kosten voor bagage/fiets)
Flix schreef:
wo 22 dec, 2021 12:43
Goed gevonden.👍🏻

Zie je gelijk dat je je best veel moet 'schamen' om niet te gaan vliegen. Want dit doe je met het vliegtuig binnen een paar uur tegen de helft van de kosten, schat ik zo in. Klein nadeeltje is dan weer dat je even met een doos in de weer moet.
Wel weer een gegarandeerde zitplaats.🙂
Bij zo'n verbinding doe ik me niet eens de moeite om te kijken naar een vliegticket, m'n fiets te demonteren, een doos te zoeken en uren rond te hangen op een vliegveld.
Zeker omdat je met de juiste kortingkaarten zo'n treinreis iets van 50-100 Euro kost.
Plus het plezier van het landschap te doorkruisen met de trein!
Ik ben zelf ook een treinliefhebber, en geniet regelmatig van de geneugten van de (lange afstands) trein.

Maar dit is toch ander koek; van ruwweg 06:30 tot 23:30 in de trein zitten, en als je pech hebt stukken staan, met 3x overstap en daarmee het risico dat je een trein mist, voor -vrees ik- echt wel ietsjes meer dan 100 euro.
Flix schreef:
wo 22 dec, 2021 12:59
Ik ben zelf ook een treinliefhebber, en geniet regelmatig van de geneugten van de (lange afstands) trein.

Maar dit is toch ander koek; van ruwweg 06:30 tot 23:30 in de trein zitten, en als je pech hebt stukken staan, met 3x overstap en daarmee het risico dat je een trein mist, voor -vrees ik- echt wel ietsjes meer dan 100 euro.
Het is dat TS in de uithoek van Europa, genaamd Amsterdam, woont, dat het zo lang duurt. Voor mij is dit iets makkelijker. Vanaf Budapest kan ik na 9 uur nog vertrekken en ben ik rond dezelfde tijd thuis.
Je kunt natuurlijk altijd de Bahn.de website iets gedetailleerde instructies geven en zo meer en betere overstappen genereren. Qua prijs kom je bij een maand vooruit boeken nu op € 90,- kale prijs uit, daarboven nog idd de zitplaatsreserveringen (dus niet staan) en je fietskaartje.
Heb je net als ik een Bahncard 25, dan blijf je zelfs met de reserveringen + fietsticket onder de € 100,-.
Heb je bijvoorbeeld een NS weekend vrji abonnement en een Duitse Bahncard dan kun je op een kale ticketprijs uitkomen van € 50,-.
Ivo Miesen schreef:
wo 22 dec, 2021 11:13

6u40 Budapest-Keleti (vertrek)
11u52 - 12.00 Salzburg (overstap)
20u08 - 20u26 Düsseldorf (overstap)
22u13 - 22u31 Arnhem (overstap)
23u35 Amsterdam CS (aankomst)

of 7u40 Budapest Keleti (vertrek)
14u34-15u28 München (overstap)
20u32 - 21u26 Düsseldorf (overstap)
23u13 - 0u01 Arnhem (overstap
1u07 Amsterdam CS (aankomst)
Top! Heb je ook zo'n traject tot Antwerpen? Ik heb nl gelijkaardige plannen. :)
nicolevelo schreef:
wo 22 dec, 2021 14:49
Ivo Miesen schreef:
wo 22 dec, 2021 11:13

6u40 Budapest-Keleti (vertrek)
11u52 - 12.00 Salzburg (overstap)
20u08 - 20u26 Düsseldorf (overstap)
22u13 - 22u31 Arnhem (overstap)
23u35 Amsterdam CS (aankomst)

of 7u40 Budapest Keleti (vertrek)
14u34-15u28 München (overstap)
20u32 - 21u26 Düsseldorf (overstap)
23u13 - 0u01 Arnhem (overstap
1u07 Amsterdam CS (aankomst)
Top! Heb je ook zo'n traject tot Antwerpen? Ik heb nl gelijkaardige plannen. :)
Antwerpen is lastiger, dat gaat net niet op 1 dag lukken.
Aangezien Bahn.de niet weet dat je in iedere Belgische IC een fiets mag meenemen moet je dan via Bahn.de plannen tot Aken en van daar zoeken op de NMBS site. Of je pakt de nachttrein naar Amsterdam en dan door naar Antwerpen

15.40 Budapest-Keleti (vertrek)
22.31-22.50 München (overstap)
9.59 - 10.28 Amsterdam (overstap)
12.16 Antwerpen (aankomst)
Het kan ook met Flixbus, kortste reistijs ca 21 uur met 1x overstappen. Meerdere keren overstappen met de trein geeft altijd risico op vertraging en dat is in Duitsland niet fijn omdat je in principe voor een bepaalde trein hebt gereserveerd en je dus niet zomaar in de volgende trein kunt stappen. Bovendien kan het gebeuren dat deze volgende trein pas uren later komt of een heel ander traject volgt. Dus: trein heel fijn, maar dan wel met zo weinig mogelijk overstappen. Ooit met de trein op de bonnefooi van Nederland naar Oostenrijk gereisd en dat was een avontuurlijke tocht van bijna 18 uur.
Bert van Sprang schreef:
wo 22 dec, 2021 15:09
Het kan ook met Flixbus, kortste reistijs ca 21 uur met 1x overstappen. Meerdere keren overstappen met de trein geeft altijd risico op vertraging en dat is in Duitsland niet fijn omdat je in principe voor een bepaalde trein hebt gereserveerd en je dus niet zomaar in de volgende trein kunt stappen.
Deze uitspraak klopt niet.
Op het moment dat je je overstap niet haalt omdat je vorige trein vertraging heeft kun je dat door de conducteur laten aanteken op je kaartje. Dan is de Zugbindung opgeheven en mag je elke trein gebruiken die in de juiste richting gaat.
Dan moet je de conducteur wel kunnen vinden en moeten de treinen ruimte hebben voor je fiets.
Ivo Miesen schreef:
wo 22 dec, 2021 15:07
Antwerpen is lastiger, dat gaat net niet op 1 dag lukken.
Aangezien Bahn.de niet weet dat je in iedere Belgische IC een fiets mag meenemen moet je dan via Bahn.de plannen tot Aken en van daar zoeken op de NMBS site. Of je pakt de nachttrein naar Amsterdam en dan door naar Antwerpen

15.40 Budapest-Keleti (vertrek)
22.31-22.50 München (overstap)
9.59 - 10.28 Amsterdam (overstap)
12.16 Antwerpen (aankomst)
Lijkt me helemaal te doen, met mogelijkheden voor een minicity-tripje ergens tussendoor. Bedankt!
Die 19 minuten overstaptijd in München is erg krap, want de nachttrein mag je niet missen. Ik zou wat eerder uit Budapest vertrekken, zodat je een buffer van enkele uren in München hebt. Of de dag ervoor al naar München reizen, daar een camping zoeken en nog een dagje rondfietsen of biertuinen bezoeken.

Of de nachttrein van Wenen naar Amsterdam nemen:

Budapest-Keleti 15:40
Wien Hbf 18:21

Wien Hbf 20:13
Amsterdam C 9:59

Een deel van deze nachttrein uit Wenen wordt in Bonn afgesplitst en gaat naar Brussel, maar helaas zonder fietswagon...

Afhankelijk van je reisdata zou je ook de nachttrein Praag - Brussel kunnen nemen, die halverwege 2022 3x per week gaat rijden - volgens plan met fietsvervoer (zie https://www.europeansleeper.eu). Je reisschema wordt dan als volgt:

Budapest-Nyugati 9:40 (een ander station dan waar de trein naar Wenen vertrekt)
Praha hl.n. 16:42

Praha hl.n. 18:31
Antwerpen C 8:47
nicolevelo schreef:
wo 22 dec, 2021 16:47
Ivo Miesen schreef:
wo 22 dec, 2021 15:07
Antwerpen is lastiger, dat gaat net niet op 1 dag lukken.
Aangezien Bahn.de niet weet dat je in iedere Belgische IC een fiets mag meenemen moet je dan via Bahn.de plannen tot Aken en van daar zoeken op de NMBS site. Of je pakt de nachttrein naar Amsterdam en dan door naar Antwerpen

15.40 Budapest-Keleti (vertrek)
22.31-22.50 München (overstap)
9.59 - 10.28 Amsterdam (overstap)
12.16 Antwerpen (aankomst)
Lijkt me helemaal te doen, met mogelijkheden voor een minicity-tripje ergens tussendoor. Bedankt!
In zo'n geval zou ik München, Keulen of Aken aanraden als onderbreking. Van elk van deze steden kun je met gemak in Antwerpen komen in een dag. Vanaf Aken is het zelfs maar een kort stukje fietsen naar het NMBS station Welkenraedt.

München is overigens een van mijn favoriete overstapstations, het is een kopstation (zoals Antwerpen Centraal) dus geen gedoe met roltrappen of liften.
Bert van Sprang schreef:
wo 22 dec, 2021 16:09
Dan moet je de conducteur wel kunnen vinden en moeten de treinen ruimte hebben voor je fiets.
Elke conducteur kan dat doen, die kan namelijk zien of jij vertraging had. Of een stationsmedewerker van het station waar je net je aankomst hebt gemist.
Het ruimteverhaal is natuurlijk anders. Mij heeft dit al een paar keer een behoorlijk hotel op kosten van de DB opgeleverd.