Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Écht veel lichtere fietstassen: daarom - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Écht veel lichtere fietstassen: daarom

Leuk idee.

Als ik een tas nodig heb maak ik die ook graag zelf, zo leuk om te doen.
IMG_0800.jpeg
Misschien moet je het zoeken in totale vernieuwing van het totale concept. Fietstassen stammen uit de dertiger jaren vorige eeuw of daaromtrent. Ze hebben een frame (frame 1) met haken en je hangt ze aan een bagagedrager (frame 2). Onder die bagagedrager zit nog een spatbord, dat met stangen op zijn plaats wordt gehouden (frame 3). Als je die drie frames integreert in één frame, dan heb je een geweldige gewichtsbesparing. Als je ook nog lichtgewicht tassenmateriaal toepast: nog meer gewichtsbesparing. Er schuilt een enorm conservatisme en luiheid bij de ontwikkelaars / fabrikanten van dit spul en ook de gebruikers die maar blijven geloven in overbemeten stevige fietstassen aan een even overbemeten bagagedrager, en maar frame op frame blijven stapelen. Tijd voor revolutie!
Ik heb dit een aantal jaren geleden al geconstateerd, en ook aan fabrikanten gesuggereerd. Helaas heeft tot nu toe niemand er zin in.
Mic schreef:
ma 03 apr, 2023 20:21
Misschien moet je het zoeken in totale vernieuwing van het totale concept. Fietstassen stammen uit de dertiger jaren vorige eeuw of daaromtrent. Ze hebben een frame (frame 1) met haken en je hangt ze aan een bagagedrager (frame 2). Onder die bagagedrager zit nog een spatbord, dat met stangen op zijn plaats wordt gehouden (frame 3). Als je die drie frames integreert in één frame, dan heb je een geweldige gewichtsbesparing. Als je ook nog lichtgewicht tassenmateriaal toepast: nog meer gewichtsbesparing. Er schuilt een enorm conservatisme en luiheid bij de ontwikkelaars / fabrikanten van dit spul en ook de gebruikers die maar blijven geloven in overbemeten stevige fietstassen aan een even overbemeten bagagedrager, en maar frame op frame blijven stapelen. Tijd voor revolutie!
Dat is toch wat overdreven, nee? Je kunt tegenwoordig gemakkelijk spul vinden dat die frames niet heeft en niet nodig heeft. Zelfs de grote(re) fabrikanten zoals Ortlieb hebben dergelijke tassen.
De "luiheid", als je dat zo mag noemen, zit m.i. vooral bij de gebruikers die enorme hoeveelheden bagage willen meenemen. Waaraan ik meteen wil toevoegen dat ik het op sommige fietstochten ook wel aardig vind dat ik al die frames heb en mijn bagage niet hoef samen te stellen met de keukenweegschaal en de meetlat in de hand.
Ik vind mensen 'overbemeten schrijven' als ze frame op frame stapelen en enorme hoeveelheden woorden gebruiken om hun punt te maken. 😉

Zonder gekheid:
Als andere mensen op de fiets meer spullen dan jullie willen meenemen, dan mogen ze dat toch lekker zelf weten?
Mic schreef:
ma 03 apr, 2023 20:21
Fietstassen stammen uit de dertiger jaren vorige eeuw of daaromtrent. Ze hebben een frame (frame 1) met haken en je hangt ze aan een bagagedrager (frame 2). Onder die bagagedrager zit nog een spatbord, dat met stangen op zijn plaats wordt gehouden (frame 3).
Jaren 30. Dat is toch knap lang na de uitvinding van de fiets in zijn huidige vorm. Hie deed men het dan van ca. 1890 tot 1930? In die tijd was de fiets enorm populair.
Maar los daarvan. Het op een bepaald moment uitgevonden zijn van iets, vroeg of laat, lijkt me op zich geen argument voor of tegen een ontwerp. Het wiel zelf is toch ook al enige tijd geleden uitgevonden?
Mic schreef:
ma 03 apr, 2023 20:21
Misschien moet je het zoeken in totale vernieuwing van het totale concept. Fietstassen stammen uit de dertiger jaren vorige eeuw of daaromtrent. Ze hebben een frame (frame 1) met haken en je hangt ze aan een bagagedrager (frame 2). Onder die bagagedrager zit nog een spatbord, dat met stangen op zijn plaats wordt gehouden (frame 3). Als je die drie frames integreert in één frame, dan heb je een geweldige gewichtsbesparing. Als je ook nog lichtgewicht tassenmateriaal toepast: nog meer gewichtsbesparing. Er schuilt een enorm conservatisme en luiheid bij de ontwikkelaars / fabrikanten van dit spul en ook de gebruikers die maar blijven geloven in overbemeten stevige fietstassen aan een even overbemeten bagagedrager, en maar frame op frame blijven stapelen. Tijd voor revolutie!
Heb je niet zojuist het bikepacken wederom uitgevonden? ;) Na zo'n tien jaar gelee al een keer gebeurde en ergens rond 1900 ook al? ;)
Gewicht en slijtvastheid zijn volgens mij niet de enige eigenschappen die een rol van belang spelen. Hoe zit het bijvoorbeeld met de 'puncture resistance'? En indien er een gaatje of een scheur in komt hoe plant de scheur zich dan voort (rip stop of niet)? Dat zijn wel zaken die het verschil kunnen maken tussen een gaatje dat je 's avonds even op de camping verhelpt of een scheur die je tas total loss maakt waardoor al je spullen op straat donderen.
De UV-resistentie van HDPE is gelukkig prima.

Success ermee!