Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van St. Petersburg terug naar NL, met fiets - Forum Wereldfietser

Van St. Petersburg terug naar NL, met fiets

Komend voorjaar willen we naar St. Petersburg fietsen, via de Euroroute R1. Er naartoe is niet zo'n probleem, gewoon doorfietsen, maar terug is wat lastiger. Ik heb al behoorlijk wat zitten googelen m.b.t. die terugreis, vliegtuig, trein of boot. Met vliegtuig is natuurlijk het prettigst maar heeft iemand hier ervaring met hoe dat gaat in St. Petersburg? Je zult wel een doos of hoes nodig hebben maar hoe kom je daaraan? Zelf maken van kartonnen dozen die je ergens moet zien op te snorren? Of zijn die dingen voorhanden daar, via KLM of zo? (zal wel niet maar je kan nooit weten). Het gaat trouwens om gewone trekking fietsen, geen e-bikes (dan kun je vliegen sowieso vergeten). Ervaringen met trein en/of boot zijn ook welkom.
Hoi,

Wij hebben enkele jaren gelden naar St. Petersburg gefietst.
We wilden terug met de boot naar Duitsland maar door de sancties voeren die niet meer.
We zijn toen met SAS (met een iets duurdere klasse te nemen mocht de fiets gratis mee) teruggevlogen. De fiets ingepakt met bubbelplastic, gehaald bij doe het zelf in een zijstraat Nevskj prospect en geschooid karton.
Taxi was even een probleem maar het is goed gekomen.
Veel plezier.

Groetjes Linda
Afgelopen zomer hetzelfde gedaan.
Met de fiets naar Sint Petersburg.
Vliegtuig terug naar A'dam.
Gevlogen met Baltic Air: een budgetmaatschappij, je moest betalen voor je fiets, maar de voorwaarden waren duidelijk, en gaf geen gedoe ter plekke
In Estland in de grootste laatste plaats bij een doe het zelf winkel een meter of acht lang, en een meter of 2 breed gewoon dik plastic (geen bubbeltjes) gekocht (en wat tape). Daar de fiets mee ingepakt. Was geen probleem.
Alleen ik sliep de laatste nacht in Sint Peterhof (zo'n 20 km van Sint Petersburg). Naar het vliegveld fietsen was niet echt een pretje, ging over een stuk snelweg (maar dat mag in Rusland)..................en ach zo'n laatste tochtje naar een vliegveld is zelden een pretje
Bedankt voor de nuttige informatie. Het is dus mogelijk ter plaatse wat in elkaar te knutselen. Moesten jullie wel de pedalen verwijderen, het stuur 90 graden draaien of nog andere dingen aanpassen? Ik heb me ook al zitten afvragen hoe je nou op het vliegveld komt als je de fiets van te voren helemaal inpakt. Van lindas begrijp ik dat je dan toch een taxi kunt regelen, zij het met enige moeite. Of je moet de fiets natuurlijk op het vliegveld inpakken, maar hoe kom je daar met stukken karton en (bubbel)plastic? Nou ja, het blijft toch vaak improviseren. Een stukje langs een snelweg fietsen ken ik van de Donauradweg in vooral Roemenië, niet leuk (to say the least) maar gewoon even verstand op 0 en flink doortrappen.

Ik begrijp dat jullie pas na aankomst in St. Petersburg een vlucht geboekt hebben, en niet lang van tevoren. Dat was ook geen probleem i.v.m. voldoende zitplaatsen? Twee jaar geleden heb ik vrij veel moeite gehad om met de fiets vanuit Tulcea (Roemenië, aan de Zwarte Zee) weg te komen, vandaar dat ik me nu wat beter wilde voorbereiden.

Hadden jullie trouwens een 30-dagen toeristen visum of een 90-dagen zakelijk visum? Wij willen ook door Kaliningrad fietsen, hebben dus sowieso een double entry visum nodig. Al met al lijkt zo'n zakelijk visum ons safer.

Elders heb ik gelezen dat je Rusreis je visum en uitnodiging voor Kaliningrad kunt laten verzorgen. Hoe hebben jullie dat gedaan, zelf alles geregeld en opgehaald in Den Haag? Gaat dat een beetje soepeltjes? Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen wat dat betreft.

Reageer een beetje laat want ik was vergeten 'Stuur mij een notificatie als er een reactie is geplaatst' aan te vinken.
Wij deden dezelfde route, maar het verkrijgen van een zakelijk visum bleek lastig: in ons geval zouden we moeten aantonen inderdaad zakelijke belangen in St Petersburg te hebben.
Omdat een double-entry visum voor ons ook niet in aanmerking kwam (wij hadden geen haast) en de periode van 30 dagen geldt ook voor dit visum hebben we in Nederland zelf een visum afgehaald in Den Haag.
Tevoren hadden we via een visumbureau het tourist voucher en aanvraagformulier al geregeld; zoek hier even over want de tarieven lopen nogal uiteen. Samen met bewijs van verzekering en een paspoort dat voldoende lang geldig was ging dat prima en snel (op afspraak).
Het hele pakket hadden we dubbel zodat we in Tartu een tweede visumaanvraag konden doen. Hier wel tegen een hoger tarief omdat we de snelle afhandeling wilden (Tartu was na drie dagen wel volledig bezichtigd vonden we).

Terzijde: in St Petersburg schijnt iedereen te kamperen op Peterhof maar wij stonden uitstekend op de camping bij het internationaal congrescentrum, met prima verbindingen naar het centrum en met winkels en restaurants in de directe nabijheid.
Afgelopen zomer had ik ook een double-entry-visum nodig (via Kalinigrad gefietst).
Had dus een double-entry visum en geen zakenvisum. probleemloos geregeld via CIBT visumdienst (over dit bedrijf daar was ik echt tevreden over)........alles gaat per post, dus je hoeft zelf nergens naar toe. dan is er nog het verhaal dat je je in Rusland moet registeren als je langer blijft dan 7 dagen. Dit was ook geen enkel probleem; heb in een hotel overnacht en deze kunnen dat regelen voor je. Overigens bij de douane (tijdens het vertrek) in sint Petersburg vroegen ze niet om die registratie.

Ik ben gewoon met fiets, plastic en tape mee, naar het vliegveld gefietst en daar de fiets ingepakt Pedalen eraf, stuur draaien, zadel omlaag, voorwiel eruit en ingepakt in de plastic

Ik ben een zekerheidszoeker-angsthaas.............ik heb mijn vliegticket lang van tevoren in Nederland geregeld
arnob schreef:Wij deden dezelfde route, maar het verkrijgen van een zakelijk visum bleek lastig: in ons geval zouden we moeten aantonen inderdaad zakelijke belangen in St Petersburg te hebben.
Omdat een double-entry visum voor ons ook niet in aanmerking kwam (wij hadden geen haast) en de periode van 30 dagen geldt ook voor dit visum hebben we in Nederland zelf een visum afgehaald in Den Haag.
Tevoren hadden we via een visumbureau het tourist voucher en aanvraagformulier al geregeld; zoek hier even over want de tarieven lopen nogal uiteen. Samen met bewijs van verzekering en een paspoort dat voldoende lang geldig was ging dat prima en snel (op afspraak).
Wij hebben contact gehad met de organisatie Rusreis die zo'n zakelijk visum en de rest voor je kan regelen, zo hebben wij begrepen. Moeten nog even precies uitzoeken hoe dat dan gaat maar het idee staat ons wel aan; bespaart een hoop tijd en gedoe. Op de fiets kan er van alles gebeuren, dus een visum van 90 dagen lijkt ons toch wat 'safer'. CIBT, die TheoBarten noemt, kan natuurlijk ook.
Terzijde: in St Petersburg schijnt iedereen te kamperen op Peterhof maar wij stonden uitstekend op de camping bij het internationaal congrescentrum, met prima verbindingen naar het centrum en met winkels en restaurants in de directe nabijheid.
Thanks, is genoteerd :)
TheoBarten schreef:k ben gewoon met fiets, plastic en tape mee, naar het vliegveld gefietst en daar de fiets ingepakt Pedalen eraf, stuur draaien, zadel omlaag, voorwiel eruit en ingepakt in de plastic
OK, moet dus te doen zijn :wink:
Overigens lijkt ons, als alternatief, van St. Petersburg met de 'high speed Allegro' trein naar Helsinki en vandaar met de boot naar Stockholm ook wel aardig. Maar vliegen is waarschijnlijk goedkoper, en zeker sneller.

Beetje off-topic, maar hebben jullie nog last gehad van honden? Ik lees daar wel het een en ander over. Op weg naar de Zwarte Zee was dat soms ook een gruwel, met name in de vroegere Oostblok landen: je schrikt je wezenloos als er plotseling zo'n beest op je afspringt, ook al is die op zich niet gevaarlijk of agressief. En 's nachts dat eeuwige geblaf! In Duitsland kun je pepperspray kopen, is daar legaal als zelfverdediging, o.a. tegen honden. Goed idee?
Ben benieuwd naar hoe lang jullie erover denken te doen?
We hebben drie maanden de tijd, dusssss :)
Dan zou je misschien van St Petersburg naar Helsinki kunnen varen, daar de boot naar Zweden nemen en terugfietsen.
Lekker!!!
Zoals het er nu voorstaat wordt het waarschijnlijk een bootreisje van St. Petersburg naar Stockholm, ergens begin juli, dat moet mogelijk zijn met de St. Peter Line: http://www.directferries.nl/st_peter_line.htm. Duurt wel vrij lang, bijna 40 uur. Online boeken kan niet, voorzover ik kan zien, dus de situatie zal ter plaatse bekeken moeten worden.

Je kunt ook in zo'n 3.5 uur met de 'Allegro-trein' van St. Petersburg naar Helsinki maar dan moet de fiets helemaal ingepakt worden en voldoen aan de volgende afmetingen: 100 x 60 x 40 cm (lxbxh); lijkt me vrij onhaalbaar, maar misschien kijken ze niet op een paar centimeter. Alternatief is met de gewone trein naar Prigorodnaya, daarmee kun je de fiets gewoon meenemen, en dan vanuit Prigorodnaya over de E18 richting Finse grens, maar dat is meer een noodplan.

Ook is het mogelijk terug te gaan naar Tallinn, met de bus of met de trein, en vanuit Tallinn dan verder te gaan. Fiets schijnt ook met de bus mee te kunnen, hangt af van de situatie (en waarschijnlijk de buschauffeur). Alles bij elkaar staat nog niets vast maar het lijkt ons goed een beeld te hebben van wat in principe mogelijk is. Als je een mailtje stuurt naar een Russische vervoersmaatschappij krijg je trouwens binnen no-time een uiterst vriendelijk antwoord terug met nuttige informatie, in onberispelijk Engels.
Onze ervaring: als je met de Sint-Peter-lijn vaart is het verstandig om ervoor te zorgen dat je bij de maaltijduitdeling in de eerste eetgroep terecht komt. De twee lichting bestaat voornamelijk uit warm gehouden restanten van de eerste ronde. En neem vooral geen all in trip: dat houdt onder andere in dat je bier etc. alleen in de twee bars kunt krijgen waar je niet wilt zijn en de koffie in de koffiebar valt niet onder de all in service. Wij vonden het wel een trip die niet uit ons geheugen zal verdwijnen :D. De hostess op onze camping beschreef de bootreis overigens als "You are going to have a very romantic trip".
Ben enige jaren geleden (mijn eerste lange tocht) naar Santiago de Compostella gefietst en had reeds in Nederland en vliegticket voor de terugreis gekocht. Alles zat mee, bijna de gehele tocht wind mee en mooi weer, was daardoor ruim 1 week eerder in SdC, kostte wat moeite om het vliegticket om te boeken.
Nu ben ik ook van plan om de R1 te fietsen, maar doe het nu andersom vliegen vanaf Schiphol naar St. Petersburg dan terug fietsen. Het kan mee of tegen zitten, maar ik ben meer niet afhankelijk van hoe kom ik thuis.

Wim
arnob schreef:Onze ervaring: als je met de Sint-Peter-lijn vaart is het verstandig om ervoor te zorgen dat je bij de maaltijduitdeling in de eerste eetgroep terecht komt. De twee lichting bestaat voornamelijk uit warm gehouden restanten van de eerste ronde.

Goeie tip, zullen we onthouden, dat wordt dan misschien het betere ellebogenwerk :wink:
Wij vonden het wel een trip die niet uit ons geheugen zal verdwijnen :D
Ha ha, dat kan ik dus op twee manieren uitleggen :) Maar goed, zelf wat extra proviand inslaan doen we sowieso en lijkt dus een goed idee.
willem1 schreef:Nu ben ik ook van plan om de R1 te fietsen, maar doe het nu andersom vliegen vanaf Schiphol naar St. Petersburg dan terug fietsen. Het kan mee of tegen zitten, maar ik ben meer niet afhankelijk van hoe kom ik thuis.Wim
Ja, dat kan ook natuurlijk, bespaart inderdaad de nodige moeite, maar we hebben de tijd en bovendien is het goed mogelijk dat we er een soort rondtripje van maken, dus terugfietsen van Stockholm naar Nederland. Hangt allemaal van de situatie af, en da's ook wel weer leuk.