Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verslag van een testritje naar Emmen in de hittegolf - Forum Wereldfietser

Verslag van een testritje naar Emmen in de hittegolf

Hoi allemaal,

Zoals ik in dit topic al aangaf: viewtopic.php?f=12&t=35159 is het plan om in September een stukje te gaan fietsen.

Als voorbereiding heb ik de afgelopen week in een zestal dagen een retourtje naar Emmen gefietst, om een aantal dingen te testen zoals natuurlijk de fiets, mijn kampeeruitrusting, mijn overige uitrusting en natuurlijk mijzelf.

Al een tijdje geleden had ik tevens besloten dat ik met de nieuwe fiets sowieso naar Emmen wilde gaan fietsen omdat mijn ouders daar wonen. Prima gelegenheid om deze 2 te combineren. Ik had dus al een bestemming, en ik had er zes dagen de tijd voor :)

De route had ik uitgezet via brouter.de, de website die ik via dit forum heb leren kennen. Ik vind hem een stuk gebruiksvriendelijke dan de routeplanner van de fietsersbond en ook minder omslachtig dan Basecamp. Van te voren had ik ook al een aantal campings voor de verschillende dagen in de gpx gezet.

Dag 1: Alblasserdam - Zeewolde (95km)
Vanwege de voorspelde hitte besloot ik vroeg te vertrekken, en voor acht uur zat ik al op de fiets. Uiteraard moest ik als eerste de Alblasserwaard uit zien te komen, die ik eigenlijk al van voor tot achter ken van het fietsen met de racefiets. Brouter had gelukkig wel een mooie route richting de Lekbrug bij Vianen voor me uitgestippeld, die afwisselend langs de rivier de Lek liep en een paar keer een stukje landinwaarts over een tiendweg. Erg fijn fietsen, vooral op deze rustige ochtend.
Afbeelding

Na het verlaten van de Alblasserwaard en vijfheerenlanden ging het dwars door Nieuwegein en Utrecht richting het Gooi. Het fietsen door Nieuwegein en Utrecht viel me eigenlijk reuze mee. Door Nieuwegein vooal langs een kanaal (Merwedekanaal geloof ik) over een mooi fietspad. Dat fietste lekker door. Utrecht viel me ook mee, ik had verwacht hier veel langer over te doen vanwege 10 miljoen stoplichten zoals ik van Rotterdam en Den Haag gewend ben, maar dat viel mee.

Na verlaten van deze twee steden kwam ik in de hoofdsteden van de hittegolf en Corona: de Bilt en Bilthoven, waarna het door een koel bos richting Baarn ging. Het was inmiddels al aardig warm geworden, dus ik was blij met de iced coffee die ik Baarn kon scoren.

Na verlaten van Baarn werd het helaas saai: hetzelfde landschap als in de Alblasserwaard maar dan iets lelijker en bovendien een stuk heter en ook met tegenwind. Na passeren van spakenburg ging het via de randmeren naar de brug over het Nijkerkernauw om over te steken naar Flevoland, waar ik ging kamperen op een natuurcamping. Hier was het eigenlijk opvallend rustig.

Dag 2: Zeewolde - Diffelen (105km)
Vandaag nog vroeger op dan gisteren. Gisteravond kwamen er nog 2 dames op racefiets naast me staan die op de fiets naar Groningen onderweg waren. Mochten jullie mee lezen hier op het forum: sorry voor de herrie! :lol:

Tot aan Harderwijk ging ik langs de randmeren en de A28. Geen spectaculair stukje fietspad, het was hier vooral kilometers maken voor de hitte echt toe ging slaan. Ik zag ook dat het LF-pad Zuiderzeeroute hier langsliep. WAAROMMMMMMM?!?!?!?

Na het passeren van Harderwijk ging het binnendoor richting Zwolle, wat erg leuk fietsen was. Redelijk afwisselend en niet heel druk. Wel begon ik hier een aantal pijntjes te ontwikkelen: pijn aan mijn rechterkaak/oor en slaap, en ook pijn in mijn linker achillespees.

Toen ik in Zwolle in de binnenstad bij een terras stopte om lekker te lunchen, verdween de pijn aan het hoofd binnen 5 seconden nadat ik mijn helm af zette. Blijkbaar moet je zo'n ding nog goed opzetten ook, dat krijg je als je de handleiding niet leest!

Nadat ik Zwolle verlaten had ging het vrij snel via het schitterende dal van de Overijsselse Vecht langs Dalfsen en Ommen verder noordwaarts. Dit stuk was het hoogtepunt van de dag, maar doordat het inmiddels ver over de 30 graden was was het best heftig. Ik was dus af en toe blij met wat schaduw :D

Afbeelding

Uiteindelijk verliet de route de Vecht en ging door mooie bossen (KOELLLLL) richting de natuurcamping bij Diffelen. Hier was het een stuk drukker, maar gelukkig was er nog wel een plekje voor mij. Helaas wel in de volle zon, dus dat was afzien :oops:

Dag 3: Diffelen - Emmen (42km)
Vertrokken met regen vanuit Diffelen, maar dat was totaal niet erg want het was ook koel. Tot aan Coevorden bleef het regenen, maar niet echt storend. Ik kwam hier best veel vakantiefietsers tegen die hier anders over dachten, want zonder uitzondering fietsten zij in hun regenpak. Ik vroeg me bijna af of het verkeerd is wat ik aan het doen was???

Het stuk van Coevorden naar Emmen was vooral met volle bak tegen de Russische windkracht 4 infietsen. Het landschap vond ik ook niet echt denderend, dus dit stukje heb ik inmiddels alweer redelijk verdrongen :P

Dag 4: Emmen - Deventer (95km)
Vandaag ging ik voor het eerst van mijn leven in het buitenland fietsen: als je op de kaart bij Emmen namelijk recht naar beneden fietst kom je in een puist die Duitsland heet terecht. Hier heb ik nog geen drie kwartier rondgefietst, en ik was best positief over de fietspaden. Prachtig gladde paden...

Afbeelding

Vandaag moest ik ook een heuse bergcol over, namelijk de Sallandse heuvelrug. Ook hier had Brouter weer goed zijn best gedaan, het stukje dat ik voorbij Oldenzaal door dit gebied reed was werkelijk prachtig. Ik moest alleen wel slalommen tussen de vele Pieterpadlopers door, maar dat is niet erg. Dat is ook leuk!

Na het verlaten van het bos werd het ook nu weer erg warm, en het stukje tot aan Deventer ging wat minder lekker. Ik was blij dat ik bijtijds in Deventer was en hier lekker kon relaxen. De camping aan de IJssel was erg druk, maar wel genoeg plek voor nog heeeeeeeeeeeeeeeel veel fietsers.

Een andere hobby van mij is ook fotograferen. Tijdens het fietsen heb ik het niet heel veel gedaan (in tegenstelling tot tijdens mijn wandelingen), maar 's avonds tijdens de schemering kon ik mijn lol op:

Afbeelding

Dag 5: Deventer - Leersum (68km)
Vandaag helaas een wat mindere dag. Het was heet, en de route ging heel veel langs saaie N-wegen. Vandaag had Brouter duidelijk een minder goede route voor mij uitgedraaid. Gelukkig was mijn achillespees over. Ik vermoed gestoken door een insect dat klem was komen te zitten tegen de achterkant van mijn schoen ofzo.

Wel had ik vandaag ook vandaag voor het eerst redelijk last van mijn zitvlak tijdens het fietsen. Ik was dus blij dat ik uiteindelijk op de camping in leersum aankwam, waar alleen maar fietsers stonden. Hier heeft het 's avonds nog flink geonweerd, maar verder wel aangenaam.

Dag 6: Leersum - Thuis (75km
Laatste dag van mijn zesdaagse testtocht. Vroeg vertrokken, want ik wilde bijtijds thuis zijn. Het stuk ion de omgeving van de Kromme Rijn tot aan Nieuwegein bevatte vooral heeel veeeel appel- en perenbomen. Als ik had gewild had ik er al mijn tassen mee kunnen vullen, keer 1 miljoen ofzo :D

Bij de stuw in Nieuwegein nog even staan kijken of hij open ging, maar dat duurde mij te lang. Uiteindelijk toch maar via de snelste route door de Alblasserwaard weer naar huis.

Afbeelding

Al met al was het wel een geslaagde testrit: het fietsen ging over het algemeen best lekker, ondanks de hittegolf. Al scheelt het volgens mij wel dat ik elke dag toch nog redelijk bijtijds vertrok en per saldo relatief weinig in de heetste uren van de dag heb gefietst.

Het primaire doel van de rit, testen, is ook geslaagd. Ik heb iig een paar dingen uitgevonden waar ik zeker wat mee kan:

*Ga ik zelf een route maken voor een nieuwe toch? Check hem dan nadien even of hij niet heel lang langs N-wegen loopt. Booooring!
*Ik heb in totaal 2 tenten in huis: een Ultra light tent(2 pers), die lekker compact inpakt en erg licht is, en een wat grotere koepeltent. Ik had nu de koepeltent meegenomen, en die wint het qua comfort van de UL-tent (die ik altijd met mijn hikes meeneem). Nadeel is echter dat hij redelijk bulky is, en eigenlijk niet fatsoenlijk in de zijtassen past. Bovendien wil ik hem daar niet in als hij nat is. Op de laatste dag was hij zeiknat van de regenbuien van de avond ervoor, en heb ik hem dus op de bagagedrager gebonden. Ik twijfel nu heel erg welke van de twee ik wil meenemen... of dat ik een derde tent erbij koop... keuzestress...
*Ik baalde na de onweersbui op de vijfde dag dat ik mijn footprint van de tent niet mee had genomen...
*Ik had nog te veel spullen los rond slingeren in de tassen waarvan ik liever had gehad dat ze in zakjes hadden gezeten
*Ik vergat steeds wat in welke tas zat. Bij mijn backpack voor wandeltrektochten weet ik haarfijn wat waar zit, maar met de 4 zijtassen en stuurtas moet ik duidelijk nog even wennen :oops:
*Het viel me op dat ik veel minder foto's maakte onderweg dan wat ik tijdens wandelingen altijd doe. Ik merk dat 'stoppen voor een foto' veel meer mijn 'flow' verstoort dan tijdens het hiken :roll:
Leuk verhaal. En herkenbaar van mijn 1e tocht. Succes met je grote trip.

Ik ben trouwens in Alblasserdam geboren.
Mooi verhaal! Voor het maken van de 'betere' foto moet je inderdaad even stoppen met fietsen en vaak ook nog op zoek gaan naar een goed standpunt, dat zich niet noodzakelijkerwijs op de weg bevindt, maar soms bovenop op een heuveltje of juist op kikkerhoogte. Dat kost enige creativiteit en fysieke inspanning. Een hittegolf is dan zeker niet het fijnste weertype. ;-)

Polariteit schreef:
vr 14 aug, 2020 20:51
Ik had nu de koepeltent meegenomen, en die wint het qua comfort van de UL-tent (die ik altijd met mijn hikes meeneem). Nadeel is echter dat hij redelijk bulky is, en eigenlijk niet fatsoenlijk in de zijtassen past. Bovendien wil ik hem daar niet in als hij nat is. Op de laatste dag was hij zeiknat van de regenbuien van de avond ervoor, en heb ik hem dus op de bagagedrager gebonden. Ik twijfel nu heel erg welke van de twee ik wil meenemen... of dat ik een derde tent erbij koop... keuzestress...
Daar is die drager dus perfect voor! Zonder tent in je achtertas kun je in die achtertas misschien al de volledige inhoud van je voortassen kwijt, zodat je die niet meer mee hoeft te zeulen (mits het bagagegewicht achterop niet boven de 20 kg komt, want dan kan het voorwiel de neiging krijgen om de lucht in te gaan).
mooi verslag! mooie fiets in leuke maat :wink:
als je zelf wat meer weegt (wat goed mogelijk is gezien je lengte) , dan zou je nog je achtertassen voor en je voortassen achter kunnen hangen.
groet, hoogframe
Leuk verslag, en een prachtige foto van Deventer.
Leuk verslag! Lijkt naar meer te smaken, ben benieuwd!

Fraaie foto's ook :)
Mooi verhaal, met plezier gelezen.
Polariteit schreef:
vr 14 aug, 2020 20:51
Tot aan Coevorden bleef het regenen, maar niet echt storend. Ik kwam hier best veel vakantiefietsers tegen die hier anders over dachten, want zonder uitzondering fietsten zij in hun regenpak. Ik vroeg me bijna af of het verkeerd is wat ik aan het doen was???
Als het regent word je nat. Als je met de warme omstandigheden van de afgelopen tijd je regenpak aantrekt word je ook nat. Ik geef dan toch de voorkeur aan de eerste optie, zonder regenpak.
Als het kouder is gebruik ik wel een (soort van ademend) regenjack, maar mijn benen laat ik gerust nat regenen. Als het nog kouder wordt gebruik ik rainlegs.

Peter
Waarschijnlijk fiets je ook iets harder en heb je geen electrische ondersteuning, dat maakt dat je meer zweet. Het is altijd een afweging, je kan wel stellen dat bij lagere temperaturen je lichaam door de regen ook extra afkoelt en dus energie verliest. Als je teveel afkoelt kan je in een situatie komen waarbij je lichaam onderkoelt raakt. en daar moet je wel voor oppassen. Dat laatste gebeurt vaak pas als je ergens iets langer stil staat en de kachel dus even op een lager pitje brand.
Er is op dit forum al veel geschreven over regenkleding tijdens het fietsen.
Zie https://www.google.com/search?q=wereldf ... 1&bih=1126
Dank jullie wel allen!
keesswart schreef:
vr 14 aug, 2020 22:34
Mooi verhaal! Voor het maken van de 'betere' foto moet je inderdaad even stoppen met fietsen en vaak ook nog op zoek gaan naar een goed standpunt, dat zich niet noodzakelijkerwijs op de weg bevindt, maar soms bovenop op een heuveltje of juist op kikkerhoogte. Dat kost enige creativiteit en fysieke inspanning. Een hittegolf is dan zeker niet het fijnste weertype. ;-)

Polariteit schreef:
vr 14 aug, 2020 20:51
Ik had nu de koepeltent meegenomen, en die wint het qua comfort van de UL-tent (die ik altijd met mijn hikes meeneem). Nadeel is echter dat hij redelijk bulky is, en eigenlijk niet fatsoenlijk in de zijtassen past. Bovendien wil ik hem daar niet in als hij nat is. Op de laatste dag was hij zeiknat van de regenbuien van de avond ervoor, en heb ik hem dus op de bagagedrager gebonden. Ik twijfel nu heel erg welke van de twee ik wil meenemen... of dat ik een derde tent erbij koop... keuzestress...
Daar is die drager dus perfect voor! Zonder tent in je achtertas kun je in die achtertas misschien al de volledige inhoud van je voortassen kwijt, zodat je die niet meer mee hoeft te zeulen (mits het bagagegewicht achterop niet boven de 20 kg komt, want dan kan het voorwiel de neiging krijgen om de lucht in te gaan).
Ja klopt. Die hitte was niet behulpzaam voor de inspiratie om mooie fotoplekjes te vinden. Ik moet trouwens zeggen: het licht was ook niet echt mijn smaak, ik geef de voorkeur aan de momenten rond zonsop- en ondergang, maar in deze tijd van het jaar zit ik dan (nog) niet op de fiets.

De tent gaat dus inderdaad naar de bagagedrager verdwijnen. Of het dan uit gaat komen met 2 of 4 tassen zal de tijd leren: ik heb helaas niet de luxe om voor bijv. een kleinere slaapzak te gaan die compacter inpakt. Bovendien neem ik dus ook wat fotografiespul mee :lol:
hoogframe schreef: mooi verslag! mooie fiets in leuke maat :wink:
als je zelf wat meer weegt (wat goed mogelijk is gezien je lengte) , dan zou je nog je achtertassen voor en je voortassen achter kunnen hangen.
groet, hoogframe
Je bedoelt zodat het voor wat zwaarder is qua bepakking dan achter? Dat kan ik idd altijd nog proberen, al moet ik zeggen dat ik hier niet heel veel last van had. Mijn samengesteld (mijzelf+fiets+bagage) is iig een veelvoud van het gewicht waar de meesten hier al beginnen te kreunen en steunen :D
PeterVanRijn schreef: Mooi verhaal, met plezier gelezen.
Polariteit schreef:
vr 14 aug, 2020 20:51
Tot aan Coevorden bleef het regenen, maar niet echt storend. Ik kwam hier best veel vakantiefietsers tegen die hier anders over dachten, want zonder uitzondering fietsten zij in hun regenpak. Ik vroeg me bijna af of het verkeerd is wat ik aan het doen was???
Als het regent word je nat. Als je met de warme omstandigheden van de afgelopen tijd je regenpak aantrekt word je ook nat. Ik geef dan toch de voorkeur aan de eerste optie, zonder regenpak.
Als het kouder is gebruik ik wel een (soort van ademend) regenjack, maar mijn benen laat ik gerust nat regenen. Als het nog kouder wordt gebruik ik rainlegs.

Peter
Klopt, ik werd inderdaad nat omdat ik gewoon in mijn fietsbroek + fietsshirt bleef fietsen. Koud was het namelijk allerminst, en precies vanwege de reden die jij noemt deed ik mijn regenkleding niet aan. Zodra het stopte met regenen was ik binnen 10 minuten droog :D

Ook met hiken moet het heel erg (of gewoon koud) zijn wil ik regenkleding aantrekken. Kans is zeer groot dat ik 'ontplof' van de warmteontwikkeling :oops:
_Peter_ schreef: Waarschijnlijk fiets je ook iets harder en heb je geen electrische ondersteuning, dat maakt dat je meer zweet. Het is altijd een afweging, je kan wel stellen dat bij lagere temperaturen je lichaam door de regen ook extra afkoelt en dus energie verliest. Als je teveel afkoelt kan je in een situatie komen waarbij je lichaam onderkoelt raakt. en daar moet je wel voor oppassen. Dat laatste gebeurt vaak pas als je ergens iets langer stil staat en de kachel dus even op een lager pitje brand.
Daarom altijd bij stoppen even een trui/vest/jasje aan, werkt voor mij prima :wink: