Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kort verslagje: gedeeltelijke Hanzefietsroute - Forum Wereldfietser

Kort verslagje: gedeeltelijke Hanzefietsroute

Hallo allemaal!


Eind Augustus en bijna geheel September heb ik mijn eerste echt lange fietsreis gemaakt, na in juni mijn nieuwe fiets te hebben gekregen. Het werd een prachtige tocht door Nederland en vooral Duitsland over de Hanzefietsroute. In dit topic wil ik een kort verslagje plaatsen, met vooral foto's van de mooie omgevingen. Verder wil ik wat ervaringen delen voor andere fietsers die ook een poging willen wagen op deze route.

In totaal heb ik 2528 kilometer gefietst volgens mijn GPS, ben ik 31 dagen onderweg geweest en heb ik 30 dagen op de fiets gezeten.

Ik heb gedurende deze reis niet de volledige Hanzefietsroute van Michael Wannet gefietst, dat zou teveel van het goede zijn geweest. Ik heb de trajecten 1 en 3 gefietst, welke ik samen heb gevlochten via een stukje over de Elberadweg. Op deze manier heb ik dus een mooi 'rondje' kunnen maken, waarbij ik gestart en geeindigd ben vanuit huis (Alblasserdam)... Verder heb ik her en der zelf wat aanpassingen gedaan omdat het mij beter uitkwam. Zo ben ik in het noorden van nederland een stukje van de route afgeweken om via Emmen langs mijn ouders te kunnen gaan. Omweggetje van +- 50 kilometer schat ik, maar ik 'was toch in de buurt'.

Qua weer mag ik eigenlijk wel spreken dat ik best wel mazzel heb gehad: Overdag heb ik 1 echt hele slechte dag gehad qua regen, en dat was eigenlijk ook reden om gelijk een rustdag bij mijn ouders in te lassen. Tijdens de rest van de reis heeft het vooral 's nachts een paar keer geregend, en overdag een aantal buitjes die amper de moeite waard zijn. Wel heb ik een paar dagen gefietst in temperaturen van 30+, en ik vond dat aanzienlijk slechter te verteren dan de dagen dat het koud en winderig was; maar dat wist ik van te voren al dat dat zo zou zijn. Ook tijdens rugzaktochten heb ik liever koud dan warm weer :)

Gebruikt materiaal:
Fiets: Santos travelmaster 3+ --> Net nieuw, onderweg de voorderailleur nog bij moeten laten stellen omdat schakelen voorblad slecht ging
Tent: Eureka El capitan 3 --> Lekker ruim koepeltentje waar ik alles in kwijt kon. Wel redelijk oud, en her en der wat lekkende plekken. Tevens vind ik hem zwaar en 'lomp' qua inpakken
Slaapzak: Op maat gemaakte Cumulusslaapzak. Was op sommige nachten echt te warm, vooral tijdens de hittegolf in Duitsland. Echter, in het Sauerland was ik er erg blij mee met 's nachts temperaturen vlak boven het vriespunt.
Matje: Een Thermarest neoair. Ik dacht op een gegeven moment dat hij lek was omdat ik hem snachts bij moest blazen. Echter denk ik nu dat dat vooral door de grote temperatuurverschillen kwam. Bij thuiskomst checken in bad bracht geen gaatjes aan het licht, en ook op meest recente kampeertocht in Limburg had ik hier geen last van.
Fotografie: canon 6d + 24-70F4 en een Huawei-Mate10 telefoon

Afbeelding

Overnachten: Op 5 nachtjes na alles gekampeerd. Verder 2 nachtjes bij ouders geslapen, 1 in hotel in Bremen, 1 in hotel in Lubeck en 1 in hotel in Stade. De hotels had ik van te voren geboekt, ik denk 24 á 48 uur van te voren. Campings heb ik niet van te voren geboekt. Wel waren er een aantal langs de route gesloten vanwege Corona, of namen geen tentkampeerders aan. Het aantal beschikbare campings vond ik voldoende om dagetappes te kunnen maken tussen de 60 en 100 kilometer

Navigeren: ik de routes op mijn GPS-apparaat gezet, welke mij bijna probleemloos rondgestuurd heeft. Ik had ook de boekjes mee genomen, die heb ik vooral gebruikt voor aanvullende info en inspiratie. Verder vind ik dit soort gidsjes gewoon leuk om te hebben in mijn boekenkast :)

Zadelpijn: Viel me reuze mee. Vooral een beetje gevoelig na etappes met heel groot percentage over 'hobbelwegen'. Ook in de hittegolf wat last door de warmte. Na mijn laatste etappe van 147 kilometer dan weer nul komma nul last... :roll:

Fietskleding: Ik had een drietal fietsbroeken (2x agu, 1x assos) meegenomen en een drietal fietsshirts. Verder nog arm- en beenstukken, maar die heb ik amper gebruikt. Op koude ochtenden deed ik eerder een shirt met lange mouwen aan. Verder nog een helm meegenomen. Schoenen waren wandelschoenen, fietsschoenen doe ik niet aan :twisted:

Deel 1: Alblasserdam --> Nederlands-Duitse grens bij Bourtange
De officiele route uit de boekjes begint het Zaltbommel. Ik wilde echter gewoon vanuit huis beginnen, dus dat leverde een vijftigtal extra kilometers op door het Brabantse rivierenland. Dit fietsen langs rivieren ging eigenlijk zo door via de Waal, Lek, Rijn en IJssel richting het Noorden. Pas voorbij Kampen was het klaar met de rivieren, en ik was er eigenlijk wel blij om. Die rivieren ken ik om eerlijk te zijn wel, dus landschappelijk gezien geloofde ik dit deel eigenlijk wel.

Afbeelding

Het volgende stuk door Nederland was een flink stuk door Friesland. Eerst langs de waddenkust langs enkele 11-steden-dorpen en dan via het binnenland via Sneek naar Groningen. Om eerlijk te zijn vond ik Friesland ook een beetje tegenvallen: Veel te plat, veel te veel water en veel te veel weilanden. Het lijkt allemaal iets te veel op Zuid-Holland en Zeeland om eerlijk te zijn, behalve het taaltje dan. Zelfs de hoeveelheid Duitsers is even groot gok ik :D

Afbeelding

Afbeelding

Na het verlaten van Friesland werd het gelukkig een stuk leuker en afwisselender. In Groningen en Drenthe ging het ook door de eerste bossen, en ook gelijk met mooie heidevelden en zandgronden. Ik vond dit een stuk leuker fietsen dan de dagen ervoor.

Afbeelding

Ik ben ook nog in Groningen geweest, maar om eerlijk te zijn vond ik dat veel te druk en chaotisch. Blijkbaar raak je best snel gewend aan de rustige landschappen waar ik de afgelopen dagen doorheen gefietst heb, en dan zou ik toch wel wat gewend moeten zijn aangezien ik hier op een steenworp afstand van Rotterdam woon...

Deel 2: Grens --> Lubeck
Het stuk van het Groningse Bourtange richting het Duitse Lubeck voert door het voor mij onbekende Noord-Duitsland. Op de steden Bremen, Stade en Lubeck na kende ik dit gebied eigenlijk niet. Ik had ergens een beeld van dat je hier vooral door grote aaneengesloten landbouwgebieden zoals in Nederland zou fietsen, maar dat viel eigenlijk reuze mee. Het landschap op dit deel van de route is eigenlijk best afwisselend, en daarnaast is het landschap zeker ook niet vlak. Ik heb hier gefietst door kleinschalige landbouwgebieden, grote uitgestrekte bossen, langs een stuwmeer en door leuke dorpjes. En daarnaast natuurlijk ook de metropool Bremen. Wat me vooral ook opviel was buiten de dorpen en stadjes de rust. Ik kwam hier eigenlijk alleen in de dorpjes zelf mensen tegen, maar verder bijna niet. Een heel groot contrast met het zuidelijke deel van de route.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deel 3: Lubeck --> Magdeburg
Lübeck is het einde van het eerste boekje van de Hanzefietsroute. Vanaf hier ben ik richting de Elbe gefietst om die een drietal dagen te volgen richting Magdeburg. Tijdens dit stuk ook te maken gehad met een hittegolf, en ik merkte dat ik hierdoor aardig uitgeput raakte. Daarom op de camping bij Magdeburg een rustdag ingelast.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deel 4: Magdeburg --> Rijn
Dit is het stuk dat in korte tijd een flink aantal 'Hanzesteden' passeert, en waar ik er ook op uitgekeken raakte. Persoonlijk vond ik alleen Bremen, Lubeck en Stade echt de moeite, bij de rest vond ik het vooral meer van hetzelfde. Een aantal van deze Hanzesteden ben ik alleen maar doorheen gefietst, en eentje heb ik zelfs letterlijk links laten liggen (soest).
Op dit stuk van de route ging het ook door het meest bergachtige deel van de route, namelijk het Sauerland en het Teutoburgerwald. Dit fietsen door de bergen was op momenten best zwaar, vooral door het steeds moeten schakelen. Buiten dat was het eigenlijk vooral genieten, geweldig om met een gangetje van 50+ naar beneden te zoeven :)
Hier in de bergen merkte ik eigenlijk ook dat mijn 'globale dagindeling' wat betreft dagetappes hier niet zoveel waard was, aangezien ik teveel rijkilometers had opgenomen in de berggebieden. Hier op dit stuk heb ik uiteindelijk dus langer over gedaan dan in eerste instantie gepland.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deel 5: Rijn --> Alblasserdam
Na het passeren van de Rijn vlak bij Keulen kwam ik weer in het laagland terecht en was het voorbij met het geklim. Tot aan de grens heb ik een fors deel langs de Rur-radweg gefietst. Erg fijn fietsen, alleen op een gegeven moment wel wat saai omdat je bijna continue in een soort groene tunnel rijdt.
Na het passeren van de grens ging het richting Roermond. Na bij Roermond overnacht te hebben ging het via Venlo langs een paar pareltjes van natuurgebieden verder richting het noorden. Het noorden van Limburg via Nationaal park de Meinweg en Maasduinen heeft mij echt positief verrast.
Mijn laatste kampeerplek was bij een camping van Staatsbosbeheer vlakbij Afferden, en vanwege de weersvooruitzichten besloot ik dit laatste stuk in 1 ruk door naar huis te fietsen. Dit was een stuk van 147 kilometer, en die gingen me eigenlijk best nog wel goed af. Aangezien ik dit van te voren al van plan was, merk ik bij mezelf dat zulke lange afstanden (in ieder geval voor mijzelf dan) ook gewoon een mentaal dingetje is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Al met al kijk ik toch wel positief terug op de Hanzefietsroute zoals ik hem gefietst heb, ook al had ik het op een gegeven moment wel gehad met het thema 'hanzesteden'. Op Bremen, Lubeck en Stade na vond ik de rest vooral maar middelmatige steden met 2,4 mooi geveltje in de Altstadt :) De grote variatie aan landschappen waar doorheen gefietst werd vond ik echter wel top, hooguit met uitzondering van het eerste stuk door Nederland langs de rivieren.

Kijk ook gerust op mijn website voor uitgebreidere verslagen, kaarten en vooral een flinke shitload aan foto's: http://www.marceltuit.nl/?cat=1572
Leuk en eerlijk verslag en mooie foto's. Dank voor het delen!

Als je huidige tent "zwaar en lomp" is, en je een compactere aanschaft, kan je de volgende keer waarschijnlijk toe zonder voortassen. In het grootste deel van Europa heb je elke dag de mogelijkheid om boodschappen te doen, dus voor proviand zijn die tassen niet nodig. Dat scheelt gewicht, waardoor je nóg beter de heuvels van het Tuetoburger Wald op kunt knallen. (Zelf had ik de afgelopen jaren op solo fietsvakanties bijv. een ruime Hb Nallo 2 tent, een systeemcamera met zoomlens, een kettingslot en zelfs heel luxe (!) een stoeltje mee, en dat ging prima zonder voortassen.)
Heel mooie foto's en een leuk verslag :)

Avondfoto's met de camera of telefoon genomen? Statief(je) bij je?
willem.m schreef:
wo 18 nov, 2020 07:48
Leuk en eerlijk verslag en mooie foto's. Dank voor het delen!

Als je huidige tent "zwaar en lomp" is, en je een compactere aanschaft, kan je de volgende keer waarschijnlijk toe zonder voortassen. In het grootste deel van Europa heb je elke dag de mogelijkheid om boodschappen te doen, dus voor proviand zijn die tassen niet nodig. Dat scheelt gewicht, waardoor je nóg beter de heuvels van het Tuetoburger Wald op kunt knallen. (Zelf had ik de afgelopen jaren op solo fietsvakanties bijv. een ruime Hb Nallo 2 tent, een systeemcamera met zoomlens, een kettingslot en zelfs heel luxe (!) een stoeltje mee, en dat ging prima zonder voortassen.)
Dank voor je reactie :D

Of het dan gaat lukken zonder voortassen wordt een kwestie van passen en meten. Ik heb helaas een aantal items (zoals slaapzak, regenkleding) die ook redelijk fors zijn qua pakmaat. Door mijn lengte heb ik helaas niet altijd de keus uit ultra-lichtgewicht / ultra-kleine spullen. Een regenjasje ter grootte van een golfbal bijvoorbeeld gaat voor mij niet werken, en ook een slaapzak ter grootte van een flinke bidon is voor mij utopie.
Fedor schreef: Heel mooie foto's en een leuk verslag :)

Avondfoto's met de camera of telefoon genomen? Statief(je) bij je?
Dank je! :D

De avondfoto's zijn bijna zonder uitzondering met de spiegelreflex + statief gemaakt. Overdag, tijdens het fietsen, maak ik vooral gebruik van de telefoon. Die foto's die ik overdag maak vind ik artistiek minder interessant vanwege het minder mooie licht.

Bovendien heb ik tijdens het fietsen geen zin om steeds die camera uit de tassen te vissen, verstoort serieus mijn ritme :roll:
Leuke weergave van je tocht en mooie plaatjes geschoten.
Als dit je korte verslag van je reis was ben ik zeer benieuwd naar de lange versie ! :D
Mvg
Willem Klein
Leuk verslag en herkenbaar. Zelf heb ik in het verleden ook grote stukken van de Hanzeroute gefietst (zie hier en hier). Ook de hanzesteden vond ik meestal de moeite waard, m.u.v. Magdeburg, de steden in het Sauerland en Keulen, waar weinig ouds bewaard is gebleven. Steden als Braunschweig en Hildesheim hebben zowel foeilelijke als hele mooie delen, dus daar moet je wel een goede route hebben om de interessante plekken niet te missen. Tangermünde en Lemgo vond ik weer prachtig, maar daar was het ook heel rustig toen ik er doorheen fietste.
De trajecten langs de Oostzee, die je nu gemist hebt, zijn misschien wel het mooist, in ieder geval buiten de vakantietijd.
willem klein schreef:
wo 18 nov, 2020 11:37
Leuke weergave van je tocht en mooie plaatjes geschoten.
Als dit je korte verslag van je reis was ben ik zeer benieuwd naar de lange versie ! :D
Mvg
Willem Klein
Dank je! Ja dat krijg je met zulk soort lange reizen, dan gaat het groeien he. Ik zat nog aan een TL;DR te denken, maar die wordt wel erg summier :twisted:
keesswart schreef: Leuk verslag en herkenbaar. Zelf heb ik in het verleden ook grote stukken van de Hanzeroute gefietst (zie hier en hier). Ook de hanzesteden vond ik meestal de moeite waard, m.u.v. Magdeburg, de steden in het Sauerland en Keulen, waar weinig ouds bewaard is gebleven. Steden als Braunschweig en Hildesheim hebben zowel foeilelijke als hele mooie delen, dus daar moet je wel een goede route hebben om de interessante plekken niet te missen. Tangermünde en Lemgo vond ik weer prachtig, maar daar was het ook heel rustig toen ik er doorheen fietste.
De trajecten langs de Oostzee, die je nu gemist hebt, zijn misschien wel het mooist, in ieder geval buiten de vakantietijd.
Dankje Kees! Ja jou reportages had ik in mijn voorbereiding ook gevonden, leuk!

Het Oostelijke deel, dus ook de Oostzee, bewaar ik voor een ander keertje. Oostzee lijkt me wel schitterend dus wil er zeker naar toe.

Wat betreft die steden: Tangermünde was nog wel ok, daar was het inderdaad erg rustig. Braunschweig, Lemgo en bijvoorbeeld Paderborn waren dus typisch van die steden waarvan ik dacht dat ik het wel gezien had. Ongetwijfeld speelde het mee dat ik graag variatie heb. Ik vond dat die op mijn route meer in de landschappen lag dan in de steden :)

Overigens vond ik de steden 'in het zuidelijke stuk' ook aanzienlijk drukker. Voor mijn gevoel was bijvoorbeeld Braunschweig een stuk drukker en chaotischer dan Bremen of Lubeck...
Thx.

Herkenbaar.

Jan
Ik vond het erg leuk om te lezen. Ik herkende ook enkele plekken/campings, want ik ben afgelopen zomer van Stralsund naar Groningen gefietst. Dat stuk langs de Oostzee is inderdaad mooi, maar het was af en toe ook wel druk.