Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstocht naar Bhutan - Forum Wereldfietser

Fietstocht naar Bhutan

Gewaardeerde reisfietser,

Goedemiddag. Hopelijk treft dit bericht jullie allen in goede gezondheid.

Mijn naam is Guido van Enckevort en ik wil komend voorjaar (eind maart - begin april) op pad met mijn fiets richting Bhutan. Omdat ik zelf nog relatief onervaren ben (vorig jaar op-en-neer naar Denemarken en dit jaar op-en-neer naar Sestri Levante), zou ik aan dit ervaren en deskundige publiek tips en advies willen vragen over een eerste globale route richting het Oosten die ik heb uitgezet middels Komoot.

Het zijn in totaal elf etappes: tien fietsetappes en één bootetappe die hieronder te vinden zijn:
  • etappe 9 > Bandar Abbas - Mumbai > per boot indien mogelijk;
De huidige route is gekozen op basis van een aantal overwegingen, te weten:
  • Afghanistan en Pakistan wil ik graag vermijden vanwege de licht ontvlambare en onveilige situatie aldaar;
  • de route 'bovenlangs' via Tibet wordt vermeden vanuit moreel-ethisch oogpunt.
Ik hou me erg aanbevolen voor tips en advies over eventuele knelpunten op de huidige route (misschien onderschat ik bepaalde delen), mogelijke alternatieven (zoals bijvoorbeeld fietsen over Armenië in plaats van Azerbeidzjan), bezienswaardigheden die de moeite waard zijn om een beetje uit te wijken of algemene opmerkingen over het plan zoals het er nu ligt.

Ik wil eenieder bij voorbaat enorm bedanken die in tijd en aandacht in deze kwestie steekt.

Nog een mooie dag gewenst!
Om even bij de hoofdpunten te blijven;
- NL- Turkije-Armenie-AZ-Iran is los van Corona niet een probleem ; velen stranden op de koude Turkse winters en de hitte van Iran , dus moeilijk plannen qua jaargetijde.
-Boten tussen midden - oosten en verre oosten wordt iedere maand weer naar gevraagd maar bestaan echt niet meer .
Lang zoeken en je kan op een vies vrachtschip komen.
- Zoals je weet heeft er nog maar 1 westerling in Bhutan gefietst want je hebt een 24/7 gids nodig als individuele reiziger en als die gids niet wil fietsen ,dan jij ook niet.
-alternatief ; Az.- Iran - Turkmenistan; 't transitvisum van 500 km in 5 dagen - Uz-Tadz . Dan is 't kort vliegen uit Tadz/ Kirgizie naar Indie.
- Dus zonder vliegen is heeeeeel moeilijk. Buiten 't seizoen kun je wel eens een lege CruiseBoat vinden op de route Dubai-Indie-Singapore. Kan..........
- Horen we nog war 't Wordt ?
Groetjes Pier.
Beste Pier,

Goedemiddag. Hopelijk treft dit bericht je in goede gezondheid. Bedankt voor je waardevolle reactie. Misschien is het goed om een beetje achtergrondinformatie te geven over de tocht. Ik ben werkzaam bij een gemeente op het gebied van duurzaamheid. Omdat Bhutan daar reeds veel verder mee is dan Nederland, wil ik het land bezoeken als een soort van studiereis. Ik ben daarom bezig om te kijken of zij mij gedurende een bepaalde periode willen vertellen / leren hoe zij dat in hun land, in hun cultuur, in hun onderwijs hebben verankerd. Of het gaat lukken, dat weet ik op dit moment nog niet: ik ben bezig om via-via in contact te komen met het bevoegd gezag aldaar. Ik weet wel dat ik er alles voor over heb om van dit land en haar inwoners te leren.

Omdat ik niet wil vliegen en ook niet door Tibet wil (als dat überhaupt al kan) vanwege de stand van zaken met China heb ik dus een eerste globale route gemaakt waar jij op het gereageerd. Het idee is om eind maart volgend jaar te beginnen met fietsen. Wat zou jouw advies zijn om in (de buurt van) Bhutan te geraken, zonder daarbij het vliegtuig te gebruiken (principiële overwegingen)? Zou jij het bijvoorbeeld adviseren (wanneer de voorgestelde route via Midden-Oosten en India niet wenselijk is) om 'bovenlangs' te gaan via China en Myanmar en dan terug? Is dat een realistische optie?

Nogmaals dank en ik hoor graag van je!
Neem eens contact op met Dirk Verboven dirk@bokartours.com
Hij staat altijd op de fiets- en wandelbeurs en weet erg veel van Bhutan.
Giiiido schreef:
wo 15 sep, 2021 11:54
...in (de buurt van) Bhutan te geraken, zonder daarbij het vliegtuig te gebruiken (principiële overwegingen)?
Dus ook weer terug fietsen?
Poppink schreef:
wo 15 sep, 2021 12:19
Neem eens contact op met Dirk Verboven dirk@bokartours.com
Hij staat altijd op de fiets- en wandelbeurs en weet erg veel van Bhutan.
Aha! Dat ga ik eens proberen! Erg fijn, Poppink. Ontzettend bedankt voor deze concrete tip.
Flix schreef:
wo 15 sep, 2021 12:35
Giiiido schreef:
wo 15 sep, 2021 11:54
...in (de buurt van) Bhutan te geraken, zonder daarbij het vliegtuig te gebruiken (principiële overwegingen)?
Dus ook weer terug fietsen?
Ha Flix,

Ja, als het me gegund is ben ik dat van plan. Hangt natuurlijk wel een beetje af van het weer en het jaargetijde.
Heel interessante insteek van de route "bovenlangs en terug ", goed mogelijk maar dan moet je erg ervaren fietser zijn. Je pakt zo heel China noord-zuid in het meest bergachtige deel van Azie. Niet onmogelijk ; wij fietsten al eens naar Osaka maar dan via de bijna vlakke woestijnen Kazachstan-Taklamakan-Gobi.
Twee overwegingen ; zeker 2 jaar trainen in 2500 km p. maand fietsen en wildkamperen en zelf eten maken.
begin een maandplanning te maken om in redelijk weer deze afstand te doen , wij hadden bijvoorbeeld
een temp. van -15 in China bij de laagste bergpas over de bergen ,Borohoro bergen. Zoiets vraagt goed
materiaal maar vooral ervaring en inzet.
Al met al ; goed.....ik hou niet van klimmen dus zou ik Iran-Pakistan-Indie doen .Pakistan is te doen ; bewapende gids 24/7 dus verstand op nul en dagen van 150 km maken dan ben je er vanaf. Dit stuk kan ook met de bus !!
Lekker" plenne "man !
Ik ben nu al jaloers......... Pier.
piviets schreef:
wo 15 sep, 2021 20:54
Heel interessante insteek van de route "bovenlangs en terug ", goed mogelijk maar dan moet je erg ervaren fietser zijn. Je pakt zo heel China noord-zuid in het meest bergachtige deel van Azie. Niet onmogelijk ; wij fietsten al eens naar Osaka maar dan via de bijna vlakke woestijnen Kazachstan-Taklamakan-Gobi.
Twee overwegingen ; zeker 2 jaar trainen in 2500 km p. maand fietsen en wildkamperen en zelf eten maken.
begin een maandplanning te maken om in redelijk weer deze afstand te doen , wij hadden bijvoorbeeld
een temp. van -15 in China bij de laagste bergpas over de bergen ,Borohoro bergen. Zoiets vraagt goed
materiaal maar vooral ervaring en inzet.
Al met al ; goed.....ik hou niet van klimmen dus zou ik Iran-Pakistan-Indie doen .Pakistan is te doen ; bewapende gids 24/7 dus verstand op nul en dagen van 150 km maken dan ben je er vanaf. Dit stuk kan ook met de bus !!
Lekker" plenne "man !
Ik ben nu al jaloers......... Pier.
Opnieuw dank voor de concrete tips Pier.

Om iets van een beeld te geven: ik heb tot op heden twee reizen gemaakt. Vorig jaar ben ik heen-en-weer naar Denemarken gefietst (2500 kilometer in drie weken > natuurlijk compleet vlak maar wel met vrijwel een constante temperatuur van 33 graden of meer op pad geweest). Dit jaar vanuit Nederland naar Sestri Levante en stukken terug (bijna 3000 kilometer in vier weken > begin veel regen, daarna vanaf Nice met 38 graden langs de Ligurische kust - iedere dag circa 1500 hoogtemeters).

Gedurende de 7 weken dat ik onderweg was, heb ik vijf dagen op een camping gestaan of in hostel geslapen, 26 dagen bij gastvrije mensen overnacht en de rest in het wild geslapen. Ook qua eten klaarmaken heb ik de afgelopen tijd veel geleerd. Ik denk dat ik er klaar voor ben maar zit dus nog vooral te stoeien met de route.

Pakistan wordt mij afgeraden maar jij zegt dat dit met een bewapende gids te doen is? Verder wat betreft qua maandplanning: als ik bovenlangs ga, zal ik eerder dan eind maart moeten starten verwacht ik. Als ik onderlangs ga, dan lijkt het me dat ik begin april kan vertrekken. Je bent natuurlijk afhankelijk van wat het weer doet, en dat wordt de laatste jaren wispelturiger, maar klinkt dit volgens jou logisch?

Nogmaals dank en ik hoor graag van je!
Goed...... fietsbenen zijn er dus wel ,echter alleen ervaring in Luxe landen, je kunt eerst eens naar Mauretanie fietsen als je niet wilt vliegen ,of ga eens een maand naar Rusland ,als training.
Punt blijft gewoon ; NL- Bhutan past niet in 1 zomer-seizoen .
En om het seizoen te rekken zijn vooral in de eerste 5000 km geen warmte-garantie routes. Kortste route , Moskou is tot April fris en nat. Turkye -Azerb. is hoog en guur.
Grootste afsteker is de boot Odessa-Batumi ;tot Odessa is vlak en je slaat 2000 km. over in 5 dagen.
Dus blijft de afweging Avontuur [ 2 weken Pakistan] of 11 maanden doorfietsen waarvan de eerste 3 koud en de laatste hoog en Moesson.
Ik heb verschillende mensen gevolgd die de winter doorfietsten in Azie dus ze zijn er wel.
Wat ik nog niet heb aangehaald is het probleem dat China geen visa verstrekt önderweg" dus alleen nog in NL aangevraagd, De reden waarom onze wereldreis in Kirgizie begon ; 30 dagen voor ons visum China begon.
Maar goed ; met Corona is alles anders geworden .
Genoeg uitzoekwerk voorlopig dacht ik !
Groeten Pier.
piviets schreef:
vr 17 sep, 2021 21:06
Goed...... fietsbenen zijn er dus wel ,echter alleen ervaring in Luxe landen, je kunt eerst eens naar Mauretanie fietsen als je niet wilt vliegen ,of ga eens een maand naar Rusland ,als training.
Punt blijft gewoon ; NL- Bhutan past niet in 1 zomer-seizoen .
En om het seizoen te rekken zijn vooral in de eerste 5000 km geen warmte-garantie routes. Kortste route , Moskou is tot April fris en nat. Turkye -Azerb. is hoog en guur.
Grootste afsteker is de boot Odessa-Batumi ;tot Odessa is vlak en je slaat 2000 km. over in 5 dagen.
Dus blijft de afweging Avontuur [ 2 weken Pakistan] of 11 maanden doorfietsen waarvan de eerste 3 koud en de laatste hoog en Moesson.
Ik heb verschillende mensen gevolgd die de winter doorfietsten in Azie dus ze zijn er wel.
Wat ik nog niet heb aangehaald is het probleem dat China geen visa verstrekt önderweg" dus alleen nog in NL aangevraagd, De reden waarom onze wereldreis in Kirgizie begon ; 30 dagen voor ons visum China begon.
Maar goed ; met Corona is alles anders geworden .
Genoeg uitzoekwerk voorlopig dacht ik !
Groeten Pier.
Opnieuw ontzettend bedankt Pier, voor deze waardevolle inzichten. Ze wekken alleen wel weer nieuwe vragen op. Zou ik je een keertje mogen bellen? Zo ja, zou je dan je telefoonnummer willen opsturen naar ?

Een zeer goed weekend gewenst!
Giiiido schreef:
za 18 sep, 2021 14:45
Zo ja, zou je dan je telefoonnummer willen opsturen naar ?
Je mailadres op een forum zetten is een goed idee als je graag spam ontvangt. Voor privécommunicatie is het privébericht (het tekstballonnetje in blauwe knop, rechts onder de naam van de plaatser van een bericht) uitgevonden, of men kan de e-mailknop (envelop in blauw) gebruiken.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
za 18 sep, 2021 20:01
Giiiido schreef:
za 18 sep, 2021 14:45
Zo ja, zou je dan je telefoonnummer willen opsturen naar ?
Je mailadres op een forum zetten is een goed idee als je graag spam ontvangt. Voor privécommunicatie is het privébericht (het tekstballonnetje in blauwe knop, rechts onder de naam van de plaatser van een bericht) uitgevonden, of men kan de e-mailknop (envelop in blauw) gebruiken.

Groetjes,

Carl
Bedankt voor de tip Carl!
Giiiido schreef:
zo 19 sep, 2021 14:45
Bedankt voor de tip Carl!
Graag gedaan. :)

Carl
gisteren op netflix naar Biking Borders gekeken, laat een beetje zien wat je kunt verwachten onderweg.
JandeFietser schreef:
do 30 sep, 2021 22:30
gisteren op netflix naar Biking Borders gekeken, laat een beetje zien wat je kunt verwachten onderweg.
Ook gekeken. Leuk!

Dan zie je dat fietservaring geen must is en je gewoon een bijl mee kan nemen.
In mijn jonge jaren reizend in en rond Himalayalanden-slechts af en toe een fietstochtje- was Bhutan een onbereikbaar paradijs. Vanwege de groepseisen voor toeristen. En vanwege de giga-dagkosten, in 1986 meen ik al 250 dollar of zo per dag minimaal verplichte uitgaves. (Extra zaken als gidsen e.d. kwamen daar nog bij). Echt van een heel andere orde nog dan de moeite die het ook toen kostte om Sikkim, Kashmir, Ladakh en Tibet binnen te komen. Daar kon je nog een beetje rommelen, ook met behulp van de -nieuwsgierig naar het tamelijk onbekende westen- bevolking. Bhutan als super georganiseerd (rijk) land, dol op Amerikaanse dollars was een afgesloten eiland in die contreien. Mogelijk is dat enorm veranderd allemaal. Desondanks vind ik het wel grappig om te lezen hoe iemand naar Bhutan wil gaan fietsen om daar van duurzaamheid te leren. In Zweden zijn ze ook verder dan Nederland en dat land is in mijn ogen een veel beter vergelijkingsobject. In Denemarken was je al, dat heeft vast al veel opgeleverd aan nuttig duurzaamheidsstudiemateriaal. Maar goed, wie weet, Alexander von Humboldt, grondlegger van de ecologie heeft rond 1800 ook echt onmogelijke en ongelooflijke tochten gemaakt in Zuid-Amerika voor zijn studies. Succes met de uitvoering van je dromen!
Benieuwd of deze reis nog doorgang gaat vinden?
Afbeelding

Mooi einddoel hoor Bhutan!
Jelmer_Gr. schreef:
vr 04 mar, 2022 12:08
Benieuwd of deze reis nog doorgang gaat vinden?
Jazeker !