Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De mooiste fietsroute van Europa? - Forum Wereldfietser

De mooiste fietsroute van Europa?

Ik weet dat deze vraag niet objectief en ondoenlijk is om te beantwoorden.
Maar ik ga hem toch stellen. Wat is voor jou de mooiste fietsroute van Europa? (of is kandidaat voor een top 3...)
En dan heb ik het over de lange afstand fietsroutes van bijv. zoals die van de Europafietsers.

Wat een mooie route is, hangt natuurlijk van heel veel (subjectieve) factoren af. Waar de een enthousiast van wordt, is voor de ander afzien of gewoon niet haalbaar. En ja, er zijn te veel verschillen om te kunnen vergelijken met elkaar.
Maar stel dat we als uitgangspunten nemen dat de mooiste route bestaat uit :
Veel variatie in landschappen en natuur, een redelijke afwisseling tussen verhard en onverharde wegen, mogelijkheden tot veilig (wild)kamperen, niet teveel over wegen met razend verkeer, op zijn tijd een dorpje of stadje onderweg voor inslaan proviand, niet te druk en te toeristisch, avontuurlijk en verassend, geeft het gevoel van vrijheid...

Welke route komt dan bij je op?
Mm .... weinig reactie.
Waarom anderen niet reageren weet ik niet, maar ik weet wel dat ik zelf niet zou kunnen zeggen wat nu de mooiste route is die ik ooit gereden heb. En als ik jouw criteria hanteer, al helemaal niet.
Als ik het criterium "mooie landschappen" gebruik, dan staat La route des Grandes Alpes voor mij op één, maar deze is helemaal verhard, niet bepaald autovrij en erg toeristisch. Ik vraag me zelfs af of het telt als fietsroute.

En als ik andere criteria gebruik, staan andere routes op één.

Ik vind het een beetje een gekke vraag.
Banvalsleden in Zweden.
Rurtalradweg in duitsland.
Ederseebahnradweg in Duitsland.
Verder niet zo'n liefhebber van bestaande route's en veel mooie fietslanden hebben niet eens route's. Denk nu aan Litouwen,Roemenie, Wit-Rusland, Oekraine,enz.
Groeten van Pier.
derdekeer schreef:
zo 11 okt, 2020 20:46
Mm .... weinig reactie.
Waarom anderen niet reageren weet ik niet
...
Niet iedereen op dit forum rijdt een 'officiële', door anderen bedachte route. En daar gaat de vraag van TS over. Dus.
Voor mij: De 100 cols route ( zie de site ,, 100 cols route '' )

Een geweldige mooie route door het Franse landschap.

Als het binnen je mogelijkheid is , doe het !!

Gr. Rudie
rudieijsvogel schreef:
zo 11 okt, 2020 21:49
Voor mij: De 100 cols route ( zie de site ,, 100 cols route '' )
Ik ken die route niet, maar ben bereid om meteen akkoord te gaan. Maar kun je er wildkamperen en is de route autovrij? De criteria van de TS lijken me niet zo zinvol.
Niet iedereen op dit forum rijdt een 'officiële', door anderen bedachte route. En daar gaat de vraag van TS over. Dus.
Ik heb best wel de indruk dat velen hier een bestaande route als startpunt nemen.
De mooiste fietsroute is die door Zuidwest Noorwegen natuurlijk. :) Selectie van foto's van afgelopen zomer: https://users.welmers.net/bastiaan/2020 ... -selectie/

Gereden (zelfbedachte) route ongeveer, te doen in 10 dagen: https://goo.gl/maps/JGW2PWqLGoZgrSo89
(ik heb ook gereden tracks maar die moet ik nog een keer op mijn site zetten)
Heb slechts eenmaal een officiële (lees: bestaande) route gevolgd (Benjaminse naar Europa) dus kan nauwelijks vergelijken. Vanwege mijn eigen voorkeuren stel ik liever eigen routes samen. Ik bleek vorige maand wel een flink traject de route van de Via Claudia Augusta te volgen, dat stuk (Landeck tot aan Bassano del Grappa, door de Alpen) is wel erg mooi. Reitsma naar Rome komt daar geloof ik ook langs.

Om ter inspiratie wel wat kleinere stukjes erin te gooien, mijn drie mooiste trajectjes van de afgelopen 7 jaar waren:
  • Le Puy en Velay naar Cahors, langs de Lot
  • Vallei van Valsugana (Trento - Bassano del Grappa).
  • Elzas (Saverne tot iets boven Mulhouse)
Het was natuurlijk te verwachten dat mijn vraag, nieuwe vragen oproept.
Mijn bedoeling is echter niet om te discussieren over de uitgangspunten van de 'mooiste' fietsroute .
Maar meer bedoeld om inzage te verschaffen wat iemand geheel naar eigen inzicht, de 'mooiste' fietstocht vindt.
Of het nu een officiele route of een of zelf bedachte is, maakt niet uit..
Ik lees hieronder al enkele mooie voorbeelden.
Terra schreef:
ma 12 okt, 2020 17:58
Het was natuurlijk te verwachten dat mijn vraag, nieuwe vragen oproept.
Mijn bedoeling is echter niet om te discussieren over de uitgangspunten van de 'mooiste' fietsroute .
Maar meer bedoeld om inzage te verschaffen wat iemand geheel naar eigen inzicht, de 'mooiste' fietstocht vindt.
Of het nu een officiele route of een of zelf bedachte is, maakt niet uit..
Ik lees hieronder al enkele mooie voorbeelden.
Dan had ik het verkeerd gelezen.

Ik vind de gereden fietsroutes door IJsland het mooiste. Wie de plaatjes van IJsland kent, weet wat ik bedoel. Wie een hekel aan nattigheid heeft, moet er vooral niet heen.
voor mij was de mooiste route - Route Iberica , Sevilla -> Pau -
Ik heb de Ruta Iberica ook deels gereden. Die vind ik ook erg mooi. Vooral het gedeelte door Extremadura. Mooier en afwisselender vind ik de Andalusie-route. Die heb ik gereden van Malaga naar Gerona. Redelijk wat klimwerk, maar goed te doen. Boodschappen doen en het vinden van een overnachtingsplek was nooit een probleem. Spanje is betrekkelijk goedkoop voor overnachten en eten. Beide routes zijn veelal verhard, alhoewel er ook stukken bij zitten met gravel. Wild kamperen mag officieel niet in Spanje, maar je kunt altijd in het dorp vragen of je ergens mag staan. Campings aan de route zijn er niet in overvloed. Mooiste tijd is mei - juni.
100 Cols Tocht!

De mooiste gebieden en een aangenaam klimaat (reken op hitte en sneeuw onderweg). De bevolking vindt fietsers best wel leuk. Genoeg koffie, water en eten onderweg te krijgen. Vaak goedkope municipal campings met onbeperkt douchen, dus weinig redenen om wild te kamperen. In het voorseizoen is het er zo rustig, dat het voelt als wildkamperen op de camping. De wegen zijn prachtig en eigenlijk heel veilig. Op de bekendste cols kan het druk zijn, maar dat is ook best leuk na alle stille wegen. Eén nadeel: het is nergens vlak.
Terra schreef:
ma 12 okt, 2020 17:58
Het was natuurlijk te verwachten dat mijn vraag, nieuwe vragen oproept.
Mijn bedoeling is echter niet om te discussieren over de uitgangspunten van de 'mooiste' fietsroute .
Maar meer bedoeld om inzage te verschaffen wat iemand geheel naar eigen inzicht, de 'mooiste' fietstocht vindt.
Of het nu een officiele route of een of zelf bedachte is, maakt niet uit..
Ik lees hieronder al enkele mooie voorbeelden.
Oké dan, ik kies voor de route naar Rome. Eerst langs een rivier met zowel natuurschoon, pittoreske dorpen als indrukwekkende industrie (de Rijn), dan door en over de bergen (Splügenpas), langs een prachtig meer (Comomeer), dan voor de afwisseling door een schijnbaar saaie vlakte (Povlakte), dan een pittig stuk door de Apennijnen, vervolgens door het mediterrane Toscane met hoogtepunten als Florence en Siena en vervolgens de aankomst op het Sint-Pietersplein. Wil je het nog mooier hebben?
Als het een wat kortere officiële route moet zijn, dan zou ik zeggen de Via Cladia Augusta. Ik heb hem 2x als brevet gereden vanaf München en delen ervan tijdens het brevet Merselo-Verona. Op veel stukken heb je de keuze tussen een druk(ker)e asfaltweg en een al dan niet verhard rustig fietspad. Als je hem rijdt, zorg dan dat je het stuk Ätschtalradweg ten zuiden van Bolzano op zondag rijdt, dan is er een enorme fietscultuur.
El Camino del Cid

Deze route volgt het spoor van de legendarische ridder Rodrigo Diaz de Vivar, bijgenaamd El Cid: van de 1000 kilometer lange veldtocht tegen de moren in 1094 van Burgos naar València. Opnieuw beleef je de geschiedenis uit die tijd. Een route langs talloze kastelen, kloosters en oude kerken, door dorpjes waar de tijd heeft stilgestaan. Je geniet van een wisselend en fascinerend landschap met ruige bergen en mysterieuze hoogvlaktes. Iedere streek heeft ook weer een eigen geschiedenis.
Een heerlijke fietsroute met nauwelijks autoverkeer, maar wel met rust en ruimte, prachtige cols en zoevende afdalingen.

Er zijn lang niet overal campings, maar klop in een dorp aan bij de burgermeester (el Alcalde), de pastoor of de kroegbaas (veel kleine dorpen hebben nog altijd een bar). Zij weten in de regel altijd wel een fraai plekje aan te wijzen voor je tentje.
Aan hotels, hostales en pensions vaak geen gebrek. Vraag dit even te plekke, want er hangt lang niet altijd bord boven de deur. De accommodaties zijn goed, maar de prijzen laag.

Ik ben natuurlijk niet geheel onpartijdig, wat ik heb 20 jaar geleden de eerste Nederlandstalige fietsgids El Camino del Cid. gemaakt. In 2013 heeft Clemens Sweerman het stokje echter van mij overgenomen en een geheel vernieuwde gids uitgebracht. Helaas is Clemens in 2018 overleden.
Wobien, zijn levenspartner, houdt de informatie bij.

Zie: http://www.elcidroute.nl/
bert sitters schreef:
di 13 okt, 2020 09:03
Ik ben natuurlijk niet geheel onpartijdig, wat ik heb 20 jaar geleden de eerste Nederlandstalige fietsgids gemaakt.
Bert , ik neem aan dat je hier de eerste Nederlandstalige fietsgids van de El Cid bedoeld. Voor zover ik weet, is de eerste in boekvorm uitgegeven Nederlandstalige gids van een zorgvuldig uitgestippelde fietsroute in 1984 verschenen: Fietsen van Maastricht naar de Mediterranee van Herman Coster. In de jaren daarna heb ik grote delen van deze prachtige route gefietst. Ook dit was een goede kandidaat voor dit topic geweest. Helaas is er nooit meer een herdruk van verschenen. (Volgens deze geschiedenis van de Europafietsers vanwege een 'patstelling tussen de auteurs Herman Coster en de Fietskaart Informatie Stichting'. Een nette omschrijving van wat wel een fikse ruzie zal zijn geweest, waarbij ik me als voormalig co-auteur van een fietsgids bij deze stichting wel iets voor kan stellen ;-).)
keesswart schreef:
di 13 okt, 2020 11:19
Voor zover ik weet, is de eerste in boekvorm uitgegeven Nederlandstalige gids van een zorgvuldig uitgestippelde fietsroute in 1984 verschenen: Fietsen van Maastricht naar de Mediterranee van Herman Coster. In de jaren daarna heb ik grote delen van deze prachtige route gefietst. Ook dit was een goede kandidaat voor dit topic geweest.
Dit interesseert me wel. Je vindt beschrijvingen op routeyou, maar zijn die accuraat?
keesswart schreef:
di 13 okt, 2020 11:19
bert sitters schreef:
di 13 okt, 2020 09:03
Ik ben natuurlijk niet geheel onpartijdig, wat ik heb 20 jaar geleden de eerste Nederlandstalige fietsgids gemaakt.
Bert , ik neem aan dat je hier de eerste Nederlandstalige fietsgids van de El Cid bedoeld. Voor zover ik weet, is de eerste in boekvorm uitgegeven Nederlandstalige gids van een zorgvuldig uitgestippelde fietsroute in 1984 verschenen: Fietsen van Maastricht naar de Mediterranee van Herman Coster. In de jaren daarna heb ik grote delen van deze prachtige route gefietst. Ook dit was een goede kandidaat voor dit topic geweest. Helaas is er nooit meer een herdruk van verschenen. (Volgens deze geschiedenis van de Europafietsers vanwege een 'patstelling tussen de auteurs Herman Coster en de Fietskaart Informatie Stichting'. Een nette omschrijving van wat wel een fikse ruzie zal zijn geweest, waarbij ik me als voormalig co-auteur van een fietsgids bij deze stichting wel iets voor kan stellen ;-).)
Kees. Ik bedoel natuurlijk de eerste Nederlandstalige gids Camino del Cid. Heb het inmiddels aangepast. Niet lang na Herman Coster kwam Clemens Sweerman met zijn eerste versie: Naar Santiago de Compostela per fiets door het andere Spanje." Van Oloron Sainte-Marie naar Santiago de Compostela". 874 km, met een toegift van 113 km naar Padron aan de kust waar Sint Jacob volgens de legenda zou zijn aangespoeld.
Uitgegeven door de Fietsvakantiewinkel. Destijds nog in de Jan de Bakkerstraat 14 te Woerden.
Ik heb in 1987 deze route met Clemens en nog drie andere fietsers gedaan. De gids was er toen nog niet.
el cid staat voor mij op de 2e plaats, ik ben deze begonnen in Biaritz naar Burgos en daarna de el cid route, overnachten is nooit een probleem geweest, het enige nadeel van Spanje is dat de restaurants als je geluk hebt pas om 20:30 openen en na een fietsdag is dat best laat :(