Additionally, paste this code immediately after the opening tag: M'n 1ste tocht dit jaar in eigen land - Forum Wereldfietser

M'n 1ste tocht dit jaar in eigen land

8 Provincies Landschappen en Natuurgebieden in Nederland

De route : https://nl.wikiloc.com/routes-fietstoch ... s-71302489

De foto's https://photos.app.goo.gl/KK39CeSys8ufs5Ns6
Leuke tocht! Nederland is prachtig :)

ps. de rietdekker op één van de foto's in mijn schoonvader. Hij vroeg zich af hoe ik aan die foto kwam...
De Schipbeek stamt van begin 14e eeuw.
De aanleg van de Schipbeek
Kort na 1300 werd de Schipbeek bevaarbaar gemaakt onder invloed van de stad Deventer, die hiermee een betere toegang kreeg tot het achterland. De Terhunnepe (beek) werd bevaarbaar gemaakt en via een kanaal verbonden met de bovenloop van de Regge en de Buurserbeek. Zo kreeg Deventer zijn waterweg en gaf het de naam Schipbeek, waarvan het bovenste gedeelte dus feitelijk de Regge is. Er ontstond zo een verbinding vanuit het Duitse Westfalen via de IJsselstad met Holland en vice versa. Over de beek werd o.a. hout uit het Münsterland en leem uit Stadtlohn getransporteerd. Uit Holland kwam vooral boter en kaas. Van 1350 tot 1422 werd het vaarwater van de Schipbeek in gedeelten verbeterd. Nadat Deventer zich al twee eeuwen met de Schipbeek had bemoeid, kreeg de stad in 1576 ook het formele beheer. De beek was toen ondanks allerlei inspanningen een groot deel van het jaar moeilijk bevaarbaar. Met de economische neergang van Deventer in de loop van 17e eeuw verloor de beek zelfs voor een groot deel zijn transportfunctie. Rond 1746 kwam daar verandering in toen de Deventerse ondernemer Hendrik Lindeman de bevaarbaarheid liet verbeteren. Vanaf die tijd maakten per dag weer ongeveer 20-30 zompen gebruik van de route. In de 19e eeuw werd de Schipbeek veel gebruikt voor het vervoer van textiel vanuit Twente naar blekerijen in Haarlem. Hier kwam in de loop van de tweede helft van de 19e eeuw een einde aan als gevolg van opkomst van vervoer over weg en spoor. Daarna werd de functie voor de waterhuishouding van oostelijk Nederland steeds belangrijker.
Vlak bij dat Tol wordt de Regge afgeleid uit de Schipbeek.
Poppink schreef:
ma 28 jun, 2021 23:03
De Schipbeek stamt van begin 14e eeuw.
De aanleg van de Schipbeek
Kort na 1300 werd de Schipbeek bevaarbaar gemaakt onder invloed van de stad Deventer, die hiermee een betere toegang kreeg tot het achterland. De Terhunnepe (beek) werd bevaarbaar gemaakt en via een kanaal verbonden met de bovenloop van de Regge en de Buurserbeek. Zo kreeg Deventer zijn waterweg en gaf het de naam Schipbeek, waarvan het bovenste gedeelte dus feitelijk de Regge is. Er ontstond zo een verbinding vanuit het Duitse Westfalen via de IJsselstad met Holland en vice versa. Over de beek werd o.a. hout uit het Münsterland en leem uit Stadtlohn getransporteerd. Uit Holland kwam vooral boter en kaas. Van 1350 tot 1422 werd het vaarwater van de Schipbeek in gedeelten verbeterd. Nadat Deventer zich al twee eeuwen met de Schipbeek had bemoeid, kreeg de stad in 1576 ook het formele beheer. De beek was toen ondanks allerlei inspanningen een groot deel van het jaar moeilijk bevaarbaar. Met de economische neergang van Deventer in de loop van 17e eeuw verloor de beek zelfs voor een groot deel zijn transportfunctie. Rond 1746 kwam daar verandering in toen de Deventerse ondernemer Hendrik Lindeman de bevaarbaarheid liet verbeteren. Vanaf die tijd maakten per dag weer ongeveer 20-30 zompen gebruik van de route. In de 19e eeuw werd de Schipbeek veel gebruikt voor het vervoer van textiel vanuit Twente naar blekerijen in Haarlem. Hier kwam in de loop van de tweede helft van de 19e eeuw een einde aan als gevolg van opkomst van vervoer over weg en spoor. Daarna werd de functie voor de waterhuishouding van oostelijk Nederland steeds belangrijker.
Vlak bij dat Tol wordt de Regge afgeleid uit de Schipbeek.
Bedankt voor de informatie.
Het is een prachtig uitzicht vanaf de Boomtuin
P1070946.JPG
P1070945.JPG
P1070944.JPG
P1070940.JPG
P1070943.JPG