Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar een klein land groot in kan zijn - Forum Wereldfietser

Waar een klein land groot in kan zijn

Het langste spoorviaduct van Europa ligt in NL.
Al fietsende naderen we een "spoorviaduct" nabij de Zuid-Hollandse plaats Bleiswijk.
Het is de HSL lijn van Schiphol naar Antwerpen.
Een "kunstwerk" doorsnijdt het landschap.
Meer weten: https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorviaduct_Bleiswijk
Afbeelding
Afbeelding
Over de definitie "kunstwerk" kun je discussiëren, het is waarschijnlijk gedaan vanwege de gesteldheid van de bodem en om kosten te te besparen, een grote betonnen bak is denk ik duurder en onderdoorgangen voor het overige verkeer door de hoge grondwaterstand in de polders niet praktisch.
Die haakjes zijn niet nodig.
_Peter_ schreef:
zo 12 aug, 2018 11:43
Over de definitie "kunstwerk" kun je discussiëren
Over smaak valt te twisten, over definities minder. Dit is toch echt een kunstwerk, en daar is Nederland inderdaad groot in.
janenliseth schreef:Waar een klein land groot in kan zijn
Hier wordt gemakshalve voorbij gegaan aan waarvoor dit ding bedoeld was: de hogesnelheidslijn naar Antwerpen.

In 1964 werd door Japan de aftrap voor hogesnelheidslijnen gegeven, en in 1981 introduceerden de Fransen de eerste volledig nieuw gebouwde, hogesnelheidslijn waar al snel met 270 km/hr, en haalt momenteel al snelheden tot 320 km/hr.

De ambitie voor de Hollandse HSL lag een stuk lager: slechts 250 km/hr. Na ingebruikname van de lijn bleken de Hollanders niet in staat te zijn goede treinen te kopen. De lijn is geopend in 2009, en in 2013 trokken de Belgen de stekker uit de Fyra vanwege diverse gevaarlijk problemen.

Zoals het er nu naar uitziet zal de snelheid van 250 km/hr nooit gehaald gaan worden.

Iedere keer als ik deze lijn zie wordt ik herinnerd aan een enorme zeperd.

Het is ook een herinnering aan waarom overheden altijd slecht zullen blijven presteren. Als een bedrijf zulke rotzooi levert gaat het failliet, en ben je er vanaf. De overheid kan altijd maar door blijven gaan, hoe slecht ze de overheid ook presteert.

Groot miljarden IT project mislukt? Geen probleem: de (belasting) rekening wordt toch wel betaald. Degene die niet wil betalen wordt in gijzeling genomen door de overheid.
Het probleem met hoge overheden is dat ze graag plannen maken voor lange termijn terwijl de plannenmakers gezien hun leeftijd dan al lang met pensioen zijn of ien ieder geval minder risico lopen omdat ze hun feestje al gehad hebben. Bij grote bedrijven heb je dat effect ook.
Eigenlijk zouden bestuurders juist jong moeten zijn.
JanS schreef:
zo 12 aug, 2018 12:26
janenliseth schreef:Waar een klein land groot in kan zijn
Hier wordt gemakshalve voorbij gegaan aan waarvoor dit ding bedoeld was: de hogesnelheidslijn naar Antwerpen.

In 1964 werd door Japan de aftrap voor hogesnelheidslijnen gegeven, en in 1981 introduceerden de Fransen de eerste volledig nieuw gebouwde, hogesnelheidslijn waar al snel met 270 km/hr, en haalt momenteel al snelheden tot 320 km/hr.

De ambitie voor de Hollandse HSL lag een stuk lager: slechts 250 km/hr. Na ingebruikname van de lijn bleken de Hollanders niet in staat te zijn goede treinen te kopen. De lijn is geopend in 2009, en in 2013 trokken de Belgen de stekker uit de Fyra vanwege diverse gevaarlijk problemen.

Zoals het er nu naar uitziet zal de snelheid van 250 km/hr nooit gehaald gaan worden.

Iedere keer als ik deze lijn zie wordt ik herinnerd aan een enorme zeperd.

Het is ook een herinnering aan waarom overheden altijd slecht zullen blijven presteren. Als een bedrijf zulke rotzooi levert gaat het failliet, en ben je er vanaf. De overheid kan altijd maar door blijven gaan, hoe slecht ze de overheid ook presteert.

Groot miljarden IT project mislukt? Geen probleem: de (belasting) rekening wordt toch wel betaald. Degene die niet wil betalen wordt in gijzeling genomen door de overheid.
Zijn het niet juist de bedrijven die rotzooi leveren en ons de brokken bezorgen.
1 voordeel wellicht: de miljarden komen weer terug in de economie.
Verdorie zeg: ik dacht "Leuk dat iemand berichten plaatst over bijzondere locaties in Nederland!" ... Wordt het alweer een moppertopic. En we hadden al gemopper over Speel Pedelecs en Belgische verkeersgedrochten.
janenliseth schreef:
zo 12 aug, 2018 12:51
Zijn het niet juist de bedrijven die rotzooi leveren en ons de brokken bezorgen.
Nee hoor. Als een bedrijf rotzooi maakt dan koop ik het gewoon niet.
janenliseth schreef:
zo 12 aug, 2018 12:51
1 voordeel wellicht: de miljarden komen weer terug in de economie.
Ook dit is een denkfout. Als iemand een ruit bij bij ingooit en ik laat die repareren dan is dat inderdaad een toename van de economie. Mijn welvaart neemt echter af: ik heb na de reparatie namelijk een ruit die ik ervoor ook al had, maar ik ben wel mijn geld kwijt. Het falen van de overheid gaat dus ten koste van onze welvaart.
willem.m schreef:
zo 12 aug, 2018 12:58
Verdorie zeg: ik dacht "Leuk dat iemand berichten plaatst over bijzondere locaties in Nederland!" ... Wordt het alweer een moppertopic. En we hadden al gemopper over Speel Pedelecs en Belgische verkeersgedrochten.
Ook dit gemopper en falende overheidsprojecten passen prima in de titel van dit topic. :D

Volgens mij heet in de wegenbouw elk bruggetje, tunneltje of waterbuis een ‘kunstwerk’. Ook de aller saaiste. Ik was verast dat dit de langste spoorbrug was.
JanS schreef:
zo 12 aug, 2018 12:26
Zoals het er nu naar uitziet zal de snelheid van 250 km/hr nooit gehaald gaan worden.
Dit misverstand ben ik al vaker in diverse media tegengekomen. De Fyra was inderdaad een grote flop, maar deze spoorlijn was niet exclusief voor de Fyra gebouwd. Ook de Thalys maakt sinds 2009 gebruik van dit traject. Deze haalt met gemak een snelheid van 300 km/u.
keesswart schreef:
zo 12 aug, 2018 14:01
JanS schreef:
zo 12 aug, 2018 12:26
Zoals het er nu naar uitziet zal de snelheid van 250 km/hr nooit gehaald gaan worden.
Dit misverstand ben ik al vaker in diverse media tegengekomen. De Fyra was inderdaad een grote flop, maar deze spoorlijn was niet exclusief voor de Fyra gebouwd. Ook de Thalys maakt sinds 2009 gebruik van dit traject. Deze haalt met gemak een snelheid van 300 km/u.
De Frans-Belgische Thalys reed al langer in Nederland op het gewone spoor, om Nederland toch nog aan te sluiten op de HSL van België en Frankrijk.

Na de flop van de Fyra zat er niets anders op dan de Thalys door te laten rijden, op de nieuwe HSL, tot op de dag van vandaag.

Die treinen van het Frans-Belgische Thalys rijden inderdaad wel 300 km/hr, maar dus niet in Nederland.
_Peter_ schreef:
zo 12 aug, 2018 11:43
Over de definitie "kunstwerk" kun je discussiëren, het is waarschijnlijk gedaan vanwege de gesteldheid van de bodem en om kosten te te besparen, een grote betonnen bak is denk ik duurder en onderdoorgangen voor het overige verkeer door de hoge grondwaterstand in de polders niet praktisch.
Kunstwerk, om het duidelijke verschil aan te geven met het grondwerk -- de verplaatste aarde -- dat ook nodig is bij de bouw van wegen in welke vorm ook.
willem.m schreef:
zo 12 aug, 2018 12:58
Verdorie zeg: ik dacht "Leuk dat iemand berichten plaatst over bijzondere locaties in Nederland!" ... Wordt het alweer een moppertopic.
Plaats eens voor de grap een stukje over je nieuwe fiets op een forum van betonbouwers. Dan zullen de grapjes ook niet mis zijn.

(En is de kans dat de plaatselijke moderator het er als offtopic afkiepert wel groot.)
JanS schreef:
zo 12 aug, 2018 14:29
De Frans-Belgische Thalys reed al langer in Nederland op het gewone spoor, om Nederland toch nog aan te sluiten op de HSL van België en Frankrijk.
Dat was tijdelijk, zolang de hogesnelheidslijn nog niet gereed was.

JanS schreef:
zo 12 aug, 2018 14:29
Na de flop van de Fyra zat er niets anders op dan de Thalys door te laten rijden, op de nieuwe HSL, tot op de dag van vandaag.
Drie jaar voordat de eerste 'snelle' Fyratrein ging rijden, reed de Thalys al op het nieuwe HSL-traject. Daar was dat nieuwe stuk spoor ook voor aangelegd.

JanS schreef:
zo 12 aug, 2018 14:29
Die treinen van het Frans-Belgische Thalys rijden inderdaad wel 300 km/hr, maar dus niet in Nederland.
Ook in Nederland kan de Thalys 300 km/u halen. De afstand tussen Schiphol en Rotterdam is echter zo kort, dat de Thalys al weer vaart moet minderen als hij nog maar net op gang is gekomen. Ten zuiden van Rotterdam kan de Thalys pas full speed gaan na het passeren van de treintunnel onder de Dordse Kil en de nieuwe Moerdijkbrug. Dan is die dus al bijna in België.
In FD heeft een interessant artikel gestaan, waarin wordt uitgelegd waarom hogesnelheidstreinen niet zo geschikt zijn voor het Nederlandse spoor. Citaat: Op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam kan de trein wel hard, maar dat lukt de Thalys maar 1 minuut en 40 seconde, aldus de NS. Het duurt tot Zoetermeer voordat de trein 300 km/u bereikt. En snel daarna moet hij weer vaart minderen omdat station Rotterdam nadert.
Ik kwam laatst dit artikel tegen:
https://nos.nl/artikel/2238494-hogesnel ... drama.html
geeft te denken wat de snelheidsverhoging en de daarbij vereiste enorm hogere investeringskosten nu eigenlijk oplevert.
bast1aan schreef:
zo 12 aug, 2018 20:30
Ik kwam laatst dit artikel tegen:
https://nos.nl/artikel/2238494-hogesnel ... drama.html
geeft te denken wat de snelheidsverhoging en de daarbij vereiste enorm hogere investeringskosten nu eigenlijk oplevert.
Om die treinen vol te krijgen worden de goedkopere alternatieven, zoals slaaptreinen, opgeheven.
Het blijkt dat er nogal wat liefhebbers zijn op dit onderwerp. Vandaar deze bijdrage.

http://www.stopherriehsl.nl/files/File/ ... .00838.pdf
Conclusie? Ik hoop dat dit document door een goedkope stagiaire is gemaakt en niet door een duurbetaalde ambtenaar. Is er nu meer geluidsoverlast als eerder afgesproken?