Weekje fietsen in Zwitserand

Hoi allemaal, 👋

Mijn vriendin en ik zijn van plan om de laatste week van april te gaan fietsen in Zwitserland (6 fietsdagen). We starten in Zürich en vervolgens willen we kijken of we aan kunnen haken op de Seen route. Dit lijkt ons een mooie route en niet al te veel hm’s. (We zijn beide nog niet enorm ervaren, maar we hebben de leeftijd wel in ons voordeel, met 28 jaar 😉)

Hebben jullie ervaring met fietsen in Zwitserland en specifiek de Seenroute? Zelf ben ik nog nooit zo vroeg in het jaar in die regio gaan kamperen, hoe zijn jullie ervaringen?

Groetjes, Tom en Hilde
Met de Seeenroute heb ik geen ervaring. Wel gewandeld in de eerste week van mei. Boven 1.000 m nog veel sneeuw en alle passen nog gesloten, Dus je kunt pech hebben.
Het is een prachtige route. Ik heb deze ‘route des Lacs’ (nr 9) gefietst enkele jaren terug. Mijn bevindingen kan je terugvinden in dit draadje.
De meren route gefietst in augustus 2018 als onderdeel van onze 4 maanden Europa. Prachtig fietsen. Af en toe last van verkeer en af en toe vreselijk stijl en zwaar terwijl wij wel van klimmen houden. Maar nogmaals, prachtig daar!
Zie ook ons blog(aug 2018)
Inderdaad, Zwitserland is prachtig, maar eind april kan erg vroeg zijn. Ik ken het hoogteprofiel van de route niet, maar boven ligt vast en zeker nog (veel) sneeuw. In de bekende skigebieden eindigt het seizoen eind april.
Eind April lijkt me net iets te vroeg om zeker te zijn van sneeuwvrije wegen. Ik heb zelf op 14 April 2018 ooit kilometers door de sneeuw moeten lopen in de Vogezen en op 21 April 2019 rechtsomkeert moeten maken op de Wallbergstrasse en even verder iets voorbij de Suttensee beide net boven de duizend meter hoogte.
De Seenroute komt op 1275 meter op de Saanenmoser en later nog twee keer net boven de duizend.
Maar goed met Koningsdag erin kost het natuurlijk een vakantiedag opname minder. Je kunt ook de gok nemen.
Ikzelf ben van plan in die week van Madrid naar Pamplona te fietsen waarbij ik tot op 1730 meter hoogte op de Laguna Negra de Urbion hoop te komen.