Additionally, paste this code immediately after the opening tag: "Foto's liever niet van locatie voorzien" - Forum Wereldfietser

"Foto's liever niet van locatie voorzien"

In de plaats Jackson Hole in de VS, in de buurt van Yellowstone NP, heeft de Jackson Hole Travel & Tourism Board (De "VVV") het advies naar buiten gebracht om foto's die je publiceert (facebook, instagram) niet meer te voorzien van de excate locatie. Meestal gebeurt dit namelijk automatisch. Ze hebben er daar last van dat de mooiste plekjes overlopen worden door drommen toeristen, wat vaak ongunstige effecten heeft. (Rotzooi op de grond, boom afgebroken, parkeerplaats groter geworden dan de attractie zelf etc.)

Video van Jackson Hole Travel & Tourism Board:


Artikel op de website Dpreview, een grote fotografiewebsite in de VS, met discussies:
https://www.dpreview.com/news/521912271 ... ing-photos

Ik vind dit een goed idee, al is het maar om bewustzijn te wekken. Zelf ga ik veel verder. Ik publiceer al jaren geen verhalen en fotoseries meer van excate lokaties van mijn vakanties, die vaak naar plekken gaan die nog niet overspoeld zijn met toeristen.

Binnen de vereniging lijkt dit een beetje op de knuppel in het hoenderhok gooien. Als ik zelf binnen mijn fietsende kennissenkring buiten de WF rondkijk zie ik echter een aantal deel mensen die echt wel kwalificeren voor een wereldfietserslidmaatschap, maar er geen behoefte aan hebben om het fietswoord te verkondigen middels openbare verhalen en foto's. Als je de wereld wilt verkennen, dan vind ik wat verstandige adviezen een goed idee, maar de rest moet je dan maar zelf doen.

Misschien is het ook een idee voor de vereniging om rekening te houden met wat er gepubliceerd wordt. voor de duidelijkheid: met het meeste vind ik niets mis; veel bestemmingen zijn gelukkig robuust en het is vaak beter om ergens te gaan fietsen dan er met gemotoriseerde middelen naar toe te gaan. Een - extreem - voorbeeld waar ik vraagtekens zij zou zetten is een uitnodigend verhaal met de titel "De laatste stille plek van Zuid-Holland".
Toerisme is een plaag geworden, met dank aan internet, de aanleg van steeds betere (weg)verbindingen, het goedkope vliegen, het rijk worden van voormalige arme landen, etc.
Raar verschijnsel.
Hangt ook erg van het seizoen af natuurlijk, want gelukkig kun je als fietstoerist nog heel alleen door de ons omringende landen fietsen (ook in het hoogseizoen trouwens), dus alles is nog niet verloren. De bekende internationale bezienswaardigheden lijden wel zeer onder de plaag. Maar als reisfietser wisten wij natuurlijk allang dat de grote genoegens juist te vinden zijn op heel gewone plekken.

Het woord "bucketlist"; daar moet je ver van blijven.
Hoe moet ik dat lezen. Het rijk worden van voormalige arme landen.
Ik vind het ook een gruwel: de hordes toeristen die allemaal op dezelfde plek die ene foto willen maken en delen. Of het weglaten van locatie-info echt helpt betwijfel ik, gezien het vermogen van mensen -ook op dit forum- om de exacte locatie van een plaatje te raden 8) .

Dat je zelf moeite hebt met het delen (en waarderen) van openbare reisverhalen en -foto's: dat is natuurlijk prima. Ik waardeer zulke openbare bijdragen juist wel - ook op dit forum. (Veel inspirerender dan oeverloze techniekdiscussies wat mij betreft.)

Als je jouw redenering doorvoert, komen er dan ook geen reisverhalen meer in het blad als deze te herleiden zouden zijn tot mooie maar 'kwetsbare' locaties? En wie bepaalt dat dan en hoe? (Ik wil weten of ik een reportage moet terugtrekken voor het volgende nummer.)
willem.m schreef:
za 08 dec, 2018 12:59
Als je jouw redenering doorvoert, komen er dan ook geen reisverhalen meer in het blad als deze te herleiden zouden zijn tot mooie maar 'kwetsbare' locaties?
En wie bepaalt dat dan en hoe?
(Ik wil weten of ik een reportage moet terugtrekken voor het volgende nummer.)
1. Inderdaad.
2. Ik :wink:
3. Ja. :wink:
WimB schreef:
za 08 dec, 2018 12:52
Hoe moet ik dat lezen. Het rijk worden van voormalige arme landen.
Toelichting: bijvoorbeeld China, 1 miljard + inwoners die vroeger niet reisden en nu wel, zo zijn er meer voorbeelden.
De pieken worden steeds heftiger, dus steeds meer mensen op 1 punt. Dat levert natuurlijk veel meer reisbewegingen op. Ik verwacht niet dat die veel de fiets gaan nemen in de toekomst. Helaas. Toch hoop ik wel dat mensen meer microavonturen gaan doen en minder van de bestemming gaan verwachten.

Ik was er vanuit gegaan dat afgelopen herfstvakantie ik niet de enige was die via de klassieker R1 naar Berlijn zou fietsen om daar op zondagavond de laatste trein naar Nederland te nemen. Ik had tijdig treinkaartjes gereserveerd met fietsplek. Ik heb onderweg geen vakantiefietser gezien en in de trein waren alleen een paar lokale fietsers. Veelzeggend was dat toen ik bij de Brandenburgertor aan kwam rijden de eerste mensen Nederlanders waren, die meteen verbaast waren dat je was komen fietsen.

Deze uitzending vond ik heel inspirerend. https://www.npostart.nl/vpro-tegenlicht ... ON_1281167
Ik vind het een tamelijk doorzichtige publiciteitsstunt van Jackson. Ik vermoed dat ze binnenkort het initiatief nemen voor een liga van Beschermde Locaties, waarvoor Zermatt, Venetie, het Vaticaan, de Eifeltoren, het Guggenheim museum en de pyramide van Cheops uitgenodigd worden.
Amsterdam zal zijn best gaan doen om ook tot deze elite toegelaten te worden.
Georg schreef:
za 08 dec, 2018 14:33
WimB schreef:
za 08 dec, 2018 12:52
Hoe moet ik dat lezen. Het rijk worden van voormalige arme landen.
Toelichting: bijvoorbeeld China, 1 miljard + inwoners die vroeger niet reisden en nu wel, zo zijn er meer voorbeelden.
Zie ook:
world-tourism-numbers.png
Bron: https://www.responsibletravel.com/holid ... nd-tourism

Zie ook OECD Megatrends shaping the future of tourism, p. 65 (2018):

"Due primarily to increased wealth in emerging economies, the world is experiencing a significant and rapid expansion of the global middle class. This major increase in middle class purchasing power and consumption is likely to play a major role in the world economy in the years ahead. Indeed,it has been estimated that the world is only a few years away from the majority of the world’s population being considered middle class (Kharas, 2017). Not only is the middle class increasing, but it is doing so at a rapid rate. This trend will have broad implications, particularly since this growing demographic will have more spending power.

(...)

Furthermore, growth trends vary across different parts of the world. The fast-growing middle class predominantly stems from emerging economies. Developed countries will experience a much slower expansion, and in some western jurisdictions, this has stalled or declined. As the middle class grows in developing economies, these parts of the world are going to play an increasingly important role as source markets for global tourism."
Ik zou de reis inpressies die Keesswart momenteel schrijft over de Balkanlanden niet graag willen missen . :shock:
De meeste mensen willen hun mooie momenten graag delen met andere ,daar is toch niets mis mee.
Even goede “vrienden” met degene die dit niet doen of willen :?
Dirk
Tja, natuurlijk herken ik het gevoel wel van 'teveel mensen op een mooie plek'.
Maar ik werd een aantal jaren wel terecht gewezen door een Afrikaan (in Afrika). Overal in de wereld groeit de middenklasse en hij vroeg zich af waarom die groeiende middenklasse geen gebruik mocht maken van al het moois waar de gemiddelde Europeaan al jaren gebruik van maakte.
Tja, had ik niet gelijk een goed antwoord op. Uiteraard herken ik ook de geluiden als vervuiling, drukte, enz. Maar ik merk ook dat het even niet bezoeken van de toeristische plekplijsters maar een dorpje verderop ons prima bevalt.
Onze insteek is niet het niet delen van informatie. Dan kom je terecht in een oeverloze discussie wat wel/niet gedeeld moet worden en wie dat dan bepaalt. Zou daar niet graag de scheidsrechter van willen zijn en uiteindelijk gaat dat toch niet werken. Komt nog bij dat wat voor ons een mooie idyllische plek is, voor de lokale bewoners een modderpoel is zonder goede voorzieningen. Ons beeld is niet altijd het beeld van anderen.
Tja, ik ben bang dat dit een discussie wordt waar we niet uit gaan komen. Hoewel ik de gedachte van Leon begrijp, en voor een deel oom sympathiek vind, denk ik niet dat het niet delen van informatie de uiteindelijke oplossing is. Die ligt toch meer in thema's als verantwoord toerisme. Een thema waar de toesristensector zich op dit moment deels mee bezig houdt maar wel een though cookie is als is het maar omdat er geen wereldwijde organisatie is die toeristenstromen reguleren.
Iedereen mag uiteraard van mening veranderen een goede menselijke eigenschap, wel verrassend dat oa TS in het verleden liet weten Google Streetview te gebruiken om de komende vakantiefietsroutes te verkennen.
Als er veel massa bezoek is aan "DE mooiste locaties" blijft er heel veel moois over waar weinig mensen komen.
Fietsertje71 schreef:
za 08 dec, 2018 16:35
Iedereen mag uiteraard van mening veranderen een goede menselijke eigenschap, wel verrassend dat oa TS in het verleden liet weten Google Streetview te gebruiken om de komende vakantiefietsroutes te verkennen.
Ik heb geen idee wat dat met het bericht te maken heeft.
Sterker nog. Streetview wordt voor 99,99% vanuit een auto gemaakt, dus van de meest kwetsbare plekken is dan juist bar weinig te zien. Als je een kwetsbaar gebied zoekt kun je misschien het beste afgaan op het grootste ontbrekende stukken in streetview. Maar deze tip is uiteraard een beetje dom van mij. Ik zal het morgen aanpassen... :wink:
Fietsertje71 schreef:
za 08 dec, 2018 16:41
Als er veel massa bezoek is aan "DE mooiste locaties" blijft er heel veel moois over waar weinig mensen komen.
Is dat zo? Neem bijvoorbeeld de Middellandsezeekust. Ooit overal bloedmooi, maar er zijn nu toch wel heel erg weinig plekken meer over waar je een prettige fietstocht langs de kust kunt maken, zonder het meteen heel ver weg te moeten zoeken.
Vind StreetView de oplossing om zelf routes te maken. Een knooppunt route ik kan en wil zonder. Bepaal zelf wel wat ik ga fietsen. Ritjes maak ik, tot nu toe rondom een camping in Nederland, met RouteYou. In Nederland zijn haast alle wegen gefotografeerd. Veel autos op een weg gefotografeerd kan ik naar een oplossing zoeken.

In 1983 begonnen en we zijn nu al zover dat de nadelen van het Internet de volle aandacht gaan krijgen en er stevig aan de handrem wordt getrokken. Maar ja elk voordeel wordt een nadeel. Moet ik dit wel allemaal schrijven. :lol:
Georg schreef:
za 08 dec, 2018 12:09
Toerisme is een plaag geworden, ....

Het woord "bucketlist"; daar moet je ver van blijven.
Toerisme is geen plaag geworden, zodra er sprake is van toerisme is de betovering al (deels) verbroken.
Lees hiervoor "Along the road" van Aldous Huxley (lees dit sowieso ...).

Al heel lang zit mijn imaginaire bucketlist vol met tweede-keus bestemmingen, dat is een zeer efficiënte oplossing. De Mont St. Michel - Frankrijks trekpleister Nº2, na de Notre Dame - is zo dus het mooist gezien vanaf de kwelder, vanuit je tentje, of vanuit een boeren schuur. Gelukkig hanteren de "gewone" toeristen juist die standaard "bucketlist" dus komen die wel bij de Mont St. Michel maar alleen via de gebaande wegen.
't Is een beetje jammer dat ik de Mont St, Michel nooit van nabij gezien heb, maar van een afstandje is ie mooier.

En dus ... verklap ik zelfs hier niet altijd de mooiste plekjes.

Zorg voor een bucketlist waarop geen enkele "top-bestemming" staat en nog minder "beleving" .... pas dan beleef je nog eens wat, kom je echte mensen tegen, ben je echt welkom (en dus niet vanwege je geld), en houd je authentieke herinneringen over aan je vakantie.
Enigen minpunt is dat je er slechts spaarzaam over kan praten en lang niet alles kan delen (op straffe van het verlies van de authentieke ervaring), en dat daar waar je er wel over praat of schrijft je publiek lang niet altijd blij met je is .
Het aardige is dat de boer (of wie dan ook) die je zo onderweg tegenkomt jou ook niet als toerist ziet, en dat als je na 3 of 5 jaar nog eens langs komt de reactie zal zijn: "Oh ben je er weer."   alsof je er net vorig jaar was.

BSM
Sjonge jonge... ik blijf me verbazen waar mensen zich druk over maken... :roll:
HansvanderVeeke schreef:
za 08 dec, 2018 22:07
Sjonge jonge... ik blijf me verbazen waar mensen zich druk over maken... :roll:
De dolle drukte en toeristenoverlast in Baflo zal nog wel meevallen zeker? :D
Wacht maar tot het Graspop Festival doorbreekt op facebook :wink: