Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rotzooi - Forum Wereldfietser

Rotzooi

Ik ben net terug van een vakantie in Marokko, en hoewel ik het een geweldig land vind, begin ik me wel in toenemende mate te ergeren aan de ongelooflijke hoeveelheid rotzooi, plastic en afval er overal langs de weg ligt. Overal liggen plastic flessen en hangen plastic zakjes in de struiken. Vooral langs de kust was het enorm smerig. Er was werkelijk geen plekje te vinden waar je niet tussen de plastic rotzooi zit.
En dan te bedenken dat we dat plastic pas 50 jaar hebben. Moet je je eens voorstellen hoe het er over 200 jaar uitziet...

Ik heb verder geen constructieve bijdrage voor dit forum, maar wou dit toch even kwijt. Uit frustratie vermoed ik.... :(
Helaas komt dit niet alleen voor in Marokko, maar ook in veel andere landen, ik vond Thailand ook erg, veel plastic en glas in de bosjes langs de weg.
Wie weet wordt de olie nog eens echt duur. Dan is het plastic geld waard en in no time opgeruimd.
Leon
Ik denk dat we eerder klaar zijn door de landen te noemen waar rotzooi niet (of relatief weinig, zoals in Nederland) in de berm ligt... :roll:

Al moet ik zeggen dat hoe minder mensen ergens wonen, des te minder rommel er in de berm ligt. Kijk rondom 100 huizen in een drukke stad en er is vast wel het één en ander te vinden. Kijk in/rond een dorpje van 100 huizen op het platteland, en de rommel is een stuk lastiger te vinden.
Het viel mij in 1993 ook op, in Tunesie aan kust.

Lijkt me een kwestie van bewustzijn. Het is daar gewoon nog niet zo belangrijk (?).
Overpeinzing: Wie neemt een waterfilter mee? Of koop je drie petflessen water per dag? En waar blijven die flessen? :twisted:
Peter ik ben het met je eens. Afgelopen winter reden wij op onze 10e reis door Marokko heel veel in gebieden zonder geasfalteerde wegen. Hier was nog geen plastic afval. Het contrast tussen (sommige, want het verschilt per regio) de meer bewoonde gebieden en de pistes met hun kleine dorpjes was daardoor nog groter. Ik baalde daar stevig van. Ik hoop dat in Marokko snel het bewustzijn hierover groeit. Maar de welvaart bij een bepaalde laag groeit snel en dat gaat gepaard met meer consumptie van (in) plastic (verpakte) goederen. Maar ik kan me voorstellen dat Marokko met belangrijkere problemen kampt en zwerfaval niet de prioriteit heeft.

Uiteraard wilden wij zo min mogelijk onze onbedoezelde wildkampeerplekken aantasten. Daarom hebben wij onderweg (vrijwel) geen flessenwater gekocht maar hebben wij ons water gezuiverd met een steripen. Bovendien hebben wij ons afval maar verbrand. Immers als je je afval meeneemt naar een plaatsje dan wordt het weer op de grote hoop daar gegooid. Hoe doen jullie dat?

p.s Waar was je dit keer Peter?
Het valt niet te ontkennen dat niet westerse landen te kampen hebben met oppervlakte vervuiling. In dit geval met plastic. Bedenkt dat wij in het verleden ook in die situatie hebben gezeten. Maar bekeken vanuit ons riante positie, te weten welvaart, zijn wij bij machte om geld tegenaan te gooien en bewuster met het milieu om te gaan. Zelfs de landen die een onderdeel vormen van het verenigd Europa kampen met hetzelfde probleem. Kijk maar b.v. in Griekenland, daar vind je overal het zwerfvuil. Langzaamaan komt ook daar de overheid tot het besef dat dat zo niet door kan gaan en probeert men het zwerfvuil aan te pakken. Maar dat alles kost geld!
Kijk men naar de Aziatische landen daar is de vervuiling lokaal gebonden. Bij die plaatsen waar een redelijk welvaart is zie je waarschijnlijk minder zwerfvuil dan ergens anders waar wel veel armoede heerst. Wij zijn die stadia van armoede voorbij en kunnen met soms een belerend vingertje, naar andere landen wijzen en ons ergernis tonen.
Tot slot, ja ik erger mij ook aan :x en zorg ervoor dat mijn drinkvoorraad beperk blijft tot die aantal flessen die ik in mijn bezit heb.

Wim
Dertig jaar geleden was het in Frankrijk en Italië ook nog een enorme klerezooi langs de weg, dus er is hoop, lijkt me.
Wij kopen overigens nooit flessen water, maar nemen altijd een waterfilter mee als we het drinkwater niet vertrouwen.
Ben geen milieufreak, maar vind het echt waanzin om in landen als India of Thailand dagelijks vier of meer plastic flessen in de afvalbak te moeten gooien.
Alles is relatief, maar ik woon dus in zo'n dorpje in dit land met ca. 250 inwoners en op de aanvoerwegen annex fietspaden ligt ook overal plastic afval etc.. Een deel van de daders is ook wel bekend; dat zijn, zonder ze overal de schuld van te geven, nl. scholieren. Ik rijd regelmatig achter of voor die groepen en je wilt niet weten wat ze consumeren en in wat voor verpakking dat zit. Plastic en nogeens plastic in die prachtige natuurlijke omgeving. Dat ligt voor het overgrote deel aan volwassenen - in dit geval ouders -. Het is het type dat fietsers als ik maar zonderling vindt en dus niet uit die auto te krijgen is. Ik ken er wel enkele en dat zijn grootverbruikers(consumentief): je weet wel het type dat niet naar Frankrijk gaat: waarom niet?: ik vind het eten niet lekker. Die gaan niet voor het landschap of cultuur, maar voor het vele eten. Hoe kun je dat toch stoppen? Nobelprijs voor degene die deze lui weet te overtuigen....zo ik ben m'n gal weer kwijt over het niet te stoppen consumentisme.....sorry. :cry:
Ook erg typisch:
Toen ik terugkwam van een survivaltraining in Canada vond ik dat er in Nederland erg veel rommel in de bossen lag en dat Nederland erg druk was.
Toen ik na m'n fietsreis terugkwam uit Zuid-Amerika (Quito, Huaraz, Lima, La Paz, etc.), vond ik Nederland er schoon en rustig.
Maar dat welvaartsniveau bepaalt zeker niet altijd de mate van vervuiling...
Als ik de top-3 vervuilers (qua plastic langs de weg) mag noemen van de landen die wij bezocht hebben:

1. India
2. Mexico
3. Italie (zuid)

Dat zegt dus qua welvaart niet zoveel. En één van de schoonste landen sinds Singapore... Colombia. En daar hebben ze toch echt wel minder te besteden dan in Italie. En waarom? Mensen in Colombia zijn trots en willen wat van het leven maken (in tegenstelling tot velen van hun buren). En er zijn dus veel initiatieven die het recyclen willen bevorderen. En de overheid (lokaal meestentijds) geeft ook geld uit aan recycling. Wij hebben een aantal recycling-fabrieken bezocht daar en we stonden versteld van de initiatieven die mensen en organisaties ontplooiden. Men denkt er zelfs over om bv. plastic te importeren, omdat ze te veel recycling-capaciteit hebben, maar niet genoeg afval :shock:
Meer binnenkort op een door ons te bouwen website voor een organisatie ter bevordering van recycling in Cali, Colombia :D
Groetjes uit een niet al te schoon (want welvaarts-staat) Chili,
Aaldrik en Sonya
Robertjan schreef:Ook erg typisch:
Toen ik terugkwam van een survivaltraining in Canada vond ik dat er in Nederland erg veel rommel in de bossen lag en dat Nederland erg druk was.
Toen ik na m'n fietsreis terugkwam uit Zuid-Amerika (Quito, Huaraz, Lima, La Paz, etc.), vond ik Nederland er schoon en rustig.
Toen ik in 1993 op vakantie was in Australie viel het mij op hoe ongeloofelijk schoon alles daar was EN nauwelijks afvalbakken. Iedereen nam dus zijn eigen rotzooi/afval weer mee. Zelfs op de zeer toeristische plekken.

Wat ik begreep is dat kinderen in Australie op school al vroeg daarin worden opgevoed...
Wilm schreef:Wat ik begreep is dat kinderen in Australie op school al vroeg daarin worden opgevoed...
Wij zagen Zwitserse schoolkinderen op zaterdagochtend groepsgewijs de wegbermen van rommel vrijmaken, zal wel "vrijwillig verplicht" zijn daar.
Hier wat plaatjes van zwerfvuil: :wink:

Afbeelding
Servië

Afbeelding
Bulgarije
peter de rijk schreef:
Wilm schreef:Wat ik begreep is dat kinderen in Australie op school al vroeg daarin worden opgevoed...
Wij zagen Zwitserse schoolkinderen op zaterdagochtend groepsgewijs de wegbermen van rommel vrijmaken, zal wel "vrijwillig verplicht" zijn daar.
Stel je voor dat de toeristen wegblijven.
Wilm schreef:
Robertjan schreef:Ook erg typisch:

Wat ik begreep is dat kinderen in Australie op school al vroeg daarin worden opgevoed...
Educatie de oplossing van alle problemen? Of zal er vele moeten staan?
Ik denk ook dat het vooral een kwestie is van mentaliteit en niet zo zeer arm of rijk. Ik zag diverse mensen gewoon alle rotzooi maar op straat gooien. En hier is toch een rol voor de overheid weggelegd omdat je die bewust wording niet automatisch mag verwachten van mensen die over het algemeen laag zijn opgeleid.

Maar het geeft wel, zoals Eric opmerkt, te denken over je eigen rol daarin. Ik koop mijn drinkwater idd ook gewoon in een plastic fles.
Blanche schreef: p.s Waar was je dit keer Peter?
Ik was in Agadir en daarna de Anti-Atlas.
Peter Rodenburg schreef:Ik denk ook dat het vooral een kwestie is van mentaliteit en niet zo zeer arm of rijk. Ik zag diverse mensen gewoon alle rotzooi maar op straat gooien. En hier is toch een rol voor de overheid weggelegd omdat je die bewust wording niet automatisch mag verwachten van mensen die over het algemeen laag zijn opgeleid.
Dat is nog maar de vraag: in een land waar een schreeuwende (neo)-liberale massa vraagt om minder regeltjes en verplichtingen, past de overheid zich graag aan. Zo zie je in natuurgebieden geen enkele prullebak meer staan omdat de overheid het publiek wil opvoeden om de afval zelf mee naar huis te nemen en het daar in de vuilnisbak te deponeren. Toen de vuilnisbakken er wel stonden werden die op een zondagmiddag zoveel rotzooi in en omheen gestopt dat de natuurlijke omgeving alsnog werd vervuild. Juist laag opgeleiden moet geleerd worden de rotzooi niet in de natuur te dumpen. Hoger opgeleiden hebben dat besef over het algemeen, na decennia oefenen(beleid), zelf wel.
In Albanië bvb. is geen vuilbak te bekennen in de straten, ik ben met 8 lege petflessen de grens overgegaan met Griekenland om ze daar in de vuilbak te gooien. Alles gaat daar de ravijn in of in de graskant. Er is nog veel werk aan die kant van Europa om hen te doen inzien dat dit niet kan.