Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zijn er meer fietsende gezinnen? (met iets oudere kinderen) - Forum Wereldfietser

Zijn er meer fietsende gezinnen? (met iets oudere kinderen)

Beste allemaal,

Wij zijn dit jaar voor de 3e keer op fietsvakantie geweest met ons gezin.
Dat wil zeggen mijn vrouw, ik en onze twee jongens (nu 13 en 16 jaar).
Wij (alle 4!) vinden dit tot op heden een geweldige manier om op pad te zijn.

Reacties om ons heen variëren van: Dat lijkt mij vreselijk tot: Wat leuk zeg, dat zou ik ook wel eens willen doen (= meestal: Niet dus)
Heel vaak wordt vol verbazing ook de vraag gesteld: Goh, en vinden die jongens dat wel leuk dan? :|
Ja dus, want anders doe je dit niet! (Bewijs: Tijdens de vlucht terug zaten wij al weer te bedenken waar we in 2013 gaan fietsen :D )

In het eerst jaar fietsten wij van Venlo naar de Bodensee in 14 dagen gevolgd door een weekje Zwitserland en vervolgens met de nachttrein vanuit Basel weer naar huis. (Deel 1 Reitsma naar Rome)

Vorig jaar 3 weken gefietst van Tournai naar Biarritz en van daaruit terug gevlogen op Rotterdam. (deel St. Jacobs route)

Dit jaar hebben we in 3 weken van Maastricht (via België/Luxemburg=Ardennen) naar de Middellandse Zee gefietst.
(De Groene Weg naar de Middellandse Zee)

(oja, en in de meivakantie van dit jaar in Duitsland van Duren naar Trier en door Luxemburg en Belgie weer terug.

Wij kamperen met 2 tentjes en koken (meestal) zelf en onze fietsen zijn dus rijkelijk beladen met de gebruikelijke tassen om alles mee te nemen.

Nu ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar andere gezinnen, met kinderen van vergelijkbare leeftijd, die op fietsvakantie gaan. (Volgens mij zijn er daar niet zo veel van?)

Waar hebben jullie gefietst, hoelang, hoeveel. Kamperen of anders. Wat zijn de plannen voor een volgende keer. Wat vinden jullie een absolute aan of afrader qua route/bestemming en waarom? Hoe deel je de reis in, veel rustdagen of eigenlijk nauwelijks. Wat doe je onderweg of tijdens een rustdag. Wat zijn de wensen van jullie kinderen. Hoe blijft het voor iedereen leuk. Is Engeland te heuvelachtig om het voor 4 leuk te houden en is Noorwegen niet alleen maar natuur? Enz, enz.

Kortom: Wat zijn jullie trips en tricks en de do’s en dont’s?
Lijkt mij leuk om ervaringen en ideeën uit te kunnen wisselen.

Ik lees het graag,
m.vr.gr. Jaap Jan
Jawel hoor :D
Ook met jonge kinderen trouwens....
http://www.fietsenmetkinderen.info

Groet, Pieter-Bas
Ha Pieter-Bas,

Ja dat is een leuke site die ik inderdaad al zo af en toe bezoek.
Is wat meer gericht op gezinnen met echt jonge kinderen volgens mij.
Met oudere kinderen op vakantie geeft weer andere uitdagingen en mogelijkheden.
Die kunnen en willen vaak wat meer en wat anders.
'Avonturen' als: Ik ben naar en heb in Parijs gefietst of ik heb in mijn fietsvakantie in Zweden 3 dagen op een vlot gevaren en daarna naar Stockholm op de fiets worden dan interessant.
( bijna net zo belangrijk als de wifi verbinding op de camping :? )
En zo af en toe een stoere dagafstand of een colletje staat natuurlijk ook goed op je fiets-cv.

Een beetje verandering en uitdaging gaat belangrijker worden.

m.vr.gr. Jaap Jan
Yep!
Onze kids zijn inmiddels ook al wat ouder, 10 en 15 jaar. Kindermishandeling volgens velen (Nederlandse kinderen schijnen recht te hebben op 3 weken Zuid-Frankrijk met een zwembad), maar het gaat best goed met ze :D .
Na veel fietsvakanties, merkten wij bij onze jongens wel een soort 'fiets-vakantie-moeheid'. Ze wilden wel eens wat anders. We hebben inmiddels dan ook o.a. een huttentrektocht in Oostenrijk gemaakt en een kanotrektocht in Noorwegen. Ook erg leuk.

We hebben veel in Nederland gefietst, maar ook in diverse andere Europese landen (Denemarken, Polen, Zwitserland, Engeland/Schotland, Frankrijk, Slovenië). Vorig jaar hebben we in Oeganda gefietst. En wensen voor volgende reizen hebben we nog genoeg 8) . Onze oudste vindt alle bestemmingen leuk, de jongste is een stuk kritischer: niet te warm, geen ongedierte, geen mensen die hij niet begrijpt. Eigenlijk blijft hij het liefste in Nederland :?
Inmiddels komen we in een fase dat oudste zoon niet meer altijd mee zal gaan. Volgende zomer vertrekt hij waarschijnlijk voor een schooljaar naar Amerika, dus dat betekent voor ons een vakantie zonder hem. Dat voelt nog wat onwennig moet ik zeggen.

Groet, Sandra
Oh, en dan natuurlijk nog even antwoord op jouw vragen :) :

Wij kamperen vrijwel altijd. Soms een nachtje B&B o.i.d. tussendoor, maar meestal de tent. Koken doen we nog steeds op 1 brander (MSR). Rustdagen: eigenlijk steeds minder. Toen de kids kleiner waren hadden we vaak 2 fietsdagen, 1 dag rust, maar dat doen we inmiddels allang niet meer. Op www.opfietsvakantie.nl staan veel van onze reisverslagen, daar krijg je een indruk van de afstanden, hoogteverschillen, rustdagen etc. We zijn een uitdaging nooit uit de weg gegaan, maar kennen wel onze grenzen. Ons motto is: het leuke van fietsen is afstappen. Dat betekent ook dat we geen echte kilometer-vreters zijn.

Of Engeland te heuvelachtig is? Ach, dat hangt van zoveel af. De conditie van de kinderen (en jou zelf), de afstanden die je wilt fietsen, het gebied.... Wij vonden Engeland (grensgebied met Schotland) behoorlijk pittig, maar wel te doen, ook voor zelf-fietsende-zoon van 10. Vanaf een jaar of 13 deed hij trouwens qua conditie niet meer onder van ons, en nu op zijn 15e is hij misschien wel de sterkste van ons allemaal (hij sport vrij intensief).

En de natuur in Noorwegen: we hebben daar dan wel niet gefietst, maar wel gekanood, afgelopen zomer. Zo waren we 8 dagen in de middle of nowhere. Geen campings, geen mensen, alleen maar water, heel veel water, vogels, rendieren... Helemaal prima hoor!
Onze kinderen zijn nu 14 en 16, en we hebben veel met ze gefietst. Vooral onze dochter van 16 vindt fietsen niet meer cool, en echt iets voor losers. Dus zijn we deze vakantie naar Californie geweest, met de auto en in hotels. Dat was leuk, maar zelf vinden we fietsen wel leuk.
Ons idee is dat pubers vooral het gezelschap van andere pubers willen. Onze dochter zal volgende zomer als ze bijna 18 is wel niet meer meegaan, maar onze zoon van dan 15 dan zeker nog wel (hij vindt het ook leuk). Veel ouders kiezen er daarom voor om een pubervakantie met Cycletours te doen, maar eigenlijk vind ik dat zonde van het geld: ik heb geen behoefte aan een huurfiets of een huurtent die klaarstaat, en evenmin aan iemand die mijn band plakt. En 40 km per dag is ook wat suf. Daarom hebben mijn vrouw en ik bedacht dat we binnenkort een tocht gaan bedenken, en dan andere gezinnen met pubers uitnodigen met ons mee te rijden. Een soort WF buitenlandtrektocht voor gezinnen met pubers.
We hadden hier nog niet mee naar buiten willen komen, maar nu je erover begint: dit is ons plan. En betaalbare tocht met echte fietsers, en genoeg afleiding voor de pubers.
Wim
Zeer herkenbaar verhaal van Wim. Ook wij hebben van jongs af aan sportieve vakanties gedaan, in eerste instantie huttentochten in de bergen, later ook fietstochten met de kinderen (nu 14 en 16 jaar), maar afgelopen zomer was lastig om ze te motiveren voor een fietstocht door nederland. Het is immers saai, saai, saai. . . . Maar als we eenmaal fietsen dan valt het wel mee, ook bij minder weer, zolang we van bakkertje naar bakkertje en van wifi-punt naar wifi-punt fietsen en op tijd op een camping komen om nog wat te relaxen. Campings zonder stroom zijn uit den boze, desnoods zitten ze uren in het washok om de mobiel op te laden, facebooken whatsappen skypen, gamen en lezen. Tochten/tochtjes (zowel bergwandelen als fietsen) met vriendje/vriendinnetje erbij zijn bij ons goed gegaan (betere motivatie en meer aanspraak voor de kids) dus het plan van Wim lijkt me prima.
Wij fietsen zonder strakke planning met een aantal mogelijke routes met alternatieven, afhankelijk van het weer langere of kortere afstanden (60-80 km/dag, geen rustdagen) en zien wel waar we uitkomen en hoe lang het duurt (meestal tussen de twee en drie weken). Tot op heden gewoon vanuit huis en weer naar huis (dus geen vlieg/bus/trein reizen) Alle routes en campings staan in de gps. De kinderen vinden het leuk om onderweg boodschappen te doen en bij de tent te koken. Ik ben wat huiverig om fietstochten te gaan doen met veel klimwerk, daar doe ik ze geen plezier mee (en mezelf ook niet omdat ik alle zware spullen op de fiets heb, één grote tent en stoeltjes etc.). Volgend jaar hoop ik ze nog een keer mee te krijgen op fietvakantie, wellicht dan Duitsland of Denemarken (maar eigenlijk is Nederland toch een heel mooi fietsvakantieland). Wij fietsen wel altijd naar een "doel" toe, b.v. een camping die we goed kennen en waar we dan nog een paar dagen blijven, en waar meestal ook wel bekenden zijn (dus inderdaad vriendje/vriendinnetje waar ze mee kunnen optrekken).
Uiteraard wordt er beloond voor prestatie in de vorm van een bijdrage in nieuwe mobiel o.i.d. , zowel voor het overgaan op school, als voor de uitzonderlijke prestatie van twee weken fietsvakantie (hoeveel kinderen in Nederland doen dat nu helemaal, wij komen ze bijna niet tegen . . .). Kinderen leren blijkbaar onderhandelen op school, is dat tegenwoordig een apart vak?
groetjes ben
Met mijn dochters fietste ik over vele wegen in Europa, oa. Denemarken, Engeland, Zwitserland, Frankrijk, België enz. later met mijn jongste dochter ook in Ghana.
Het begon toen ze 8 en 10 jaar jong waren, toen met een rondje IJsselmeer.

Voor een leuk verslag en mooie foto's van mijn dochter lees;
http://www.sintchristophorus.nl/mijn-fi ... -als-kind/

http://www.sintchristophorus.nl/category/roos-kamphuis/

Of op mijn site voor mooie foto's en verlagen.
http://www.kleurrijkleven.webklik.nl



Henk

kunst en fietswerk
Bolletje schreef: Uiteraard wordt er beloond voor prestatie in de vorm van een bijdrage in nieuwe mobiel o.i.d. , zowel voor het overgaan op school, als voor de uitzonderlijke prestatie van twee weken fietsvakantie (hoeveel kinderen in Nederland doen dat nu helemaal, wij komen ze bijna niet tegen . . .). Kinderen leren blijkbaar onderhandelen op school, is dat tegenwoordig een apart vak?
groetjes ben
Als ik dat gedaan zou hebben, zouden ze misschien ook nog steeds meegaan. Maar ik wil helemaal neit betalen voor meegaan. Vakantie moet leuk zijn voor iedereen die meegaat, en dan moet je kiezen: of zonder kinderen een vakantie zoals jij die wel leuk vind, maar zij niet, of met kinderen iets anders bedenken wat voor iedereen leuk is.

Wij fietsen nog niet zo lang tijdens vakanties, maar het principe geldt ook voor een basic-kampeer-trek-vakantie door Oost-Europa, waar we nooit langer dan 3-4 nachten op dezelfde camping bleven.
Wim schreef:...een pubervakantie met Cycletours te doen, maar eigenlijk vind ik dat zonde van het geld: ik heb geen behoefte aan een huurfiets of een huurtent die klaarstaat, en evenmin aan iemand die mijn band plakt. En 40 km per dag is ook wat suf. ..
Wij hebben een aantal jaren fietsvakanties met onze puberkinderen en Cycletours gedaan. We hadden alleen huurfietsen voor de kinderen (in de groei), eigen tenten mee en vaak toch wel rond de 80 km per dag met klimwerk. Afhankelijk van de zwaarte van de tocht kun je hierin variëren.
Een belangrijk argument om dit te doen en niet zelf te gaan is dat zij in die leeftijd graag wat vriendjes en vriendinnetjes wilden hebben die mee reizen. En niet dat ze elke dag op de volgende camping weer op zoek moeten gaan. Een ander argument was dat deze tochten vaak één dag fietsen was en één dag op de camping met zwembad en/of meer. Zij daarin en wij op de fiets. Op mijn site kun je een paar van die verslagen vinden (van Aveyron t/m Cevennen).

Het voorstel van Wim lost dit voor een groot deel op. Als ik nu weer met pubers op stap zou gaan, dan zou ik zijn voorstel zeker overwegen.
Ha, leuk de reacties en verhalen.
Blijkt wel dat de meeste kinderen na kortere of langere tijd vaak wel iets anders willen en/of zelfstandig op pad willen. Dat is natuurlijk wel logisch ook, hoort bij het volwassen worden.

Wij hebben eigenlijk altijd wel een doel voor ogen met de vakantie.
De 1e keer was dat het naar Zwitserland fietsen, de 2e keer helemaal naar Biarritz en dit jaar zelfs van Maastricht naar de Middellandse Zee.
Het is naast genieten toch ook wel stoer iets te presteren.
(Waar ben je geweest met vakantie?
De middellandse Zee.
O, leuk. Goede reis gehad?
Ja, ging best snel, op de fiets in 3 weken. 8)
Huh? :shock: o, en wat hebben jullie daar gedaan?
Gewoon om het te vieren onze voeten in het water gehouden en toen het vliegvel opgezocht[/i][/i][/size] :lol: )

'T is wel grappig dat ook kinderen van zo'n vakantie kunnen genieten. Want het is toch wel een bijna dagelijkse fietstocht met: opbreken, ontbijtje, bakkertje, boodjes eten, terrasje, campinkje zoeken, koken, enz. en tussendoor dorpje, stad, natuur, boodschappen, enz.
Dingen als het lekker op pad zijn, waar sliepen we vannacht ook weer en waar vanavond, lekker op het brandertje voor z'n vieren wat klaar zien te maken, bakkie koffie voor de tent, zo af en toe wat andere fietsers spreken, enz.. maken toch leuk denk ik.

Wij hebben afgelopen jaar gemiddeld 75km per dag gefietst dacht ik. Soms een (ongewenste) uitschieter >100km als de camping er eens niet bleek te zijn enz. (Maar dat zit dan de volgende dag meteen in de benen :( ) Is allemaal erg afhankelijk van het terrein en de benen die dag natuurlijk.
Op vakantie met anderen heeft het voordeel dat kinderen wat eerder contact hebben met anderen maar de charme van het met je eigen gezin gaan is toch wel dat je veel intensiever met elkaar omgaat dan de rest van het jaar.
Het samen beleven en presteren schept een band. Het is leuk verhalen op te halen van: Weet je nog die steile helling, die keer dat die of die ziek was, die hitte of juist die regenbui, die lunch in in bushokje omdat het klapte van de regen. Zijn leuke herinneringen. :D

De jongste denkt er aan om volgend jaar naar Wenen oid te fietsen , de oudste denkt aan iets van Venetie (heeft die nieuwe route van Benjaminse in het vizier) en ik denk nog altijd aan de Hart van Engeland route (Leuk met een paar dagen in London).
Volgens mij blijft het zo ook voor wat ouder kinderen boeien: mee doen en meedenken, vooraf en onderweg.

Groeten, Jaap Jan
Beetje off topic
Ik heb zelf als kind en puber (tot 16 jr) met mijn ouder(s) fietsvakanties gedaan (en nog meer bergwandelvakanties).

De laatste keer op mijn 16de vond ik dat wel aardig maar het jaar daarop zat ik toch mooi met vriendinnen op een jongerencamping in Zuid Frankrijk :D Wilde toen echt niet meer.

Terugkijkend vind ik wel dat mijn ouders mij zin in avontuur hebben meegegeven maar op die manier ook wel hebben buitengesloten van veel kinderpret als zwembaden, spelen met andere kinderen op de camping etc.

Wat dat betreft hadden ze wel wat meer concessies aan hun kinderen mogen doen, vind ik (wij stonden altijd op natuurterreinen of kampeerden wild/primitief, nou als 13 jarig meisje wil je je echt niet in een bergbeekje wassen :? )

Het heeft overigens bijna 15 jaar geduurd voor dat ik weer op fietsvakantie ging..voor die tijd wel veel wandel/klimvakanties gedaan. Maar was idd wel een beetje klaar met alleen maar actieve vakanties. Wilde ook weleens een beetje luxe op vakantie.
ik wil met onze eigen kids toch wat meer mainstream vakanties combineren met actieve vakanties. Zoals idd cycletours en wat Wim wil organiseren. Zeker als ze ouder worden.
Maar goed, ze zijn alle 3 nog onder de vier jaar dus... dat zien we nog wel.
Beetje off topic..
Goede aanvulling Marieke. Vakantie moet voor iedereen in het gezin leuk zijn. Ik moet er niet aan denken dat onze kinderen ons later verwijten dat we te weinig rekening met hen hebben gehouden.
Onze 15-jarige vindt onze vakanties allemaal wel cool. Hoewel hij niet alles aan zijn vrienden vertelt :? Iedereen mocht vorig jaar horen dat hij naar Oeganda ging, maar over de fiets heeft hij niets gezegd. Op de basisschool vertelde hij gewoon wel over fietsvakanties, maar toen er een paar keer de opmerking kwam "kunnen jullie geen auto betalen ofzo?", heeft hij besloten daar maar niet meer te veel over vertellen. Jij schrijft over 'mainstream vakanties'; dat herken ik dus wel. In de meivakantie waren we bijvoorbeeld een weekje in Rome (stedentrip), en ik merk dat onze puber het prettig vindt om ook dingen te doen die klasgenoten óók doen. Vakanties waar klasgenoten niet raar van opkijken. Verre reizen vallen trouwens ook in de smaak; daar kun je al puber blijkbaar ook wel mee aankomen bij je vrienden.
Bij ons is de lastigste uitdaging dat de jongste en de oudste verschillende dingen willen. Oudste wil met ons de hele wereld wel over, jongste blijft het liefst thuis. En als we dan zo nodig op vakantie willen, dan bij voorkeur in Nederland. Of weer naar Oostenrijk, maar dan wel graag precies dezelfde huttentocht als in 2009. Niet te veel nieuwe en verrassende dingen.
Hallo allemaal,

Mijn zoon wordt binnenkort 14 jaar en is de grote fietsfanaat bij ons thuis. Vandaar dat we vorig jaar voor de eerste keer de vakantie fietsend hebben doorgebracht. Om te beginnen, wennen aan het fietsen, hebben we alles bij ons, enz. zijn we in Nederland gebleven. Van onze woonplaats,in de buurt van Tilburg naar de Achterhoek met een gemiddelde van 55 km per dag.

Zomer 2013 willen we naar het buitenland. Ik spreek geen Duits of Frans, dus denken wij aan Engeland, maar ook daar zijn twijfels over. Is het veilig en verantwoord, niet te heuvelachtig, is links rijden een probleem? Natuurlijk ligt dit ook aan de fietservaring, leeftijd en karakter van de kinderen. Bovendien gaan we met z'n 2en, de bagage moet goed verdeeld worden. Dit houdt dus ook in dat mijn zoon 3 weken 'opgescheept' zit met mij. Tot nu toe geen probleem, maar ik merk dat hij contact met leeftijdgenoten weleens mist.

We trekken van camping naar camping en koken altijd zelf. Het idee om met een groep gezinnen op pad te gaan is leuk en misschien wel de oplossing om het voor iedereen leuk te maken.

Groetjes, Karin
Misschien moet ik dit weer eens gaan oppakken. Ik had het even laten liggen omdat ik de indruk had dat iedereen het te vroeg vond. Engeland is ook leuk (wij hebben er met veel plezier gewoond), maar is wat zwaarder, en misschien dus niet ideaal voor beginners. Links fietsen maakt niets uit, wel dat er lang niet altijd rustige routes zijn. En de heuvels zijn vaak knap steil. Zelf zat ik aan twee andere routes te denken. De eerste is om Reitsma's route naar Rome te pakken vanaf bijvoorbeeld Bonn tot net over de Alpen. De tweede optie is om Benjaminse naar Barcelona te nemen vanaf bijvoorbeeld Luxemburg tot Avignon.
Het is een lastige mix van eisen. Je wilt een rustige gepubliceerde route om de drukte te mijden en niet super veel te klimmen. Je wilt een land waar ze niet als gekken rijden. Je wilt een mooi landschap en waar ook wat te beleven is. En je moet handig treinvervoer hebben.
Wordt vast vervolgd. Zie alvast hier voor wat tips voor beginners: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Wim
Ka'tje39 schreef: Ik spreek geen Duits of Frans, dus denken wij aan Engeland, maar ook daar zijn twijfels over.
Denk dan ook aan Skandinavie: de meeste Denen etc spreken uitstekend engels
Dat klopt, ik zou ook graag een rondje door Denemarken willen fietsen maar zoonlief staat erop dat we naar Engeland gaan. Om hem bij de vakantie te betrekken mag hij zijn voorkeur geven, ik beslis uiteindelijk of het ook verantwoord is.

Het plan wat we nu hebben is het gedeelte tussen Hull en Harwich van de Noordzeeroute. Dan fietsen we van de ene veerboot naar de andere, bovendien zijn er genoeg campings langs deze route.
Ka'tje39 schreef:Dat klopt, ik zou ook graag een rondje door Denemarken willen fietsen maar zoonlief staat erop dat we naar Engeland gaan. Om hem bij de vakantie te betrekken mag hij zijn voorkeur geven, ik beslis uiteindelijk of het ook verantwoord is.

Het plan wat we nu hebben is het gedeelte tussen Hull en Harwich van de Noordzeeroute. Dan fietsen we van de ene veerboot naar de andere, bovendien zijn er genoeg campings langs deze route.
Dat is een aardig en niet te moeilijk trajekt. Een deel heet zelfs "little Holland", polders, aangelegd door nederlandse krijgsgevangenen onder leiding van een nederlandse ingenieur.
Stel je van de campings niet te veel voor, vaak vies en armoedig. Gunstige uitzonderingen die ik me zo herinner zijn Sandringham (in de tuin van de koningin) en Market Rasen (bij een renbaan).

Frank
Ik kan me wel bij Frank aansluiten, zeker wat betreft de campings .. Terugkijkend in mijn verslag zie ik dat de steden waar we langs zijn gekomen beduidend aantrekkelijker waren dan de route zelf. Vergeet niet door Londen te rijden, er is een prima camping in Abbey Wood, vanwaar een goede railverbinding met het centrum is.
Wij hebben in Engeland gefietst toen onze oudste zoon net tien jaar was. Het was absoluut pittig fietsen (korte steile hellingen), maar ook hij kwam meestal fietsend boven. En zo nu en dan een stukje lopen is natuurlijk ook geen probleem.

Ik vind Engeland eigenlijk veel interessanter om te fietsen dan Denemarken. Denemarken was zo - ja, hoe zeg je dat -zo 'af'. Zo georganiseerd, netjes, aangeharkt. Wij waren daar met heel jonge kinderen, en toen konden we dat wel erg waarderen. Ik zou er nu niet meer zo snel voor kiezen. Engeland vind ik veel afwisselender en ook landschappelijk interessanter.

Zorg wel voor goed werkende versnellingen op de fietsen en een geschikt verzet. En verdiep je van te voren een beetje in de campings in het gebied waar je wilt fieten: een camping in Engeland betekent niet automatisch dat je er mag kamperen!

Misschien heb je wat aan ons reisverslag: http://opfietsvakantie.nl/index.php/in- ... tland-2007

Groet, Sandra