Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Klein rondje Tecklenburg - Lippstadt - Münster - Forum Wereldfietser

Klein rondje Tecklenburg - Lippstadt - Münster

Omdat de “ echte vakantie” door val van mijn vrouw na 11 dgn klaar was en ik de volgende dag weer lekker aan het werk was had ik me voorgenomen bij mooi weer nog keer alleen op pad te gaan.

Donderdagmorgen sta ik om 7:30 op station Zwolle te zoeken naar het perron waarop mijn trein naar Bad Bentheim, vertrekt. De intercity naar Berlijn heeft echter vertraging en ik moet ongeduldig wachten. Ook onderweg verloopt het moeizaam, de locomotief heeft kuren en moet in Bad Bentheim stoppen voor een wissel, laat ik nu daar net uit moeten.

Op het plein ga ik naar mijn vaste bakker voor bak koffie en broodje, het is inmiddels 10:30 en hoogtijd voor vertrek. Eindstation deze dag is een camping ergens bij Tecklenburg. De eerste dag is niet zo spannende regio om te fietsen, gelukkig heb ik naast fietsen nog andere hobby. Tegeltjes verzamelen - nee niet die tegels van steen - maar virtuele vakjes die je via https://veloviewer.com/athlete/746312/ Kan bijhouden. Dus dag 1 al slingerend via leuke dorpen en landerijen naar de camping. De camping is typisch Duits, veel vaste staanplaatsen, weinig vertier en geen eten en drinken op donderdag. Ik besluit naar Tecklenburg te fietsen. Ligt wel 10 km terug en ja... op een heuvel. Maar in het centrum is het gezellig en je kan er een lekker weissenbeer drinken weet ik uit ervaring. 1 bier worden er 3 en pasta bij de Italiaan. Weer 12 km terug naar de camping. Mijn fietskleren zijn weer droog, richt mijn slaapplek verder in en kruip vroeg mijn slaapzak in.
6C7C5DD7-E9A4-4F10-8D95-81D64069E371.jpeg
18917223-B883-46CA-AC05-0CADF314336B.jpeg
Vrijdag vroeg wakker, matig geslapen . Blijft wennen op je oude dag in slaapzak en luchtbed zonder echt kussen. Wordt warme dag, 33-34 graden en ik vertrek om 8:00 via de heuvels naar het zuiden. Na 10 km winkel/bakker waar ik broodjes en beleg insla, op mooie dorpsplein is het rustig en bij fontein ontbijt ik. Ik stap weer op de fiets en kan echt goed merken dat 2 of 4 tassen een enorm verschil is met gewicht en rij eigenschappen. Vandaag staan er 3 dingen op mijn todolist. Bad Rothenfelde staat een gebouw wat ik wil zien. Het Senne oefengebied en plaatsje Paderborn.

De eerste opdracht kom ik na 30 km tegen. Het gebouw blijkt geen aquaduct te zijn maar een soort zoutinstallatie oftewel gradeer gebouw. Erg indrukwekkend, ook de gebouwen eromheen als in kuuroord zien er mooi uit. De koffie en gebakje smaakte goed , dame van de bediening erg aardig . En ook nog volle bidons, wat wil je nog meer. Het volgende deel gaat afwisselend door akkerbouw gebied met bos, onder de bomen is het lekker, in de zon erg warm. Onderweg kom ik ter afwisseling nog langs wat grote oude landhuizen. Ik probeer die altijd in mijn routes op te nemen, te lering en vermaak.

Wordt aardig warm en ik ben pas op de helft van mijn dag. Stuk bij Bielefeld is stedelijk en minder fraai. Nu maar hopen dat het Senne terrein opgesteld is. Normaal mag je er alleen op zaterdag en zondag overheen. Ik heb geluk, de slagbomen staan omhoog, geen rode vlag of rood licht. Ik waag de gok dan ook maar en rij de lange klinkerweg op. Eerste 6 km door de bossen, later het open gedeelte met ruïne van oude kerk. En veel tanks die dienst doen als oefen doelwit bij schiet oefeningen. Het molentje aan het van de weg is erg bijzonder en ik snap niet echt wat de functie is. De kasseien weg blijkt uiteindelijk 14 km lang te zijn en vind hem lang zat, tenminste dat vind mijn kont.

We moeten nog 2 uur trappen en ik heb dorst, flessen zijn bijna leeg. Gelukkig in Paderborn niet ver meer. De stad ziet er leuk uit, maar ik heb door de warmte er weinig oog voor. Lekker halve liter cola drinken vind ik een beter idee en met vers water maak ik me op voor de laatste 25 km. De eerste 100 km had ik pech met tegenwind, gelukkig sla ik af richting het westen en kan op rustige weg lekker doortrappen. Bij Lippstadt is mijn camping aan een meer, het zwemidee wat ik al paar uur in mijn hoofd had kan ik vergeten. Politie is druk bezig om de bezoekers van het zwemgedeelte aan het meer weg te sturen. Veel te druk in de Corona tijd. Camping is vol, maar voor klein tentje is er altijd wel plek. Met 3 andere tentjes staan we naast het toiletgebouw.

Douchen, kleren wassen, praatje met de buren en dan eten en drinken in Lippstadt. Ik had van te voren wat info ingewonnen en gedacht dat deze stad niet veel bijzonders was, blij verbaast was ik bij naderen van centrum. Erg mooi daar en gezellig terrasje bij oude stadhuis. Bier Pizza en Ijsje verder ben ik weer redelijk hersteld van de pittige dag, 150 km is eigenlijk beetje te gek met deze hitte. Fiets weer naar de camping op deze zwoele avond, mijn buren die met hun 12 jarige zoon op fietsvakantie zijn nodige me uit voor wijntje en wordt nog gezellig deze avond. We slapen erg slecht met zijn allen die nacht. Het toiletgebouw heeft een pasjes systeem om binnen te komen en de camping met 100 plaatsen maakt ook snachts graag gebruik van toilet bzzzzz bZzzzzzz zegt de zoemer heel de nacht.
4720CA2A-91EA-4706-A952-5ED03F9F7115.jpeg
92469008-916A-4FFB-80A6-1BE14E94F1CD.jpeg
393473F7-B688-48EE-B1C2-99AC45DF215B.jpeg
6C7C5DD7-E9A4-4F10-8D95-81D64069E371.jpeg
Morgen dag 3 en 4
Mooie huizen (o.a.) en leuke foto's :)

Lekker snelle fiets. Mooi dat je alles (ook je - natte/vochtige - tent dus?) in die twee achtertassen krijgt :D
Fedor schreef:
di 04 aug, 2020 07:47
Mooie huizen (o.a.) en leuke foto's :)

Lekker snelle fiets. Mooi dat je alles (ook je - natte/vochtige - tent dus?) in die twee achtertassen krijgt :D
Ja ging erg lekker met de ruimte in de tassen. Had geen kookspullen mee, maar die zouden er nog wel in kunnen. Met natte tent inpakken heb die er als laatste los bovenin de tas gedaan. Mocht het nodig zijn kan ik hem tijdens een koffie stop er snel uithalen en over de fiets wat laten drogen.

Fiets is een normale 29" mtb met wat verbouwingen omgebouwd tot oorspronkelijk een beachracer. Heb vroeger redelijk wat strandwedstrijden gereden. Maar nu is het mijn vakantie - woon - werk - en dagje weg fiets als ik veel gravel verwacht.
Dag 3 begint vroeg door het gezoem heel de nacht van de deur. Buurvrouw links zit al de krant te lezen en kijkt net als ik bedenkelijk naar het toiletgebouw. We moeten er maar om lachen. De nacht was warm en zwoel en alles is nog kurkdroog, inpakken is een fluitje van een cent. Nog 2 oude broodjes van gisteren wegkauwen met iets wat gisteren nog oude kaas was.
Als je op de fiets rondrijdt ga je vanzelf beetje op een zwerver lijken vind ik altijd. Thuis zou ik het weggegooid hebben.

Rond 8:00 neem ik afscheid van de buren en ga op pad, plan is om eerst stuk westelijk te rijden, dan naar het noorden met als hoogtepunt deze reis Munster. Na 5 km rij ik weer door Lippstadt in mijn ooghoeken zie ik nog een bakker en na 100 meter twijfel draai ik om. Koffie ! met een stuk kasekuche. Dat stuk blijkt een kwart taartje te zijn en de kosten 3,64 voor koffie en taart. Hij smaakt prima en ik kan er voor de rest van de dag wel tegen met eten.
taart.jpeg
De route gaat over een redelijk saai stuk, gelukkig wel windje mee en ik kan redelijk meters maken.
Na 30-40 km kom ik bij plaats Hamm aan, donkere donderwolken zijn al heel de dag zichtbaar en lijkt er toch op dat we het niet droog gaan houden.
Bij de markt wil ik buiten koffie gaan drinken, maar opeens begint te gieten. Snel ander plek opgezocht onder een grote plu en als ik de koffie op hebt is het weer droog en kan ik verder. De route gaat nu langs een lang kanaal en is al stuk leuker dan net.
Kom paar leuke stadjes tegen waar ik centrum bezoek en dan is het tijd om richting Noorden te gaan.

Het binnenland is redelijk vlak, beetje glooiend maar niet al te zwaar, zon begint zo nu en dan weer te schijnen en de voorspelde 34 graden wordt gelukkig lang niet gehaald. Bij Nordkirche rij ik een bospad in om over oude oprijlaan het Schloss Nordkirchen te bekijken, wat een enorm groot complex is dit. Kan niet al te veel rondkijken gezien de tijd dus ga weer verder, diep onder de indruk dat dan weer wel
nordkirche.jpeg
Na uurtje trappen kom ik bij het volgende kanaal aan dat richting Munster gaat. Gewoon water blijven volgen dus. Ik blijf het kanaal volgen tot in Munster. opvallend veel grote groepen jongelui langs het water die bier en muziek bij zich hebben, zit er allemaal erg gezellig uit maar al die mensen dicht bij elkaar vind ik in deze tijd niet echt verstandig,

Ik besluit eerst maar naar de camping te fietsen die noordoost van Munster ligt, daar te douchen en dan stad te bekijken, google wijst me laatste stukje en de camping blijkt geen camping maar een caravan verkoper te zijn. Ik baal dat ik dit niet wat beter had uitgezocht, Moet nu op zoek naar wat anders. Er zijn 2 opties zie ik op Google Maps. Die ene ligt redelijk in de stad en is 11 km terug fietsen, nou dat moet dan maar. Na 11 km kom ik echter in gewone straat uit waar het adres een camping club blijkt te zijn.........

Mopper de mopper, ik besluit naar centrum te gaan, daar wat te drinken en dan te vervolg stappen te bepalen. Want die andere camping - de enige echte blijkt weer 7 km zuidelijk te zitten. In het centrum aangekomen schrik ik behoorlijk van de enorme drukte. Overal muziek / bandjes volle terrassen en grote groepen mensen door de straten. Ik maak wat foto's en ik denk : wegwezen hier. Vermoed dat de camping ook overvol met jongelui zal staan en pak de route van de volgende dag op, ga verder fietsen en kijk wel of ergens anders een camping is, Wil eigenlijk net buiten de stad dan even wat drinken en plan maken hoe verder. Net buiten de stad is er echter geen kip te zien en ook al geen cafe of iets wat er op lijkt, Doorfietsen dan maar met humeur op -12.
munster.jpeg
Na 10 km stop ik maar eens om te kijken waar campings zijn..... in Nederland is dat 2 campings per dorp, hier zie ik echter helemaal niks in de buurt staan. Dan maar doorfietsen, Na een uur fietsen in de nu toch wel warmte en tegen de wind ik ben ik er wel klaar mee. Net op moment dat ik bijna mijn fiets in de kant wil gooien van chagrijn zie ik plots midden in het niets een boerderij met terras en mensen. Ik stop, lekker biertje, even rustig kijken. Zie 25 km verderop een leuke minicamping. Vul mijn bidons en trap laatste uurtje tegen de wind in weg. Na 180 km eindelijk op een camping. De vrouw ziet dat ik redelijk vermoeid ben en vraagt waar ik vandaan kom, nou 180 km die kant op wijs ik. Ze rent naar binnen en komt met 2 biertjes aanlopen, "dat heb je wel verdiend: Na een douche, biertje en tentopzetten ga ik naar het dorp Schoppingen voor een lekkere snitzel en nog maar een biertje en vooruit, toetje heb ik ook wel verdiend.
toetje.jpeg
bier.jpeg
Dag 4 op zondag is door de lange rit van zaterdag een makkie, na het vaste ritueel, wassen, tent inpakken naar het dorp voor koffie en broodjes bij de bakker. Wat is dat toch geweldig in Duitsland.

Vandaag slechts ruim 50 km naar Enschede waar ik met de trein weer naar Zwolle ga, echter zit het ook deze keer niet mee in de trein. Onderhoud na Raalte. Ik bel mijn vrouw of ze me wil komen halen, heb even geen zin om nog 60 km tegen de wind in naar huis te fietsen. Om 13:30 zit ik weer thuis aan de koffie alsof ik nooit ben weggeweest.

Terugkijkend op 4 dagen fietsen : Blijf Duitsland geweldig vinden ondanks de soms slechte fietspaden, vooral in de dorpen en steden. Weer veel gezien, leuke mensen ontmoet. 2 fietstassen fiets een stuk prettiger dan 4, zag op de weegschaal dat het ongeveer 9 kg aan bagage was. Deze weegschaal schrok ook van mijn gewicht wat 6 kg boven mijn :" streefgetal" ligt. Werk aan de winkel, gelukkig ben ik tijdens de 4 dagen ondanks de 12 halve liters bier 2 kg kwijtgeraakt.
Ik had elders ook al vernomen dat Münster belachelijk druk was. Dat klopt dus.

Lekker gegeten iig. Dat lukt ook wel in Duitsland :)