Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De mooiste fietsroute van NEDERLAND? - Forum Wereldfietser

De mooiste fietsroute van NEDERLAND?

Terra schreef:
zo 11 okt, 2020 11:59
Ik weet dat deze vraag niet objectief en ondoenlijk is om te beantwoorden.
Maar ik ga hem toch stellen. Wat is voor jou de mooiste fietsroute van Nederland? (of is kandidaat voor een top 3...)
En dan heb ik het over de lange afstand fietsroutes van bijv. zoals die van de Europafietsers.

Wat een mooie route is, hangt natuurlijk van heel veel (subjectieve) factoren af. Waar de een enthousiast van wordt, is voor de ander afzien of gewoon niet haalbaar. En ja, er zijn te veel verschillen om te kunnen vergelijken met elkaar.
Maar stel dat we als uitgangspunten nemen dat de mooiste route bestaat uit :
Veel variatie in landschappen en natuur, een redelijke afwisseling tussen verhard en onverharde wegen, mogelijkheden tot veilig (wild)kamperen, niet teveel over wegen met razend verkeer, op zijn tijd een dorpje of stadje onderweg voor inslaan proviand, niet te druk en te toeristisch, avontuurlijk en verassend, geeft het gevoel van vrijheid...

Welke route komt dan bij je op?
Ik leen je initiatief even Terra. Maar dan voor Nederland. Momenteel kom ik toch niet verder dan ons eigen landje. Ben daarom erg benieuwd welke routes in Nederland ik nog zeker een keer moet rijden.

Overigens ben ik natuurlijk wel benieuwd naar de argumenten..
Gelijk maar een nominatie: De 10-provinciën route, Nederland via natuurparken.

Wat ik daar erg leuk aan vond was.

Groningen is een mooi startpunt. Vanaf daar begonnen en afgezakt... binnen tien minuten rijd je in de natuur. Voor het Drents Friese Wold (ook heel mooi) sta je op volgens mij ècht het stilste plekje van Nederland... Een vlakte rondom, zover je kunt kijken.

Omgeving van Giethoorn, Zwartsluis etc. op een zondag...
Oversteken met de laatste looppont (of hoe heet dat) die nog in bedrijf is. (waar was dat ook weer :-))
Mooi stuk Veluwe

Rijden langs De Linge, veel verderop en camperen bij De Lieve Linge was helemaal een ervaring.

En natuurlijk Brabant en Limburg.. O.a. de route langs de Dodendraad (eerste wereldoorlog) maakte indruk.
Inmiddels waren de spieren zodanig geoefend dat de bulten op het einde, in de omgeving van Maastricht ook prima te doen waren. Al blijven het rotzakken. Zeker met de warmte van die dagen.

Verder had ik veel gelukt met fijne campings.

Teruglezend zijn dit voor mij allemaal flarden waar de gemiddelde lezer niet veel aan heeft.

Anyway... het Fietserpad, ook erg leuk, heb ik ook gereden maar deze route vond ik toch mooier. De combinatie is natuurlijk wel heel aardig.
De Vernieuwde kustroute van Cadzand naar Nieuweschans.
Heerlijk en veelzijdig langs onze Nederlandse Kust.
Te beginnen bij het natuurgebied het Zwin.
Boven op de verhoogde zeewering van Zeeuws-Vlaanderen met uitzicht over de zee en natuurgebieden.
Met de ferry naar Vlissingen.
Diverse (voormalige) Zeeuwse en Zuid-Hollandse Eilanden met de Deltawerken.
De havenmond van Rotterdam.
De haven en boulevard van Scheveningen.
Fietsen door de duinen en afwisseling op de boulevards van Katwijk en Noordwijk.
Kraantje Lek en het Bourgondische Dorp Overveen
De Ruïne van Brederode
Het nieuwe land bij de Honds Bossche Zeewering.
De Lange Jaap van Huisduinen.
Buiten de dijk langs de zee naar Lands end bij Den Helder.
Harlingen.
Het nieuwe stuk langs de Friese Waddenkust: voor een deel nu buitendijks en slingers langs prachtige prachtige terpdorpen
Het Lauwersmeer. je gaat nu langs het natuurgebied naar Zoutkamp.
Het terras van van de Theefabriek in de voormalige kerk van Houwerzijl
De Borg Verhilsersum
De nieuwe stukken in Groningen.
De kleinste zeehaven van Nederland Noordpolderzijl
De enorme steenkolos van de kerk van het nietige Bierum
Op de dijk langs de Eems naar Delfzijl.
De sluis van Termunterzijl.
Heb je de oude Noorzeeroute LF1 en de Waddenroute LF10 al eens gedaan, dan biedt deze nieuwe Kustroute behalve veel bestaand moois ook een scala aan nieuwe verrassingen,

https://www.lfkustroute.nl/
Trans Nederland Noord-Zuid (en vice versa)
zelf niet gereden. (Volgens mij al eerder op WF genoemd want bij google komt hij er uit)

https://www.routeyou.com/nl-nl/route/vi ... noord-zuid
:arrow: ik heb de ronde van nederland gereden,in 2018,hele mooie route(1400km)op mijn teller
echte aanrader,maar niet allemaal tegelijk :arrow: :D
AndreM schreef:
zo 11 okt, 2020 15:37
Oversteken met de laatste looppont (of hoe heet dat) die nog in bedrijf is. (waar was dat ook weer :-))
Haerst bij Zwolle. Ook nu buiten gebruik overigens.
Ik dacht inmiddels NL te hebben plat gereden, maar toch word ik steeds weer verrast.
Of het nou tour- of dagtochten zijn het maakt niet uit het is overal mooi.
Dus waar je ook komt, je komt niet uitgekeken.

http://members.quicknet.nl/janschoutsen/, en daar staan dan nog niet de vele NFTU toertochten bij en alle dagtochten van onze vakanties.
DutchDivideXL en 50 Hollandse Mijlen van Marc Dirkx en de TransNederlandNoordZuid van willem12
bert sitters schreef:
zo 11 okt, 2020 16:14
De Vernieuwde kustroute van Cadzand naar Nieuweschans.
https://www.lfkustroute.nl/
Helemaal mee eens! Deze mag van mij met stip op nummer 1. Dat de route door mijn geboortedorp komt speelt natuurlijk wel mee ;) Maar bovenal de prachtige vergezichten, de deltawerken, de duinen, en het landschap waarin de strijd tussen mensen en water zo goed zichtbaar is. Talloze accomdaties onderweg en recent vernieuwde routebordjes maken het fietsen een ware eenvoud en zeer plezierig.
Ik nomineer het rondje Drenthe, verrassend mooi: https://www.rondjedrenthe.nu/

We fietsten hem afgelopen zondag tijdens de hittegolf. Ons verslag vind je hier: http://www.aartveldhuizen.nl/page/rondje-drenthe
Aart Veldhuizen schreef:
ma 12 okt, 2020 10:51
Ik nomineer het rondje Drenthe, verrassend mooi: https://www.rondjedrenthe.nu/

We fietsten hem afgelopen zondag tijdens de hittegolf. Ons verslag vind je hier: http://www.aartveldhuizen.nl/page/rondje-drenthe
het lijkt me een heel eind fietsen voor een zondag. Maar wel mooi dat je daar een hittegolf had! Hier was her koud en de halve dag regen...

(Sorry, kan het niet laten, ik begrijp wel dat je waarschijnlijk afgelopen zomer bedoelde)
Aart Veldhuizen schreef:
ma 12 okt, 2020 10:51
Ik nomineer het rondje Drenthe, verrassend mooi: https://www.rondjedrenthe.nu/

We fietsten hem afgelopen zondag tijdens de hittegolf. Ons verslag vind je hier: http://www.aartveldhuizen.nl/page/rondje-drenthe
Ik vind het jammer dat het Nationaal Park Dwingelderveld niet echt in dit Rondje Drenthe zit. Echt een prachtig stuk gevarieerd natuur met het grootste natte heidegebied van West-Europa. Er is wel een variant opgenomen: Col du VAM - Dwingelderveld, maar daarbij doe je slechts een klein stukje van het Nationaal Park aan,
Ook jammer dat deze ronde slechts één station aandoet: Meppel. Zodat je niet gemakkelijk op meerdere plaatsen kunt beginnen, of delen kunt fietsen.
Haha, inderdaad was het afgelopen zomer. Afgelopen zondag liep ik 20 km door de duinen en strand (op vakantie in Egmond) en hier is van een hittegolf geen sprake, al valt het weer mee.

Bert, qua stations heb je gelijk, al is Groningen en Hoogeveen niet ver weg. De route kiest vooral de randen van de provincie, misschien dat hij daarom het Dwingelerveld niet meepikte. Het zuidelijke stuk vond ik trouwens het minst fraai. De westelijke en oostelijke zijde van de driehoek is geweldig. Ik wist niet dat Drenthe qua natuur zulke ongerepte en zelfs ruige streken heeft.
Ik heb genoten van de LF1 route van Den Helder richting het zuiden van Nederland, in zeeland ben ik afgeslagen richting
Alphen in Brabant via Bree in België naar Brunssum als eindbestemming. De plannen liggenl voorzichtig klaar om
volgend jaar het oosten van Nederland te gaan verkennen het fietser pad Pieterburen richting de Pietersberg Maastricht. :D :D

Bijlagen

Micky schreef:
vr 23 okt, 2020 16:08
Ik heb genoten van de LF1 route van Den Helder richting het zuiden van Nederland, in zeeland ben ik afgeslagen richting
Alphen in Brabant via Bree in België naar Brunssum als eindbestemming. De plannen liggenl voorzichtig klaar om
volgend jaar het oosten van Nederland te gaan verkennen het fietser pad Pieterburen richting de Pietersberg Maastricht. :D :D
De LF1 is nu onderdeel van de Kustroute met prachtige nieuwe stukken
veel nuttige informatie, bedankt. Ik wil dit weekend een kleine reis maken
De Zuiderzee fietsroute (440 km)

Ook de Zuiderzee fietsroute is vernieuwd
De route bestond eerst uit de LF21, de LF22 en de LF23.
De Zuiderzeeroute is nu één route en bewegwijzerd met de zogeheten icoonbordjes. Deze zijn aangebracht onder de knooppuntenbordjes, zodat het landschap minder ontsierd wordt door diverse bordjes los van elkaar.
Van de 440 km loopt 95 km nu over een geheel nieuwe route.

Deze route loopt om de voormalige Zuiderzee. Ooit een belangrijke levensader voor ons land. Rond de zee lagen belangrijke havensteden en vissersplaatsen. Op de route tref je veel over de geschiedenis van ons land: de Hanze, de omstreden V.O.C, de botters en de Lemster Aken.
Ieder voordeel heeft zijn nadeel. De Zuiderzee bracht rijkdom, maar eiste ook een zware tol. Herhaaldelijk veroorzaakten stormen watersnoodrampen. De dijkdoorbraken zijn nog zichtbaar.
Havens verzandden of werden te klein voor de steeds groter worden zeeschepen, die voor Pampus kwamen te liggen.
In de 19e eeuw namen de Noordzeehavens de positie over.
De dramatische overstromingen in 1916 gaven de doorslag. Wat hij er eerst niet door kreeg, lukte minister Cornelis Lely toen wel. De Zuiderzee moest getemd worden. In 1927 werd begonnen met de aanleg van de Afsluitdijk. Grote delen van het water werden ingepolderd, maar de geschiedenis is overal nog onmiskenbaar aanwezig.

Een duidelijke meerwaarde van de nieuwe route is dat deze nu ook door het Zuiderzeestadje Vollenhove en over het voormalige eiland Schokland voert. Vollenhove is een pareltje van een Zuiderzeestadje De lange slinger die de nieuwe route maakt om het Kadoelermeer en een stuk langs het Zwarte Meer is een van de hoogtepunten; zeker als ook een majestueuze zeearend boven het Zwarte Water de pleisterende wintertalingen op het water in paniek de lucht injaagt. Dan volgt een heel fraai, maar wederom erg smal, fietspad naar Oud-Kraggenburg, dat als een eiland in de polder ligt. Basaltdijken versterken de terp waarop de Lichtwachterswoning staat met erboven de vuurtoren. Dit voormalig schiereilandje in de Zuiderzee is volgens velen het mooiste stukje van de Noordoostpolder.
In het bos bij Kraggenburg loont het de moeite om even de Zwolse vaart over te steken. Verscholen in het prachtige Waterloopbos vind je hier een historisch openlucht laboratorium. Zo'n 35 schaalmodellen van grote waterwerken uit de hele wereld vormen samen dit Rijksmonument. Vroeger werd door de werkelijkheid na te bootsen het gedrag van water gemeten. Het Waterloopkundig laboratorium deed hier in de jaren '50 en '60 allerlei testen. De Deltawerken zijn hier getest, maar ook de havens van Rotterdam, IJmuiden, Istanbul, Lagos en Bangkok.

Vanaf Kragenbrug slingert het nieuwe stuk Zuiderzeeroute kriskras door het Voorsterbos. Beslist een leuk stukje.
Eenmaal het bos uit volgen de lange kaarsrechte polderwegen, die je met de Noordoostpolder associeert. Een stevige wind uit het zuidwesten kan het fietsen tot zwoegen maken. Zelfs de meest rechtlijnige hater van een fiets met trapondersteuning kan dan op het visioen komen: "Had ik maar......." Maar het hoort bij het “beleven” van de Noordoostpolder: aan de Mamouthweg van bijna 5km langs de Enservaart lijkt bijna geen einde te komen….............
Verrassend genoeg is het door begeleidend struweel en bomen wél veel minder kaal en open dan verwacht. Dan volgt het gravelfietspad over het voormalige Zuiderzee eiland Schokland, het 1e Unesco werelderfgoed van Nederland.
Grote delen van de huidige Noordoostpolder waren tot diep in de middeleeuwen nog land, maar het water rukte op. Bewoners trokken zich terug op hoge gelegen delen die eilanden werden, maar ook de meeste eilanden werden verslonden door het woeste water. Alleen Schokland en Urk bleven over. Schokland werd in 1859 ontruimd, maar het eiland werd nooit weggevaagd.
In het verder nogal monotone polderlandschap vormt Schokland een niet te missen juweel en de lange slinger in de nieuwe route waard. Bizar om midden in de polder een heuvel te zien opdoemen met een vuurtoren en ernaast een plas die beschut wordt door een houten zeewering; de restanten van de voormalige haven. Er is uitgebreide informatie op borden en aan het eind van het langwerpige voormalige eiland ligt Museum Schokland.

Via de knooppunten kun je ook een uitstapje maken naar het voormalige Zuiderzee-eiland Urk, dat wel bewoond is gebleven. Een voormalig eiland dat eigenlijk nog altijd een eiland is, door de eigen cultuur, gebruiken en omgangsvormen.

Heb je de Zuiderzee fietsroute al eens gedaan, dan is dit nieuwe deel aanleiding om de route nog eens te doen.

https://www.lfzuiderzeeroute.nl/
Schokland en oud-kraggenburg zijn inderdaad prachtig.Unieke plekken qua landschap en historie.
bert sitters schreef:
za 31 okt, 2020 08:46

Eenmaal het bos uit volgen de lange kaarsrechte polderwegen, die je met de Noordoostpolder associeert. Een stevige wind uit het zuidwesten kan het fietsen tot zwoegen maken. Zelfs de meest rechtlijnige hater van een fiets met trapondersteuning kan dan op het visioen komen: "Had ik maar......." Maar het hoort bij het “beleven” van de Noordoostpolder: aan de Mamouthweg van bijna 5km langs de Enservaart lijkt bijna geen einde te komen….............
Wij vinden de noordoostpolder ook op deze plekken wel echt iets hebben, in ieder geval veel fraaier met oudere begroeiing dan de nieuwere westelijke flevopolder. Nog iets om op te letten tijdens die saaiere kilometers: de noordoostpolder werd door vliegers in woII veel als navigatiepunt gebruikt, er zijn op die plek veel vliegtuigen neergestort in de voormalige zuiderzee. In het landschap zijn op die plekken zijn palen neergezet met een rood vliegtuigje op de top.

Voor familiebezoek fietsen wij geregeld de hele flevopolder door. Langs de rand met het ijsselmeer kan het afhankelijk van het weer prachtig zijn, maar de kortste weg is via de vogelweg. Als je die een keer gedaan hebt dan valt elke andere lange rechte weg mee.
Fietsen rond de wereld in Nederland
http://www.fietsenronddewereld.nl/

Helaas zijn de papieren boeken, een Noord- en Zuiddeel, niet meer in de winkel verkrijgbaar. Wel zijn ze als e-boek te bestellen.

De tracks zijn op de site gratis te downloaden.

Jan
blokdoorn schreef:
za 31 okt, 2020 09:59
Schokland en oud-kraggenburg zijn inderdaad prachtig.Unieke plekken qua landschap en historie.
bert sitters schreef:
za 31 okt, 2020 08:46

Eenmaal het bos uit volgen de lange kaarsrechte polderwegen, die je met de Noordoostpolder associeert. Een stevige wind uit het zuidwesten kan het fietsen tot zwoegen maken. Zelfs de meest rechtlijnige hater van een fiets met trapondersteuning kan dan op het visioen komen: "Had ik maar......." Maar het hoort bij het “beleven” van de Noordoostpolder: aan de Mamouthweg van bijna 5km langs de Enservaart lijkt bijna geen einde te komen….............
Wij vinden de noordoostpolder ook op deze plekken wel echt iets hebben, in ieder geval veel fraaier met oudere begroeiing dan de nieuwere westelijke flevopolder. Nog iets om op te letten tijdens die saaiere kilometers: de noordoostpolder werd door vliegers in woII veel als navigatiepunt gebruikt, er zijn op die plek veel vliegtuigen neergestort in de voormalige zuiderzee. In het landschap zijn op die plekken zijn palen neergezet met een rood vliegtuigje op de top.

Voor familiebezoek fietsen wij geregeld de hele flevopolder door. Langs de rand met het ijsselmeer kan het afhankelijk van het weer prachtig zijn, maar de kortste weg is via de vogelweg. Als je die een keer gedaan hebt dan valt elke andere lange rechte weg mee.
Mammouthweg valt echt wel mee. Zwartemeerweg met 10 is veel erger, nog maar te zwijgen over Noordermeerweg tussen Urk en Lemmer van pak en beet 20km.

En idd de NOP is op de winter na best wel te doen. Erg veel tulpen in voorjaar. Aardappels boeien prachtig in juni. Maar blijft recht toe recht aan met altijd wind.