Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Post hier iets over je dagtocht tijdens de coronatijden - Pagina 19 - Forum Wereldfietser

Post hier iets over je dagtocht tijdens de coronatijden

560 berichten
Gisteren deed ik een retourtje 's-Hertogenbosch.
DSC01300.JPG
De kleine Aa (denk ik)
DSC01304.JPG
De Genenberg
DSC01303.JPG
Kerk van Esch
DSC01305.JPG
Veel boomkwekerijen tussen Eindhoven en Den Bosch
En nog wolvarkens gezien en langs een waterbuffelboerderij gekomen.
wol.jpg
buf.jpg
Afbeelding

Door al het Corona-geweld zijn we die andere crisis bijna vergeten, zie hier de Veenderpolder op 5 mei j.l.
Rutte had het destijds over de grootste crisis in zijn premierschap. Kennelijk bestaat er nog een overtreffende trap van "grootste".
Afbeelding

Als dit niet Coronasafe is!

Op de achtergrond de Wassenaarsche Polder, genoemd naar Johan van Wassenaer die in de 17e eeuw een vergunning kreeg tot "het bedijken en droogmaken van een geheel uitgeveend gebied" van ongeveer 1200 hectare. Door het winnen van turf in dit laagveengebied was een plas ontstaan. Het winnen van turf in een laagveengebied heet "uitvenen", het winnen van turf in een hoogveengebied heet "afvenen". Toen de polder krap 1 jaar droog was, brak een van de ringdijken door en kon men opnieuw beginnen.
Omdat er in België nog geen sprake is van heropening van campings, heb ik dan maar een tentje in mijn tuin opgezet voor de komende tijd.
Schermafbeelding 2020-05-06 om 21.37.51.png
Het lijkt wel of jij de turf waar WillemT het over had in je tent hebt opgeslagen. :D
Vanuit Brabant naar familie op de Veluwe gefietst, daar overnacht en de volgende dag via een andere route weer terug.

Impressies van dag 1:
DSC02728-1.JPG
DSC02733-1.JPG
DSC02741-1.JPG
DSC02760.JPG
DSC02761.JPG
Impressies van dag 2:
DSC02764.JPG
Let de Stigterpad (stond nog op mijn bucketlist ;))
DSC02779.JPG
DSC02786.JPG
Dinsdag de geboortegrond ten noorden van Antwerpen gaan opzoeken en bij mijn grootvader gaan wuiven. Nadien een rondje door de haven gepland maar dat is heen-en-weer geworden wegens Lillobrug afgesloten. brouter had me langs daar gestuurd, maar als Openstreetmap niet weet dat de brug gesloten is kan brouter het ook niet weten.

Antwerpen doorkruist langs de Scheldekaaien, redelijke druk maar doenbaar. Voor het eerst de vernieuwde kaaien op het Zuid gezien. Wat een misser! Dit is zo'n interessante en reusachtige plek met 6 meter getijdeverschil. Je zou daar bijvoorbeeld fantastische waterpartijen kunnen maken, of een mooi slingerachtig park met fijne hoekjes om te zitten. Maar nee, het is één grote steenwoestijn waar zelfs nu niemand wil gaan zitten, ondanks het mooie weer. De mensen gaan aan de waterkant zitten, of kruipen tegen het schaarse meubilair om aan de schrale noord-oostenwind te ontsnappen. Zelfs met 20º en een beetje wind is het niet aangenaam vertoeven... Mij doet het denken aan het stationsplein in Leuven, ook zo'n klimatologische ramp.

1.jpg
Zou een goed raadje plaatje zijn.
2.jpg
Barrier says no.
3.jpg
4.jpg
Weer een woestijn erbij.
Vandaag nog een rondje Vlaamse Ardennen gedaan. Via Brouter trachtte ik een route samen te stellen van door mij onbereden wegen. Eindresultaat was meer kasseien dan me lief was... maar de tocht was wel mooi. De 71km voelde door de heuvels en kasseien als 100.
20200507_195326.jpg
Traditiegetrouw een bloempje: ereprijs. Als kind mocht ik dan een sigaret lenen om dicht tegen zo'n bloempje te houden en een klein wonder te laten geschieden: de ereprijs verkleurde dan ogenblikkelijk van blauw naar groen.
20200507_150721.jpg
Twee sporen in het koren doen vermoeden dat de boer de insecten wil vermo'ren.
20200507_151623.jpg
Het lijkt erop dat men ten tijde van de Spaanse Griep ook op rollen fietste.
20200507_195518.jpg
Geloof het of niet, maar officieel is dit een straat - de tiegstraat nabij Bosgat (ik verzin het niet). Even verderop werd dit een paadje van een halve meter breed, bestaande uit opgedroogde koeiepootafdrukken en zootje ongeregelde kasseien her en der, met een stijgingspercentatge van >10%. Staand in mijn lichtste versnelling is het gelukt om de voeten van de grond te houden (en dat op 32mm slicks) - Fier!
20200507_155358.jpg
Ook dit is een 'straat': de Kouterstraat tussen Koekamer en Bosgat (opnieuw - ik verzin het niet). 6% naar beneden op het gras - heerlijk. Veel beter dan kasseien.
Oh, ik heb ook gemerkt dat deze coronatijden me hebben geleerd m'n spuugreflex te onderdrukken. Net voor ik aankwam op een klein kruispunt vloog er een insect in mijn mond (textuur doet me vermoeden dat het een vlieg was). Een fractie van een seconde later zag ik dat een autobestuurder van links was gestopt (hoewel hij voorrang had op die plaats) en met een galante armzwaai mij de voorrang gaf. De coronatijden en de vriendelijke man indachtig kon ik het niet over mijn hart krijgen de vlieg voor z'n neus uit te spuwen. Met een brede glimlach knikkend naar de chauffeur en de vlieg gekneld tussen tong en snijtanden nam ik de verleende voorrang. Ik wachtte nog een meter of tien vooraleer ik het insect met een korte stoot uit tufte. :-)
Oh nog een klein addendum...
20200507_150051.jpg
Deze foto is genomen nabij de grens tussen de Vlaamse Ardennen en de Sahara. ;-)
20200507_144213.jpg
Ooops... er ontbreekt iets hier.
20200507_144550.jpg
Joepiiii
Nu het verboden is naar de kust af te zakken, ziet de Scheldekaai in Antwerpen er uit als een zeedijk.
Schermafbeelding 2020-05-08 om 11.07.22.png
Gister richting de Schermer en de Beemster met zicht op de polders vanaf de polderdijken.
Steeds weer verbaas ik me over de droogmaking van de vele meren en wat dat heeft opgeleverd.
Voor die tijd (omstreeks 1630-1640) waren dat waterstaatkundige werken van formaat.

Hier vanaf de dijk zicht op de diep gelegen polder.

Afbeelding

Afbeelding
De Beemster voor de droogmaking (Pieter Cornelisz. Cort 1607)
Afbeelding

Toch nog een appeltaartocht!
Er zijn inderdaad ineens talloze afhaalloketjes waar eerst een restaurant/caféterras was. Je mag dan (nog) niet op het terras gaan zitten. Het lijkt dat dat de nieuwe normaal wordt. Het heeft voor de uitbater het voordeel dat er heel weinig personeel nodig is.
Dat personeel zou dan bijvoorbeeld asperges kunnen gaan steken, maar dat wil nog niet zo.
Vandaag een wat groter rondje. Nu Rutte “thuisblijven tenij” heeft gewijzigd in: “thuisblijven bij klachten” kon dat nog meer dan eerder.
We wilden door de Biesbosch, maar omdat een van de pontjes niet vaart, moesten we er omheen. Dus vanuit huis naar het westen, aan twee kanten van de Bergsche Maas en verderop de Moerdijkbrug over. Dor- Zwijn- en Sliedrecht, en de pont terug naar Werkenda. Over oude dijkjes via land van Altena weer naar huis. Volop genoten, 119 km lang.
262B55FE-AC46-4FC6-BE93-BC1F64ABDDDB.jpeg
F855FA99-8BFD-46E1-B51D-267A0F93FBFC.jpeg
3B15FB62-6F6A-4C60-AAAE-D4F08463683B.jpeg
FBD4CD10-70F3-4EFF-A92D-297A775A0277.jpeg
B55ED7AF-CA1A-44CF-9842-0B2F45EDBB70.jpeg
A1A60FC2-0A4E-402D-BF80-28B7D6E9C210.jpeg
551F2347-715F-4527-8EAB-B7A758318F94.jpeg
B9D705B9-0B5A-44CF-9AD4-98A55327745D.jpeg
Polling schreef:
za 09 mei, 2020 20:18
We wilden door de Biesbosch, maar omdat een van de pontjes niet vaart, moesten we er omheen.
Pontje Steur vaart volgens mij vanaf 1 juni weer (hopelijk). Overigens is het maar een kleine omweg om dit pontje te vermijden waarvan een groot deel een mooi fietspad over de dijk is.
Op pontjes moet je kennelijk oppassen:
"Ergernis over senioren die geen afstand houden op pontjes".
https://www.1limburg.nl/ergernis-over-s ... xt=default