De komende weken wil ik hier wat laten zien van de tocht die Corrie en ik het afgelopen voorjaar door de Balkan hebben gemaakt. Het was een cadeau voor mijn 60e verjaardag. Gewoonlijk gaan we zelden langer dan drie weken onafgebroken weg. De laatste keer dat we een langere reis maakten, was al weer tien jaar geleden. Toen fietsten we vijf weken in Zuid-Afrika, waar we allebei al eens waren geweest voordat we elkaar kenden.
Ditmaal wilde ik niet meer zo ver weg, omdat een lange vliegreis dan onvermijdelijk is. Wie ook maar een klein beetje het nieuws volgt over klimaatverandering en de ongebreidelde expansie van luchthavens, moet onderhand begrijpen dat vliegen een steeds groter probleem aan het worden is. Verder zijn we er inmiddels ook wel achter gekomen dat de leukste reizen die we hebben gemaakt, echt niet de meest verre waren.
Zoekend naar een mooi, ruig en voor ons onbekend gebied dat zonder vliegtuig nog redelijk goed bereikbaar is, kwam ik terecht op de Balkan. Corrie had daar nog nooit gefietst en zelf maakte ik daar voor het laatst in 1982 een tocht door het straatarme Roemenië van Ceaucescu en een stukje van Joegoslavië. Drie jaar later reisde ik liftend en per trein enkele dagen via Joegoslavië en het noorden van Griekenland naar Istanbul. (En dat was een aanloopje voor een wekenlange reis over land naar India, in een tijd dat ik uit afkeer van 'burgerlijke' statussymbolen gevoelig was geworden voor een alternatieve status als wereldreiziger (zie dit topic)
Mijn eerste plan was om de hele Balkan door te fietsen, van Kreta tot de Alpen. Zodra ik een route uit ging stippelen, bleek dat wel erg ambitieus te zijn. Uit ervaring weet ik dat een fietsvakantie kan ontaarden in sleur wanneer je elke dag minstens 80 km moet afleggen om de eindbestemming te halen. Je gaat dan doorgaande asfaltwegen volgen en uitdagende bergtrajecten vermijden om op schema te blijven.
Het moet vooral leuk blijven en zeker geen wielrennen met bepakking worden, dus beperk ik de afstand tot circa 2000 km, waardoor het daggemiddelde niet boven de 50 km uitkomt. Dan blijft er ook ruimte voor rust- en pechdagen, voortschrijdend inzicht en onverwachte avonturen. Ik bedenk verschillende routevarianten. Enige voorbereiding is immers wel zo handig om bijtijds problemen te kunnen omzeilen, zoals drukke wegen en gesloten grenzen, die op de Balkan niet zeldzaam zijn.
De beste periode voor deze tocht is het voorjaar, wanneer de hoogste bergpassen hier net sneeuwvrij zijn en de middagtemperaturen nog niet te hoog zijn om de hele dag lekker te kunnen fietsen. We fietsen van het zuiden naar het noorden, zodat we de warmste gebieden - Griekenland en de Adriatische kust - al voorbij zullen zijn voordat de hete periode aanbreekt.
We beginnen met fietsen in Igoumenitsa, dat per veerboot goed bereikbaar is vanuit Italië, en eindigen in Zagreb, waar dagelijks een rechtstreekse trein met te reserveren fietsplekken naar Wenen vertrekt.
wordt vervolgd
Ditmaal wilde ik niet meer zo ver weg, omdat een lange vliegreis dan onvermijdelijk is. Wie ook maar een klein beetje het nieuws volgt over klimaatverandering en de ongebreidelde expansie van luchthavens, moet onderhand begrijpen dat vliegen een steeds groter probleem aan het worden is. Verder zijn we er inmiddels ook wel achter gekomen dat de leukste reizen die we hebben gemaakt, echt niet de meest verre waren.
Zoekend naar een mooi, ruig en voor ons onbekend gebied dat zonder vliegtuig nog redelijk goed bereikbaar is, kwam ik terecht op de Balkan. Corrie had daar nog nooit gefietst en zelf maakte ik daar voor het laatst in 1982 een tocht door het straatarme Roemenië van Ceaucescu en een stukje van Joegoslavië. Drie jaar later reisde ik liftend en per trein enkele dagen via Joegoslavië en het noorden van Griekenland naar Istanbul. (En dat was een aanloopje voor een wekenlange reis over land naar India, in een tijd dat ik uit afkeer van 'burgerlijke' statussymbolen gevoelig was geworden voor een alternatieve status als wereldreiziger (zie dit topic)
Mijn eerste plan was om de hele Balkan door te fietsen, van Kreta tot de Alpen. Zodra ik een route uit ging stippelen, bleek dat wel erg ambitieus te zijn. Uit ervaring weet ik dat een fietsvakantie kan ontaarden in sleur wanneer je elke dag minstens 80 km moet afleggen om de eindbestemming te halen. Je gaat dan doorgaande asfaltwegen volgen en uitdagende bergtrajecten vermijden om op schema te blijven.
Het moet vooral leuk blijven en zeker geen wielrennen met bepakking worden, dus beperk ik de afstand tot circa 2000 km, waardoor het daggemiddelde niet boven de 50 km uitkomt. Dan blijft er ook ruimte voor rust- en pechdagen, voortschrijdend inzicht en onverwachte avonturen. Ik bedenk verschillende routevarianten. Enige voorbereiding is immers wel zo handig om bijtijds problemen te kunnen omzeilen, zoals drukke wegen en gesloten grenzen, die op de Balkan niet zeldzaam zijn.
De beste periode voor deze tocht is het voorjaar, wanneer de hoogste bergpassen hier net sneeuwvrij zijn en de middagtemperaturen nog niet te hoog zijn om de hele dag lekker te kunnen fietsen. We fietsen van het zuiden naar het noorden, zodat we de warmste gebieden - Griekenland en de Adriatische kust - al voorbij zullen zijn voordat de hete periode aanbreekt.
We beginnen met fietsen in Igoumenitsa, dat per veerboot goed bereikbaar is vanuit Italië, en eindigen in Zagreb, waar dagelijks een rechtstreekse trein met te reserveren fietsplekken naar Wenen vertrekt.
wordt vervolgd