door
alma » zo 13 nov, 2022 08:40
Slechts gadegeslagen door de plaatselijke beestenbende, rijd ik de volgende ochtend mijn eerste kilometers. Het warme ochtendlicht strijkt over de hogere berghellingen. Opeens verschijnt er een grote roedel gemzen voor me, die rustig staan te grazen langs de kant van de weg. Gealarmeerd zoeken ze hun toevlucht tot hoger gelegen gebieden, daarbij hun even oogstrelende als jaloursmakende agiliteit tentoonspreidend. Alsof het niets is vliegen ze tegen de rotsen omhoog.
De route loopt verder over de Alta via del Sale, een van de zogeheten strade bianche, en terwijl ik voortfiets over een wegdek dat eindelijk niet eens enkel en alleen is bezaaid met vuistgrote keien en soms zelf gravel genoemd zou kunnen worden, doet het landschap er alles aan om me te imponeren; achter elke bocht schuilt weer een nieuwe verassing en mijn camera's draaien overuren. Het grote voordeel van filmen en fotograferen is dat je de mooiste stukken een aantal keer mag rijden, iedere keer met een andere camera. Omlaag, weer omhoog, nog een keer omlaag, weer een keer omhoog en uiteindelijk weer omlaag.
In alle vroegte arriveer ik bij de Tornante de la Boaria, een spectaculair aangelegde bocht in een oude militaire weg. Er zijn nog geen anderen. Ik hang mijn drone boven de afgrond, en fiets een paar keer op en neer, zoekend naar de juiste hoek.
Na het mooi gelegen Fort Central du Col de Tende, waar het stervensdruk is omdat er vlakbij een lift omhoog komt, daal ik over een oude Romeinse weg af naar Limonetto. Er volgt een moeizaam stuk hike-a-bike naar de top van een naamloze pas, dat ik me vooral herinner vanwege de moordende hitte en het totaal gebrek aan schaduw, en een even moeizame traverse over een smal paadje dat sterk naar een kant helt (niet echt fijn voor mijn enkel) en dat totaal is overwoekerd door bramenstruiken (niet echt fijn voor mijn armen), maar de afdaling door een dicht loofbos vol verlaten middeleeuwse dorpjes maakt alles goed. Hoewel het oude muilezelpad behoorlijk ruig is, met veel losse keien, en soms ook best steil, hoef ik maar een enkele keer van de fiets af, ondanks het feit dat ik redelijk aan het einde van mijn latijn ben. In Vernante volgt nog een gevecht met een sleutelkastje voor ik mijn appartement binnen kan. Ik gooi mijn rugzak in een hoek en plof neer op de bank. Nu een paar dagen rust...

- gadegeslagen door de plaatselijke beestenbende

- Die middelste heeft een kwade blik in zijn ogen, zie ik nu

- Tornante della Boaria