Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Borgerhout-Singapore - Forum Wereldfietser

Borgerhout-Singapore

Hello peeps,

1 november trek ik met mijn geliefde op een tijdspad van één jaar --- naar Singapore! Wat vinden jullie van mijn voorlopige route? Ik check de landenwiki en forumberichten regelmatig - maar- nuttige tips en handige omwegen zijn altijd welgekomen!

https://www.google.be/maps/@22.4590003, ... _FO4?hl=nl

Groetjes,
Micha
Weleens gedacht om andersom te rijden? Klimaattechnisch veel aangenamer, lijkt me. In de winter door de Alpen en eindigen in Thaise stortregens is een hele uitdaging, terwijl je andersom fietsend in de droge tijd door ZO-Azië gaat en in de zomer en herfst door Turkije en Europa.
Je hebt gelijk. Maar ik wil zo graag fietsend het huis verlaten! Een romantisch idee waar ik wellicht een prijs voor zal betalen... :)
Paar maandjes wachten dan een optie? Met deze planning kom je wel heel rottig uit.
Leuk plan! Voor zover ik weet kun je Myanmar niet verlaten bij de Thaise grens als je via India bent binnengekomen. Officiele info hierover is lastig te vinden, ik heb dit het afgelopen jaar gehoord in Turkeije van iemand die vanuit Australie kwam gefietst en in Pakistan van iemand die vanaf Nieuw Zeeland richting Europa fietste. Beiden hebben alternatieven moeten zoeken.
peter de rijk schreef:... In de winter door de Alpen en eindigen in Thaise stortregens is een hele uitdaging..
In November is het nog lang geen winter, maar enkele passen op je route zijn wel dan al wel gesloten, zoals de Flüelapas tussen Davos en Susch. Ik denk dat je er wel omheen kunt rijden (bv. Fernpas - Reschenpas).
Op de Duitse Wikipedia staat bij de meeste Alpenpassen wanneer ze gesloten zijn.
Als ik een lange reis plan, probeer ik mijn gehele fietsroute met mooi (zomer-)weer te plannen. Meestal is het lastig om overal op het goede moment te zijn. Ik zou er zeker niet voor kiezen om Europa, Turkije en Iran door te fietsen in de wintermaanden. Met korte dagen en maximum temperaturen van rond de 10 graden kun je best prima fietsen, maar ik zou toch echt kiezen om vroeg in het voorjaar te vertrekken.

Een jaar lang fietsen met mooi weer is echt veel leuker dan een jaar lang fietsen met slecht weer. Je moet je zelf afvragen of je met 10, 25 of misschien graag met 35 graden wilt reizen. Mijn advies: bekijk per land nog eens goed wat de beste periode is (en of er een periode is waar je zeker niet kunt fietsen als je over hoge bergpassen in Centraal Azië wilt fietsen.) Let ook op regenseizoenen, maar hoge en lage temperaturen lijken me op deze route belangrijker.

Naar huis toe fietsen kan ook heel leuk zijn, in plaats van vanuit thuis vertrekken.

Groet Wilbert Thoonen www.wilbertgatochfietsen.nl
Voor een idee wat fietsen in de winter in Turkije en Iran is, zie Fietsverhaal : Naar Teheran.
Dank voor de vele reacties!
Weet je al wat je gaat doen? Winterweer of planning aanpassen?
Ik zit in hetzelfde bootje, ben vrij vanaf oktober en wil ook graag naar het Oosten fietsen: gelijkaardige route als jou tot aan Kirgizië, maar daarna zou ik door China/Japan fietsen dan SE Asia (althans dat is voorlopig mijn plan). Ik heb besloten om eerst naar Zuid-Europa/Noord-Afrika te fietsen alvorens terug te keren en mijn tocht naar het Oosten in februari aan te vatten vanuit Gent. Met deze route vrees ik dat je problemen zult hebben met koud weer en sneeuw in a) de Alpen b) de Balkan c) Tadzjikistan. Veel mensen overwinteren trouwens in Istanboel omdat wat daarna komt echt niet evident is in de winter. Ik merk trouwens dat jouw route de Pamir highway links laat liggen, mogelijks is dit bewust (gezien je daar best in de late zomer passeert) maar als je daar toch bent is het zonde om hem links te laten liggen. Hebben jullie soms een instagram, facebook of blog?
Wereldfietsers!

Ik ben momenteel 1 maand aan het fietstrekken door Europa waar de regenbuien mij voortdurend achtervolgen - ik word er nu al knetter van.

Na enige discussie met vrouwlief hebben we dus de knoop doorgehakt: het wordt Vietnam-Borgerhout.

What was I thinking?

Wat zou ik zijn zonder jullie? Dank dank.
Wat mogelijks ook makkelijker is als je West naar Oost fietst, is het visum voor China aangezien je dit nog in België zou kunnen aanvragen. Mijn plan is nog steeds om in Gent te vertrekken, maar het visum voor China baart me kopzorgen. Momenteel zijn er heel veel ervaringen te vinden van geweigerde visumaanvragen bij ambassades in centraal-Azie, ik vermoed dat China niet zo graag toeristen in West-China heeft (dit kan nog wijzigingen op een jaar tijd natuurlijk). Thuis aanvragen (of een korte vlucht Vietnam-HK) lijkt mij dan wel eenvoudiger voor jullie. Hoe het met de Uzbekistan/Turkmenistan visums zit voor een West-Oost reis, weet ik niet zo goed (veel mensen regelen dit in Tehran voor Oost-West) maar het is zeker mogelijk (vermoedelijk in Kyrgizie of Tajikistan).

Omtrent het weer kun je ook eens dit topic bekijken: http://caravanistan.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=2558 (er staan er zeker nog op caravanistan). Een handige link voor het opzoeken van historische weersdata is https://weatherspark.com/
China zouden we sowieso skippen.

Nu, the change of plans betekent dat we een aantal zaken zullen moeten herbekijken. Vooral wat de grensovergang in en uit Myanmar betreft. Ik betwijfel of we in het Noorden van Myanmar mogen fietsen. Daarachter ligt oost-India - ook geen idee wat de situatie daar is vandaag.
Michateller schreef:....geen idee wat de situatie daar is vandaag.
Hoi, bekijk deze site eens (of download de app): https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen
Goede en accurate informatie.

Groet, Tom
Wat een toeval zeg, mijn geliefde en ik zijn min of meer hetzelfde van plan, alleen iets later en richting Myanmar. Dat is natuurlijk op zich niet zo bijzonder, ware het niet dat wij vanuit de Leningstraat zouden willen vertrekken :)

Geniet ervan!
marlous
Dan moeten we in Bar Leon alvast iets gaan drinken :)

Het aangepast traject ondertussen ... http://bit.ly/2wMn8Lp
Die kan ik helaas niet openen.
Hou ons op de hoogte.
Fijne reis
Gr Anja
Leuk! Doe mij maar een Gageleer. Of nee, een Tank 7 :)
Marlous en anderen,

Myanmar schijnt dus op dit moment echt een groot probleem te zijn. Berichten van 'permits' ter waarde van 3000 dollar, verplichte gidsen ... doen de ronde. Jammer, maar helaas!

Dit gooit ons nakend plan wat in de war.

We zouden van Bangkok naar Madras vliegen en India grofweg van Z naar N afrijden.

Http://bit.ly/2wMn8Lp

Laten jullie eens je licht schijnen op dit plan?

Thx
Micha