Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Jutlandroute van Mike (15) en Saskia - Forum Wereldfietser

Jutlandroute van Mike (15) en Saskia

Fietsvakantie 2013 Jutlandroute
Dag 1: van Haren naar Sedelsberg, 127 km. Prachtig mooi weer, 2x giga verkeert gefietst door wegwerkzaamheden. Heel stuk langs de Ems, water bruin, omgeving prachtig. Dijkje op, dijkje af dus kuitspiertraining. Om 21 uur op bij Seeler Venture; prima plek

Dag 2; van Sedelsberg naar Hahn, 51 km, We zitten nu echt op de Jutlandroute en genieten volop. Mike maakt me in met de plaatsnamenbordjes. Rond 16.00 op de camping in Hahn, een echte hutje mutje camping, gelukkig maar voor 1 nacht. Er is ook een natuurbad bij das wel ff lekker want t was best warm.

Dag 3; van Hahn naar Armstorf 91 km. Het miezerde een beetje toen we wakker werden maar toen we om 10.15 uur weer op de fiets zaten was t droog maar wel bewolkt. Helaas fietste opoe met me mee, daardoor niet echt fit. In Ovelgonne hebben we al 200 km gefietst en trakteren we onszelf op koffie met gebak. Met veerboot de Wezer over gestoken, toen bij de molen van Hollen een picknick. Het landschap word steeds glooiender. Mike is na 75 km nog zo fris als wat terwijl ik het al wel gehad heb. Buikpijn en we kunnen geen winkel vinden. om 18 uur mega dip: en BB voor me neus. Genoeg voor vandaag, ik slaap vannacht in een echt bed.

Dag 4: van Armstorf naar Hamdorfn113 km. Om 9.15 uur op de fiets. Na 5km al een supermarkt! Heuveltje op Heuveltje af. In Oste het zweefveer bewonderd, met veerboot over de Elbe richting Gluckstad. Als Mike aangeeft moe te zijn is de eerste camping nog 40 km verderop. Terug vinden we geen optie dus doorbikkelen. Pont over Nord-Ostseekanaal en als we eindelijk bij de camping aankomen bestaat ie niet meer. (Ik had de aanvullingen moeten lezen…dom van mij ) Een dikke nare Engelsman weet me dit duidelijk te maken en ik begin spontaan te janken, moe en opoe...de perfecte combi. Gelukkig is er 5 km verderop nog een camping, met een plekje. Niet echt vlak maar al moet ik mijn tentje op een stijle helling plaatsen...ik fiets geen meter meer. Als de tent staat ontdekken we dat Mike zijn slaapzak is verloren....

Dag 5 van Hamdorf naar Froslevlejren 100km. Nacht slecht geslapen, lag op een bult, een buurman snurkte keihard en er zat een beest naast de tent in een afvalzakje te kraken. Waarschijnlijk een piepklein muisje maar mijn gedachten gingen uit naar complete rattenfam. Die de tent in zouden komen als t afvalzakje leeg was....Om 10 uur op de fiets. Prachtig gebied. Helaas wegwerkzaamheden. Door behulpzame Duitser snel route weer gevonden. Haithabu is erg leuk. In Schleswig weer vd route maar snel weer op t juiste pad. De klimmetjes zijn pittig: 5 & 7%. Het laatste stukje Duitsland is naast de autobahn maar dat boeit niet we kunnen Denemarken haast ruiken...Om 20 uur vinden we een prachtig kampeerplekje midden in t bos.

Dag 6 van Froslevlejen naar Ostrum Logum 40 km. Mike wat langer laten slapen, ben zelf ook wel beetje moe. Dus ff rustig aan vandaag. Tegen 11 uur toch op de fiets. In Kliplev halen we voor 2 dgn boodschappen en ja: Denemarken is duur en met die kronen schrik je je rot van de prijzen. Gelukkig veel gratis kampeerplekken op de route... Na Kliplev maken we voor t eerst kennis met de beruchte grindpaden... dat fietst echt zwaar helemaal wanneer je omhoog moet. En naar beneden vind ik ook best link. We picknicken bij Povslo bro, een oud bruggetje uit 1744. Daarna tientallen km grindpad. In Ostrum Logum houden we t voor gezien. We kamperen bij een ouder echtpaar in de tuin hebben Wifi en een douche voor 100 kronen.

Dag 7 van Ostrum Logum naar Vejen 56 km Het is droog maar wel veel wind. Zoveel wind dat toen ik vanmorgen peper op mijn ei wou strooien het niet op mijn ei maar bij Mike in zijn oog belande...we gaan wel fietsen. In Vojens ff wat boodschappen gehaald. Veel grafheuvels gezien maar ook veel andere bezienswaardigheden gemist door ons gevecht tegen de wind. In Jels eten we gebak, 400 km gepasseerd. om 18 uur belanden we op een prachtig terrein waar je gratis mag kamperen, waar Mike een kampvuur mag maken en waar wel water is maar geen douche. We zijn er helemaal alleen maar vinden dat niet eng meer. Tot 23 uur bij t kampvuur gezeten en toen in de tent gekropen. Geen oog dicht gedaan want t was extreem koud.

Dag 8; van Vejen naar Kollemorten 56 km. Rond 10.30 uur op de fiets maar haast niet vooruit te branden. Ik ging met moeite maar 12 km per uur..op asfalt. Daarna 5 km grindweg dus nog meer afzien. Toen was ik er wel ff klaar mee. In Laeborg zien we een indrukwekkend scheepsgraf. In Molvang staat er 600 km op de teller dus gebakjestijd. Ik had een soort bladerdeeg met kaneel: heerlijk. Daarna ging t fietsen ook weer beter. We kwamen in een prachtig ruig gebied met heel veel klimmetjes maar op asfalt en de wind in de rug. Soms met 40 km per uur vd berg af. Het laatste stuk is vooral door de glooiende akkers met een sterke zij/tegenwind. In Kollemorten huren we een trekkershut. Slapen we in een echt bed uit de wind en vast niet koud. We zien af en toe flink af maar we genieten volop.

Dag 9 van Kollemorten naar Stendal Plantage. 75 km Wakker met hoofdpijn, waarschijnlijk te vast geslapen. Rustig de morgen gestart. Rond 11 uur op de fiets gestapt. Denemarken is prachtig! Het begin vd route is erg zwaar: 3 klimmetjes van 7% in t grind. Ik vond t een bijna dood ervaring: maar leef nog steeds. Op een gegeven moment kwam er een hele stijle afdaling. Gelukkig op asfalt...Mike vloog met 54 km per uur naar beneden! Doodeng! Ik vond 40 hard zat met mijn zwaar bepakte fiets. In het dal vervolgden we onze weg op een prachtig fietspad. Het was er zo mooi dat we even stopte om een foto te maken. Mike stond voor een heuvel in t gras en net toen ik de foto wilde maken sprong hij 3 meter de lucht in en brulde het uit. Hij stond boven op e en dikke slang! Gelukkig geen giftige en gelukkig is hij ook niet gebeten maar zijn knieschijven hadden ineens wel trilfunctie. Prachtige natuur, tot aan Silkeborg. Grote stad en ja hoor van de route af. Maar ff bij de Mac D een ijsje gegeten en al snel daarna weer op de route. Na een hele lange klim van 5% weer een heel stuk door de akkers. Saai was dat niet wat we zagen veel roofvogels en een prachtig hert. Om 19.30 uur komen we aan op Stendal Plantage. Wederom een prachtige gratis plek. Het is er 'druk'. Er is nog een stel uit Alkmaar, die fietsen ook de jutlandroute, een man uit India: die fietst al 1,5 jaar over de wereld en een Deens stel. Bij t kampvuur een hele gezellige nacht gehad met bier, wijn en marshmellows en chocoladekoekjes. Om 2 uur kroop ik bijna in de verkeerde tent; Mike voorkwam dit…

Dag 10 van Stendal naar Viborg 25 km. Het stel Denen, Micheal en Birgit, welke we gister hebben leren kennen, wonen in Viborg en hebben ons uitgenodigd om koffie te drinken en we mogen daar ff lekker douchen. Die uitnodiging nemen we graag aan. Rond 14 uur hebben we het huis gevonden en worden we warm ontvangen met een lunch van de mac D. na de lunch heerlijk gedoucht en toen Viborg bewondert, wat een leuk historisch stadje. Ook de Viborg dom kirke bezichtigd. Erg mooi en hoewel ik niet veel met deze religie heb raak ik toch geëmotioneerd als de organist begint te spelen.... Daarna naar een ijssalon. Denen weten wel wat een ijsje is, 1 bolletje is al een hele maaltijd. Als Mike vraagt of er ook een camping is in Viborg vinden Michael en Birgit dat we ook wel bij hun kunnen slapen. Er word ‘s avonds een heerlijke maaltijd bereid en we hebben het erg gezellig. Om 22.30 uur kruipt Mike op de bank en ik op een dik matras in de woonkamer. Erg bijzonder maar t voelt goed.

Dag 11 van Viborg naar Aars 54 km. Het afscheid valt ons zwaar. Het voelt alsof we Micheal en Birgit al jaren kennen, we hebben t erg leuk gehad en zullen elkaar voorlopig niet zien. Maar in April proberen ze bij ons te komen. Laten we ze Groningen zien. Vanuit Viborg eerst een mooi stukje langs een meer maar al snel is t een wat saaier gebied met veel klimmetjes en vooral wind tegen. Mike heeft zijn dag niet en ik moet vaak even op m wachten. Op een gegeven moment fietsen we over een oude spoorbaan route. Hoewel t grind is fietst het toch prettiger, iets meer uit de wind en die extreme klimmetjes zijn minder. We passeren de 800 km dus gebakjestijd....kanelsnugle of zoiets...erg lekker, bladerdeeg met kaneel. In Aars vind Mike t genoeg en we belanden op een reguliere camping. voor 40 kronen kan ik ff onze kleding wassen en drogen. Die stinken allemaal een uur in de wind van kampvuur. En er is Wifi, dus reisverslag voor de thuisblijvers bijwerken. De tent zet ik met extra scheerlijnen vast want inmiddels stormt t. Hoop dat Mike zich morgen beter voelt en de wind wat af neemt. Mike ligt gelukkig weer in een slaapzak, gekregen van onze nieuwe Deense vrienden: live is good!!!

dag 12 Van Aars naar Hundelev (110 km) Om 5 uur moet ik de tent uit om hem opnieuw vast te zetten, anders waait hij weg. Daarna kruip ik nog even opnieuw in mijn slaapzakje maar slapen lukt niet echt meer. om 7 uur sta ik op om in het keukentje, van de camping een bak oploskoffie te zetten. Mike laat ik nog maar even slapen in de hoop dat hij straks gewoon weer kan fietsen...
Dat kan hij! Vanaf Aars fietsen we meteen verkeerd, mooi fietspad over een oude spoorbaan maar we komen uit in Harnum ipv in Blaere. Gelukkig Blaere wel gevonden, 10 km extra op de teller, en toen de route weer verder gevolgd. Zo moeizaam als het gister ging met Mike zo snel gaat hij nu. Gelukkig is de wind wat afgenomen en hebben we hem niet de hele tijd tegen. Het zonnetje schijnt, het is weer super. Vanaf Halkaer fietsen we langs een groot meer, mooi plaatje, en vlak voor Nibe eten we aan dat meer onze lunch. Om 15 uur zijn we al bij Egholm, dat vinden we te vroeg en besluiten door te fietsen. Mike wil meteen wel door naar Skagen maar nu nog 150 km zie ik niet zitten, we hebben er inmiddels al zo'n 60 gedaan.Vlak na Egholm komen we in een wat grotere stad, Aalborg en ik ben blij dat we daar nu eens zonder verkeert te fietsen ook zo weer uit kunnen rijden (meestal raken we van de route af in de stad) Na Aalborg passeren we Lindholm: daar is een heel groot vikingengraf, best indrukwekkend, Daarna lijkt de route erg op een stuk Noord Oost polder, vlak en windmolens maar net als we denken dat dat echt zo is zijn daar de klimmetjes weer. De laatste 20 km zijn echt zwaar maar we zijn lekker op schema, waarschijnlijk nog 1 fietsdagje en dan hebben we de hele route afgelegd. de teller staat nu op 914 km. Vandaag was ook de dag van de kleine vliegjes, we zaten er af en toe helemaal onder en werden gek van het gekriebel.

dag 13 Van Hundelev naar Skagen (85km) Mission completed! Allebei al heel vroeg wakker, eigenlijk heb ik amper geslapen. De kampeerplaats lag vlak naast een weg en om 1.30 uur werd die weg gebruikt door de plaatselijke jongelui om eens lekker met hun knallert (brommer) te racen en schreeuwen. En hoewel mijn deens niet best ik hoor ik wel dat ze behoorlijk onder invloed zijn en hoop ik maar dat ze ons met rust laten. Om ongeveer 5.30 uur opgestaan. Alles was kletsnat van de condens en was t dus best frisjes. Om een uurtje of 7 zaten we aan de, door Mike, op een kampvuur, geroosterde broodjes. En nog voor 8 uur zaten we weer op de fiets. We zijn nog nooit zo vroeg gestart. De route begon meteen met een hele pittige klim maar werd beloond met een prachtig uitzicht bij Vennebjerg Kirke. We overzagen het hele gebied en konden de zee al zien! Niet lang daarna veranderd het landschap van de ellelange akkers naar prachtig afwisselend duin gebied. Het fiets super en hoewel t nog vroeg is, is het toch al 28 graden maar zo tussen de bomen in de schaduw gaat t prima. In Hirsthals lopen we even door t dorp, gezellig plaatsje met heel veel toeristen en we doen even wat inkopen. Veel hoeven we niet te halen want vanavond zien we Bob en Kevin en die hebben de nodige proviand bij zich. Snel weer verder, het lijkt wel of Skagen ons roept. Het gebied is echt prachtig en we moeten af en toe echt even stoppen om wat te drinken, het is boven de 30 graden en om foto's te nemen. Om 15 uur zijn we al bij de Klitplantage, de plek waar we hadden gepland om te kamperen. Maar t valt een beetje tegen, klein en geen vlak stukje om de tent neer te zetten. Na telefonisch overleg met Bob besluiten we door te fietsen naar Skagen en een andere camping op te zoeken als Bob en Kevin ook zijn gearriveerd. Onderweg komen Mike en ik heel veel prachtige motoren tegen. Er is vlak voor Skagen een motor-meeting. Ik heb er nog nooit zoveel bij elkaar gezien. We fietsen door naar t uiterste puntje: Grenen. Parkeren onze fietsen, trekken onze zwemkleding aan en gaan t strand op. We hebben het gehaald: dit was ons doel: 1004 km gefietst! Ontzettend trots op Mike maar ook op mezelf.
Als je een paar keer vaker op de Enter knop drukt wordt het een stuk leesbaarder :D

Niettemin heb ik het toch gelezen, klinkt als een geslaagde vakantie. Zijn jullie eerder op fietsvakantie geweest?

Ik vraag me alleen af hoe je nou weer een slaapzak kwijtraakt en hoe je een week zonder kunt, ook al is het zomer.
:oops: ik zal wat vaker enter gebruiken de volgende keer... Bedankt dat je toch de moeite genomen hebt om t te lezen!

Mijn zoon heeft geluk dat zijn hoofd vast zit anders zou hij die ook nog verliezen... Slaapzak zat onder zijn snelbinders en bij aankomst niet meer en we hebben niet gemerkt dat hij er af is gevallen. Hij heeft de nachten zonder slaapzak in zijn joggingpak en onder een badlaken geslapen, viel niet altijd mee maar hij heeft t overleeft...

En we zijn 1 keer eerder op fietsvakantie door Nederland gefietst. Was ook heel leuk. Merk wel dat ik steeds minder meeneem en ben nu aan t sparen voor meer lichtgewicht spullen. Eerste vakantie was met karretje achter de fiets en nu heb ik 2 voor en 2 achtertassen en een stuurtasje en laat ik de kar thuis. Maar ook dit jaar toch weer teveel meegesleept. Gaat volgend jaar echt anders; laat ik ook de badlakens thuis, dus verliest hopelijk niemand zijn slaapzak :twisted:
Leuk om jullie verhaal te lezen. Ik heb zelf ook 2 keer de afgelopen vakantie op Haithabu gestaan. (heen en terugweg Noorwegen met de caravan met mijn ouders)
Wij vonden het vergeleken 4 jaar geleden wel minder geworden qua geluid.
De weg was toch wel erg druk geworden en door het afgeschrapen bovenstuk erg veel kabaal van vrachtwagens. (en dan heb ik het nog niet over dolle camper bestuurders die om 11 uur in de avond aankomen en hun camper 10cm naast je auto pleuren)
Beste Saskia,

Bedankt voor je mooie verhaal.
Ik ben zelf ook van plan om binnenkort Denemarken te doorkruisen (alleen begin ik in het zuiderste puntje van NL en wil ik dan ook nog de ferry verder naar Noorwegen nemen), dus ik wilde wel weten hoe dat zit met die grindpaden in Denemarken. Is dat met alle fietspaden zo of alleen de landelijke routes?
Dat kan namelijk nogal bepalend zijn voor de buitenbanden.

In ieder geval bedankt voor het delen van je verhaal en kennis.
Heee Saskia,

Met veel plezier je verslag gelezen. Zelf ook van plan om met een maat Denemarken te doorkruisen deze zomer! Leuk om dan wat ervaringen te lezen. Ik vraag me alleen af, je spreekt er op dag 6 over dat er veel gratis campingplekken zijn. Ben je deze per toeval tegen gekomen tijdens het fietsen (zoals je plotselinge slaapplek bij iemand thuis) of heb je deze van te voren opgezocht langs de route?

Graag hoor ik van je!

Groetjes
Tom
Helemaal gratis is het niet, maar het scheelt erg weinig:
http://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/f ... -2013.html

Meestal op prachtige, in ieder geval verrassende locaties.
Hoi EStegeman

Ik weet niet hoe het met heel Denemarken zit qua grindpaden maar als je de route volgens het boekje tegen komt kom je best wel wat grindpaden tegen....maar wij hebben allebei niet 1 lekke band gehad...reden wel op nieuwe antielekbanden...
Gewoon gaan en veel plezier. Hoop ook komende zomer weer die kant op te gaan nu met de rest van het gezin..
arnob schreef:Helemaal gratis is het niet, maar het scheelt erg weinig:
http://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/f ... -2013.html

Meestal op prachtige, in ieder geval verrassende locaties.
Op de primitieve campings heb ik niets betaald, er was niemand om aan te betalen en er stond ook niet iets waar je geld in kon doen...dus voor mij was dat dan gratis. Deze campings stonden gewoon in het boekje van de jutlandroute...je had er alleen een kraan en verder niets maar dat was voor mij genoeg...
Met veel plezier je reisverhaal gelezen Saskia! Ik hoop van de zomer naar Denemarken te fietsen, dus ben nu bezig mij wat te orienteren en vind het fijn om jouw ervaringen te hebben kunnen lezen.

Ik ben vorig jaar met de bus voor het eerst naar Denemarken geweest en helemaal verliefd op het land! Ik ga dit jaar sowieso weer terug naar Denemarken om mijn vader en een vriendin op te zoeken in Aarhus. Maar ik zou het dit keer graag op de fiets willen doen en dan terug met de trein. Ik wilde al kijken of ik iets kon vinden over een bepaalde route, ga dus zeker op zoek naar de Jutlandroute. Ben dan van plan om bij Silkeborg af te slaan richting Aarhus.

Wat mij vooralsnog het meest lastigste leek, was het plannen van overnachting. ´ Hoeveel km kan ik die en die dag fietsen om bij dat BB te overnachten?´ Ik wil gewoon lekker kunnen fietsen en als er die dag meer km in mijn benen zitten ook gewoon door kunnen fietsen etc. Maar ik begrijp dus dat er onderweg veel plekjes zijn waar je gewoon (al dan niet gratis) kan staan met een tentje. Dat klinkt erg fijn, scheelt een hoop gereserveer voor BB´s ;)
Hoi Tess
Bedankt voor je reactie. In het boekje staat heel duidelijk waar welke overnachtingsplaats zit. Aan de hand daarvan kan je je afstand wel bepalen. Ik heb 1 keer in een trekkershut geslapen en 1 keer bij een b&b beide keren zonder reservering.... Voor fietsers is er vaak wel plaats.

Ik ben van plan om dit jaar nogmaals de route te fietsen, nu met mijn zoon van 12. Wie weet komen we elkaar nog tegen. Ik wens je al vast veel plezier
Dank voor deze impressie; ik ga deze zomer ook door Denemarken fietsen. Had ergens in m'n achterhoofd dat het net zo plat is als Nederland, maar dat is dus niet zo... :P
Veel wereldfietsers zullen lachen om de heuveltjes van Denemarken maar op een gewone fiets met bepakking vind ik het wel iets om rekening mee te houden maar niet iets om je door af te laten schrikken. Gewoon gaan en genieten.
saskia4971 schreef:Veel wereldfietsers zullen lachen om de heuveltjes van Denemarken maar op een gewone fiets met bepakking vind ik het wel iets om rekening mee te houden maar niet iets om je door af te laten schrikken. Gewoon gaan en genieten.
Ik was juist bang dat het een beetje suf zou worden door het ontbreken van bergjes, maar ik ben helemaal gerustgesteld, weer. :)
arnob schreef:Helemaal gratis is het niet, maar het scheelt erg weinig:
http://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/f ... -2013.html

Meestal op prachtige, in ieder geval verrassende locaties.
Hebben ze die deense campings niet online staan ergens zoals het groene boekje ook ergens online staat zodat je het eigenlijk met een gerust hart thuis zou kunnen laten ware het niet dat er op elke staatsbosbeheercamping als eerste naar gevraagd wordt?
Hebben ze die deense campings niet online staan
Ik heb daar serieus naar gezocht maar geen totaaloverzicht gevonden. Bijkomend "probleem" is ook dat de gids, dus ook de aanwijzingen hoe bij zo'n overnachtingsadres te komen, uitsluitend in het Deens wordt uitgegeven. Hetgeen voor een vertaling overigens meestal een aardig gesprek met een Deen(se) oplevert.
arnob schreef:
Hebben ze die deense campings niet online staan
Ik heb daar serieus naar gezocht maar geen totaaloverzicht gevonden. Bijkomend "probleem" is ook dat de gids, dus ook de aanwijzingen hoe bij zo'n overnachtingsadres te komen, uitsluitend in het Deens wordt uitgegeven. Hetgeen voor een vertaling overigens meestal een aardig gesprek met een Deen(se) oplevert.
http://udinaturen.naturstyrelsen.dk/udinaturen/

Aan de linkerkant van het menu "overnatning" aanvinken.
Gaaf! Dat zou me indertijd een hoop tijd en werk hebben bespaard.
Jaaaa! :!: Mijn voorbereidingen zijn daarmee wel klaar, zo'n beetje.
Bedankt Erik, dat wist ik nog niet
gios schreef:
arnob schreef:
Hebben ze die deense campings niet online staan
Ik heb daar serieus naar gezocht maar geen totaaloverzicht gevonden. Bijkomend "probleem" is ook dat de gids, dus ook de aanwijzingen hoe bij zo'n overnachtingsadres te komen, uitsluitend in het Deens wordt uitgegeven. Hetgeen voor een vertaling overigens meestal een aardig gesprek met een Deen(se) oplevert.
http://udinaturen.naturstyrelsen.dk/udinaturen/

Aan de linkerkant van het menu "overnatning" aanvinken.
Fantastisch! Alleen moet je het dan wel ergens op kunnen zetten voor onderweg.

Ik ben letterlijk net klaar met de Jutlandroute. Zit nu in een hostel in Hirtshals. Als iemand vragen heeft maak ik daar special een nieuwe draad voor aan, stuur anders een persoonlijk bericht. Dan belated we Saskia niet zo.