Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zd.Limburgse heuvels in ruil voor wind wind en nog eens wind - Forum Wereldfietser

Zd.Limburgse heuvels in ruil voor wind wind en nog eens wind

Altijd maar wind tot windkracht 3,4 of 5, dan wil je wel eens wat anders.
Dus maar een paar dagen naar de Limburgse heuvels en dalen om de benen te sterken.

https://photos.app.goo.gl/59kfsy7Y29nF62eQ6

Op mijn vintage Koga Roadspeed 1998 met upgrading naar 3x9

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ook wel zin om weer de heuvels/bergen in te gaan. Dan heb je iig plezier van het zware trappen (en je weet zeker dat het daarna dan ook weer beter wordt, als je weer naar beneden gaat... dit itt draaiende wind ;))
Merkwaardig, hoeveel frustrerender tegenwind is dan bergop rijden.
Ik weet eigenlijk niet hoe het komt.
Het vraagt allebei een flinke inspanning en je gaat in beide gevallen langzamer dan je zou willen.
Maar liever 1000 m bergop rijden dan twee uur op het vlakke met tegenwind.
Fedor schreef:
do 16 mei, 2019 10:59
Ook wel zin om weer de heuvels/bergen in te gaan. Dan heb je iig plezier van het zware trappen (en je weet zeker dat het daarna dan ook weer beter wordt, als je weer naar beneden gaat... dit itt draaiende wind ;))
Tot die keer dat ik na driekwart dag bergop klimmen dacht zonder enige moeite de laatste 20 km naar de camping te rollen. In plaats van een ruim half uur afdalen kreeg ik een ruim uur flink doorstoempen te doen. Er stond een flinke wind. :shock:
derdekeer schreef:
do 16 mei, 2019 11:48
Merkwaardig, hoeveel frustrerender tegenwind is dan bergop rijden.
Ik weet eigenlijk niet hoe het komt.
Bij bergop rijden is er een beloning (uitzicht) na de inspanning.

-Jan
derdekeer schreef:
do 16 mei, 2019 11:48
Merkwaardig, hoeveel frustrerender tegenwind is dan bergop rijden.
Ik weet eigenlijk niet hoe het komt.
Het vraagt allebei een flinke inspanning en je gaat in beide gevallen langzamer dan je zou willen.
Maar liever 1000 m bergop rijden dan twee uur op het vlakke met tegenwind.
Van tegenwind kan je niet winnen, van een helling wel.
Tegenwind moet je ondergaan.

Gek genoeg is dit bij polder-mensen niet altijd hetzelfde.
De geoefende tegenwind-poldermens ziet op tegen een berg.

Groeten BSM
Nou daar heb ik totaal geen last van. Berg op fietsen is geweldig. Je weet zeker dat na de top weer een veel te korte periode komt van echt genieten. Tegenwind gebruik je rond om het huis om sterker te worden. :wink:
Mwah, wind is een gegeven: jammer maar daar moet ik doorheen. Aan heuvels/bergen/dijken kan ik mijn humeur aflezen:
- omhoog: ja, dadelijk lekker naar beneden => prima
- dalend: pff; zo dadelijk weer omhoog => tijd voor een koffiestop
Toen ik nog in een vlakke omgeving woonde en nog nooit een echte afdaling had beleefd ging ik wel eens, als er een stormachtige wind uit WZW stond, naar een weg die ik kende die recht, door volledig open veld, in precies die richting en vrijwel autovrij was. Na een minuutje of 20 tegen de wind in buffelen had ik dan een paar minuten fun en kon ik, met goed doorzetten met verzet 52x14, best een flinke snelheid bereiken. Dat was mijn poor man's afdaling. Je moet toch wat.
Leon schreef:
vr 17 mei, 2019 08:41
Toen ik nog in een vlakke omgeving woonde en nog nooit een echte afdaling had beleefd ging ik wel eens, als er een stormachtige wind uit WZW stond, naar een weg die ik kende die recht, door volledig open veld, in precies die richting en vrijwel autovrij was. Na een minuutje of 20 tegen de wind in buffelen had ik dan een paar minuten fun en kon ik, met goed doorzetten met verzet 52x14, best een flinke snelheid bereiken. Dat was mijn poor man's afdaling. Je moet toch wat.
Dus een beetje als de A28 die jarenlang onaf klaarlag ... alleen nam ik een route door het bos tegen de wind in, en als het dan 's middags nog steeds stormde (vaak gaat de storm in de middag wat liggen) dan nam ik de A28.     Zie ook:  Afsluitdijk

Groeten BSM
Ik heb het idee, dat met de klimaatverandering ook de wind in frequentie en volume de afgelopen jaren is toegenomen. Ik vlucht bijna elke week de Eyserboschweg, Loorberg, Camerig in Zuid-Limburg op.
Lijkt er ook op, dat om de 10 km de wind alle kanten op draait. Ga vaak van huis met wind op kop, kom ik terug lijkt er niets veranderd. Dus klimmen heeft op dit moment de voorkeur, eind Juni weer lekker de Alpen in en relaxed omhoog. :D
Bridgestone SM schreef:
vr 17 mei, 2019 10:07
...alleen nam ik een route door het bos tegen de wind in, en als het dan 's middags nog steeds stormde (vaak gaat de storm in de middag wat liggen) dan nam ik de A28.    
Dat idee vatte ik later op. Het scheelde een boel. 8)
Wheel schreef:
vr 17 mei, 2019 11:11
Ik heb het idee, dat met de klimaatverandering ook de wind in frequentie en volume de afgelopen jaren is toegenomen.
Dat gevoel heb ik niet, maar wat ik wel meen te merken is dat er in lente, zomer en najaar meer oostenwind waait dan vroeger, of toch meer wind met een flinke oostelijke component.
Mijn trip naar kantoor gaat in westelijke richting en de trip terug naar huis - de slimmere lezertjes hadden het al begrepen! - in oostelijke richting. Ik moet meer dan vroeger afrekenen met tegenwind bij het naar huis rijden.
derdekeer schreef:
vr 17 mei, 2019 13:39
Wheel schreef:
vr 17 mei, 2019 11:11
Ik heb het idee, dat met de klimaatverandering ook de wind in frequentie en volume de afgelopen jaren is toegenomen.
Dat gevoel heb ik niet, maar wat ik wel meen te merken is dat er in lente, zomer en najaar meer oostenwind waait dan vroeger, of toch meer wind met een flinke oostelijke component.
Mijn trip naar kantoor gaat in westelijke richting en de trip terug naar huis - de slimmere lezertjes hadden het al begrepen! - in oostelijke richting. Ik moet meer dan vroeger afrekenen met tegenwind bij het naar huis rijden.
Er is het verhaal dat de golfstroom wat in kracht ingeleverd heeft en we dus iets meer onder invloed van "Poetin" staan.

Groeten BSM
derdekeer schreef:
vr 17 mei, 2019 13:39
Wheel schreef:
vr 17 mei, 2019 11:11
Ik heb het idee, dat met de klimaatverandering ook de wind in frequentie en volume de afgelopen jaren is toegenomen.
Dat gevoel heb ik niet, maar wat ik wel meen te merken is dat er in lente, zomer en najaar meer oostenwind waait dan vroeger, of toch meer wind met een flinke oostelijke component.
Mijn trip naar kantoor gaat in westelijke richting en de trip terug naar huis - de slimmere lezertjes hadden het al begrepen! - in oostelijke richting. Ik moet meer dan vroeger afrekenen met tegenwind bij het naar huis rijden.
Op knmi.nl kun je zo'n beetje al hun waarnemingen van de afgelopen 100 daar downloaden. Die kun je in een spreadsheet zetten en dan naar hartelust analyseren.
Pas wel op: het zijn veel data. Even de pijltjestoetsen vasthouden tot je op het einde bent is langdradig.
Leon schreef:
vr 17 mei, 2019 13:56
Op knmi.nl kun je zo'n beetje al hun waarnemingen van de afgelopen 100 daar downloaden. Die kun je in een spreadsheet zetten en dan naar hartelust analyseren.
Pas wel op: het zijn veel data. Even de pijltjestoetsen vasthouden tot je op het einde bent is langdradig.
Ik rekende er stiekem op dat iemand anders dat ging doen :)
Leon schreef:
vr 17 mei, 2019 11:22
Bridgestone SM schreef:
vr 17 mei, 2019 10:07
...alleen nam ik een route door het bos tegen de wind in, en als het dan 's middags nog steeds stormde (vaak gaat de storm in de middag wat liggen) dan nam ik de A28.    
Dat idee vatte ik later op. Het scheelde een boel. 8)
Bij mij geen bos in de buurt. Het is dus altijd in de wind fietsen. Probeer bij harde wind de de route zo te plannen dat ik de 2e helft wind mee heb. Afgelopen keer kwam de wind echter niet uit het noorden (zoals voorspeld) maar uit het oosten waardoor het net andersom werd, dat ga je dan wel voelen na zoveel km.
Wat tegenwind en heuvels kunnen betekenen op een OV-fiets, een opname uit een van mijn favoriete weekberichten:
https://bicycledutch.wordpress.com/2019 ... -or-hills/
Bridgestone SM schreef:
do 16 mei, 2019 16:24
derdekeer schreef:
do 16 mei, 2019 11:48
Merkwaardig, hoeveel frustrerender tegenwind is dan bergop rijden.
Ik weet eigenlijk niet hoe het komt.
Het vraagt allebei een flinke inspanning en je gaat in beide gevallen langzamer dan je zou willen.
Maar liever 1000 m bergop rijden dan twee uur op het vlakke met tegenwind.
Van tegenwind kan je niet winnen, van een helling wel.
Tegenwind moet je ondergaan.

Gek genoeg is dit bij polder-mensen niet altijd hetzelfde.
De geoefende tegenwind-poldermens ziet op tegen een berg.

Groeten BSM
Zowel luchtweerstand als helling kun je overwinnen. Als poldermens ben ik gewend aan wind. Zowel hellingen als tegenwind vind ik een uitdaging. Vier uur of meer tegenwind zit bij velen tussen de oren.