Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spreken ze er wel een beetje Engels-index. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Spreken ze er wel een beetje Engels-index.

peter de rijk schreef:
wo 06 nov, 2019 15:05
Of het gewone volk Engels spreekt doet er nauwelijks toe voor de fietstoerist. Welke wereldfietser vraagt er tegenwoordig nog de weg? De communicatie betreft vooral hotel- en restaurantpersoneel, daar heb je als toerist mee te maken. Hongkong (33) en India (34) schieten dan een heel eind omhoog want elke enigszins ontwikkelde Indiër spreekt prima Engels (zij het niet altijd even verstaanbaar voor onze oren). In Italië, Spanje en Frankrijk kost het tegenwoordig trouwens ook best moeite om iemand in de toeristenindustrie te vinden die niet een paar woorden Engels spreekt.
Dat is een mening, maar niet de mijne. Als ik op reis ga wil ik niet gewoon door een landschap fietsen, maar ook wat leren. Aangesproken worden door de oude mannetjes op het plein, mensen in de supermarkt, of toevallige passanten, vind ik een deel van de reiservaring. Dat er dan een taal is die wat meer communicatie toelaat dan wat met gebaren lukt is toch wel een plus, dus ik vind deze info best nuttig. (al zou dezelfde lijst voor spaans en frans ook wel handig zijn :-))
Dieuwertje & Franzi schreef:
do 07 nov, 2019 10:57
En hoeveel talen spreken de deelnemers in dit draadje zelf?
Ondergetekende zes :wink:
Dat hangt van je definitie van 'spreken' af.
Groeten en bedanken kan ik in het Tsjechisch, Pools (zie hier) en Sesotho (zie hier) beter dan in het Oudgrieks en Latijn.
Toch heb ik drie jaar lang zes uur per week lessen in Oudgrieks moeten volgen. Aan de literaire kwaliteiten van Homerus en de eruditie van mijn docenten heeft het zeker niet gelegen. Als tiener was ik echter een verwoede dagdromer. Mijn gedachten waren zelden bij de les als het met een docent niet klikte. Aandachtvreters als de smartphone bestonden toen nog niet, maar ook wolkenluchten en wandkaarten boeiden mij meer dan woordjes en regeltjes. Tijdens de les mocht je in principe alleen een boek, een schrift en een pen gebruiken. Dus was ik al gauw druk bezig met het tekenen van cartoons en fantasiekaarten (zie ook dit topic). Het duurde niet lang, of ik smokkelde ook ecoline, een neusdruppelaar, een ventielslangetje en een stukje binnenband mee naar binnen, waarmee ik tijdens de les lege inktpatronen van mijn klasgenoten kon vullen en afsluiten.

Laatst vond ik een oud schoolschrift terug dat ik voor Grieks gebruikt had. Een conrector van het law-and-ordertype had me gesommeerd om dit schrift te vernietigen, met als gevolg dat ik het goed heb bewaard. Hieronder zijn enkele pagina's van dit schrift te zien, met een snel in elkaar geflanste fantasiekaart en een cartoon van het huis in Castricum, waar mijn leraar Grieks woonde.

Afbeelding

Afbeelding

Grieks heb ik laten vallen zodra dat mogelijk was (godzijdank was toen net de mammoetwet ingevoerd, zodat ik slechts zeven examenvakken hoefde te kiezen) en voor Latijn haalde ik na 8 jaar toch nog een redelijk goed examenresultaat.
Voor Duits haalde ik meestal vijven en zessen, maar om geen examen in scheikunde te hoeven doen, koos ik het toch als examenvak. De vijven en zessen werden toen achten en negens.
Achteraf denk ik dat traditionele lesmethodes, met name het instampen van woordjes, regeltjes,en losse feitjes, bij mij niet goed werken. In ieder geval scoor ik opvallend hoog op eigenschappen die op deze site worden toegeschreven aan beelddenkers en laag op kenmerken van woorddenkers.

Engels heb ik vooral na de middelbare school goed geleerd, tijdens de Great British Bike Ride, tijdens een fietsreis van Zeebrugge naar Boekarest (waar ik verliefd werd op Ann, die geen woord Nederlands sprak) en in Lesotho (waar ik verliefd werd op Buang, die alleen Sesotho en Engels sprak).

Een polyglot ben ik echter niet geworden. :wink:
keesswart schreef:
do 07 nov, 2019 13:44
Dieuwertje & Franzi schreef:
do 07 nov, 2019 10:57
En hoeveel talen spreken de deelnemers in dit draadje zelf?
Ondergetekende zes :wink:
Dat hangt van je definitie van 'spreken' af.
Groeten en bedanken kan ik in het Tsjechisch, Pools
Spreken is natuurlijk iets meer dan groeten en bedanken. Anderspreek ik nog meer talen :P
Ha, op het gym heb ik ook nog Latijn en Gieks gedaan een jaar. Daarna naar het atheneum gegaan. Die twee talen reken ik dus niet mee. En fijne methode om een nieuwe taal te leren of meer bedreven te worden is duolingo.com
Dieuwertje & Franzi schreef:
do 07 nov, 2019 14:18
...
En fijne methode om een nieuwe taal te leren of meer bedreven te worden is duolingo.com
Bij het oefenen van basiswoorden en -grammatica Spaans vond ik de app Wlingua veel fijner dan DuoLingo. Helaas is Wlingua maar in een beperkt aantal talen beschikbaar.
willem.m schreef:
do 07 nov, 2019 14:30
Dieuwertje & Franzi schreef:
do 07 nov, 2019 14:18
...
En fijne methode om een nieuwe taal te leren of meer bedreven te worden is duolingo.com
Bij het oefenen van basiswoorden en -grammatica Spaans vond ik de app Wlingua veel fijner dan DuoLingo. Helaas is Wlingua maar in een beperkt aantal talen beschikbaar.
Waarom precies? ben benieuwd
Dieuwertje & Franzi schreef:
do 07 nov, 2019 14:47
willem.m schreef:
do 07 nov, 2019 14:30
Dieuwertje & Franzi schreef:
do 07 nov, 2019 14:18
...
En fijne methode om een nieuwe taal te leren of meer bedreven te worden is duolingo.com
Bij het oefenen van basiswoorden en -grammatica Spaans vond ik de app Wlingua veel fijner dan DuoLingo. Helaas is Wlingua maar in een beperkt aantal talen beschikbaar.
Waarom precies? ben benieuwd
Ik weet niet meer precies waarom. Ik heb ze in de winter van 2017 vergeleken ter voorbereiding op Peru. Ik had eerst een tijdje DuoLingo gevolgd, maar toen ik Wlingua zag ben ik gelijk overgestapt. Wlingua was beter gestructureerd en didactisch beter, staat me bij. Maar je moest er dan ook voor betalen.
Ok thanxs heb net een klein lesje gedaan maar blijf toch onder de indruk van de gratis versie van duolingo. Vind het echt knap hoe je elke dag met gemak weer opnieuw nieuwe dingen leert verstaan, spreken en schrijven. Knappe methode!
Een hele mooie site Keesswart.
Ik wist al dat ik een beelddenker was maar deze beschrijft nog eens duidelijk veel van de kenmerken die ik al kende.
Wat er niet in staat maar waar ik wel van overtuigd ben is dat je bij meertalig opgroeien veel sneller een beelddenker wordt dan bij eentalig opgroeien.
Ik ben zelf 3-talig opgegroeid (Limburgs en Duits als thuistalen en Nederlands als staatstaal) en heb naderhand nog 5 talen bijgeleerd. Helaas 1 ervan weer vergeten vanwege te weinig gebruik. Maar als ik er weer ben dan komt het snel terug.
Op school was ik slecht in het leren van talen, ik kwam bijv van school zonder een woord Frans te spreken. Inmiddels spreek ik het behoorlijk goed, doe o.a. zonder probleem klantgesprekken in het Frans.

onderweg wil ik idd het liefst ook met de locals spreken. Of dat goed lukt hangt vooral van je combinatie van talen af. In Bulgarijë ging dat vrijwel altijd goed, volgens de volgende vuistregel: Engels voor jongeren in de steden en Russisch voor ouderen op het platteland. Bij de rest even checken. Ik kon in de praktijk met iets van 80% van de bevolking spreken waarmee ik contact had.