Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat zijn jouw fietsvakantieplannen in 2018? - Forum Wereldfietser

Wat zijn jouw fietsvakantieplannen in 2018?

Ik hoop dat draadjes over fietsreizen en -bestemmingen weer meer aandacht krijgen dan fietstechniekdiscussies en semantisch geklaag over de moderator. Ik weet wel bijna zeker dat er al een draadje over dit onderwerp bestaat, maar ik kan 'm zo snel niet vinden. Dus bij deze: Wat zijn jouw fietsplannen dit jaar? En wat lijkt je er zo leuk, interessant of spannend aan?
Wij gaan in juni twee weken fietsen in Noord-Spanje. We vliegen naar Bilbao, en fietsen dan eerst een stukje naar het zuiden, daarna westwaarts, en via de Picos weer terug (laatste stukje evt. met de trein). Afgaande op Google streetview wordt het een prachtige tocht. Het is voor ons compleet nieuw om op de mtb te gaan en geen tent, slaapspullen en kookgerei mee te nemen. Wat ik spannend vind zijn de hoogteverschillen over onverharde wegen: kan ik dat aan? We gaan het meemaken!

viewtopic.php?t=30445
https://www.wikiloc.com/wikiloc/user.do?id=1955318
Weer het eerste jaar met een reisfiets, dus nog ff kalm aan... eerst conditie (en zadelresistentie ;)) opbouwen en dat uit gaan breiden.

Dus veel dagtochten en een aantal meerdaagse kampeertochten in NL en omliggende landen (alles solo). Niets spectaculairs dus.

Ook in de toekomst verwacht ik in de buurt (W-Europa, evt. Alpen) te blijven. Ik ga niet vliegen om ergens anders te fietsen.
Begin juni twee weken "rondje Nederland", 1.400 km. Dat is dan meteen het eerste (Nederlandse) gedeelte van de North Sea Cycle Route (NSCR), die ik dit jaar en volgend jaar ga fietsen.

In juli 4 weken van Dedemsvaart naar Skagen in Noord Denemarken via de NSCR, en terug via de Jutland Route; in totaal ongeveer 2.500 km.

Alles met volledige kampeeruitrusting in 2 Ortlieb Backrollers, een Ortlieb RackPack en een stuurtas.

Ik geniet alleen al van de gedachte om weer lekker in mijn eentje voor een langere periode met fiets en tentje onderweg te zijn.
De luxe van een pensionado :D

Veilige en plezierige kilometers, iedereen!

Gee
In Juni vertrekken we voor eerst 4 maanden Oezbekistan, Tadzjikistan, Kirgizië en daarna nog eens even zoveel maanden India :lol:
Mijn vrouw moet deze zomer werken, dus ik ga een (niet te lange) solo tocht maken, liefst in Frankrijk. Het voorlopige plan is de Groene Route van de Europafietsers te gaan doen. Helaas heb ik nu ook weer niet heel veel tijd, dus ik moet nog uitzoeken hoe ik van ergens ietsje voor het eind terug kan komen met de trein. Eventueel kan ik ook een stukje van het eerste deel afhalen, maar dan is weer de vraag hoe ik vanaf Maastricht zonder veel gedoe 200 km verder zuidelijk kom. Kortom: er is huiswerk te doen.
We gaan binnenkort de Zilverroute rijden, maar dan wel tegen de stroom in, van Santiago naar Sevilla, omdat we negen jaar geleden van NL naar Santiago zijn gefietst en nu die tocht richting zuiden gewoon willen vervolgen (een lange streep op de Europakaart). Daar komt bij dat de aankomst in Santiago toen wel een bijzondere ervaring was, en bij een herhaling zou de speciale Santiago-belevenis van de eerste keer toch een beetje verflauwen in de herinnering.
Vooralsnog gaat er geen tent mee, de prijzen van eenvoudige hostals en pensions zijn al een paar jaar nauwelijks hoger dan die van de steeds prijziger Spaanse campings (voor zover die laatste er al zijn op de route). Pelgrims-albergues zijn nog veel goedkoper natuurlijk, maar daarvan zullen we denk ik alleen in noodgevallen gebruikmaken.
2 maanden off-road USA: Nevada, Utah en Colorado

Wat mij steeds meer opvalt is dat de mensen die nog overblijven op dit forum amper buiten Europa fietsen.
Aangezien ik hier alleen maar op dit forum kom om bruikbare informatie WERELD-fiets te verkrijgen vindt ik dit wel problematisch, erger dan de toon op dit forum. Foto's, verslagen en reclame-testen interesseren mij niet, en die zijn heel eenvoudig in grote getalen elders op het internet te vinden.
Heb familie in MC, kan zijn dat ik daar in de regio ga fietsen of ik hou het qua fietsen bij NL deze zomer. Net hoe de pet staat.
Petrus schreef:
vr 04 mei, 2018 10:50
2 maanden off-road USA: Nevada, Utah en Colorado

Wat mij steeds meer opvalt is dat de mensen die nog overblijven op dit forum amper buiten Europa fietsen.
Aangezien ik hier alleen maar op dit forum kom om bruikbare informatie WERELD-fiets te verkrijgen vindt ik dit wel problematisch, erger dan de toon op dit forum. Foto's, verslagen en reclame-testen interesseren mij niet, en die zijn heel eenvoudig in grote getalen elders op het internet te vinden.
Ik weet het goed gemaakt Petrus, jij sponsort mijn reis buiten Europa (ik zal niet kinderachtig zijn en je hoeft alleen de meerprijs te betalen in vergelijking met een Europa reis) en ik schrijf een mooi verslag met informatie die jij zoekt, als sponsor mag je je interesses aangeven natuurlijk. 8)

Ik snap je punt wel, maar het is nu eenmaal zo dat we in Europa wonen en werken, alles daarbuiten vergt veel tijd en meestal ook meer geld, dus het lijkt me niet meer dan logisch dat er minder verhalen en info over verschijnen. Maar ik lees ze altijd met interesse. Ik zou graag buiten Europa fietsen, maar het is voor mij niet haalbaar op dit moment.

Wat meer on topic: ik hoop dit jaar een weekje Denemarken te doen, met name op Bornholm (geen echt grote afstand dus) om de nieuwe fiets in te rijden/te testen. Daarna misschien een week Zweden langs de kust in Skåne (zuid Zweden dus) al hangt dat helaas van werk af. In het najaar rondje Zuiderzee in combinatie met een weekend Vlieland.
Wij gaan dit jaar september naar Kirgizië (stiekem ook een stukje Kazachstan, want we vliegen op Almaty).
Petrus schreef:
vr 04 mei, 2018 10:50
Wat mij steeds meer opvalt is dat de mensen die nog overblijven op dit forum amper buiten Europa fietsen.
Toch wordt er nog genoeg buiten Europa gefietst als je bijvoorbeeld op de jaarlijkse wereldfietsbeurs rondloopt.
Hier op het forum zit vooral veel theoretisch kennis :wink:
Berger schreef:
vr 04 mei, 2018 10:08
In Juni vertrekken we voor eerst 4 maanden Oezbekistan, Tadzjikistan, Kirgizië en daarna nog eens even zoveel maanden India :lol:
Ik ben stikjaloers!
Petrus schreef:
vr 04 mei, 2018 10:50
Wat mij steeds meer opvalt is dat de mensen die nog overblijven op dit forum amper buiten Europa fietsen.
Zonder vliegen wordt het lastig, of ik moet heel lang vrij nemen ;)

En Europa heeft voor mij nog echt zat te bieden :)

Enkele jaren geleden heb ik op een onverwachte manier (na vele (vooral duik-)reizen over de hele wereld) het licht gezien. Ik was uitgenodigd op een luxe wereldreisbeurs en daar volgde ik een lezing over wandelen in Zuid-Afrika. Ik zat daar de foto's te bekijken en dacht... goh, wandelen in Zuid-Afrika... in heuvels in Zuid-Afrika (na een lange, stressige en dure vliegreis), waarbij de heuvels op de foto wel héél erg deden denken aan heuvels die ik ook in Europa veelvuldig gezien had.
Op dat moment hebben mijn vrouw en ik besloten pas weer dergelijke reizen (duikreizen doen we al niet meer) buiten Europa te gaan doen als we echt op Europa zelf zijn uitgekeken... en ik denk dat dat nog heel lang kan gaan duren.

Tuurlijk zou ik graag naar Patagonië gaan of in Monument Valley willen fietsen, maar tijd en geld is ook een issue. En ik wil niet stressen op vakantie, dus vliegen is so far uitgesloten (nog los van de andere aspecten).
8 weken fietsen - Pacific Coast in juni - juli - aug
2e pinksterdag vertrek ik vanuit maastricht naar Santiago. Na 3 x naar Itale stond dit op mijn verlanglijstje. Ik hoop het in 30 dagen te gaan doen. Ik fiets alleen en ga veel kamperen. Ik volg de gebaande wegen van vele anderen die er al heen gingen en heb de boekjes Via Oude Wegen mee. Ik hoop op een mooi avontuur.

Prettige vakantie allemaal!
Voor mij en mijn vrouw wordt het Engeland (omgeving Hull/York) op de tandem.
Heel benieuwd hoe het gaat bevallen zo met zn 2en voor het eerst op 1 fiets.

We zullen waar mogelijk en het weer het (aangenaam) toelaat kamperen.

2 weken genieten van het buitenleven, kijk er naar uit, eerst nog even een paar dagen in Nederland op pad om alvast in de stemming te komen.
Voor het eerst sinds 1992 niet op fietsvakantie :cry: De kinderen van 14-15 en 17 hebben er nu echt geen zin meer in. Dus dat wordt een vakantie van 3 weken met 3 standplaatsen in Frankrijk. Loire, Pyreneeën en Ardeche. Racefiets gaat wel mee, dus ik vermaak me wel... :D
Wat we vorig jaar in eerste instantie van plan waren gaan we dit jaar doen: Denemarken.
Met z’n drietjes: mijn vrouw, onze jongste zoon van (dan) 11 en ik.

Daarbij doen we ook een dagje Legoland voor onze zoon. Verder kamperen op campings en overnatning in det fri.

We verheugen ons er enorm op. De Jutlandroute gaat een belangrijk deel worden van onze fietsvakantie.

En als het écht slecht weer dreigt te worden wijken we misschien (weer) af van onze plannen, maar we laten ons niet tegenhouden door de vooruitzichten op af en toe een bui.
Na de eerste keer (2014) gepland te hebben om langs Oude Wegen te gaan fietsen naar Lourdes (ging niet door, nierstenen en behandeling) en in 2017 dat voor de tweede keer gepland te hebben (na 2 dagen nieraanval en terug, 6 maanden behandeling en operatie) zijn we nu van plan om een derde keer te starten. Andere start, Trein naar Maastricht, fiets naar Aken, eerste stuk Vennbaan en dan de route oppikken.
We hebben totaal drie weken, ook om terug te komen, en met de treinstakingen zal dat wel enige tijd en planning kosten, dus (dit jaar) gaan we waarschijnlijk Lourdes niet halen. Zo wel, dan steek ik een kaarsje op voor mijn nieren... ;-)