Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Post hier iets over je dagtocht tijdens de coronatijden - Pagina 28 - Forum Wereldfietser

Post hier iets over je dagtocht tijdens de coronatijden

560 berichten
Gisteren was het prachtig weer: Stralende zon, weinig wind, ca. 12 graden. Een mooie dag voor een lange fietstocht! Ik plan de route zo dat ik de eerste helft tegen de wind in fiets en de terugweg wind mee heb.
Toen ik om 10 uur weg wilde rijden, ontdekte ik nog wat speling op de achteras (had onlangs de kogels vervangen). Dus nog even met de conussleutel aan de slag voor de fijnafstelling, en met een kwartiertje vertraging op weg.

Afbeelding
Als Haarlemse fietser heb je natuurlijk prima toegang tot de duinen, maar aan de oostzijde wordt de stad afgeschermd door Schiphol en het saaie landschap van de Haarlemmermeerpolder. Gelukkig zijn er twee aardige fietsroutes om de Haarlemmermeer door te steken. Ik benut ze vandaag allebei. In zuidwestelijke richting is er een lange groenverbinding. Hij is een paar jaar dicht geweest vanwege de aanleg van deze hoogspanningsleiding. Maar als je daar niet al te veel op let is het vijftien kilometer groen fietsplezier zonder auto's. Omdat er ook stukken gravel en slecht wegdek liggen, zijn er ook geen wielrenners. Relaxed toeren dus van Vijfhuizen tot aan Lisserbroek.

Afbeelding
Van Lisserbroek steek ik via Abbenes door naar de ringvaart aan het zuidelijkste puntje van de Haarlemmermeer en volg de ringvaart tot aan Nieuwe Wetering.

Afbeelding
Bij Oude Wetering staat deze reusachtige poldermolen, die het water over wel vier meter hoogteverschil omhoog maalt. Het water in de ringvaart komt achter de molen vrijwel tot aan de rand van de dijk.

Afbeelding
Na 30 km de eerste pauze op een bankje in Roeolofarendsveen, met uitzicht op het Braasemermeer. In de zadeltas twee thermosflesjes (een met koffie, een met thee) en een hele stapel boterhammen.

Afbeelding
Van Roelofarendsveen wilde ik rechtstreeks naar Alphen aan de Rijn, maar ik kwam erachter dat buiten het seizoen de fietspontjes niet varen. Dus moest ik 10 km omrijden via Hoogmade. Da's echt een nadeel van het Hollandse polderlandschap: het gebrek aan alternatieven. Voordeel: je komt weer eens ergens waar je nog nooit geweest bent. Zoals bij deze mooi kipmolen bij Ofwegen.

Afbeelding
Daarna de Oude Rijn gevolgd dwars door Alphen aan de Rijn en langs de prachtige oude spoorweghefbrug. Wat mij betreft een van de mooiste bruggen van Nederland. Er staat ook zo'n mooie hefbrug in Boskoop, en in Rotterdam natuurlijk.

Afbeelding
Na ruim 50km de tweede pauze op een bankje aan de Oude Rijn. Altijd leuk om je te realiseren dat hier ruim twee eeuwen lang de grens van het Romeinse Rijk gelopen heeft.

Afbeelding
Dan verder over de kronkelende Meije, precies op de grens van Zuid-Holland en Utrecht, met de karakteristieke betonnen watertoren. (Het Potlood). Daarna een fietspad door de Nieuwkoopse plassen

Afbeelding
Via Woerdense Verlaat kom ik langs de Kromme Mijdrecht die ik volg tot vlak voor Uithoorn. Bij de houten fiets- en voetgangersbrug stop ik even voor boterhammen en thee.

Afbeelding
Een van mijn favoriete fietspaden is het jaagpad langs de Amstel en de Drecht tussen Vrouwenakker en Leimuiden. Tot mijn schrik lijkt het niet toegankelijk. Niet alleen mis ik zo mijn favoriete route, ik heb ook geen zin in omfietsen. Ik probeer het gewoon. Meestal kun je er toch wel door in het weekend.

Afbeelding
En inderdaad. Het lukt. Het ziet er wel een beetje ruig uit, maar zelfs op de 32mm Pasela's was het prima te doen.

Afbeelding
Op mijn favoriete bankje in Bilderdijk de laatste pauze voor de laatste thee en de laatste boterhammen. Al ruim 90 km op de teller. Nog ca. 25 te gaan.

Afbeelding
Terug door de Haarlemmermeer via de andere mooie route: de Geniedijk, een oude militaire weg van de Stelling van Amsterdam met af en toe wat schapen op de rijbaan.

Afbeelding
En een paar mooie forten langs de dijk.

Afbeelding
Nog een pittoresk plaatje op 2km van huis. Net voor het donker binnen! En da's maar goed ook, want er zit geen licht op deze fiets. Ik moet toch nog even wennen aan de korte dagen. Door het mooie weer er niet aan geacht voor de zekerheid nog lampjes en een reflectievestje mee te nemen.

Afbeelding
Met 118km op de teller zijg ik tevreden op de bank neer met een flesje bier. Mooi tochtje. Echt genieten, zulk weer in november. Maar wel moeie beentjes nu!
^^^

Fiets ziet er heel aantrekkelijk uit, wat is het precies? Heb je duidelijker foto's?
Gisteren een tocht van zo'n 120km gemaakt van 120km lang met 3 maal over Col du Vam. We waren daar voor het eerst en vonden het 1 van de leukste attracties ooit gezien: geen commercie, door veel soorten mensen bruikbaar, passend bij drenthe en omgeving, en met een knipoog.

Op de terugweg heeft echtgenote wel een lelijke val gemaakt door naast de met bladeren bedekte rand van betonnen fietspad te komen. Ongeluk zit in een klein hoekje.

Bijlagen

CarlW schreef:
ma 09 nov, 2020 10:18
Fiets ziet er heel aantrekkelijk uit, wat is het precies? Heb je duidelijker foto's?
Ja, kijk even hier: viewtopic.php?f=8&t=35384&p=377556#p377556
Het is een Koga Miyata Gentstouring uit 1982, die door mijzelf is opgelapt met wat nieuwe en tweedehands onderdelen.
Huib2 schreef:
zo 08 nov, 2020 17:01
Afbeelding
Ben er vanmiddag ook langs gefietst, en zo te zien stond je daar illegaal te fotograferen! :?

Afbeelding

(@CarlW: had even geen as van de juiste lengte, dus vandaar nog even het oude crankstel. Moest en zou hem toch proberen.)
Veel gefietst maar weinig tijd om de foto's te selecteren:

Dagtocht Nationaal Park Hoge Kempen 4 november
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
A-cross the 2: tweedaagse bikepacking tocht, dag 1, deel 1.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
Dag 1, deel 2:
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
Leuk die A-cross.
Is dat allemaal met 42 banden, 2 achtertassen en een voortas (daar is mijn fiets ook mee opgezadeld) te fietsen?
Dag 2, deel 1:
1.jpg
Blubber
2.jpg
3.jpg
@Poppink: dit was niet te doen met 40mm banden maar was dan ook enige stuk
4.jpg
Miles and miles
5.jpg
Dag 2, deel 2:
1.jpg
2.jpg
In de buurt van Breda heeft men boswegen met klei opgehoogd :-O
3.jpg
4.jpg
5.jpg
Dag 2, deel 3 en slot:
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
Aan de officiële finish, maar nog 55km te gaan...

A-cross the 2 is echt een prachtige tocht, maar je kan hem best vanaf het officiële begin- en eindpunt rijden. Ik heb de route in Oelegem opgepikt waardoor dag 1 wat te licht was, om 15u45 was ik al op het NTKC-kampeerterrein in Bladel (100km alles tesamen). Daardoor was dag 2 was te zwaar (185km).
bdr schreef:
di 01 dec, 2020 23:46

185 km
bagage
blubber
Mooie foto's bdr!
Maar iemand moet het vragen en dus zal ik het maar doen: gebruik je anabole steroïden? :lol:
Op zulk terrein rijd ik gemiddeld 15 km/u. Dan weet je hoe lang ik in het zadel heb gezeten.
Ik had deze tocht nog over het hoofd gezien op bikepacking.com. Erg inspirerend. Dank voor het posten :)
Zeker een mooie tocht! Ik ga hem eens bekijken op bikepacking.com.
Ben, jij geeft aan dat je het beste bij het officiële startpunt kunt starten, wat is daar de reden van? Ik zou zeggen dat je overal kunt starten, alleen moet je je overnachtingsplaats daar aan aanpassen. Voor mij zou Breda bijvoorbeeld een prima startpunt zijn.
Bert van Sprang schreef:
wo 02 dec, 2020 21:12
Ben, jij geeft aan dat je het beste bij het officiële startpunt kunt starten, wat is daar de reden van? Ik zou zeggen dat je overal kunt starten, alleen moet je je overnachtingsplaats daar aan aanpassen. Voor mij zou Breda bijvoorbeeld een prima startpunt zijn.
Omdat de tocht dan mooi eindigt met uitdagende singletrack op en af de Brabantse Wal. Een einde met punch, anderen zouden zeggen: het venijn zit in de staart. Het stuk van Stabroek naar Oelegem is ook niet zo denderend, over het algemeen vond ik de Nederlandse kant mooier maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik 75% van de Belgische kant al gereden had.

Op dit moment kan je in België niet kamperen, dus moet je België wel op één dag door. Betrapt worden op wildkamperen levert je volgens mij automatisch een Corona-boete van 250€ op en campings en bivakplaatsen zijn gesloten.
Bert van Sprang schreef:
wo 02 dec, 2020 21:12
Voor mij zou Breda bijvoorbeeld een prima startpunt zijn.
Dit :)

Dat het venijn in de staart zit: ach dan komt er nog maar een overnachting bij ;). Wel dan nog ff wachten tot in België de campings weer open zijn (en de café's en terrassen hopelijk ook weer (ook in NL dan)).
bdr schreef:
wo 02 dec, 2020 22:12

Op dit moment kan je in België niet kamperen, dus moet je België wel op één dag door. Betrapt worden op wildkamperen levert je volgens mij automatisch een Corona-boete van 250€ op en campings en bivakplaatsen zijn gesloten.
Dank voor het delen! Toch nog maar even wachten dan.... tussen de goede voornemens dan maar ;)