Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstocht Noorwegen - Forum Wereldfietser

Fietstocht Noorwegen

Fietsen van Kristiansand naar Stavanger.
Heeft er iemand ooit dit traject gefietst.
Zijn het rustige wegen en welke kaarten kan je er voor gebruiken?
Bedankt
Het meest voor de hand liggend zou Nasjonal sykkelrute 1 zijn, die gelijk loopt met de Eurovelo 12, North Sea Cycle Route. Deze loopt echter stukken op de Riksvei 42, 44 en zelfs een stukje E39. Deze zomer was het verkeer bij tijden best heftig en vonden wij dat niet altijd even aangenaam fietsen, maar in rustiger tijden is dat zeker te doen. Alternatief is vanaf Kristiansand het Setesdal volgen (nasjonal sykkelrute 3) tot onder Valle, en daar sykkellrute 2 nemen, over Suleskarvegen naar Lysebotn. Hangt er dus een beetje vanaf wanneer je er wilt fietsen, en wat je wilt zien.

Tegenwoordig navigeer ik meest digitaal, en op sites als bikemap zijn deze routes wel te vinden als GPX, voorheen gebruikte ik de Cappelen Bilatlas: (https://www.cappelendamm.no/_stort-bila ... 8202722142 ) de ringband eraf en losse blaadjes onder de klep van de stuurtas.
Wat voor de een rustig is is voor de ander juist weer druk, het stuk van NSCR van Oslo naar Kristiansand vond ik zelf erg meevallen, maar dat kan ook aan de periode hebben gelegen, in juni is het denk ik rustiger dan in juli/augustus. Wat me wel opviel waren de talloze hellinkjes (of zo leek het). Daarnaast viel me op dat Noren over het algemeen weinig haast schijnen te hebben, en netjes rijden.
Ben net terug van 3 weken Noorwegen en ook dit stuk gefietst maar dan omgekeerd.

Tussen Stavanger en Brusand is het deels best mooi om zo langs de Noordzee te fietsen. Wat opviel was dat het grotendeels enorm vlak is. Veel agrarisch gebied. Maar zoals al opgemerkt ook deels over of naast Rijkswegen. Je kan de binnenwegen nemen om dat te ontwijken.

Tussen Brusand - Egersund - Kristiansand zijn de campings op een hand te tellen mocht je in een tent overnachten.

Flekkefjord is een leuk plaatsje met Hollandse geschiedenis. Daar in die wijk hebben wij een Airbnb genomen als overnachting. Vanaf daar ook een bus genomen voor een uurtje ( fietsen onderin ) om zo 1,5 dag klimmen te omzeilen. Want dat doe je vooral in dat gebied genoeg en dat waren we na dik twee weken ook beu. ( Oslo - Bergen via de Rallarvegen )