Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Graag jullie tips voor onze eerste fietsvakantie in Cuba - Forum Wereldfietser

Graag jullie tips voor onze eerste fietsvakantie in Cuba

Hoi forum-lezers,
Mijn man en ik (40-50jaar) zijn van plan om 4-5 weken in Cuba rond te fietsen tijdens dec'14 in jan'15. Wij hebben ervaring als rugzaktoerist (in en buiten Europa) waarbij we ons meestal met het openbaar vervoer verplaatsten maar als fietser hebben we geen enkele ervaring. We hebben niet echt luxe nodig (we hebben al veel in tent geslapen), willen contact zoeken met de Cubanen en houden van cultuur en avontuur dus ik denk niet dat we veeleisend. Afhankelijke van waar we een slaapplaats vinden, zullen we een 50-tal km per dag fietsen.

Graag hadden we zoveel mogelijk tips van jullie ontvangen omdat het onze allereerste fietsvakantie wordt. Dit zijn al wat vraagjes die in ons opkomen :

* hoe onze route thuis uitstippelen, hoe deze route in Cuba volgen (ahv GPS, kaart, ...)
* hoe onze fietsen best vervoeren in het vliegtuig, extra documenten nodig, douane ? Waar moeten we op letten?
* betreffende onze bevoorrading in Cuba :zijn we beperkt in aankoop van eten, drinken en andere zaken vanwege het communisme ? Indien ja, hoe kunnen we onderweg toch aan wat eten en drinken geraken ? Wat moeten we zeker van thuis meenemen?
* Is het mogelijk om Cubaans geld bij onze bank te bestellen of zijn CUC's enkel in Cuba zelf te verkrijgen ?
* werkt een Visa betaalkaart in Cuba?
* een visum hebben we nodig om Cuba binnen te geraken, hebben we nog andere documenten nodig (voor ons en de fietsen)?
* Kun je gemakkelijk op het internet in Cuba?

Zo, hier houden we het even bij. Hopelijk krijgen we enkele reacties van jullie.
groetjes
Danny & Ilse
hoi allemaal,
helaas kregen we geen reactie op onze vraagjes, daarom zal ik misschien beter elke vraag afzonderlijk stellen om jullie niet te overrompelen en zodoende, hopelijk nog een reactie te ontvangen.

We weten niet goed hoe we aan het uitstippelen van onze fietsroute door Cuba moeten beginnen. Maken we op voorhand een lijstje met de bezienswaardigheden en zien we ter plaatse hoe we van de ene naar de andere plaats geraken ? Of bestaan er misschien fietskaarten van Cuba ? Of is het beter om met een (fiets-)GPS te werken?

Hopelijk tot hoors !
Op mijn website heb ik twee routes beschreven, in Oost-Cuba en West-Cuba, alweer een paar jaar geleden gefietst, maar er zal niet zo heel veel veranderd zijn. Zo veel wegen zijn er niet, met een kaart zoals die van het World Mapping Project (Rough guide/Reise Know How) kom je een heel eind. We hebben bij het uitzetten van de route gebruik gemaakt van de uitstekende gids Bicycling Cuba, die nog steeds verkrijgbaar blijkt (is wel uit 2002, maar zal nog best bruikbaar zijn).
Niet te missen plaatsen zijn in het westen Trinidad en Viñales; er is niemand die daar niet naartoe gaat. In het oosten zijn Baracoa en Santiago de Cuba de moeite waard; Santiago was overigens in onze ervaring de enige plek in het oosten waar je 's avonds een beetje op je tellen moest passen.
We hebben toentertijd (2003 en 2008) al het geld contant meegenomen (euro's) en daar gewisseld, ik weet niet of er intussen geldautomaten zijn.
Je hoeft niks van huis mee te nemen, behalve wat EHBO-spullen, de dagelijkse levensbehoeften zijn voor toeristen redelijk verkrijgbaar, en eten doe je toch in een casa particular of hotel. Wel vonden we het soms lastig om aan brood te komen voor onderweg, het was vaak het makkelijkst om aan onze gastheer/gastvrouw een paar broodjes te vragen om mee te nemen.
Hoi Danny en Ilse,
Als je de zoekfunctie van dit forum goed gebruikt zul je heel veel vragen al beantwoord krijgen.
Ikzelf heb geen ervaring in Cuba,maar wel heel veel met de fietsen in het vliegtuig gereisd.
Als je hierover meer info wilt stuur je maar een PBtje.
Dirk
Even kort.

Ik ben in november is Cuba geweest:
De beste wegenkaart is Gizi Map, te koop o.a. bij Pied à Terre in Amsterdam
Kijk eens op de sites van Global Cyclist en Vlieg en Fiets naar hun routes.
Er is een Cuba Forum waar je voor veel vragen terecht kunt.
De wind komt vaak uit het oosten en kan nogal stevig zijn.
De fiets kan mee in de Viazul bussen. Dit zijn betere bussen voor buitenlandse toeristen. www.viazul.com.
Deelen van het land zijn dun bevolkt. Er zijn sommige stukken met nauwelijks accommodatie. Reken op fietsafstanden van meer dan 100 km.
Cuba kent een systeem van casas particulares. Er komen er steeds meer. Ze hebben ook onderlinge netwerken en er zijn diverse sites. Ze kunnen ze wijzen naar een volgende casa. Er liggen ook vaak visitekaartjes. Is de volgende casa te ver dan kan de eigenaar mogelijk een stukje vervoer regelen. In deze casas kun je ook redelijk eten. Neem geen kreeft, want die is niet altijd betrouwbaar.
Je heb in Cuba twee soorten geld: de CUC en de Peso National. Op de fiets heb je beide nodig.
Er staan in Cuba in de grotere plaatsen geldautomaten die werken op Visa. Zorg wel dat je voldoende geld op je Visa-rekening hebt staan, anders betaal je een flinke commissie. In Casas, hotels en in veel winkels en restaurants betaal je met de CUC. Als fietser kom je ook in minder toeristische plaatsje daar betaal je voor een pizzaatje of Kola met Pesos Nationales. Je treft onderweg vaak niet veel anders. Als je pizzaatje te koop ziet, stop dan, want er is kans dat je vele kilometers lang niets tegenkomt. Kost even wat tijd en moeite om deze Pesos aan te schaffen.
Cubanen zijn gewend om lang in de rij te staan.
Je kunt via het Cuba forum kijken of iemand CUÇ's of Pesos over heeft.
KLM en Arke vliegen rechtstreeks op Cuba. Op de terugweg gaat Arke wel via Cacun in Mexico. Beide maatschappijen accepteren een fietshoes.
Je moet eerst naar het Cubaanse consulaat in Rotterdam voor een visum. Dit is een los papiertje dat je goed moet bewaren.
Cuba kent geen malaria.
Zorg wel voor een goed reisapotheek. Zo is imodium onbekend in Cuba. Medische zorg is voor buitenlanders vrij duur.
Internet is lastig in Cuba. Je moet ervoor naar het kantoor van het staatscommunicatiebedrijf Etecsa. Er staan vaak lange rijen, maar dat zijn mensen die hun telefoonrekening komen betalen. Zo gaat dat nog in Cuba. Je moet tegen de portier zeggen dat je voor Internet komt en dan krijg je voorrang. Je kunt daar een kraskaart kopen en er staan computers. Zoek stille tijden uit, want er zijn wel eens computers kapot. Sommige grotere hotels hebben ook computers die werken met kraskaarten.
Hoi,

Ik heb in december vorig jaar 3 weken op Cuba rondgefietst, hier wat tips:

Route: Is toch wel heel erg afhankelijk van persoonlijke voorkeur. Één tip: koop het boekje 'Bicycling Cuba': hierin staan fietsroutes door héél Cuba beschreven. Ik heb deze routes omgezet naar .gpx tracks en die in mijn telefoon geladen omdat ik dat persoonlijk een fijne manier van navigeren vind. GPS-toestellen zijn officieel verboden in Cuba.

Ik heb gekozen voor een grote lus in het oosten (Oriente route) en een kleine in het midden (Centraal cuba route), de bus gepakt om grote afstanden te overbruggen en zo ook Havana gezien. Ik vond de lange Viazul busreizen waardeloos maar goed het was de enige optie om van heel Cuba wat te zien (Vinales uitgezonderd).

Vervoer fietsen: Dit hangt af van de maatschappij waarmee je fietst, ik moest fietsen per vlucht apart inboeken. Mijn tip: doorzoek dit forum goed m.b.t. allerlei zaken rondom het vervoer van een fiets per vliegtuig. Ik heb gebruik gemaakt van een fietshoes (Arkefly), ik vond het waardeloos om héén en terug via Mexico te vliegen.

Overnachting: Mijn tipL alléén maar gebruik maken van casa particulares en niet van hotels. In de kleinere steden kan het vinden soms lastig zijn maar het is uiteindelijk altijd goed gekomen, heb slechts éénmaal een nacht moeten doorbrengen in een lelijk hok op een campissimo (maar goed weer een ervaring rijker).

Bevoorrading:: Eten, drinken is geen probleem, daarnaast kun je als fietser langs de weg van alles krijgen. Lastiger (buiten de grote steden) te krijgen zijn zaken als zonnebrandcrème en zeep (ik ben hier onderweg in het oosten zelfs meerdere malen om gevraagd waardoor ik zeep uit de sporadische hotels ben gaan meenemen om uit te delen).

Gezondheid: Haal zeker rabiës vaccinatie, dtp booster en hep A. Sporadisch/lokaal komt ook dengue voor (ik heb er op Cuba wat posters van gezien) en is meenemen van deet dus aan te bevelen mocht je in een endemisch gebied komen. Verder zou ik alleen wat simpele ehbo dingen meenemen, belangrijkste is eigenlijk ORS hoewel je overal in Cuba mierzoete frisdrank kunt krijgen en met wat zout erbij voldoet dat ook.

Geld: Cuba werkt met twee munteenheden, de CUC's en pesos nacionales, beiden kun je (in Cuba) als tourist aan komen, ik zou véél contant geld (Euro's) meenemen en die op het vliegveld inwisselen, aanvankelijk voor CUC's, neem geen Amerikaanse dollars mee want je betaalt er extra belasting over. Het is een gedoe om geld m.b.v. een bankpas/creditkaart op te nemen maar het kan zeker wel, in alle stadjes met een bank is het mij gelukt.

Internet: Ik kon met mijn mobiel gewoon internetten (op MB-bundel), internetten kan vaak tegen vergoeding in hotels in grote steden, daarbuiten zou ik er niet op rekenen.

Mijn belangrijkste tip: koop dat boekje, naast routes staan daar alle antwoorden op jullie vragen in, specifiek voor fietsers bedoeld!!

Oh en Cuba is een fantastische keuze voor een fietsvakantie, ga ervoor!!
afgelopen jaar op cuba gefietst. hebben t een en ander staan op;
wrapties.waarbenjij.nu

eenvoudig en veilig land om te fietsen. veel plezier en geniet van jullie fietstocht.
Mochten jullie vragen hebben, je kunt altijd n pb sturen.

kenneth
Hoi Danny & Ilse,
Hebben jullie de info op de Fietsvakantiewiki al gelezen?
http://wiki.wereldfietser.nl/index.php?title=Cuba
Wij hebben in juli 2007 met twee kleine kinderen (geheel onverzorgd) door Cuba gefietst. Fantastisch en interessant! Overnachting was een paar keer lastig omdat we geen "casa particulare" (dat is een soort B&B van particulieren waar je ook goed kan eten) konden vinden, maar we zijn toen een paar keer "illegaal" bij mensen geslapen.
Veilig land, eten en drinken was niet altijd makkelijk, maar wel te vinden. We hebben veel refredgo's (een soort limonade) gehad dat particulieren op straat verkopen.
Ik raad je aan een goed Spaans woordenboek mee te nemen. Men spreekt iha weinig Engels.

Jullie gaan in de winter, dat is betere tijd dan de zomer vanwege de hitte.

Destijds was er nauwelijks internet. Ik vrees dat dat nog steeds zo is.
Ik raad je verder aan om gps mee te nemen en goede gps-kaarten te downloaden. Wij hebben destijds op de gewone wegenkaart gefietst (ging prima), maar met gps-kaart heb je meer details.

Openbaar vervoer is lastig. We hebben geprobeerd te liften, dat lukte niet.
Er gaan van/naar de grote plaatsen wel toeristenbussen.
We hebben zelf een keer een transfer geregeld met een taxi. Dwz drie fietsen op het dak van een Lada en de 4e fiets uitstekend uit de achterbak. Dat is voor de Cubanen geen probleem. De taxichauffeur vertelde me: "We hebben ook in Angola gevochten en daar hebben we het ook gered.

Verdere tip: de biografie van Che Guevarra. Weliswaar sterk politiek gekleurd, maar het maakt je reis extra interessant.
http://www.bol.com/nl/p/che-guevara/1001004002521449/

Veel plezier
Jan Willem
Wauw,
wat een fantastische reacties van jullie !! We hebben momenteel zeker voldoende info om onze reis goed te kunnen voorbereiden. Eer ik jullie info grondig doorgenomen heb, zal er wel wat tijd over gaan maar hebben we nog vraagjes zullen we deze zeker stellen, zeker aan de mensen die al fietservaring in Cuba hebben gehad !
Bedankt!
hallo Danny en Ilse,

Allereerst, jullie hebben een geweldige bestemming uitgezocht. Om in contact te komen met de Cubanen, kies voor Casa particulara. Wij hebben er al en tijdje geleden gefietst, in 2008 en hebben gebruik gemaakt van Global Cyclist. Een verslag en van onze ervaringen incl. route vind je op:
http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... 202008.htm
en veel fietsvakantie info op onze linkpagina:
http://www.fietsvakantielinks.nl/Landen ... 0Cuba.html

Harry
Er is net een nieuw fietsboek over Cuba verschenen van Lilian Otten:

http://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/c ... tabwrapper
Danny & Ilse schreef:... maar als fietser hebben we geen enkele ervaring.
Hopelijk zit er nog wel een kleine proefvakantie in? Geheid dat je dan nog thuiskomt met een boodschappenlijstje van dingen die je nog wilt verbeteren voordat je ver weg gaat.
Mattt schreef:
ma 11 aug, 2014 20:12
Ik heb deze routes omgezet naar .gpx tracks en die in mijn telefoon geladen omdat ik dat persoonlijk een fijne manier van navigeren vind.
Hoi Matt,

Ik ga zeer binnenkort ook naar Cuba met het fietske.....zou heel graag met jou in contact komen over de GPX bestanden die jij gemaakt hebt nav het boek Bicycling Cuba (het boek heb ik inmiddels).
groetjes Annebeth